På vilket vis "smittar" smittar elen?
Kan väl inte vara att det antas finnas finns spänningssatta ledare i ett hus väggar.

Testat att stänga av elen totalt t ex en vecka?

Novis just inom detta.

Jo, jo.... Videon. Ett ej anslutet batteri, som det reagerades på.
Eller fattade jag fel?

Det är ju uppenbarligen en spelfilm. Men det är så det fungerar. Elalergiker reagerar på sådant de tror att de ska reagera på, inte på verkliga förhållanden.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Kan allt för litet om detta. Vågar inte uttala mig.

Minns att vi ställde oss under en större kraftledning hållandes i ett lysrör. Lysröret tändes.

H Hybro skrev:
Jo, jo.... Videon. Ett ej anslutet batteri, som det reagerades på.
Eller fattade jag fel?
Som det INTE reagerades på...förrän hypokondrikern får VETSKAP om att det finns där, DÅ blir han sjuk.

Att så kallad elöverkänslighet skulle kunna bero på en nocebo-effekt, det vill säga att patienten upplever fysiska och psykiska symtom som induceras av en negativ förväntan, är inte bara troligt, det finns också evidens för teorin.
En elsanering är troligen till samma nytta för en elallergiker som bantningstips är för en anorektiker, men för den drabbade upplevs det givetvis som gott. För stunden.

https://www.dagensmedicin.se/opinio...n-eloverkanslighet-varfor-satter-ingen-stopp/

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det fungerar inte. Det finns inga dubbelblindtestet där någon elalergiker kunnat avgöra om ett rum varit sanerat eller inte. De mår bättre om de tror att det är sanerat. Inte om det är det.
H Hybro skrev:
Vart kan de störande elfälten komma ifrån?

Har du högspännings kraftledning i närheten, eller luftledning in till kåken?
Kanske t o m bara 1-fas 230 Volt?
Vet ej om det funkar. vet som sagt inte riktigt vad de har mätt upp inne i huset? Någon slags induktion? Det är lägre värden nu.

Har inte frågat om det är mindre allergi nu? Struntar att ge mig in i en sådan diskussion. Jag förstår det inte ändå.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Intressant.
Jag har ju bara sett vetenskapliga studier som helt förkastat kopplingen elfält>>reaktion hos "elöverkänsliga". Så jag har lagt det i samma fack som astroligi och homeopati.

Det har uppenbart inte hindrat våra kloka politiker att erkänna det som funktionehinder där man ska få ersättning för elsanering?
"Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen snarast bör informera sina berörda myndigheter om att elöverkänslighet är ett av staten erkänt funktionshinder och att dessa människor inte får undanhållas det stöd de är i behov av och tillkännager detta för regeringen."

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ill-myndigheter-om-eloverkanslighet_ha021684/

L L Jan skrev:
Stämmer hyfsat! Bra.

Det är för djupjordning. Koppartråd är nedsänkt och huset är extra jordat, även går tjock koppartråd två varv på olika höjder runt fasaden, dolt bakom panelen.
L L Jan skrev:
Det funkar faktiskt. Mätvärdena inne i huset är betydligt lägre nu än tidigare. (Fråga mig inte exakt vad som mäts. induktion, magnetfält? över min kunskap)
Hej L Jan

Elektriska fält har vi idag, genom elektrifieringen, på de flesta platser där människor vistas.

När det gäller elfältet i byggnader så har sjukvården bekymmer med detta, vid mätning av EKG (elektrokardiogram) och EEG (aktiviteten i hjärnans nervceller)

Se här om; ”EEG-undersökning”
https://www.1177.se/Stockholm/under...atningar/matningar/eeg--elektroencefalografi/

Se Här om ;”EKG”
https://www.1177.se/Stockholm/under...ning/provtagning-och-matningar/matningar/ekg/

Bekymret för sjukvården är att det elektriska bakgrundsfältet på 50 Hz (60 Hz i vissa länder) i många lokaler stör mätningarna av både EEG och EKG. Därför innehåller den medicinska mätutrustningen filter för att plocka bort den elektriska 50 Hz (60 Hz) signaler i den uppmätta signalen. Tyvärr innebär metoden att även en del av den mätta informationen runt 50 Hz (60 Hz) försvinner. Detta begränsar analyserna och mätteknikutvecklingen.

I samband med mitt forskningsarbete så kom jag bland annat in på olika metoder att minska störningar i form av elektriska fält och läckströmmar.

När personer inom sjukvården visade intresse för att åtgärda elektriska fält och läckströmmar så genomförde vi lyckade tester med metoden som innebar att mätning utan filter gav vid balanserad (split fas) spänningsmatning bättre resultat, än vid mätning med filter i vid konventionell spänningsmatning.

Jag tog upp metoden, som vi testat innom sjukvården, här på byggahus i tråden ”Balanserad (split fas) spänningsmatning för störningbekämpning.” https://www.byggahus.se/forum/threa...ngsmatning-foer-stoerningsbekaempning.401641/

Om ni t.ex. tittar på inläggen #61 och #63 i tråden ”Balanserad (split fas) spänningsmatning för störningbekämpning, så viss där principen, som inte kostade mycket att genomföra i de rum som byggdes om.

