Jag har strul med min diskmaskin. Först så fick jag felkod E15, testade att byta packning, sen fick jag felkod E4, då tömde inte maskinen bra utan vatten kom tillbaka, insåg sen att avloppslangen inte låg rätt. Nu körde jag ett sköljprogram och ville se vad som händer. Som ni kan se så droppar det lite men vart kan felet vara? Någon som känner igen problemet? Eller är detta helt normalt?
 
Vad är det för märke på maskinen?
Lite ”dåligt” ljus och ganska nära så jag vet inte vad jag ser….

Vad blir blött av vattendropparna?
Onödig fukt är väl aldrig bra och speciellt inte i närheten av kablar och stift etc
Kan plasten deformerats så nya packningen inte tätar?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vad är det för märke på maskinen?
Lite ”dåligt” ljus och ganska nära så jag vet inte vad jag ser….

Vad blir blött av vattendropparna?
Onödig fukt är väl aldrig bra och speciellt inte i närheten av kablar och stift etc
Kan plasten deformerats så nya packningen inte tätar?
Siemens, det droppar ner på flottören och precis utanför den, så jag tänker att skulle jag köra ett vanligt program så kanske det kommer droppa ner tillräckligt mycket på flottören så att triggar fram en felkod igen men jag kan ha fel, kan det vara så att det bara är kondens eller spill som hamnat i botten när maskin jobbat? Tänker att jag provar ett vanligt program och tittar vad som händer.
 
Z zigazaga skrev:
Siemens, det droppar ner på flottören och precis utanför den, så jag tänker att skulle jag köra ett vanligt program så kanske det kommer droppa ner tillräckligt mycket på flottören så att triggar fram en felkod igen men jag kan ha fel, kan det vara så att det bara är kondens eller spill som hamnat i botten när maskin jobbat? Tänker att jag provar ett vanligt program och tittar vad som händer.
Jag har haft exakt samma maskin, ökänt fel på dessa att packningen runt avloppsilen inne i maskinen läcker. Jag bytte min och de höll ett år till, sen läckte nästa packning med. Då åkte maskinen ut och jag köpte ett noname märke som hållt fint i 6 år nu.
Din läcker på samma ställe….
Även Bosch maskiner använder samma avloppsbrunn, de läcker med
 
R Rolle85 skrev:
Jag har haft exakt samma maskin, ökänt fel på dessa att packningen runt avloppsilen inne i maskinen läcker. Jag bytte min och de höll ett år till, sen läckte nästa packning med. Då åkte maskinen ut och jag köpte ett noname märke som hållt fint i 6 år nu.
Din läcker på samma ställe….
Även Bosch maskiner använder samma avloppsbrunn, de läcker med
Jag la in packningen förra veckan, kan kanske vara att packningen inte sitter rätt överrallt.
 
Den måste sitta väldigt precist för att de inte ska läcka. Man får göra om igen. Problemet är att just packningen blir dålig igen av höga temperaturer. För mig slutade det med att skicka av hela maskinen, den är för riskabel.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag har haft exakt samma maskin, ökänt fel på dessa att packningen runt avloppsilen inne i maskinen läcker. Jag bytte min och de höll ett år till, sen läckte nästa packning med. Då åkte maskinen ut och jag köpte ett noname märke som hållt fint i 6 år nu.
Din läcker på samma ställe….
Även Bosch maskiner använder samma avloppsbrunn, de läcker med
Så ingen Bosh eller Siemens då.
 
R Rolle85 skrev:
Den måste sitta väldigt precist för att de inte ska läcka. Man får göra om igen. Problemet är att just packningen blir dålig igen av höga temperaturer. För mig slutade det med att skicka av hela maskinen, den är för riskabel.
Tycker det var tillräcklkgt bökigt att lägga in packningen, sen kan man ju inte se om den ligger rätt, utan man trycker ju bara in den. Men jag misstänker att det är just det, ligger den inte helt rätt så kommer det ju droppa nånstans, innan jag la in det så droppade det på fler ställen.
 
