P
L larka742 skrev:
Ja det är stora skillnader mellan tabletter, oavsett detta med enzymer. Vissa är ju värdelösa.

Och att det blir rent då du svabbar av är inte så konstigt. Men då kommer ju frågan hur effektivt är det?

Ofta när jag verkligen svabbar av, kastar jag diskmedel i kör med varmt vatten och sköljer - sen så är ju det diskat&klart...kan torkas av eller stå på diskbänken.
Annars så skrapar jag bort det mesta (inget stort kvar) och sedan in i maskin.

[länk]
Jag lägger i blöt om det sitter fast..
yes eller lite maskindiskmedel.
Men annars så tar jag borste och riktigt hett vatten.. sen in i maskinen..
väldigt trevligt om man skulle råka glömma disken en dag i värmen... ;)
 
Att lämna fett och matrester på disken funkar säkert när det gäller att få disken ren men åtminstone fettet kommer inte så långt innan det stelnar o fastnar i avloppsrören.
På min arbetsplats har vi haft återkommande problem med detta.
Cleanpipe har varit där flera gånger och rensat avloppet - vid senaste besöket (innan pandemin skickade hem alla till att jobba hemifrån) så hade de en 10m lång fett-propp att ta sig igenom. Varmvattnet i spolbilen tog slut...
De var extremt tydliga med att man ALDRIG skall köra diskmaskinen på annat än varmaste programmet och att fett och matrester bör torkas av innan disk.
Eco-programmen var enligt dem att be om problem med igensatta avlopp.
Diskmaskinerna må vara gjorda för att hantera fettet, men avloppen är det inte.
Även hemma har jag haft liknande problem - även om jag rensar avloppet själv innan det krävs besök av en spolbil. Och då bor jag ändå i ett ganska nytt hus där avloppet borde vara up to date.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Om inte armarna går kan det då vara pumpen som är dålig?
Som jag fattar det så drivs dom väl av vattentryck?

Går det att få fram ev felkoder på nåt vis?
 
P
nino nino skrev:
Om inte armarna går kan det då vara pumpen som är dålig?
Som jag fattar det så drivs dom väl av vattentryck?

Går det att få fram ev felkoder på nåt vis?
Nej inte om det är stopp i armar eller till armarna får du felkoder
De drivs av vattentryck
Håken alla.,måste vara öppna.
Spolarmsväxlaren måste ha minst en kanal öppen.
Spolpumpen måste ha rätt varvtal.
Den KAN ge felkoder på spolarmsväxlaren och spolpump.
 
P
nino nino skrev:
Nu har vi gjort rent armarna flera gånger och den vill inte diska rent, funkar ibland men oftast inte.
Låter den normalt?
 
P
D doubleH skrev:
Att lämna fett och matrester på disken funkar säkert när det gäller att få disken ren men åtminstone fettet kommer inte så långt innan det stelnar o fastnar i avloppsrören.
På min arbetsplats har vi haft återkommande problem med detta.
Cleanpipe har varit där flera gånger och rensat avloppet - vid senaste besöket (innan pandemin skickade hem alla till att jobba hemifrån) så hade de en 10m lång fett-propp att ta sig igenom. Varmvattnet i spolbilen tog slut...
De var extremt tydliga med att man ALDRIG skall köra diskmaskinen på annat än varmaste programmet och att fett och matrester bör torkas av innan disk.
Eco-programmen var enligt dem att be om problem med igensatta avlopp.
Diskmaskinerna må vara gjorda för att hantera fettet, men avloppen är det inte.
Även hemma har jag haft liknande problem - även om jag rensar avloppet själv innan det krävs besök av en spolbil. Och då bor jag ändå i ett ganska nytt hus där avloppet borde vara up to date.
kokande hett vatten löser en del problem..
Men är det långt till brunnen så hinner vattnet svalna av...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
kokande hett vatten löser en del problem..
Men är det långt till brunnen så hinner vattnet svalna av...
Det är få man får jätte fett proppen som den i London
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Låter den normalt?
Ja det tycker jag att den gör
 
