Hej på er,
Jag tänkte vara duktig och tvätta diskmaskinen med en "Dishwasher deep cleaner" vilket gick så där. En fungerande diskmaskin gav mig plötsligt kod e:15.
Det handlar om en Ikea Proffsig inbyggd diskmaskin köpt 2021 som är nog producerad av Bosch eller siemens.
Jag har tittat på lite filmer och vet vad koden innebär. Lutade maskinen åt sidan 2 gånger och fick ute vatten varefter maskinen fungerade att starta men koden dök upp igen. Lät maskinen vara i två dagar också men det blev inte bättre..
Jag undrar om någon har erfarenhet av att komma åt utrymmet under där sensorn finns på dessa maskiner?
Denna maskin har skruvar som inte maskinerna på youtube hade, märkt med blått. Ska man kunna få loss bläcket under? Ska man kanske komma åt från sidan? Vet någon hur man går tillväga?
Ha det gott!
Jag tänkte vara duktig och tvätta diskmaskinen med en "Dishwasher deep cleaner" vilket gick så där. En fungerande diskmaskin gav mig plötsligt kod e:15.
Det handlar om en Ikea Proffsig inbyggd diskmaskin köpt 2021 som är nog producerad av Bosch eller siemens.
Jag har tittat på lite filmer och vet vad koden innebär. Lutade maskinen åt sidan 2 gånger och fick ute vatten varefter maskinen fungerade att starta men koden dök upp igen. Lät maskinen vara i två dagar också men det blev inte bättre..
Jag undrar om någon har erfarenhet av att komma åt utrymmet under där sensorn finns på dessa maskiner?
Denna maskin har skruvar som inte maskinerna på youtube hade, märkt med blått. Ska man kunna få loss bläcket under? Ska man kanske komma åt från sidan? Vet någon hur man går tillväga?
Ha det gott!
Har råkat ut för e15 två gånger på vår Siemens. Båda gångerna efter kört med diskmaskknsrengöring.. problemet i mitt fall har varit att slangen med tömningsvatten korkat igen av flott/rester. Har varit tvungen att ta av sidoplåten och lossa slangen för att spola ur den. Det har inte räckt med att ta loss underplåten
Idiotisk design med räfflad avloppsslang som gjord för att bygga upp stopp när det börjar fastna rester. Hett vatten och tryck skulle nog också kunna lösa upp det
Idiotisk design med räfflad avloppsslang som gjord för att bygga upp stopp när det börjar fastna rester. Hett vatten och tryck skulle nog också kunna lösa upp det
Såg din sidoplåt ut som min? Vet du hur jag går tillväga för att lossa plåten? När jag rör plåten så känns det som att det borde vara "enkelt" att lossa denO olofh skrev:Har råkat ut för e15 två gånger på vår Siemens. Båda gångerna efter kört med diskmaskknsrengöring.. problemet i mitt fall har varit att slangen med tömningsvatten korkat igen av flott/rester. Har varit tvungen att ta av sidoplåten och lossa slangen för att spola ur den. Det har inte räckt med att ta loss underplåten
Ser rätt likt ut. Kolla YouTube så får du nog grepp om det. Det var kanska enkelt men minns tyvärr inte exakt hur skruvarna satt. Obs det är typ 2 dl vatten i bottenventilen så sug upp så mkt du kan med en disksvamp/trasa först innan du lossar slangar
https://www.byggahus.se/forum/threa...ens-sk65m002sk-diskmaskin.323605/post-6132959
Bild på sidan utan plåt. Det är nog bara någon enstaka skruv som håller fast sidoplåten och metallclips i bakanten
Bild på sidan utan plåt. Det är nog bara någon enstaka skruv som håller fast sidoplåten och metallclips i bakanten
Har nu lyckats lossa plåtarna. Lossat sensorn, torkat under sensorn.
Svårt att se vad som orsakar problemet dock tycker jag. Känns som att vätskan kom från slangen för vattnet som ska ut men den innehåller ingenting nu.
Skulle jag kunna köra diskmaskinen så här nu när jag plockat bort plåten eller kommer det att läcka
?
Ha det gott!
Svårt att se vad som orsakar problemet dock tycker jag. Känns som att vätskan kom från slangen för vattnet som ska ut men den innehåller ingenting nu.
Skulle jag kunna köra diskmaskinen så här nu när jag plockat bort plåten eller kommer det att läcka
Ha det gott!
Efter att jag hade kört 65C programmet kom det vatten och utlöste sensorn. Fångade tyvärr inte källan. Torkade och körde sedan ett enklare program 40C i 44 minuter och det slutfördes MEN på slutet kom det vätska som jag fångade på film. Det kom inte tillräckligt mycket för att ge felet men jag antar att det är det som är källan 
Är det någon tätning som är problemet eller vad tror ni? Diskmaskinen är från 2021 och har fungerat tills jag körde med diskmaskinsrengöringen
Detta sker i slutet av programmen. Även när jag körde 65C programmet så pågick den i ca en timme men i slutet händer nog detta och programmet slutförs ej.
Ha det gott!
Är det någon tätning som är problemet eller vad tror ni? Diskmaskinen är från 2021 och har fungerat tills jag körde med diskmaskinsrengöringen
Detta sker i slutet av programmen. Även när jag körde 65C programmet så pågick den i ca en timme men i slutet händer nog detta och programmet slutförs ej.
Ha det gott!
Klicka här för att svara