De diskmaskiner som tillverkades under denna period av Bosch och Siemens har problemet. På dagens modeller har de lärt sig läxan och bytt till något som funkar.
Felkoden brukar ofta bli E15 då vatten samlas under maskinen i en balja där de sitter en frigolitflottör som aktiveras. Flottören gör helt rätt som varnar att de läcker men att få bort läckaget är de svåra då ny packningen sen blir dålig efter ett år igen då den inte klarar höga disktemperaturer.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
De diskmaskiner som tillverkades under denna period av Bosch och Siemens har problemet. På dagens modeller har de lärt sig läxan och bytt till något som funkar.
Felkoden brukar ofta bli E15 då vatten samlas under maskinen i en balja där de sitter en frigolitflottör som aktiveras. Flottören gör helt rätt som varnar att de läcker men att få bort läckaget är de svåra då ny packningen sen blir dålig efter ett år igen då den inte klarar höga disktemperaturer.
Ja, har inte lust o köpa nytt då kök ska bytas så småningom men får göra ett nytt försön med packningen, och köra på program med lägre temp för att försöka hålla packningen så länge som möjligt.
 
R Rolle85 skrev:
De diskmaskiner som tillverkades under denna period av Bosch och Siemens har problemet. På dagens modeller har de lärt sig läxan och bytt till något som funkar.
Felkoden brukar ofta bli E15 då vatten samlas under maskinen i en balja där de sitter en frigolitflottör som aktiveras. Flottören gör helt rätt som varnar att de läcker men att få bort läckaget är de svåra då ny packningen sen blir dålig efter ett år igen då den inte klarar höga disktemperaturer.
vilken period kan det röra sig om..?
 
ja ok, tänk på att vatten samlas i en balja under maskinen som måste tömmas då och då för att inte bli överfull och rinna över (fuktskador i golv).
Ny packning håller iaf ett år med normal disktemp.
 
R Rolle85 skrev:
ja ok, tänk på att vatten samlas i en balja under maskinen som måste tömmas då och då för att inte bli överfull och rinna över (fuktskador i golv).
Ny packning håller iaf ett år med normal disktemp.
Kan man lossa den där baljan på nåt sätt, för att komma åt packningen
 
baljan är själva underredet på diskmaskinen, den är där för att de inte ska droppa rakt ner på golvet. Med hjälp av underredet samlas vattnet där och en flottör i frigolit börjar flyta om vattnet blir för högt. Det är då den sätter en felkod. Detta så att man får tid på sig att lösa problemet istället för att det bara rinner rakt ner på golvet.

För att få loss själva avloppsbrunnen så görs detta innifrån diskmaskinen med ett par skruv genom att ta bort silen osv. Sen har jag för mig att jag monterade den nya packningen genom avlosshålet på maskinen utan att ta bort hela avloppsbrunnen på maskinen. Obs, kanterna på brunnen är mkt vassa vid montering. Finns massa filmer på Youtube om hur man monterar packning då de är ett standardfel på dessa maskiner. Det är därför detta eftermarknadskit är framtaget då de blir dubbla packningar efter varann.

Rätt film för eftermakrnaskittet som tätar!
 
Redigerat:
R Rolle85 skrev:
baljan är själva underredet på diskmaskinen, den är där för att de inte ska droppa rakt ner på golvet. Med hjälp av underredet samlas vattnet där och en flottör i frigolit börjar flyta om vattnet blir för högt. Det är då den sätter en felkod. Detta så att man får tid på sig att lösa problemet istället för att det bara rinner rakt ner på golvet.

För att få loss själva avloppsbrunnen så görs detta innifrån diskmaskinen med ett par skruv genom att ta bort silen osv. Sen har jag för mig att jag monterade den nya packningen genom avlosshålet på maskinen utan att ta bort hela avloppsbrunnen på maskinen. Obs, kanterna på brunnen är mkt vassa vid montering. Finns massa filmer på Youtube om hur man monterar packning då de är ett standardfel på dessa maskiner. Det är därför detta eftermarknadskit är framtaget då de blir dubbla packningar efter varann.

Rätt film för eftermakrnaskittet som tätar!
[media]
Ja, der var exakt så jag gjorde med packningen. Jag tänkte mer om det fanns något sätt att kontrollera ifall packningen sitter rätt överrallt eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.