6 606 läst ·
92 svar
7k läst
92 svar
Djupborrat hål, vet någon funktionen?
Man kan inte bara vifta bort etablerad vetenskap med påståenden som "tänk om det kommer ny fysik som vi inte känner till idag?". Naturligtvis så upptäcker vi nya saker hela tiden, men om det då dyker upp saker som motsäger dagens kunskap så ändrar man på det då man har nya bevis, inte i förväg pga "jamen tänk om?"L L Jan skrev:Antar detsamma.
Men kanske skillnad i testresultat om bara av/på och pressen att att man skall avgöra, jfrt om man vistas i flera år i bostad på långt bort landet och utan el och telefon? Och innan bott i lägenhet I stan med el och signaler runtomkring.
Ingen verkar veta. Om 30 år och 0ny fysik som vi inte ens kan föreställa oss idag vet vi kanske? Eller inte?
Det spelar väl ingen roll hur mycket nya fysik man eventuellt upptäcker i framtiden? Ingen med påstådd elallergi har i något riktig test kunnat avgöra om vederbörande utsätts för det de anser sig vara överkänsliga mot.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
En gång tidigt 90 tal blev jag åsyna vittne när en person som var sjukskriven för kombination av utmattning och elallergi plötsligt oväntat utsates för ett krafitgt E-fält. Det var en skrämmande reaktion.
Jag hade precis börjat på ett nytt jobb (mjukvaruutvecklig för en apparat). En konsult som nu var sjukskriven hade haft min plats innan. Jag hann väl precis komma igång med utvecklingsmiljön, när hela teamet fick nya datorer, nu med "högupplösande" VGA färgskärmar. Skärmarna i den tidiga generationen hade ingen avskärmning av E fält. Det ligger en potetial på ca +30 000V direkt på insidan av glasytan man tittar på (gäller i princip alla tjockskärmar). På senare tjockskärmar lägger man en tunn transparent jordad metalisering i glaset som skärmar mot den höga potentialen. De här nya skärmarna gav en tydlig känsla i ansiktet när man tittade på dem. Har läst att E-fältet får skäggstrån att resa sig, det är det man känner.
Nåväl den sjuka konsulten kom och hälsade på, lite avtackning. Och så passade jag och en kollega på att fråga honom om en bit kod han hade skrivit, men inte testat (fanns ingen apparat kloar att testa på innan han blev sjuk). Och vi ville visa problemet på skärmen. Han kommer mot arbetsplatsen bakifrån och böjer sig runt för att titta på skärmen. I samma ögonblick som han exponeras för E-fältet, så flyger han baklänges, som om någon gav honom en rak höger. Väldigt otäckt. Men han hämtar sig snabbt, och vi kan fullfölja, men han sitter drygt 3m från skärmen.
Uppenbarligen reagerade hans kropp på E-fältet (det var definitivt ett högt E-fält) , men därmed inte sagt att E-fältet som sådant var skadligt.
Jag hade precis börjat på ett nytt jobb (mjukvaruutvecklig för en apparat). En konsult som nu var sjukskriven hade haft min plats innan. Jag hann väl precis komma igång med utvecklingsmiljön, när hela teamet fick nya datorer, nu med "högupplösande" VGA färgskärmar. Skärmarna i den tidiga generationen hade ingen avskärmning av E fält. Det ligger en potetial på ca +30 000V direkt på insidan av glasytan man tittar på (gäller i princip alla tjockskärmar). På senare tjockskärmar lägger man en tunn transparent jordad metalisering i glaset som skärmar mot den höga potentialen. De här nya skärmarna gav en tydlig känsla i ansiktet när man tittade på dem. Har läst att E-fältet får skäggstrån att resa sig, det är det man känner.
Nåväl den sjuka konsulten kom och hälsade på, lite avtackning. Och så passade jag och en kollega på att fråga honom om en bit kod han hade skrivit, men inte testat (fanns ingen apparat kloar att testa på innan han blev sjuk). Och vi ville visa problemet på skärmen. Han kommer mot arbetsplatsen bakifrån och böjer sig runt för att titta på skärmen. I samma ögonblick som han exponeras för E-fältet, så flyger han baklänges, som om någon gav honom en rak höger. Väldigt otäckt. Men han hämtar sig snabbt, och vi kan fullfölja, men han sitter drygt 3m från skärmen.
Uppenbarligen reagerade hans kropp på E-fältet (det var definitivt ett högt E-fält) , men därmed inte sagt att E-fältet som sådant var skadligt.
