L L Jan skrev:
Intressant!
Viktigt att också beakta att vi idag inte har all vetenskap, tekniker, mätinstrument. I framtiden kommer nya framsteg, upptäckter, mätinstrument, osv. som vi inte kan föreställa oss idag.

De som säger att elallergi inte finns menar egentligen enligt dagens vetenskap. Jag anser att man behöver vara ödmjuk för den sakens skull. Och inte bryskt avfärda saker för att det inte är "vetenskapligt bevisat" Kanske elallergi finns i framtiden, enligt ny fysikaliska upptäckter i framtiden? Vem vet?
Hej L Jan

Jag säger varken ”bu eller bä” gällande elöverkänslighet (Electromagnetic hypersensitivity).

Jag är forskarutbildad (men inte läkare) och tänker därför inte delta i en diskussion om elöverkänslighet. Det är inte mitt fördjupningsområde.

Men, så mycket kan jag säga, att när jag hjälper sjukvården med att kunna mäta mätning av EKG (elektrokardiogram) och EEG (aktiviteten i hjärnans nervceller) mera störningsfritt, då handlar det om, att mäta de små elektriska signaler som finns i människokroppen.

Små mätbara elektriska signaler som behövs för att kroppen skall fungera.

Jag blev nyligen uppringd av en pensionerad professor som arbetat inom området EEG som önskade att vi skulle fortsätta arbetet med att förbättra elmiljön där mätningar av EEG förekommer.

Jag har hitintills hjälpt sjukvården ofinansierat, och det verkar inte idag finnas utlysningar gällande finansiering för det jag sysslat med på detta område, trots goda resultat.

L L Jan skrev:
Intressant!
Viktigt att också beakta att vi idag inte har all vetenskap, tekniker, mätinstrument. I framtiden kommer nya framsteg, upptäckter, mätinstrument, osv. som vi inte kan föreställa oss idag.

De som säger att elallergi inte finns menar egentligen enligt dagens vetenskap. Jag anser att man behöver vara ödmjuk för den sakens skull. Och inte bryskt avfärda saker för att det inte är "vetenskapligt bevisat" Kanske elallergi finns i framtiden, enligt ny fysikaliska upptäckter i framtiden? Vem vet?

Det har gjorts många tester där försökspersonerna inte lyckas avgöra om de befinner sig i en miljö de säger sig vara allergiska mot eller inte. Om det fanns en sådan koppling men man inte kunde visa varför skulle jag hållit med dig. Men ingen lyckas mer än slumpens sannolikhet identifiera en påstådd skadlig miljö. Då är det bevisat att det inte finns en koppling.

Dessa människor har problem, men de beror inte på elen.

• Gilla
Strontus och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har gjorts många tester där försökspersonerna inte lyckas avgöra om de befinner sig i en miljö de säger sig vara allergiska mot eller inte. Om det fanns en sådan koppling men man inte kunde visa varför skulle jag hållit med dig. Men ingen lyckas mer än slumpens sannolikhet identifiera en påstådd skadlig miljö. Då är det bevisat att det inte finns en koppling.

Hej Daniel 109

Jag skrev tidigare i inlägget #39 ”Elektriska fält har vi idag, genom elektrifieringen, på de flesta platser där människor vistas.”

Du skriver ”Det har gjorts många tester där försökspersonerna inte lyckas avgöra om de befinner sig i en miljö de säger sig vara allergiska mot eller inte”

Vilka av dessa tester har gjorts i elmiljöer där inga elektriska fält funnits?

Jag har varit på ett antal, stora forskarkonferenser för drygt 20 år sedan där världseliten av forskarna på det biologiska området deltog. T.ex. Kjell Hanson Mild och Lennart Hardell som jag lärde känna.

Men där insåg jag vid dialogen med de många forskarna, från olika länder, att i många fall deras elkrafttekniska kunskaper om EMC, elkraftteknisk mätteknik, jordning, skärmning, skineffekten etc. var väldigt svag.

Jag fick då bilden av att de inte säkerställt att testerna gjorts i elmiljöer där inga elektriska fält funnits?

Var finns dessa elmiljöer utan elfält i dagens samhälle?

Det jag lärde mig då, har gjort mig ödmjuk i frågan. En inställning som jag fortfarande har.

Därför vill jag inte dra förhastade slutsatser på det som inte är mitt fördjupningsområde.

Dessutom finns rimligen även de som är ”inbillade” gällande elöverkänslighet, vilket inte underlättar.

Utifrån detta så upprepar jag; Jag säger varken ”bu eller bä” gällande elöverkänslighet (Electromagnetic hypersensitivity).

Jag är forskarutbildad (men inte läkare) och tänker därför inte delta i en diskussion om elöverkänslighet.

Det är inte mitt fördjupningsområde. Om det är ert fördjupningsområde får ni gärna ta diskussionen.

Jag tänker i stället hjälpa till att förbättra möjligheten att mäta

Hoppas att ni inte har något emot detta.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det fungerar inte. Det finns inga dubbelblindtestet där någon elalergiker kunnat avgöra om ett rum varit sanerat eller inte. De mår bättre om de tror att det är sanerat. Inte om det är det.
Det har du naturligtvis ingen aning om.
Rätt påstående borde varit -Jag känner inte till....

tommib
Det spelar ingen roll om det finns fält eller inte, det är inte poängen.

