17 065 läst ·
102 svar
17k läst
102 svar
Diskho sprack efter två månader – hur får vi garantin att gälla?
Poängen är att jag tror att installera avlopp som inte tål kokande vatten i ett kök inte anses vara ändamålsenligt, reglerna vid nybyggnation kräver att man har en vask på samma sida som spisen för att undvika olyckor när man häller ut kokande vatten, att då påstå att det inte är ett normalt funktionskrav i köket att kunna hälla av kokande vatten är absurt, och något jag gissar 99% av Sveriges hushåll gör på regelbunden basis.
Är det finns produkter som inte är godkända för det betyder inte att det vore korrekt att använda dem i ett kök, men i ett badrum t.ex är det säkert inget problem med max 80 grader. Finns det något vattenlås med diskmaskinsanslutning som inte klarar att man häller ut kokande vatten t.ex?
Är det finns produkter som inte är godkända för det betyder inte att det vore korrekt att använda dem i ett kök, men i ett badrum t.ex är det säkert inget problem med max 80 grader. Finns det något vattenlås med diskmaskinsanslutning som inte klarar att man häller ut kokande vatten t.ex?
Redigerat:
Nu är det ju främst folk i äldre städer som har sammankopplat avlopp och dagvatten. I Göteborg håller man på med en separation sedan många år, men det är fortfarande många områden som inte har separation av dagvatten och avloppsvatten. Det märks tydligt när det regnar mycket för då hinner inte avloppsreningen med och den svämmar över bräddarna och rakt ut i älvmynningen.M maria01 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Reklamations rätt är 3 år, sen är bevisbördan olika beroende på när i tiden reklamationen görs. På Konsumentverkets hemsida, där kan man läsa mer utförligt.H hempularen skrev:
Som andra redan har påpekat finns det naturligtvis en skillnad mellan ”långvarig exponering för extremt heta föremål” och att hälla ut hett vatten. Jag bryr mig inte särskilt mycket om denna kommentar i bruksanvisningen (bortsett från det faktum att jag inte fick någon bruksanvisning med handfatet (och ja, jag kunde ha letat upp den, men det är ett handfat, vem letar efter en bruksanvisning för ett handfat?)).P polaris78 skrev:en snabb googling på produkten och följande går att läsa i "bruksanvisningen"
Bryter man mot något i bruksanvisningen så lär det bli tufft att vinna om man drar det vidare..
Sen kan man tycka vad man vill om diskhoar som inte tål temperatur chock eller lite smällar, men samtidigt så gick den sönder när man hällde kokande vatten i den och det står att man ska undvika grejer direkt från spisen i den i bruksanvisningen ,så är ,man nog tokigt ute i att få rätt om man berättar att man hällde kokande vatten i den när den sprack.
Att skitet säljs är ju åt skogen rent utsagt men det står faktiskt vad man inte får göra...
Jag tycker inte det är bra men med den infon i bruksanvisningen så är plötsligt inte utfallet i rätten lika solklart en godkänd reklamation
bild nedan
Men vi har meddelat leverantören att vi kommer att ta upp ärendet med ARN och vid behov gå till domstol. De har svarat att de vill diskutera saken internt igen.
Eftersom jag alltid föredrar att lösa saker internt istället för juridiskt, väntar jag på deras svar.
I alla fall tack till alla för era insikter och tips.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
jo förhoppningsvis så tar företaget sunt förnuft och tar ansvar för vad man säljer och det ska bli kul att se vad ARN kommer fram till. ibland är dom kunniga och ibland har dom noll koll på juridiken och tycker mest en massa..och ibland är juridiken svårtolkad och luddig så det kan sluta hur som helst om det drivs vidare.. och det är ju skillnad vad sunt förnuft säger och vanor och vad som går att bevisa rättsligt.._Ruud skrev:
Som andra redan har påpekat finns det naturligtvis en skillnad mellan ”långvarig exponering för extremt heta föremål” och att hälla ut hett vatten. Jag bryr mig inte särskilt mycket om denna kommentar i bruksanvisningen (bortsett från det faktum att jag inte fick någon bruksanvisning med handfatet (och ja, jag kunde ha letat upp den, men det är ett handfat, vem letar efter en bruksanvisning för ett handfat?)).
Men vi har meddelat leverantören att vi kommer att ta upp ärendet med ARN och vid behov gå till domstol. De har svarat att de vill diskutera saken internt igen.
Eftersom jag alltid föredrar att lösa saker internt istället för juridiskt, väntar jag på deras svar.
I alla fall tack till alla för era insikter och tips.
Om dom krånglar och det behöver drivas emot företaget så är det väl just den där texten och det som vi snackat lite om i tråden som är det mest sannolika spåret dom skulle kunna köra på för att neka er likt dom gjort hitills.. Att hävda yttre åverkan och kanske ta upp spåret med temperaturväxlingar som kan påverka dom flesta material och att den sprack när ni hällde kokande vatten i den tyder ju på att det är det som faktiskt orsakat/utlöst felet eller åtminstone fick den att spricka. Sen kan man argumentera i oändlighet om det med argumenten som redan stötts och blötts i tråden några varv...vilka som väger tyngst
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Alla komposithoar är inte värmekänsliga. Vi har en BLANCO som hållit i många år trotts varmt vatten och kastruller. Vi fick info att heta stekpannor kunde skada den och det har vi undvikit men allt annat har gått bra._Ruud skrev:
Vårt hus blev färdigställt i slutet av förra året och efter bara två månader sprack vårt diskbänk (Schock Greenwich N-100) när vi hällde ut en kastrull med varmt vatten.
Leverantören har inspekterat diskbänken och hävdar att skadan orsakades av att något föll i den, men vi håller inte med om det. De har inte kunnat lägga fram några bevis för detta.
Nu undrar vi: vilka åtgärder kan vi vidta för att göra gällande garantin i en situation där leverantören vägrar att erkänna felet? Alla tips och erfarenheter är välkomna.
Våra två komposithoar är 15 år gammla, men där vi häller av pastavatten i den ena hon så har den börjat att vitna (de är gråsvarta). Det känns som att plasten sakta luckras upp av återkommande kokande vatten helt enkelt. Men de är som sagt var 15 år gamla.Amatörsnickaren skrev:
Klicka här för att svara