16 477 läst ·
102 svar
16k läst
102 svar
Diskho sprack efter två månader – hur får vi garantin att gälla?
Ursäkta, här på svenska:_Ruud skrev:
Den sista bilden är från insidan. Jag har flera gånger bett leverantören om bevis för deras påstående, men de står fast vid sin ståndpunkt.
Det var det första som leverantören hänvisade till. Byggnadsförsäkringen var kort och tydlig: det var ett tillverkningsfel, alltså inte en försäkringsfråga. Även här gjorde leverantören ingenting.M Mårten Levin1 skrev:
Ja, förlåt, min svenska är fortfarande inte tillräckligt bra, så översätt allt. Jag verkar ha kopierat och klistrat in fel text...HiddenDingo skrev:
Men vi kontaktade också en oberoende byggnadsinspektör igår för att få en second opinion, men han säger samma sak som alla andra här. Bevisbördan ligger inte alls på oss, så om de inte samarbetar får vi vända oss till ARN.
Det är möjligt. Men jag har tvärtom ställt en stekpanna på en rostfri bänk och fick problem. Bonk sa det och så var det en rätt rejäl bula på det stället.Huddingebo skrev:
Har dessutom jobbat som vaktmästare för ett stort hyresbolag i min ungdom, och det var nästan regel att hyresgästernas rostfria bänkar hade slagit sig precis jämte spisen.
Så här skriver Purus: "OBS! Ställ aldrig dina varma grytor, stekpannor eller ugnsplåtar direkt på det rostfria stålet. Använd alltid underlägg!"
https://www.purus.se/sa-rengor-du-rostfritt/
Så nej, jag påstår fortsatt att det inte är riskfritt att ställa varma saker på rostfria bänkar. Det går säkert att konstruera sådana som tål hög värme, men man ska inte generellt anta det.
Är du helt säkert att inget har tappats i den då? Svårt att se på bilderna om det finns något centrum eller ställe där flera sprickor går?
Finns det instuktioner med hur varsam man behöver vara med hon? Jag som är van med rostfri hade nog varit för hårdhänt gissar jag.. men vad ska de tåla? Vad är normalt användande?
Finns det instuktioner med hur varsam man behöver vara med hon? Jag som är van med rostfri hade nog varit för hårdhänt gissar jag.. men vad ska de tåla? Vad är normalt användande?
Rostfria diskbänkar idag är gjorda av så tunn plåt som möjligt, köp en diskbänk direkt från en firma som gör dem på beställning, så kan du få en diskbänk som kan hålla tills huset rivs.R RoAd skrev:Det är möjligt. Men jag har tvärtom ställt en stekpanna på en rostfri bänk och fick problem. Bonk sa det och så var det en rätt rejäl bula på det stället.
Har dessutom jobbat som vaktmästare för ett stort hyresbolag i min ungdom, och det var nästan regel att hyresgästernas rostfria bänkar hade slagit sig precis jämte spisen.
Så här skriver Purus: "OBS! Ställ aldrig dina varma grytor, stekpannor eller ugnsplåtar direkt på det rostfria stålet. Använd alltid underlägg!"
[länk]
Så nej, jag påstår fortsatt att det inte är riskfritt att ställa varma saker på rostfria bänkar. Det går säkert att konstruera sådana som tål hög värme, men man ska inte generellt anta det.
Vi är 100 % säkra. Min fru hörde en smäll när hon hällde ur en kastrull, och sedan såg vi sprickan.B Bus1t skrev:Är du helt säkert att inget har tappats i den då? Svårt att se på bilderna om det finns något centrum eller ställe där flera sprickor går?
Om vi hade tappat något i den hade vi enkelt kunnat få ersättning via hemförsäkringen.
Det är också svårt att se i diskbänken. Men sprickan delar sig åt två håll och man känner också att delarna inte längre sitter ihop.
Från utsidan/undersidan är det lättare att se hur sprickan går.
Men vi kommer att lägga fram ärendet för ARN.
Jag är inte ute efter någon diskbänk, jag försöker bara förklara att man inte ska tro att en rostfri diskbänk är okänslig för värme.P Peter787 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg