17 065 läst ·
102 svar
17k läst
102 svar
Diskho sprack efter två månader – hur får vi garantin att gälla?
ja å sen skriver man om "pots directly from the stove" så vad är extremt då? det går att tolka precis hur som helst och att den sprack och ts verkar inte vara ensam om det problemet så verkar kokande vatten vara tillräckligt varmt...tydligenB byabin skrev:
Att sen en diskho borde klara kokande vatten det håller jag i grunden med helt om men om den vanan är tillräckligt bevisbar i rätten om det dras vidare och trumfar bruksanvisning det tvivlar jag på..
Det kan nog gå lite hur som om det drivs till vägs ände
Även om många brukar göra nåt så finns det andra sätt än att hälla ur kokande vatten i diskhon så det är knappast en "rättighet"😀
Hur både rätten och arn kan stå på ena eller andra sidan och ibland tolkar in sunt förnuft för att nästa gång inte förstå ordet snippa så kan det sluta hur som helst i en rättsal.. Det är iaf min bild av verkligheten
Samtidigt borde det inte säljas diskhoar som inte tål kokande vatten men det är väl långt ifrån den enda skitet som säljs idag och i dom flesta fall så verkar dom som säljer skiten komma undan lagens långa arm med lite text i bruksanvisningen
Ts får prova dra det vidare så får vi se vilket som blir "rätt" tolkning men det blir rätt dyrt och tråkigt om motparten vinner i rätten
Kokande vatten kan väl inte någon räkna som ”extremely hot”? Åtminstone inte i kökssammanhang.Alfredo skrev:
Måste det även stå explicit att spenatvatten och blomkålsvatten kan vara skadligt? Jag tycker nog att en allmän varning om känslighet för hög temperatur är rimlig. Hur en domstol sen skulle se på frågan vet nog ingen av oss med säkerhet.
Att en diskho naturligtvis bör tåla kokande vatten är vi ense om men det är en annan fråga.
En kastrull, stekpanna eller annat kärl blir betydligt varmare än kokande vatten. Jag som amatör tolkar det som att just ett kärl som stått på spisen inte går att ställa ner direkt (vilket iofs också är värdelöst) och att kokande vatten inte ses som något problem då man inte påpekar det. Kollade nu lite snabbt med en stekpanna här hemma på spisen, stekpannan var tom men på någon minut var den uppe i 260 grader på boostläget.
Samma experiment men med en inte tom kastrull/stekpanna vore mycket mer intressant, jag är tveksam till hur mycket varmare än 100 grader du lyckas få en kastrull med kokande vatten. Min intuition är kanske fel, men jag tror inte den kommer upp i 180 grader.
Stekpannor är troligen mycket värre, men tycker också att man märker att de sjunker i temperatur ganska rejäl när man lägger i maten, men vet från egen erfarenhet att man kan göra fina brännmärken i en köksö i trä genom att lägga en gjutjärnspanna där direkt efter man diskat av den i varmvatten efter att ha stekt med den, vilket ändå bör vara avsevärt lägre temperatur än medans stekningen pågår.
Stekpannor är troligen mycket värre, men tycker också att man märker att de sjunker i temperatur ganska rejäl när man lägger i maten, men vet från egen erfarenhet att man kan göra fina brännmärken i en köksö i trä genom att lägga en gjutjärnspanna där direkt efter man diskat av den i varmvatten efter att ha stekt med den, vilket ändå bör vara avsevärt lägre temperatur än medans stekningen pågår.
Finns massor med vattenlås och avloppsdelar som har temperatur begränsningar 65-80 grader vissa är max 80 grader vissa rekomenderar max 60 men tillåter toppar upp mot 90-95 grader så även om vi är många som häller kokande vatten i köksvasken / avloppet så är det i många fall helt fel.
Så jag skulle säga att det inte alls är så solklart som många tror att få hälla 100 gradigt vatten i diskhon/avloppet
denna tex har max 80 grader direkt under diskhon.. https://rorfokus.se/produkt/40x50-geberit-s-vattenlas-peh/
Så jag skulle säga att det inte alls är så solklart som många tror att få hälla 100 gradigt vatten i diskhon/avloppet
denna tex har max 80 grader direkt under diskhon.. https://rorfokus.se/produkt/40x50-geberit-s-vattenlas-peh/
Den är väl helt enkelt inte gjord för att användas i kök?P polaris78 skrev:Finns massor med vattenlås och avloppsdelar som har temperatur begränsningar 65-80 grader vissa är max 80 grader vissa rekomenderar max 60 men tillåter toppar upp mot 90-95 grader så även om vi är många som häller kokande vatten i köksvasken / avloppet så är det i många fall helt fel.
denna tex har max 80 grader direkt under diskhon.. [länk]
Takbrunn låter inte som kök för mig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande vattenlås kan användas och på vissa står använding i kök med.. men alla sidor har inte infon på första sidan utan det står i nåt produktblad. plus att jag har tillgång till inloggningar till flera rörgrossister men där är det hopplöst att länka.
poängen var inte att diskutera enstaka rördelar utan att få folk att förstå att det finns många varianter på plaströr .vattenlås för köksavlopp som inte är tydligt klassade för mer än 80 grader. Altså ingen garanterar att dom håller över det, Sen brukar dom hålla för det såpass bra att det sällan går sönder direkt av det och att det bara påskyndar åldring av grejerna och att det där grejerna kanske går sönder i förtid spröda av upprepade temperatur skillnader
Att det oftast går bra betyder inte att det är rätt
"Jag kör för fort varje gång jag åker bil " men har bara betalat fortkörningsböter 1 enda gång i livet.. lite samma resonemang , det funkar bra till 99% för det är så sällan man blir stoppad....
poängen var inte att diskutera enstaka rördelar utan att få folk att förstå att det finns många varianter på plaströr .vattenlås för köksavlopp som inte är tydligt klassade för mer än 80 grader. Altså ingen garanterar att dom håller över det, Sen brukar dom hålla för det såpass bra att det sällan går sönder direkt av det och att det bara påskyndar åldring av grejerna och att det där grejerna kanske går sönder i förtid spröda av upprepade temperatur skillnader
Att det oftast går bra betyder inte att det är rätt
"Jag kör för fort varje gång jag åker bil " men har bara betalat fortkörningsböter 1 enda gång i livet.. lite samma resonemang , det funkar bra till 99% för det är så sällan man blir stoppad....