P
electroluxaren skrev:
Det är få man får jätte fett proppen som den i London
Precis..
Jag brukar ta som vana att spola alla kranarna på hetaste ett bra tag..
Jag har så hett vatten att det luktar bränd plast ifrån blandarna eller slangarna.. vet inte riktigt.. Men jag eldar ju för varmvattnet... Så....
Och även häller jag i kokt vatten från spisen när jag gör detta.. Kanske var 3 månad..
Tycker att jag har bra flöde och kollat med kamera i ledningen, då har det sett fint ut...
kräver sin insats men går rätt fort ändå
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Ja det tycker jag att den gör
Den kanske tar in för lite vatten eller inte värmer det?
 
Värmer tror jag den gör
Är ju lite svårt när den står i en lgh att köra och felsöka, tar ju sån tid med allt.

Den krånglade ju en sväng, då var det skräp I en av armarna. Sen diskade den riktigt en eller 2 gånger sen blev det lika igen.
Efter det så har armarna gjorts rena ännu en gång
 
Lyssna brukar som sagt säga endel. Om armarna inte snurrar så hörs det väl. Då blir det konstant ljud och inte olika beroende på vart vattnet sprutar. Om trycket är lågt så låter maskinen mindre än den brukar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om den låter mindre så kan du snabbt slita upp maskinen när den sprutar och se om du blir blöt :) Om den sprutar dåligt så kan du då hinna se hur det sprutar från armen. Bara vissa hål? Alla hål men svagare? Osv.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S
torbeno torbeno skrev:
Det är dunkljudet i början när den skall ta in vatten som är ditt bekymmer. Den tror att det är överfullt och börjar en kort stund pumpa ut vattnet.

Det finns en liten slang som du behöver göra rent.
Lossa ytterluckan och sedan den vertikala blanka plåten nertill. Sen drar du loss slangen och spolar rent med varmt vatten, en flaskborste brukar vara lämplig också.
Skulle det sen ändå dunka får du göra rent givarhuset som den är ansluten till. Då får du plocka isär den och skrubba men jag tycker inte den ser så kladdig ut.
Stort tack! :D
Detta löste kvällens problem. Disken blev inte ren. Men det har "dunkat" ur maskinen vid påfyllning ända sedan jag flyttade in i huset men föregående ägare hävdade att det var normalt o hade någon förklaring om äldre maskiner och backventiler.. jag tänkte inte mer på det. Men nu när det inte blev rent längre så skruva jag isär o gjorde rent den där slangen (var helt igensatt... ) nu fyller den på utan dunkande, hoppas det blir rent också, testkör nu :)

Men en sak, det är en röd plastpinne som ska sitta i botten på en frigolitbit som jag antar ska flyta upp om det blir läckage, och då ska den röda pinnen trycka på microbrytaren. Men den röda pinnen når inte hela vägen upp till brytaren (den svarta hävarmen), sen finns det ytterligare en flotör i ett rör, den påverkar samma brytare och det verkar fungera som det ska.

Ska frigolitbiten i botten inte ensamt kunna trycka på mikrobrytaren?
 
P
S SueCia skrev:
Stort tack! :D
Detta löste kvällens problem. Disken blev inte ren. Men det har "dunkat" ur maskinen vid påfyllning ända sedan jag flyttade in i huset men föregående ägare hävdade att det var normalt o hade någon förklaring om äldre maskiner och backventiler.. jag tänkte inte mer på det. Men nu när det inte blev rent längre så skruva jag isär o gjorde rent den där slangen (var helt igensatt... ) nu fyller den på utan dunkande, hoppas det blir rent också, testkör nu :)

Men en sak, det är en röd plastpinne som ska sitta i botten på en frigolitbit som jag antar ska flyta upp om det blir läckage, och då ska den röda pinnen trycka på microbrytaren. Men den röda pinnen når inte hela vägen upp till brytaren (den svarta hävarmen), sen finns det ytterligare en flotör i ett rör, den påverkar samma brytare och det verkar fungera som det ska.

Ska frigolitbiten i botten inte ensamt kunna trycka på mikrobrytaren?
Jo om det blir vatten där så skall mikrobrytaren påverkas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.