Redigerat:
Sökte nu. Tydligen mår folk bättre med LED skärmar än de tidigare många gånger srörre elektronkanonskärmarna som alla använde förr . Det finns olika rapporter och forskning.H hempularen skrev:En gång tidigt 90 tal blev jag åsyna vittne när en person som var sjukskriven för kombination av utmattning och elallergi plötsligt oväntat utsates för ett krafitgt E-fält. Det var en skrämmande reaktion.
Jag hade precis börjat på ett nytt jobb (mjukvaruutvecklig för en apparat). En konsult som nu var sjukskriven hade haft min plats innan. Jag hann väl precis komma igång med utvecklingskiljön, när hela teamet fick nya datorer, nu med "högupplösande" VGA färgskärmar. Skärmarna i den tidiga generationen hade ingen avskärmning av E fält. Det ligger en potetial på ca +30 000V direkt på insidan av glasytan man tittar på (gäller i princip alla tjockskärmar). På senare tjockskärmar lägger man en tunn transparent jordad metalisering i glaset som skärmar mot den höga potentialen. De här nya skärmarna gav en tydlig känsla i ansiktet när man tittade på dem. Har läst att E-fältet får skäggstrån att resa sig, det är det man känner.
Beror på vad det är. Gravitation tex.den existerar men ingen vet hur den överförs? Men vi vet all fysik om den ändå.C cpalm skrev:
När vi vet kan vi nog stoppa den, tyngdlöshet, eller aldrig kommer vi att få veta? Även
Jordens ålder har ändrats genom åren. Just nu är jorden 4,5 miljarder år eller nåt sånt. Vi är säkra på det typ. Tidigare var man också säker på andra åldrar på jorden.
Nu är vi typ säkra på att elallegi inte finns, även jag är rätt säker, men ingen kan vara 100% säker. Ändå är några elallergiska, eller inte?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Jag läste för en del år sedan, en professor som lade fram teorin om elöverkänslighet att det är en form av fobi. Man konstaterade att just de som blivit sjuka av att titta på datorskärmar, så var det personer med stressiga, ofta montona arbeten, de som matade in stora datalistor för hand osv. som drabbades. Medan njukavruutvecklare (som jag) oftast inte drabbades, trots minst lika stor exponering.
Han menade att man borde utreda om kroppen ev. omedvtet känner E-fältet (och ev. magnetfält) från skärmarna, och omedvetet kopplar ihop det med negativa tankar, tråkighet arbetet osv. Och man då utvecklar en fobi mot fältet. En fobi är inte bara "mental", den löser ut signalsubstans som man blir fysiskt sjuk av, vilket då ytterligare förstärker den negativa upplevelsen osv.
Och så vitt jag vet så minskade sjukskrivningarna pga "skärmsjuka" kraftigt sedan man införde normer för hur hög elektromagnetisk strålning som skulle tilltåtas från skärmarna, så någon effekt verkar det ha haft.
Om man då spinner vidare på "fobi teorin", så skulle man väl rimligen kunna anta att kroppen kan detektera även svaga fält ifrån elledningar i väggar osv. Och har man då redan fått igång en fobi så är det väl inte otänkbart att även dessa svaga fält fårigång reaktioner.
På samma sätt skulle det kunna förklara att människor som anser sig vara elalergiker reagerar och får igång fobin om de tror att de utsätts för ett fält i ex-. blindtest. Och även går igång om de tror sig utsättas för ex. orimligt låga fält från en mobilmast eller vad det nu är.
Och vill man då tro att en 200 m djup jordning hjälper, så får man bort en del av de inbillade fälten. Men drabbas ev. fortfarande när man faktiskt utsätts för skapligt starka fält.
Konsulten jag skrev om blev sjuk i samband med en extrem stress inför release av ett delsystem i produkten vi utvecklade, hela teamet hade jobbat typ 18h / dygn i ett par månader.
Han menade att man borde utreda om kroppen ev. omedvtet känner E-fältet (och ev. magnetfält) från skärmarna, och omedvetet kopplar ihop det med negativa tankar, tråkighet arbetet osv. Och man då utvecklar en fobi mot fältet. En fobi är inte bara "mental", den löser ut signalsubstans som man blir fysiskt sjuk av, vilket då ytterligare förstärker den negativa upplevelsen osv.
Och så vitt jag vet så minskade sjukskrivningarna pga "skärmsjuka" kraftigt sedan man införde normer för hur hög elektromagnetisk strålning som skulle tilltåtas från skärmarna, så någon effekt verkar det ha haft.
