24 417 läst ·
204 svar
24k läst
204 svar
Dödad i badrummet
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tydligen går det att mäta läckströmmar innan installationen av 10mA JFB. Är läckaget mellan 10 och 30 får man begränsa skyddet till valda grupper.
Själv kommer jag "bara" skydda våtutrymmen med 10mA. Resten som idag med 30mA.
Jag tror inte på att köra hela vintern med snökedjor.
Men smaken är som baken. Alla får vi göra som vi vill. Oftast råkar för olyckor de, som är omedvetna om risker och slarvare. De som har vett i huvudet, klarar sig utan avancerade skydd.
Man kan jämföra detta med att spela LOTTO. De som spelar inte, viner inget.
Själv kommer jag "bara" skydda våtutrymmen med 10mA. Resten som idag med 30mA.
Jag tror inte på att köra hela vintern med snökedjor.
Men smaken är som baken. Alla får vi göra som vi vill. Oftast råkar för olyckor de, som är omedvetna om risker och slarvare. De som har vett i huvudet, klarar sig utan avancerade skydd.
Man kan jämföra detta med att spela LOTTO. De som spelar inte, viner inget.
Ja många saker har lite "naturlig" läckström.
T.ex. har vanliga stationära datorer och de flesta LCD-TV ett nätfilter med typiskt 0,2 - 0,4 mA läckström mot jord. Vanliga lamparmaturer har knappast någon läckström.
Så det är väl bara att räkna lite på hur många prylar man ansluter i vägguttag som är jordade (de dubbelisolerade med eurostickpropp ska som sagt sakna läckströmmar så länge det inte är något faktiskt fel på prylen).
T.ex. har vanliga stationära datorer och de flesta LCD-TV ett nätfilter med typiskt 0,2 - 0,4 mA läckström mot jord. Vanliga lamparmaturer har knappast någon läckström.
Så det är väl bara att räkna lite på hur många prylar man ansluter i vägguttag som är jordade (de dubbelisolerade med eurostickpropp ska som sagt sakna läckströmmar så länge det inte är något faktiskt fel på prylen).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Om man inte har plats för en JFB i centralen, går det då lika bra att sätta en personskyddsautomat istället för de två automatsäkringarna till badrum och utomhusuttag? Det är väl JFB och säkring i samma vad jag förstår. Så fasen går precis som i en säkring men man drar nollan via personskyddsautomaten till nollskenan. Är det rätt så?
Jag vet att den är två moduler, därför tänkte jag sätta både bad och utomhusuttag på samma säkring för att kunna få plats med personskyddsautomaten. Undrar bara om det är en bra idé att göra så för att få JFB till badrummet.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är en utmärkt ide om du inte redan har jfb
Visst kan du göra så men du får inte lägga dubbelt i centralen, bara med quick connect (hager) vet inte om det finns andra märken som är godkända också kanske, vet dock inte om personskyddsbrytare finns i sånt utförande?Melpho skrev:
om du inte har JFB på hela så sätt ditt en! du får ju billigare försäkring dessutom och en MKT säkrare el installation hur du än vrider och vänder på det!!!!!
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Handlar det enbart om två grupper så skulle då inte jag ha några problem med att grena efter PSAn.
På matande sida är det ju dock inga problem att lägga dubbelt?!
På matande sida är det ju dock inga problem att lägga dubbelt?!
Hade jag haft utrymmet så skulle det blivit en 4-polig JFB på hela, men när inte det går tänkte jag att en PSA är ett bra alternativ just för att få skyddet till badrummet och även ute.micke_w skrev:Visst kan du göra så men du får inte lägga dubbelt i centralen, bara med quick connect (hager) vet inte om det finns andra märken som är godkända också kanske, vet dock inte om personskyddsbrytare finns i sånt utförande?
om du inte har JFB på hela så sätt ditt en! du får ju billigare försäkring dessutom och en MKT säkrare el installation hur du än vrider och vänder på det!!!!!
Har inte heller sett någon snygg liten kapsling med lock för en separat JFB. Centralen sitter på en smal vägg mellan en annan vägg och dörr och under centralen går några kablar vilket gör att det är väldigt ont om utrymme. Inte så snyggt heller om man måste se en jfb synlig i en kapsling det första man gör när man öppnar ytterdörren.
Kanske kan du skaffa en liten central till? Och placera under eller ovanför den ordinarie?Melpho skrev:Hade jag haft utrymmet så skulle det blivit en 4-polig JFB på hela, men när inte det går tänkte jag att en PSA är ett bra alternativ just för att få skyddet till badrummet och även ute.
Har inte heller sett någon snygg liten kapsling med lock för en separat JFB. Centralen sitter på en smal vägg mellan en annan vägg och dörr och under centralen går några kablar vilket gör att det är väldigt ont om utrymme. Inte så snyggt heller om man måste se en jfb synlig i en kapsling det första man gör när man öppnar ytterdörren.