Hoppas på någon som kan ge råd om vad jag kan göra när jag gjort "allt" som man kan/ska :worried: som konsument för min BOSCH SGU 3312 SK/17 som gått under många (10-15 år?).
Problemet är att disken inte blir ren. Ser ut som det bara skulle vara löst sköljt med vatten. Och det sitter som ett lager med "sand" kvar på en del tallrikar. Dåligt resultat både i överkorg & underkorg. :thumbdown:

Maskinen har i de flesta åren körts med varmvatten och diskmedel i pulverform (ICA Basic) utan anmärkning men när luckan för diskmedel slutade fungera i slutet av 2016 fick jag gå över till tablett och köra enbart ECO-programmet på 50 grader (utan fördisk). Blev successivt sämre tyckte jag och bytte då till tabletter Yes Platinum varvid det blev bra igen men senaste månaderna har det blivit sämre och sämre och nu är det underkänt på varje disk :thumbdown: (med Yes Original-tabletter). Har handdiskat istället men tröttnat på det nu. :rolleyes: Har ett dH-värde på 5-6 och därför kört utan salt (och inställt därefter).

Har nu gjort "allt" man kan göra som konsument enligt maskin- och diskmedelstillverkare (och allehanda tips här och på andra sajter). :worried:
  • Monterat isär spolarmarna och gjort rent (flera gånger), inkl. inloppet till överkorgen
  • Gjort rent gallret i botten, grundligt (nyskick)
  • Köpt helt ny filtersats, då det inre filtret (microfiltret) hade spruckit
  • Lyft på huven i botten på maskinen och kontrollerat att inget sitter i vägen för cirkulationspumpens skovelhjul
  • Kört maskinen tom och med diskmedel (Yes Original) på 65-gradersprogrammet (2 ggr)
  • Kört maskinen tom och med Finish maskinrengöring på 65-gradersprogrammet (2 ggr)
  • Gjort rent i och runt alla kantlister (alla fyra sidor)
  • Skruvat av locket till saltbehållaren och skrubbat rent där (satt ganska mycket gegga och grus där)
  • stannat diskprogrammet, öppnat och kontrollerat att det kommer vatten ur spolarmarna, vilket det gör
Vad som är konstigt är att när maskinen tar in vatten så släpper den även ut en skvätt. Så håller det på ett halvdussin gånger innan det upphör och programmet kör igång/vidare. Så gjorde den INTE när den fungerade bra. Då tog den bara in vatten utan att släppa ut något.
Misstänker själv att det är något med cirkulationen av vatten och/eller in- och utlopp :thinking: och har lyft bort sidoplåtarna men kan inte avgöra hur jag går vidare eller om det ser normalt ut (för en så pass gammal maskin). Se bilderna.
Hoppas någon med gott kunnande eller erfarenhet kan ge något konkret tips.
Interiör av en BOSCH SGU 3312 SK/17 diskmaskin som visar rör och komponenter, möjliga kalkavlagringar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av BOSCH diskmaskin med synliga rör och mekanismer, tecken på kalkavlagringar och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal BOSCH diskmaskin modell SGU 3312 SK/17 med kontrollpanel och vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första bilden, längst upp i hörnet, ser kläggit ut, flödet kan vara reducerat där..
 
"Sand" på disken får jag när jag lämnar för mycket potatismos på tallrikarna.
 
  • Gilla
Beagehander och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Första bilden, längst upp i hörnet, ser kläggit ut, flödet kan vara reducerat där..
Mja, "rör nr 2" från vänster är utloppet som vänder i kröken och går ut i "rör nr 1". inloppet är "rör nr 3".
Där det är kläggigt verkar det vara som en kammare som hänger ihop med röret/kammaren längst till höger. Men vad denna är till för är mig oklart (cirkulation? överfyllnadsskydd?). Har inte suttit och tittat på en komplett programcykel, endast första 5 min. och då var inget vatten alls där.
 
Blir den varm? Ångar det ur den när den är klar och du öppnar luckan?
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Blir den varm? Ångar det ur den när den är klar och du öppnar luckan?
Japp.
 
Om du sätter glasen i nedre delen och kollar om det blir bättre eller oförändrat. Blir det bättre så är det för dålig cirkulation på övre delen
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
När jag hade ”sandiga” glas sist då var det saltet som var slut.
Jag brukar alltid rensa filterna/silarna ordentligt när jag fyller på saltet.

Hade ett problem någon gång, men jag minns inte vad det var. (Låter korkat givetvis.:thinking:)
Men problemet orsakades i alla fall av att det var för mycket sköljmedel, eller glansmedel.
Jag hade dels flytande glansmedel i behållaren, dels var det glansmedel i tabletterna, så det blev tydligen för mycket sådant.
 
