Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Näst enklaste lösningen: (1) återställ, (2) informera föreningen, (3) ansök om tillstånd att byta till 50 mm rör och (4) byt tillbaka till 50 mm rör efter att du har fått tillståndet.
Problemet är att dom anser det som en risk och därav kommer dom inte godkänna.
Därav undrar jag vem man vänder sig till för att få en opartisk och korrekt åsikt.
Nja, jag håller inte med om att lagen innebär att någon överenskommelse ska slutas, det är ett konceptuellt feltänk.

Istället innebär lagen att väsentliga förändringar (varav vissa specifika fall listas i lagtexten) är förbjudna att genomföras av bostadsrättshavaren. Förbudet kan enbart lyftas genom tillståndsbeslut av styrelsen (eller hyresnämnden). Styrelsen har inte rätt att vägra tillstånd om det inte föreligger påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Styrelsen kan förena tillståndet med villkor.

Här sker således ingen som helst överenskommelse med två parter, utan det som sker är en formell tillståndsprövningsprocess av styrelsen där det gäller omvänd bevisbörda. Styrelsen måste bevisa att det föreligger påtaglig skada eller olägenhet för föreningen för att vägra tillståndet. Annars måste de ge tillståndet. Följer man inte lagen ges tillståndet av hyresnämnden efter överklagan.
så jag behöver återställa och be om tillstånd. Om dom inte ger en konkret anledning varför jag inte får byta måste dom ge mig tillståndet?

Kan man be hyresnämnden göra en bedömning innan jag återställer ?

Claes Sörmland
Max Wikman Max Wikman skrev:
Därav undrar jag vem man vänder sig till för att få en opartisk och korrekt åsikt.
Enligt bostadsrättslagen kan du överklaga ett styrelsebeslut om vägrat tillstånd till hyresnämnden. Men det kräver ju att du faktiskt har lämnat in en tillståndsansökan till styrelsen och de har vägrat att ge tillstånd. Detta har väl inte skett?

Du har också en möjlighet efter att styrelsen som nästa steg säger upp dig från din lägenhet att hindra detta genom att du så snart som möjligt ansöker om tillstånd hos hyresnämnden och får ansökan beviljad. Men där är du inte ännu.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Näst enklaste lösningen: (1) återställ, (2) informera föreningen, (3) ansök om tillstånd att byta till 50 mm rör och (4) byt tillbaka till 50 mm rör efter att du har fått tillståndet.
Nja, jag håller inte med om att lagen innebär att någon överenskommelse ska slutas, det är ett konceptuellt feltänk.

Istället innebär lagen att väsentliga förändringar (varav vissa specifika fall listas i lagtexten) är förbjudna att genomföras av bostadsrättshavaren. Förbudet kan enbart lyftas genom tillståndsbeslut av styrelsen (eller hyresnämnden). Styrelsen har inte rätt att vägra tillstånd om det inte föreligger påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Styrelsen kan förena tillståndet med villkor.

Här sker således ingen som helst överenskommelse med två parter, utan det som sker är en formell tillståndsprövningsprocess av styrelsen där det gäller omvänd bevisbörda. Styrelsen måste bevisa att det föreligger påtaglig skada eller olägenhet för föreningen för att vägra tillståndet. Annars måste de ge tillståndet. Följer man inte lagen ges tillståndet av hyresnämnden efter överklagan.
så jag behöver återställa och be om tillstånd. Om dom inte ger en konkret anledning varför jag inte får byta måste dom ge mig tillståndet?

Jag tror inte du har någon möjlighet att få en sådan fråga prövad i hyresnämnden, att det inte finns någon möjlighet att pröva detta där enligt bostadsrättslagen. (Rätta mig om jag har fel med en paragrafhänvisning!) Styrelsen har via denna rättelseanmaning framfört sin bedömning och den får de göra oavsett om du inte håller med om den eller om den i sak skulle vara helt fel.

Anledningen till att styrelsen har skickat rättelseanmaning till dig är för att delvis för att få dig att rätta men också för att gillra fällan så att du riskerar att få din bostadsrätt förverkad om du inte rättar. Genom att inte följa denna anmaning så förlorar du ett av lagskydden du har mot att din lägenhet förverkas i nästa steg.

(Jag gissar att styrelsen inte har en aning men att de har en jurist på något konsultföretag som hjälper dem med juridiken.)
men hur gör man som bostadsrätt innehavare?
Alla
Enligt bostadsrättslagen kan du överklaga ett styrelsebeslut om vägrat tillstånd till hyresnämnden. Men det kräver ju att du faktiskt har lämnat in en tillståndsansökan till styrelsen och de har vägrat att ge tillstånd. Detta har väl inte skett?

