104 735 läst ·
136 svar
105k läst
136 svar
Diskmaskinen diskar inte rent - har gjort "allt".
 vi får väl se..electroluxaren skrev:
Jag håller mig till tillverkarens råd och det är den absolut vanligaste modellen som säljs till kommunens fastighetsbolag..
Den kostade mig 5-6000 kr men det var efter svärfars rabatt... Så vi får väl se..
Miljönisse? Jag? Knappast. Klart du ska elda om det är så du får varmvatten, det har jag ingen åsikt om.Maskintok skrev:Så man får inte göra som man vill?
näpp jag har många gånger tröttnat på att maskinen ej diskat rent, så får jag ändå stå där och blaska..
Vad gäller mängden vatten så låter jag er miljönissar gnälla och spara på det, jag gör av med den mängden jag vill och den mängden jag betalar för, eller ska jag skänka kommunen pengarna?.
Jag har hett vatten i blandaren i köket också, men jag får ju inte elda för samma tomtar heller... oj oj... iallafall så har jag så hett vatten att man inte kan hålla ett finger inunder för då bränner man sig..
Vill du köra på ditt vis varsågod, men klanka för fan inte ner på mitt.. har du läst mig ha problem med att skit sätter igen maskinen?
Nä just det... använd hjärnan till att inse att fett och annat i maten ska lösas upp..
Att hitta på en massa med kemikalier löser inget..
Enda som är riktigt framgångsrikt är hett vatten och yes..![]()
Undrade mest vad du ska ha diskmaskinen till om du både diskar och sköljer disken innan den åker in i maskinen... Känns som ett ganska dyrt diskställ.
Jag sköljer och svabbar av, inget medel om det inte är fastbrända grejer.[SH] skrev:
Men inget fett eller kladd åker i maskinen.
Det spolar jag av eller skrapar av först.
Sedan tar jag riktigt hett vatten, och svabbar av innan det åker ner i maskinen.
Så det är inte avdiskat eller rendiskat innan det åker maskin inte...
Jag tycker rätt många trådar här när det gäller disk- och tvättmaskiner mynnar ut i att Eco/energi ska undvikas och extra värme ska väljas om det är möjligt.[SH] skrev:
Själv har jag konstaterat att i vår diskmaskin så måsta man planera vart man placerar vissa saker eftersom de inte blir rena på alla ställen, långa normaldisk-programmet med extra värme och Yes Platinum-tabletter är det som fungerar bäst av allt jag testat, men det är ända saker som behöver diskas om då och då.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Hade en diskmaskin som knäckte mig för 4 år sedan ...
Gjorde rent allt möjligt hela tiden, men gav till sist upp och köpte en ny.. En kompis fick djävulsmaskinen och lyckades tydligen få rent utloppsslangen bättre än mig, då funkade den kanon.... Går fortfarande
Gjorde rent allt möjligt hela tiden, men gav till sist upp och köpte en ny.. En kompis fick djävulsmaskinen och lyckades tydligen få rent utloppsslangen bättre än mig, då funkade den kanon.... Går fortfarande
Maskintok skrev:Jag sköljer och svabbar av, inget medel om det inte är fastbrända grejer.
Men inget fett eller kladd åker i maskinen.
Det spolar jag av eller skrapar av först.
Sedan tar jag riktigt hett vatten, och svabbar av innan det åker ner i maskinen.
Så det är inte avdiskat eller rendiskat innan det åker maskin inte...
Diskmaskinstabletter idag BEHÖVER fett och skit för att det ska bli rent.
De enzymer som finns i tabletter äter tex fett och det blir bättre om det finns mer att jobba med för dessa enzymer. Mer inom vettiga gränser förstås.
Så jag skrapar av, ser till att det inte finns några stora bitar men sedan får tabletterna jobba.
Jaså.. konstigt att det blir rent och fint för mig då..L larka742 skrev:Diskmaskinstabletter idag BEHÖVER fett och skit för att det ska bli rent.
De enzymer som finns i tabletter äter tex fett och det blir bättre om det finns mer att jobba med för dessa enzymer. Mer inom vettiga gränser förstås.
Så jag skrapar av, ser till att det inte finns några stora bitar men sedan får tabletterna jobba.
många tablettsorter har man provat och de flesta håller inte vad de lovar...
Så jag tar ditt uttalande med ro och rejäl nypa salt..
Kör pulver istället..
Ja det är stora skillnader mellan tabletter, oavsett detta med enzymer. Vissa är ju värdelösa.Maskintok skrev:
Och att det blir rent då du svabbar av är inte så konstigt. Men då kommer ju frågan hur effektivt är det?
Ofta när jag verkligen svabbar av, kastar jag diskmedel i kör med varmt vatten och sköljer - sen så är ju det diskat&klart...kan torkas av eller stå på diskbänken.
Annars så skrapar jag bort det mesta (inget stort kvar) och sedan in i maskin.
https://www.expressen.se/leva-och-b...-missar-de-allra-flesta-gor-med-diskmaskinen/