Bara för att förtydliga så är det inte bara att det är "sandigt" på tallrikarna (i underkorgen) utan riktigt DÅLIGT diskresultat. Se bilderna. Skål med avokadorester + kastrull från riskok (underkorg) samt katrullock från riskok (överkorg).
Skål med kvarvarande avokadorester i diskmaskinens underkorg efter diskcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kastrull med avokadorester kvar på insidan efter diskning i diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskmaskinens underkorg med dåligt diskade föremål: kastrull med risrester, otvättat lock och skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj!
Så var det inte för mig.
Då lär det nog vara något annat problem än saltet.
 
  • Gilla
Cecilia dalby
  • Laddar…
M
Jag antar att det är samma med annan mat också?
Just ris och avokado är helt omöjligt att få bort i våran maskin också, men allt annat blir bra.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är dunkljudet i början när den skall ta in vatten som är ditt bekymmer. Den tror att det är överfullt och börjar en kort stund pumpa ut vattnet.

Det finns en liten slang som du behöver göra rent.
Lossa ytterluckan och sedan den vertikala blanka plåten nertill. Sen drar du loss slangen och spolar rent med varmt vatten, en flaskborste brukar vara lämplig också.
Skulle det sen ändå dunka får du göra rent givarhuset som den är ansluten till. Då får du plocka isär den och skrubba men jag tycker inte den ser så kladdig ut.
 
  • Inre mekanism av en tvättmaskin med en markerad slang som behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
P
Jag håller med
Torbeno
Du beskriver just att maskinen tar in fö lite vatten genom nivåsystemet luras för att slangen troligen är heltäpt
50C ECO programmet har troligen hjälp till för att åderförkalka den slangen
 
  • Gilla
SolnaMicke
  • Laddar…
P
Fota gärna rengöringen så vi får se vad som kommer ut....
 
  • Gilla
SolnaMicke
  • Laddar…
SolnaMicke SolnaMicke skrev:
Hoppas på någon som kan ge råd om vad jag kan göra när jag gjort "allt" som man kan/ska :worried: som konsument för min BOSCH SGU 3312 SK/17 som gått under många (10-15 år?).
Problemet är att disken inte blir ren. Ser ut som det bara skulle vara löst sköljt med vatten. Och det sitter som ett lager med "sand" kvar på en del tallrikar. Dåligt resultat både i överkorg & underkorg. :thumbdown:

Maskinen har i de flesta åren körts med varmvatten och diskmedel i pulverform (ICA Basic) utan anmärkning men när luckan för diskmedel slutade fungera i slutet av 2016 fick jag gå över till tablett och köra enbart ECO-programmet på 50 grader (utan fördisk). Blev successivt sämre tyckte jag och bytte då till tabletter Yes Platinum varvid det blev bra igen men senaste månaderna har det blivit sämre och sämre och nu är det underkänt på varje disk :thumbdown: (med Yes Original-tabletter). Har handdiskat istället men tröttnat på det nu. :rolleyes: Har ett dH-värde på 5-6 och därför kört utan salt (och inställt därefter).

Har nu gjort "allt" man kan göra som konsument enligt maskin- och diskmedelstillverkare (och allehanda tips här och på andra sajter). :worried:
  • Monterat isär spolarmarna och gjort rent (flera gånger), inkl. inloppet till överkorgen
  • Gjort rent gallret i botten, grundligt (nyskick)
  • Köpt helt ny filtersats, då det inre filtret (microfiltret) hade spruckit
  • Lyft på huven i botten på maskinen och kontrollerat att inget sitter i vägen för cirkulationspumpens skovelhjul
  • Kört maskinen tom och med diskmedel (Yes Original) på 65-gradersprogrammet (2 ggr)
  • Kört maskinen tom och med Finish maskinrengöring på 65-gradersprogrammet (2 ggr)
  • Gjort rent i och runt alla kantlister (alla fyra sidor)
  • Skruvat av locket till saltbehållaren och skrubbat rent där (satt ganska mycket gegga och grus där)
  • stannat diskprogrammet, öppnat och kontrollerat att det kommer vatten ur spolarmarna, vilket det gör
Vad som är konstigt är att när maskinen tar in vatten så släpper den även ut en skvätt. Så håller det på ett halvdussin gånger innan det upphör och programmet kör igång/vidare. Så gjorde den INTE när den fungerade bra. Då tog den bara in vatten utan att släppa ut något.
Misstänker själv att det är något med cirkulationen av vatten och/eller in- och utlopp :thinking: och har lyft bort sidoplåtarna men kan inte avgöra hur jag går vidare eller om det ser normalt ut (för en så pass gammal maskin). Se bilderna.
Hoppas någon med gott kunnande eller erfarenhet kan ge något konkret tips.
[bild] [bild] [bild]
Köp ny, den är säkert mer energieffektiv
 
  • Gilla
cullberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.