31 941 läst ·
214 svar
32k läst
214 svar
Dispyt med bostadsrättsförening om avloppsrör i kök – behöver råd
Nu gällde det ett igenfettat avlopp. Har själv problem med ett sådant köksavlopp och innan jag motiverar mig att hämta rensbandet så krävs det att det nästan är helt stopp. Så skulle jag i ett sådant läge gå hemifrån med vattenkranen på så hade det blivit översvämning.Claes Sörmland skrev:
Ja men det får nog ändå ses som ett märkligt och osannolikt scenario. Felet skulle ju visa sig vid nästa diskmaskinskörning och därmed påkalla underhållsåtgärd.L lbgu skrev:
Skulle bostadsrättshavaren bete sig på detta sätt och låta sitt avlopp sätta igen så att det svämmar över finns ett skadeståndsansvar gentemot föreningen och andra lägenhetsinnehavare så att de går skadefria. Förvisso får man vara idiot men var och en kan ju se om ens köksvasks avlopp inte tar emot vatten. Att då lämna det utan åtgärd är oaktsamt och därmed finns skadeståndsansvar.
Vad som står i stadgarna är numera oväsentligt om det handlar om en ändring (i lagens mening).P pappaM skrev:
Tidigare stod det i BRL att stadgarna kunde föreskriva att vissa ändringar inte krävde föreningens godkännande, men den skrivningen är borta nu.
Tja, själv använder jag inte diskmaskin, är säkert inte ensam om det.Claes Sörmland skrev:
Då är jag väl idiot då enligt dig. Jag resonerar att så länge tillräckligt med vatten rinner ur vasken så att jag kan utföra det jag behöver göra så är det ok. Att spola mycket vatten länge är inget jag behöver göra. Så kul är det inte att rensa rör + ibland så släpper det lite och blir bättre så att man klarar sig några månader till.Claes Sörmland skrev:
Om du inte har diskmaskin så räcker ett 50 mm rör enligt svensk dimensioneringsstandard så i det scenariot måste styrelsen ge tillstånd för ett sådant.L lbgu skrev:
Om du bor i bostadsrätt med ansvar för detta avlopp är du i objektiv mening oaktsam i ditt agerande. Beställ hem spolning redan idag om det är situationen och riskera inte föreningens hus och grannarnas lägenheter!L lbgu skrev:Då är jag väl idiot då enligt dig. Jag resonerar att så länge tillräckligt med vatten rinner ur vasken så att jag kan utföra det jag behöver göra så är det ok. Att spola mycket vatten länge är inget jag behöver göra. Så kul är det inte att rensa rör + ibland så släpper det lite och blir bättre så att man klarar sig några månader till.
Bor du i ditt eget hus är det en annan sak, vill du låta ditt avlopp förfalla är det din ensak.
Även jag har bott med avloppsmissär i köket. 2016 blev det stopp i köket:
https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/167/167299-73cb760e7cb9f9b9e00b3184c89bf57f.jpg
Nu är det plast i huset sen förra året. Extremt skönt att slippa problem som kluckande, lukt och avrinning som går långsamt. Gjutjärn har ingen plats i avlopp.
Redigerat:
Har du då inget husgeråd som inte tål att diskas i maskin? Jag har diskmaskin och använder den i första hand. Men jag har även kristallglas, glasskålar av finare kvalitet, en del äldre porslin m.m. som inte bör diskas i maskin. Jag diskar inte heller knivar i maskin, för jag tycker de blir slöa av det mycket fortare jämför med om de handdiskas.Claes Sörmland skrev:
Diskar som alla andra sånt där småkrafs under rinnande vatten.H hhallen skrev:Har du då inget husgeråd som inte tål att diskas i maskin? Jag har diskmaskin och använder den i första hand. Men jag har även kristallglas, glasskålar av finare kvalitet, en del äldre porslin m.m. som inte bör diskas i maskin. Jag diskar inte heller knivar i maskin, för jag tycker de blir slöa av det mycket fortare jämför med om de handdiskas.
