electroluxaren skrev:
om den här modellen håller ett år till så är det fantastiskt!
Menar du min maskin?
 
P
nino nino skrev:
Menar du min maskin?
nop
din maskin kommer att hålla länge efter du bytt spolarmsväxlaren
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi hade också problem med att diskmaskinen inte diskade rent men det löstes genom att rensa avloppet, både slangen från diskmaskinen till avloppet men även avloppsrören i diskbänksskåpen. Efter det blev disken ren igen.
 
P
electroluxaren skrev:
om den här modellen håller ett år till så är det fantastiskt!
 vi får väl se..
Jag håller mig till tillverkarens råd och det är den absolut vanligaste modellen som säljs till kommunens fastighetsbolag..
Den kostade mig 5-6000 kr men det var efter svärfars rabatt... Så vi får väl se.. :cool:
 
Maskintok skrev:
Så man får inte göra som man vill?
näpp jag har många gånger tröttnat på att maskinen ej diskat rent, så får jag ändå stå där och blaska..
Vad gäller mängden vatten så låter jag er miljönissar gnälla och spara på det, jag gör av med den mängden jag vill och den mängden jag betalar för, eller ska jag skänka kommunen pengarna?.

Jag har hett vatten i blandaren i köket också, men jag får ju inte elda för samma tomtar heller... oj oj... iallafall så har jag så hett vatten att man inte kan hålla ett finger inunder för då bränner man sig..

Vill du köra på ditt vis varsågod, men klanka för fan inte ner på mitt.. har du läst mig ha problem med att skit sätter igen maskinen?
Nä just det... använd hjärnan till att inse att fett och annat i maten ska lösas upp..
Att hitta på en massa med kemikalier löser inget..
Enda som är riktigt framgångsrikt är hett vatten och yes.. (y)
Miljönisse? Jag? Knappast. Klart du ska elda om det är så du får varmvatten, det har jag ingen åsikt om.

Undrade mest vad du ska ha diskmaskinen till om du både diskar och sköljer disken innan den åker in i maskinen... Känns som ett ganska dyrt diskställ. ;)
 
P
[SH] [SH] skrev:
Miljönisse? Jag? Knappast. Klart du ska elda om det är så du får varmvatten, det har jag ingen åsikt om.

Undrade mest vad du ska ha diskmaskinen till om du både diskar och sköljer disken innan den åker in i maskinen... Känns som ett ganska dyrt diskställ. ;)
Jag sköljer och svabbar av, inget medel om det inte är fastbrända grejer.
Men inget fett eller kladd åker i maskinen.
Det spolar jag av eller skrapar av först.
Sedan tar jag riktigt hett vatten, och svabbar av innan det åker ner i maskinen.
Så det är inte avdiskat eller rendiskat innan det åker maskin inte...
 
[SH] [SH] skrev:
En diskmaskin klarar att diska rent redan på energisparprogrammet, att dessutom skölja innan är bara slöseri med vatten. Sedan är det vettigt att köra då och då på en högre temperatur men det kan man göra när man har kraftigare smutsad disk.
Jag tycker rätt många trådar här när det gäller disk- och tvättmaskiner mynnar ut i att Eco/energi ska undvikas och extra värme ska väljas om det är möjligt.

Själv har jag konstaterat att i vår diskmaskin så måsta man planera vart man placerar vissa saker eftersom de inte blir rena på alla ställen, långa normaldisk-programmet med extra värme och Yes Platinum-tabletter är det som fungerar bäst av allt jag testat, men det är ända saker som behöver diskas om då och då.
 
Nu har vi gjort rent armarna flera gånger och den vill inte diska rent, funkar ibland men oftast inte.
 
Hade en diskmaskin som knäckte mig för 4 år sedan ...
Gjorde rent allt möjligt hela tiden, men gav till sist upp och köpte en ny.. En kompis fick djävulsmaskinen och lyckades tydligen få rent utloppsslangen bättre än mig, då funkade den kanon.... Går fortfarande
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Det är spolarmarna som inte snurrar tror jag, tabletten blir kvar och löses inte upp.
 
Maskintok skrev:
Jag sköljer och svabbar av, inget medel om det inte är fastbrända grejer.
Men inget fett eller kladd åker i maskinen.
Det spolar jag av eller skrapar av först.
Sedan tar jag riktigt hett vatten, och svabbar av innan det åker ner i maskinen.
Så det är inte avdiskat eller rendiskat innan det åker maskin inte...

Diskmaskinstabletter idag BEHÖVER fett och skit för att det ska bli rent.

De enzymer som finns i tabletter äter tex fett och det blir bättre om det finns mer att jobba med för dessa enzymer. Mer inom vettiga gränser förstås.

Så jag skrapar av, ser till att det inte finns några stora bitar men sedan får tabletterna jobba.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
L larka742 skrev:
Diskmaskinstabletter idag BEHÖVER fett och skit för att det ska bli rent.

De enzymer som finns i tabletter äter tex fett och det blir bättre om det finns mer att jobba med för dessa enzymer. Mer inom vettiga gränser förstås.

Så jag skrapar av, ser till att det inte finns några stora bitar men sedan får tabletterna jobba.
Jaså.. konstigt att det blir rent och fint för mig då..
många tablettsorter har man provat och de flesta håller inte vad de lovar...
Så jag tar ditt uttalande med ro och rejäl nypa salt..
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Kör pulver istället..
 
P
Vonelffors Vonelffors skrev:
Kör pulver istället..
fungerar utmärkt det med.
Samma sak som när folk håller på med flytande tvättmedel..
pulver är bättre.. iallafall på rejäl smuts(y)
 
Maskintok skrev:
Jaså.. konstigt att det blir rent och fint för mig då..
många tablettsorter har man provat och de flesta håller inte vad de lovar...
Så jag tar ditt uttalande med ro och rejäl nypa salt..
Ja det är stora skillnader mellan tabletter, oavsett detta med enzymer. Vissa är ju värdelösa.

Och att det blir rent då du svabbar av är inte så konstigt. Men då kommer ju frågan hur effektivt är det?

Ofta när jag verkligen svabbar av, kastar jag diskmedel i kör med varmt vatten och sköljer - sen så är ju det diskat&klart...kan torkas av eller stå på diskbänken.
Annars så skrapar jag bort det mesta (inget stort kvar) och sedan in i maskin.

https://www.expressen.se/leva-och-b...-missar-de-allra-flesta-gor-med-diskmaskinen/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.