Du har också en möjlighet efter att styrelsen som nästa steg säger upp dig från din lägenhet att hindra detta genom att du så snart som möjligt ansöker om tillstånd hos hyresnämnden och får ansökan beviljad. Men där är du inte ännu.
så jag behöver återställa till befintlig skick och sedan ansöka om tillstånd?

Claes Sörmland
Det är det säkraste. Så fort du återställer riskerar du inte längre att förlora din lägenhet, en högst oangenäm situation att hamna i.

Kan styrelsen inte ge sakskäl till varför de vägrar tillstånd så förlorar de i hyresnämnden när du överklagar deras vägran att ge tillstånd.

I princip kan du ju strunta i att rätta och samtidigt inkomma med en ansökan om tillstånd att ändra till 50 mm avloppsrör till styrelsen. Om styrelsen vägrar tillståndet kan du överklaga till hyresnämnden. Men hela tiden har du nu hängande över dig att styrelsen vilken dag som helst meddelar dig att din lägenhet är förverkad eftersom du inte har rättat. Vill du leva med den risken?

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Det är det säkraste. Så fort du återställer riskerar du inte längre att förlora din lägenhet, en högst oangenäm situation att hamna i.

Kan styrelsen inte ge sakskäl till varför de vägrar tillstånd så förlorar de i hyresnämnden när du överklagar deras vägran att ge tillstånd.

I princip kan du ju strunta i att rätta och samtidigt inkomma med en ansökan om tillstånd att ändra till 50 mm avloppsrör till styrelsen. Om styrelsen vägrar tillståndet kan du överklaga till hyresnämnden. Men hela tiden har du nu hängande över dig att styrelsen vilken dag som helst meddelar dig att din lägenhet är förverkad eftersom du inte har rättat. Vill du leva med den risken?
Du har helt rätt, tycker fortfarande att det är fel hur man inte får ändra sitt egna avloppsrör som man själv ansvara över och att bara minskar en dimension skulle försämra hela fastigheten och riskera skador. Jag påverkar stammen mindre och alla vvs’are jag talat med tycker inte det är konstigt alls med denna lösning.

• Gilla
tschak
  • Laddar…
I vissa lägen måste man acceptera att det är en skillnad mellan att ha rätt och att få rätt.

• Gilla
Mr.Hammer och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har helt rätt, tycker fortfarande att det är fel hur man inte får ändra sitt egna avloppsrör som man själv ansvara över och att bara minskar en dimension skulle försämra hela fastigheten och riskera skador. Jag påverkar stammen mindre och alla vvs’are jag talat med tycker inte det är konstigt alls med denna lösning.
Ja helt begripligt är det ju inte men vägen som lagstiftaren har valt.

Jag tror som sagt inte att din ändring av avloppsrörsdiameter är tillståndspliktig i lagens mening. Men jag är ju bara någon på ett forum på nätet, den som är satt att bedöma detta är din förenings styrelse och de har landat i en helt annat ståndpunkt än min. Och det enda lagliga skyddet mot styrelsens felbedömning är att ansöka om ett tillstånd att ändra på ledningen, få det vägrat och överklaga vägran till hyresnämnden.

• Gilla
Stenben86 och 7 till
  • Laddar…
Ja helt begripligt är det ju inte men vägen som lagstiftaren har valt.

Jag tror som sagt inte att din ändring av avloppsrörsdiameter är tillståndspliktig i lagens mening. Men jag är ju bara någon på ett forum på nätet, den som är satt att bedöma detta är din förenings styrelse och de har landat i en helt annat ståndpunkt än min. Och det enda lagliga skyddet mot styrelsens felbedömning är att ansöka om ett tillstånd att ändra på ledningen, få det vägrat och överklaga vägran till hyresnämnden.
Det är nog den vägen jag får ta, stort tack för din information och tid.

• Gilla
jonizen och 2 till
  • Laddar…
Du får ändra men endast med tillstånd. Vad är svårt att förstå här?

Lagen är skriven som deb är eftersom det finns mängder av personer som annars gör ingrepp som de inte tror eller vet kommer påverka fastigheten negativt. Därför måste alla ändringar gå genom styrelsen först. Det är som sagt svårt för styrelsen att inte ge tillstånd då bevisbördan är på dem att visa hur det påverkar fastigheten eller andra medlemmar negativt, men det är solklart att du måste be om tillstånd först.