I mitt hus har vi en regel rörande disken:H hhallen skrev:Har du då inget husgeråd som inte tål att diskas i maskin? Jag har diskmaskin och använder den i första hand. Men jag har även kristallglas, glasskålar av finare kvalitet, en del äldre porslin m.m. som inte bör diskas i maskin. Jag diskar inte heller knivar i maskin, för jag tycker de blir slöa av det mycket fortare jämför med om de handdiskas.
”Det som inte tål maskindisk får skylla sig själv.”😊
Du är inte ensam, vi har ingen diskmaskin i huset i Sörmland. Så vi diskar allt för hand. Men till min gamla hemkunskapslärare Guns fasa sköljer vi under rinnande vatten och inte i en sköljbalja.H hhallen skrev:
Men vi är nog få som lever på detta sätt 2025.
Förvisso sköljer även jag under rinnande vatten. Men själva diskandet sker i diskho med upptappat vatten. Då kanske jag bara till hälften är gammal hemkunskapslärare, eller? 😜Claes Sörmland skrev:
Vi har ju flera olika "standarder" som beskriver hur man skall göra saker fackmannamässigt och de har ju inte alltid harmoniserat. Fackmannamässigheten kommer ju ur om en fackman tillämpat en viss lösning. Renovera en golvbrunn ska man ju inte göra (de ska ju bytas) men om man letar kan man hitta firmor som gör det. Helt plötslig så är det en fackmannamässig åtgärd i specifika fall.Claes Sörmland skrev:
TS förväntas låta renovera sitt kök fackmannamässigt enligt stadgarna. Kan TS vägras tillstånd av styrelsen att byta till icke fackmässig 50 mm avloppsledning trots att detta inte innebär någon betydande skada eller olägenhet för föreningen? Eller anses varje icke fackmannamässig åtgärd (som därmed bryter mot stadgarna) som en olägenhet för föreningen?
Att en domstol/rätt skulle komma med ett tydligt utlåtande/prejudikat gällande hur detta ska tolkas ser jag som osannolikt. Material utvecklas ju och metoder ändras, att dra en tydlig gräns är svårt och kommer således aldrig att ske (enligt mig). Det jag tror alltid kommer vinna är rätten/skyldigheten att hålla lägenheten i gott skick.
Förstår dom, varför sänka till 50 mm? Det orsakar lättare stopp och dessa kommer drabba föreningen med kostnader, varför inte karva ur väggen lite så då 75 mm röret får plats, det kan inte bli mycket arbete och allt bli lugnt igen eller låta diskmaskinen ”titta ut” 25 mmMax Wikman skrev:
Hej!
Jag bor i en bostadsrätt och håller på att renovera mitt kök. I samband med detta ville jag ändra anslutningen för avloppet. Ursprungligen gick det ett gammalt rör på cirka 70 mm genom väggen, men jag har dragit om det till ett modernt 50 mm-rör. Det nya röret har korrekt fall och är utfört på ett fackmannamässigt sätt.
Anledningen till ändringen är att det annars inte skulle få plats bakom min nya diskmaskin – det finns även utanpåliggande vattenrör bakom som gör att det gamla 70 mm-röret tog för mycket plats. Med 50 mm-röret fungerar installationen och allt ligger snyggt och prydligt.
Styrelsen i föreningen menar att denna ändring är otillåten och kräver att jag återställer till original. Jag menar att det inte påverkar stammarna, utan enbart det rör som går inne i min egen vägg, och att den nya lösningen följer standard för moderna kök. Styrelsen har skickat en rättelseanmaning, men jag vill att Hyresnämnden prövar frågan innan jag eventuellt återställer.
Mina frågor:
- Har någon erfarenhet av liknande situationer där styrelsen kräver återställning trots att man bara ändrat det ”egna” avloppsröret?
- Hur ser lagen ut kring bostadsrättshavarens ansvar för avloppsrör som inte är stam?
- Är det rimligt att invänta Hyresnämndens beslut innan jag gör något?
- Finns det något tekniskt jag bör tänka på för att styrka att min lösning är korrekt och säker?
All input är värdefull – både juridiskt och byggtekniskt.