Med split fas spänningsmatning eliminerar man källan till 50 Hz elfältet i rummet genom att skapa två motriktade elfältet som tar ut varandra. Det är samma princip som används i ”brusreducerande hörlurar”. Se vidare; ” Så fungerar brusreducerande hörlurar för att dämpa oönskade ljud https://konsumentmagasinet.se/guide/brusreducerande-horlurar/

Metoden har nu även, med gott resultat, tillämpats i en ljudstudio i Göteborg.

När det gäller sjukvården så saknas idag pengar att fortsätta.

Redigerat:
Det är ju lätt att mäta att hushållets likviditet lär ha minskat.

Och bygger man någon sorrts farradays bur i huset och jordar den, så skulle jag gissa att det går att mäta minskade elektromagnetiska fätt. Men jag har extremt svårt att tro att det skulle göra någon mätbar skillnad om man jordar med ett normalt jordspett, jämfört med 200m borrhålet.

Någon har blåst dem en massa pengar.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju som sagt helt avskärmade rum som används för avancerade mätningar vid radiokonstiruktion. De jag känner till kostade ca 20 miljoner att bygga för 30 år sedan. Bara en sådan sak som en avskärmad luftventil kostade 300 000 kr (och fungerade inte, brusnivån i rummet sjönk 20 dB när ventilen åtgärdades).

Men att de här rummen skulle vara jordade på 200m djup, nej så går det inte till.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Borde väl gå att smyga med icke elektriskt ledande slangar, att nyttja för bergvärme
Dubbel nytta av borrade hålet.

M Martin Lundmark skrev:
Hej L Jan

Elektriska fält har vi idag, genom elektrifieringen, på de flesta platser där människor vistas.

När det gäller elfältet i byggnader så har sjukvården bekymmer med detta, vid mätning av EKG (elektrokardiogram) och EEG (aktiviteten i hjärnans nervceller)

Se här om; ”EEG-undersökning”
[länk]

Se Här om ;”EKG”
[länk]

Bekymret för sjukvården är att det elektriska bakgrundsfältet på 50 Hz (60 Hz i vissa länder) i många lokaler stör mätningarna av både EEG och EKG. Därför innehåller den medicinska mätutrustningen filter för att plocka bort den elektriska 50 Hz (60 Hz) signaler i den uppmätta signalen. Tyvärr innebär metoden att även en del av den mätta informationen runt 50 Hz (60 Hz) försvinner. Detta begränsar analyserna och mätteknikutvecklingen.

I samband med mitt forskningsarbete så kom jag bland annat in på olika metoder att minska störningar i form av elektriska fält och läckströmmar.

När personer inom sjukvården visade intresse för att åtgärda elektriska fält och läckströmmar så genomförde vi lyckade tester med metoden som innebar att mätning utan filter gav vid balanserad (split fas) spänningsmatning bättre resultat, än vid mätning med filter i vid konventionell spänningsmatning.

Jag tog upp metoden, som vi testat innom sjukvården, här på byggahus i tråden ”Balanserad (split fas) spänningsmatning för störningbekämpning.” [länk]

Om ni t.ex. tittar på inläggen #61 och #63 i tråden ”Balanserad (split fas) spänningsmatning för störningbekämpning, så viss där principen, som inte kostade mycket att genomföra i de rum som byggdes om.

Med split fas spänningsmatning eliminerar man källan till 50 Hz elfältet i rummet genom att skapa två motriktade elfältet som tar ut varandra. Det är samma princip som används i ”brusreducerande hörlurar”. Se vidare; ” Så fungerar brusreducerande hörlurar för att dämpa oönskade ljud [länk]

Metoden har nu även, med gott resultat, tillämpats i en ljudstudio i Göteborg.

När det gäller sjukvården så saknas idag pengar att fortsätta.
Intressant!
Viktigt att också beakta att vi idag inte har all vetenskap, tekniker, mätinstrument. I framtiden kommer nya framsteg, upptäckter, mätinstrument, osv. som vi inte kan föreställa oss idag.

De som säger att elallergi inte finns menar egentligen enligt dagens vetenskap. Jag anser att man behöver vara ödmjuk för den sakens skull. Och inte bryskt avfärda saker för att det inte är "vetenskapligt bevisat" Kanske elallergi finns i framtiden, enligt ny fysikaliska upptäckter i framtiden? Vem vet?

C
L L Jan skrev:
Jag anser att man behöver vara ödmjuk för den sakens skull.
Fast man måste ju ha en gnutta sunt förnuft också.
Skall man även vara ödmjuk för att jorden kan vara platt, att 2+2 kanske egentligen är 5, att det kanske går att bota cancer genom att massera stortån, osv.?

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
att 2+2 kanske egentligen är 5
Varför inte? Känns bekant från diverse erbjudanden.

• Haha
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.