Om man då spinner vidare på "fobi teorin", så skulle man väl rimligen kunna anta att kroppen kan detektera även svaga fält ifrån elledningar i väggar osv. Och har man då redan fått igång en fobi så är det väl inte otänkbart att även dessa svaga fält fårigång reaktioner.
På samma sätt skulle det kunna förklara att människor som anser sig vara elalergiker reagerar och får igång fobin om de tror att de utsätts för ett fält i ex-. blindtest. Och även går igång om de tror sig utsättas för ex. orimligt låga fält från en mobilmast eller vad det nu är.
Och vill man då tro att en 200 m djup jordning hjälper, så får man bort en del av de inbillade fälten. Men drabbas ev. fortfarande när man faktiskt utsätts för skapligt starka fält.
Konsulten jag skrev om blev sjuk i samband med en extrem stress inför release av ett delsystem i produkten vi utvecklade, hela teamet hade jobbat typ 18h / dygn i ett par månader.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Det som är lite intressant med teorin om elfobi är att fobier går generellt att bota.
Det finns det visst. Anta att du behöver för över el över en längre sträcka. Ett djupjordtag i vardera ända är ett utmärkt sätt att spara in en ledare. Tvärsnitten på "ledaren" i marken är så stor att det är vid jordtagen den största delen av spänningsfallet sker.D Daniel 109 skrev:
Där tror jag du svänger fel i resonemanget.H hempularen skrev:
Jag har också läst att det sannolikt i de flesta fall är dålig arbetsmiljö i grunden.
Man mår dåligt pga stress, ergonomi eller liknande, platsen man mår dåligt på (jobbet) har gamla skärmar, hummande transformatorer eller flimmrande lysrör och man kopplar då ihop det med elektriska fält.
Att gamla skärmar inte var superbra att sitta framför alla gånger är ju inte heller så konstigt, men de problem man kan uppleva framför en sån är inget som ger allergi eller överkännslighet.
Sen kvarstår faktum:.
De dubbelblinda undersökningar som gjorts (som jag hört talas om, motbevisa mig gärna) där den "elöverkänslige" inte vet om hurvida det är ett elektriskt fält eller inte i närheten har inte kunnat påvisa någon koppling mellan el/fält och symptom.
Däremot har man kunnat visa motsatsen.
När försökspersonen tror att det är ett elektriskt fält där men det inte är det, så upplever denna symptom.
Det är ju just detta som är problemet. Man har trots många försök aldrig kunnat visa något sådant.H hempularen skrev:
Ja, fobier utlöser en fysisk stressreaktion men det är tron på att ett fält finns, inte något faktiskt fält, som utlöser reaktionen.
Att hålla på och dribbla med "Ja, men..." och "kanske med mer forskning" hjälper inte personerna med problem. Det fördröjer insatser som faktiskt kan hjälpa.
Trådstarten visar på ett bra sätt hur man kan plöja ner stora pengar på helt verkningslösa åtgärder istället för att satsa på det som hjälper.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Fast det är lite annorlunda: Gravitationen kan vi bevisa genom objektiva tester: Släpp ett äpple så ramlar det nedåt: Ergo något drar äpplet ned mot jordens yta...osvL L Jan skrev:Beror på vad det är. Gravitation tex.den existerar men ingen vet hur den överförs? Men vi vet all fysik om den ändå.
När vi vet kan vi nog stoppa den, tyngdlöshet, eller aldrig kommer vi att få veta? Även
Jordens ålder har ändrats genom åren. Just nu är jorden 4,5 miljarder år eller nåt sånt. Vi är säkra på det typ. Tidigare var man också säker på andra åldrar på jorden.
Nu är vi typ säkra på att elallegi inte finns, även jag är rätt säker, men ingen kan vara 100% säker. Ändå är några elallergiska, eller inte?
Vi vet ännu inte HUR gravitationen funkar helt, men att den finns är bevisat.
Det är precis det jag pratar om. Vi behöver inte förstå gravitation i detalj för att experimentellt kunna bevisa eller motbevisa att ett sådant fenomen existerar.L L Jan skrev:
Det kan förefalla som att "vi vet all fysik" om fenomen som t.ex. gravitation, magnetism och elektricitet, men i själva verket är dessa s.k. axiom inom den klassiska fysiken, dvs. man har helt enkelt bara bestämt att det är så här dessa fenomen fungerar, utan några teoretiska bevis.