Testerna som jag känner till har gjorts så att man haft en lampa antingen på eller av som försökspersonerna trodde var kopplad till förekomsten av kraftiga e-fält i rummet de befann sig i. Det fanns i själva verket ingen korrelation mellan lampan och fälten. Trots detta rapporterade försökspersonerna ökade besvär när lampan var på, dvs när de trodde att fältet var på.

Här är en länk till en hyfsat ny översikt, har inte läst den men den kommer inte säga något annat än att elöverkänslighet inte har någon somatisk grund.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7201940/

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
researchers sat college students on two big electromagnetic coils and then went through a symptom checklist, asking how the students felt under both strong and weak electromagnetic field conditions.

Students did report neurological symptoms, including headaches, drowsiness, dizziness, fatigue, and irritability, as well as visceral symptoms, such as palpitations, muscle tension, and nausea, though more nausea was experienced under the “weak” EMF condition. They also reported abdominal pain, shortness of breath, and a little heartburn, and said they could feel it in their skin as “crawly feelings,” “cold skin,” “sweating,” and “itching.” And, their sensory organs registered blurred vision, ringing in their ears, dry mouth, and a little stuffiness, along with some other symptoms. In all, “40 college students were asked to rate their symptoms during ‘sham’, ‘weak’ and ‘strong’ exposure. In reality there was no exposure at all, i.e. all sessions were a ‘sham.’” The students weren’t blasted with any fields at all.
The “coils seemed to be connected to an impressive electric power supply with coloured lights and an operating panel, but actually they were no real electric connections between them (i.e. no EMF was generated at all).”

https://nutritionfacts.org/blog/emf-sensitivity-put-to-the-test/

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Vilka av dessa tester har gjorts i elmiljöer där inga elektriska fält funnits?
Inga tester har naturligtvis gjorts där inga fällt finns. Det fanns fält även innan mänskligheten kunde generera el. Vad det handlar om är att personer påstår sig må bättre i rum de tror är elsanerade. Men det finns ingen koppling till om de är det eller inte. Inte heller kan de avgöra om ett fält de påstår sig vara känsliga för faktiskt finns.

Det finns utlovade prissummor till någon som kan avgöra om det går el eller ej i en ledning.

Så jag är helt säker på att kopplingen mellan normala elfält som finns i bostäder inte kan ge de påstådda symptomen. Det betyder inte att jag misstror att folk har symptomen.

• Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ja, det är viktigt att förtydliga att symptomen och patienternas lidande tveklöst är på riktigt. Det är bara inte korrelerat till existensen av e-fält (eller några andra fält).

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Ja, det är viktigt att förtydliga att symptomen och patienternas lidande tveklöst är på riktigt. Det är bara inte korrelerat till existensen av e-fält (eller några andra fält).
Omvänt får man så klart också understryka att det finns såväl välkända som mindre väl kartlagda fysikaliska, biologiska och neurologiska effekter av elektromagnetiska fält. Så det handlar inte heller om den direkta hälsoaspekten, utan här är det ju omedelbara påstådda förnimmelser som har den gemensamma nämnaren att de inte kan beläggas med ens de enklaste av experiment.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
tommib
Inte bara det att de inte kan beläggas, de motsägs aktivt av de experiment som är gjorda.

Självklart finns det effekter, transkraniell magnetisk stimulering är t.ex. rätt ballt. Det handlar då om helt andra fältstyrkor än de som tas upp här.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:

Antar detsamma.

Men kanske skillnad i testresultat om bara av/på och pressen att att man skall avgöra, jfrt om man vistas i flera år i bostad på långt bort landet och utan el och telefon? Och innan bott i lägenhet I stan med el och signaler runtomkring.

Ingen verkar veta. Om 30 år och 0ny fysik som vi inte ens kan föreställa oss idag vet vi kanske? Eller inte?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Stämmer hyfsat! Bra.

Det är för djupjordning. Koppartråd är nedsänkt och huset är extra jordat, även går tjock koppartråd två varv på olika höjder runt fasaden, dolt bakom panelen.

Anledningen är elallergi.
Här trodde jag att det var en sann audiofil som är ute efter att eliminera alla störningar till stereon...

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tommib
L L Jan skrev:
Antar detsamma.

Men kanske skillnad i testresultat om bara av/på och pressen att att man skall avgöra, jfrt om man vistas i flera år i bostad på långt bort landet och utan el och telefon? Och innan bott i lägenhet I stan med el och signaler runtomkring.

Ingen verkar veta. Om 30 år och 0ny fysik som vi inte ens kan föreställa oss idag vet vi kanske? Eller inte?
Nej. Så funkar det inte.

tommib
S Staffan-N skrev:
Här trodde jag att det var en sann audiofil som är ute efter att eliminera alla störningar till stereon...
Ahhhhh...... Jag drar mig till minnes tråden om han som skulle bila upp källargolvet och göra ett jordtag pga störningar i ljudsystemet.

• Haha
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Antar detsamma.

Den typen av händelser går ju inte att testa i blindtest. Det är inte heller så de drabbade hävdar att det är. I alla fall inte vad jag har hört.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.