I normala föreningar är det ren formalia bara, du verkar antingen ha några ”bättrevetare” eller tjurskallaiga styrelseledamoter som inte själva kan brf lagen heller.

C
Du har helt rätt, tycker fortfarande att det är fel hur man inte får ändra sitt egna avloppsrör som man själv ansvara över och att bara minskar en dimension skulle försämra hela fastigheten och riskera skador.
Du tänker fel kring bostadsrättsbegreppet - det är en upplåtelseform, inte en äganderätt. Det är inte "dina egna" avloppsrör som du kan göra vad du vill med, trots att du har underhållsansvar för rören.

Sett ur ett annat perspektiv är det inte heller fel av föreningen att ägna särskild uppmärksamhet till ändringar som medlemmarna företar sig i husets VVS-installationer. Skador pga bristande VVS-installationer kostar landets föreningar enorma summor varje år och orsakar massa tråkigheter, så det ligger helt klart i kollektivets intresse.

Med det sagt skall rätt vara rätt och respektive part ansvara för sitt och inte lägga sig i andras ansvar. I det här fallet menar jag dock att man borde begärt tillstånd innan man började mecka med rören. Först om detta nekas kan man fundera på att blanda in hyresnämnden.

• Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
Det är nog den vägen jag får ta, stort tack för din information och tid.
Jag vill hävda att det sitter inkompetenta bokstavstolkare i din styrelse. Det finns tyvärr inget värre än ointelligenta idioter, i ledande position. Just därför att det inte går att argumentera, därför att de inte begriper vad det handlar om. Enligt din beskrivnig låter det dock som ett litet arbete, på max en halvtimme att byta det aktuella röret. Då undrar jag om det inte ändå är enklare att dra ett 75-rör, och låta diskmaskinen stå 25mm längre ut. Sen fick de komma och titta. Därefter byter du tillbaka till 50-röret.

• Gilla
Max Wikman
  • Laddar…
Var hittar du stöd för detta? Det är rätt vanligt med avloppsledningar som är 50 mm från utslagshoar i diskbänk och avlopp från diskmaskin.
Får backa där, ser att rekommendation är 50-75 mm rätt ska vara rätt.

• Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
Men exakt vad är läget? Den hårda inställningen från styrelsen verkar som en överreaktion. Är detta bara en av flera konfliktfrågor? Är styrelsen helt oresonlig?

Jag tänker att även om du (everntuellt) har begått ett formellt fel som inte begärt tillstånd i förväg. Så borde en lite mer pragmatisk lösning vara om du kan få skriftligt utlåtande från en VVS konsult om att lösningen är fackmannamässig. Och att den risk för stopp som kan uppstå inträffar i så fall inom ditt underhållsansvar. En rimlig styresle borde godkänna ett sådant utlåtande.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Förutsättningen för att få undan avloppsvattnet styrs av dimension av rör och fall på röret.
Ett vertikalt rör klarar ett högre flöde än ett horisontellt förlagt rör, på samma sätt som att ett rör med klenare dimension klarar ett högre flöde än ett mindre.

Att välja ett mindre rör med kraftigt fall ger möjlighet till att röret blir självrensande.
I praktiken i det här fallet har jag svårt att se att det gör någon skillnad sett till självrensning om man väljer ett 50- respektive 75-mm rör eftersom tryckhöjden är så låg. Principen är att 50-röret kommer att sätta igen snabbare än ett 75-rör och därmed kräva tätare underhåll.

Om du kan visa på att röret kan underhållas och helst bytas fram till anslutningen i väggen på ett enkelt sätt kanske BRF’en kan mjukna?

• Gilla
Max Wikman
  • Laddar…
Claes Sörmland
Normalt (=med de vanligt förekommande typerna av stadgar) är det bostadsrättshavaren som ansvarar för att rensa synliga avloppsrör som tittar upp ur golv och ut ur vägg i kök. Precis som att det är bostadsrättshavaren som rensar andra delar av samma avloppsledningar, t ex vattnlåset på samma ledning eller avloppsröret från diskmaskinen. Så inget av detta underhåll belastar normalt en bostadsrättsförening.

Så här ser det t ex ut i stadgarna från 2017 i en slumpvis HSB-förening (från Google) där bostadsrättshavarens ansvar listas och detta inkluderar de avloppsledningarna som diskuteras i tråden:

Utdrag ur HSB-förenings stadgar från 2017 som listar bostadsrättshavarens ansvar för synliga ledningar i lägenheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.