Vårt hus blev färdigställt i slutet av förra året och efter bara två månader sprack vårt diskbänk (Schock Greenwich N-100) när vi hällde ut en kastrull med varmt vatten.

Leverantören har inspekterat diskbänken och hävdar att skadan orsakades av att något föll i den, men vi håller inte med om det. De har inte kunnat lägga fram några bevis för detta.

Nu undrar vi: vilka åtgärder kan vi vidta för att göra gällande garantin i en situation där leverantören vägrar att erkänna felet? Alla tips och erfarenheter är välkomna.
 
  • Sprucken diskbänk med tydlig spricka och mörka fläckar på ytan, eventuellt orsakad av värme från hett vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken diskbänk Schock Greenwich N-100 syns med ett synligt streck som var möjligtvis orsakat av hett vatten. Inkluderar reflekterande yta och etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i en svart diskbänk, närbild visar sprickor i ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Skit i garanti, gå på reklamationsrätt i stället.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 20 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Som Dilato säger, garantin är nåt leverantören ger dig enligt sina egna villkor och utöver det du har rätt till enligt lag.
Gör som Dilato skriver istället!
 
  • Gilla
Kwidell och 4 till
  • Laddar…
Hetta är ett bra sätt att få sten att spricka. Att ställa ner en het stekpanna kan vara lika förödande som kokande vatten.
Vill man ha en bänk som föredrar hetta är rostfritt ett säkrare alternativ.
Eller var det något nytt undermaterial i bänken som inte utvidgar sig mycket av värme?
 
  • Gilla
Mats-S och 8 till
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Skit i garanti, gå på reklamationsrätt i stället.
Håller med eftersom det har gått kortare tid än 6 månader.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
R Rikard Jernlås skrev:
Hetta är ett bra sätt att få sten att spricka. Att ställa ner en het stekpanna kan vara lika förödande som kokande vatten.
Vill man ha en bänk som föredrar hetta är rostfritt ett säkrare alternativ.
Eller var det något nytt undermaterial i bänken som inte utvidgar sig mycket av värme?
Jag kan absolut tänka mig att byta till en rostfri diskho om slippa sådana problem, om dessa komposithoar verkligen är så känsliga. Men när vi beställde köket var det ingen som nämnde att den här diskhon bara är ”för syns skull” och inte klarar normalt användande. Den säljs dessutom som ”the most sustainable quartz composite sink (https://www.schock.de/int_en/sinks/greenwich-n-100?colors=Puro&installationTypes=U)”, så man hade ju förväntat sig att den skulle hålla längre än två månader.


Problemet är bara att leverantören just nu vägrar ta något ansvar.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Som Dilato säger, garantin är nåt leverantören ger dig enligt sina egna villkor och utöver det du har rätt till enligt lag.
Gör som Dilato skriver istället!
Helt överens, men leverantören fortsätter att hävda att vi har tappat något i diskhon. Jag har flera gånger bett dem att lägga fram bevis för detta, men de vägrar att göra det.
 
  • Gilla
Sillre
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Håller med eftersom det har gått kortare tid än 6 månader.
Den perioden du tänker på är numera utökad till två år.
_Ruud _Ruud skrev:
Helt överens, men leverantören fortsätter att hävda att vi har tappat något i diskhon. Jag har flera gånger bett dem att lägga fram bevis för detta, men de vägrar att göra det.
Då är det bara att sätta hårt mot hårt. Enl. KKL så är det säljaren som ska kunna bevisa handhavandefel. Kan dom inte eller vägrar dom så får du skruva upp nivån en aning. Ta hjälp och formulera ett brev med juridiska hänvisningar etc. så bör dom om dom är seriösa backa.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90
_Ruud _Ruud skrev:
Helt överens, men leverantören fortsätter att hävda att vi har tappat något i diskhon. Jag har flera gånger bett dem att lägga fram bevis för detta, men de vägrar att göra det.
Nej dom kan såklart inte bevisa det på något sätt, hur skulle det gå till?
För att få rätt är det väl stämma som då som gäller. Du kan anmäla till ARN men det bygger ju på att dom följer det ARN säger.

Kanske kan du fråga ifall du kan få bevisa att skadan inte uppkommer på det sättet? Plåten är ju inte deformeras. Filma när du slår en hammare i diskhon och visa att det inte blir sprickor utan bara bucklor. Detta bygger ju på att det är så, alltså....
 
  • Wow
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Stäm dom i tingsrätten!

Det kan bli dyrt, men nog enda chansen.

Känslan när ni vinner om ca 1,5 år är garanterat magnifik!
 
R
R Rikard Jernlås skrev:
Hetta är ett bra sätt att få sten att spricka. Att ställa ner en het stekpanna kan vara lika förödande som kokande vatten.
Vill man ha en bänk som föredrar hetta är rostfritt ett säkrare alternativ.
Eller var det något nytt undermaterial i bänken som inte utvidgar sig mycket av värme?
Rostfritt är verkligen inte säkert ihop med värme, det kan slå sig ordentligt om man ställer något som är hett på det.
 
  • Gilla
Pierre Thomasson och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Rostfritt är verkligen inte säkert ihop med värme, det kan slå sig ordentligt om man ställer något som är hett på det.
Beror på konstruktion, så man får kolla.
 
Vår AI anser att:

Granit och keramiksten: Mycket värmetåliga, tål ofta varma kastruller och plåtar direkt på ytan. Dock kan mycket höga temperaturer över tid från t.ex. gjutjärn orsaka sprickor även i granit.

Marmor och kalksten: Känsliga för värme på A och kan spricka. Använd alltid underlägg.

Kvartsit: Mycket tålig, men som med andra naturstenar bör man vara försiktig med extrem hetta.

Kvarts (komposit): Tål inte direkt värme lika bra som keramiksten. Värmechock kan uppstå, så använd underlägg.
 
D
B Bästerortarn skrev:
Den perioden du tänker på är numera utökad till två år.

Då är det bara att sätta hårt mot hårt. Enl. KKL så är det säljaren som ska kunna bevisa handhavandefel. Kan dom inte eller vägrar dom så får du skruva upp nivån en aning. Ta hjälp och formulera ett brev med juridiska hänvisningar etc. så bör dom om dom är seriösa backa.
Det finns en liten juridisk skillnad på Garanti och Reklamation.
Garanti: tillverkaren/säljaren har bevisbördan de måste visa att felet inte är ursprungligt.
Reklamation: Köparen har bevisbördan efter 12 månader, jag skrev 6 månader vilket var fel av mig.

Ja reklamationsrätten är 3 år vilket det har varit en längre tid vad jag vet.
 
  • Gilla
  • Haha
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Det finns en liten juridisk skillnad på Garanti och Reklamation.
Garanti: tillverkaren/säljaren har bevisbördan de måste visa att felet inte är ursprungligt.
Reklamation: Köparen har bevisbördan efter 12 månader, jag skrev 6 månader vilket var fel av mig.

Ja reklamationsrätten är 3 år vilket det har varit en längre tid vad jag vet.
Inte många rätt där 😀

Jag är väl medveten om skillnaderna mellan garanti och reklamationsrätt. Men eftersom jag överhuvudtaget inte nämnt garanti så vet jag inte varför du talat om det för mig oavsett.

Och nej, säljaren har bevisbördan dom två första åren. Ändrades från 6 månader 2022-23 nån gång. Ett år har den aldrig varit så vitt jag vet.
 
  • Gilla
  • Haha
Andreas Hofbauer och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.