rakt09 rakt09 skrev:
det händer ju för alla tillverkare att cad-verkligheten inte visar sig hålla måttet i vissa serier. och det är när sådant inträffar toyota och viss andra firmor väljer att hjälpa kunden. vackert så.

andra ger blanka fan, som mercedes och deras rostskandal.

kan ju lite off topic berätta om vår förra diskmaskin, även det en bosch. en av de tidiga datoriserade från mitten av nittiotalet. inga problem därvidlag, men påfyllningen krånglade redan efter några månader och hakade gärna upp sig på grund av att det blev backflöde upp till en säkerhetsventil. tekniker var förbi ett par gånger, upplevde hjälpsamheten som stor. byttes filter mm, det blev bättre.

men helt borta var det inte, och ett par år senare valde jag att gå på problemet själv, flyttade upp ventilen en centimeter, vilket visade sig räcka.

sedan gick den nästan dagligen i 25 år, med grovdisk nere; glas, porslin, bestick uppe. tills skovelhjulet till slut lossade från pumpaxeln. valde då att pensionera maskinen.

det blev en ny bosch.
25 år är verligen en imponerande tid för en diskmaskin. Jag ahr inte haft någon som levt längre än 5 år.
Saker var bättre förr.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Fattar inte hur jag ska öppna bottenplattan för att komma åt spolarmsväxlaren. Någon som har tips?

• Bottenplatta till en diskmaskin, visas i ett försök att nå spolarmsväxlaren, med detaljerade strukturer och skruvhål synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sällan man kan angripa problem underifrån. Både disk och tvätt byggs oftast på en platta där man bygger på vartefter och sidor sätts på.

Måste ju finnas nåt sätt man kan komma åt pump, växlare osv. Men just nu ser jag inte hur jag ska göra.

• Undersida av en öppnad diskmaskin med synliga sladdar och komponenter, stående på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt sett så tar man ju bort lock och sidor. Kommer man inte åt det då så får man ju arbeta sig vidare neråt. Kanske ta bort hela diskbaljan. Är väl samma lika som en tvättmaskin. Finns moment även där då man får plocka isär hela skiten...........det är därför det oftast rekommenderas en ny maskin eftersom ingen utringd reparatör står och gör dylika tidsödande jobb. Slit o släng bara.......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.