D Danne824 skrev:
Håller med eftersom det har gått kortare tid än 6 månader.
Presumptionstiden är två år nu.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
_Ruud _Ruud skrev:
De laatste foto is van binnenuit genomen. Ik heb de leverancier meerdere keren om bewijs van hun claim gevraagd, maar ze blijven bij hun standpunt.
Ursäkta, här på svenska:

Den sista bilden är från insidan. Jag har flera gånger bett leverantören om bevis för deras påstående, men de står fast vid sin ståndpunkt.

MultiMan
Om de saknar fakta/kan visa hur du slagit slagit sönder vasken kommer de förlora i ARN vid en anmälan. Företaget kan inte bara påstå något utan underlag.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
M Mårten Levin1 skrev:
Opstalverzekering
Det var det första som leverantören hänvisade till. Byggnadsförsäkringen var kort och tydlig: det var ett tillverkningsfel, alltså inte en försäkringsfråga. Även här gjorde leverantören ingenting.
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Plötsligt Nederländska :p

Als ze niet meewerken hebben jullie eigenlijk alleen twee opties. Naar ARN of een rechtszaak beginnen.
Ja, förlåt, min svenska är fortfarande inte tillräckligt bra, så översätt allt. Jag verkar ha kopierat och klistrat in fel text...

Men vi kontaktade också en oberoende byggnadsinspektör igår för att få en second opinion, men han säger samma sak som alla andra här. Bevisbördan ligger inte alls på oss, så om de inte samarbetar får vi vända oss till ARN.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
R Rikard Jernlås skrev:
Vår AI anser att:
Vad en Automatisk Idiot anser är knappast användbart (och någon verkar redan ha påpekat att kopypasta AI-text krockar med forumreglerna).

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
R
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har ställt heta grytor, stekpannor och kastruller på diskbänken och i hon massor av gånger också.
Det har aldrig varit några problem med det.
Det är möjligt. Men jag har tvärtom ställt en stekpanna på en rostfri bänk och fick problem. Bonk sa det och så var det en rätt rejäl bula på det stället.

Har dessutom jobbat som vaktmästare för ett stort hyresbolag i min ungdom, och det var nästan regel att hyresgästernas rostfria bänkar hade slagit sig precis jämte spisen.

Så här skriver Purus: "OBS! Ställ aldrig dina varma grytor, stekpannor eller ugnsplåtar direkt på det rostfria stålet. Använd alltid underlägg!"

https://www.purus.se/sa-rengor-du-rostfritt/

Så nej, jag påstår fortsatt att det inte är riskfritt att ställa varma saker på rostfria bänkar. Det går säkert att konstruera sådana som tål hög värme, men man ska inte generellt anta det.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
B
Är du helt säkert att inget har tappats i den då? Svårt att se på bilderna om det finns något centrum eller ställe där flera sprickor går?

Finns det instuktioner med hur varsam man behöver vara med hon? Jag som är van med rostfri hade nog varit för hårdhänt gissar jag.. men vad ska de tåla? Vad är normalt användande?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
_Ruud _Ruud skrev:
the most sustainable
Det är bara en 'grön' svammelfloskel.
Du har blivit lurad, helt enkelt.
Använd reklamationsrätten som tidigare inlägg skriver.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Det är möjligt. Men jag har tvärtom ställt en stekpanna på en rostfri bänk och fick problem. Bonk sa det och så var det en rätt rejäl bula på det stället.

Har dessutom jobbat som vaktmästare för ett stort hyresbolag i min ungdom, och det var nästan regel att hyresgästernas rostfria bänkar hade slagit sig precis jämte spisen.

Så här skriver Purus: "OBS! Ställ aldrig dina varma grytor, stekpannor eller ugnsplåtar direkt på det rostfria stålet. Använd alltid underlägg!"

[länk]

Så nej, jag påstår fortsatt att det inte är riskfritt att ställa varma saker på rostfria bänkar. Det går säkert att konstruera sådana som tål hög värme, men man ska inte generellt anta det.
Rostfria diskbänkar idag är gjorda av så tunn plåt som möjligt, köp en diskbänk direkt från en firma som gör dem på beställning, så kan du få en diskbänk som kan hålla tills huset rivs.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Är du helt säkert att inget har tappats i den då? Svårt att se på bilderna om det finns något centrum eller ställe där flera sprickor går?

Finns det instuktioner med hur varsam man behöver vara med hon? Jag som är van med rostfri hade nog varit för hårdhänt gissar jag.. men vad ska de tåla? Vad är normalt användande?
Vi är 100 % säkra. Min fru hörde en smäll när hon hällde ur en kastrull, och sedan såg vi sprickan.

Om vi hade tappat något i den hade vi enkelt kunnat få ersättning via hemförsäkringen.

Det är också svårt att se i diskbänken. Men sprickan delar sig åt två håll och man känner också att delarna inte längre sitter ihop.

Från utsidan/undersidan är det lättare att se hur sprickan går.

Men vi kommer att lägga fram ärendet för ARN.

• Spricka i diskbänkens undersida, visar tydligt hur materialet delat sig i två riktningar och det är lätt att se från utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i diskbänkens yta där delarna inte längre sitter ihop, synlig i mörkt metallmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
M maria01 skrev:
är den av sten?
Nej, komposit, 'quartz composite sink' enligt inlägg #6.
Komposit hoar och diskbänkar kan vara allt från helt syntetiska (plastmaterial) till keramisk komposit helt utan plast.
Plastkomposit är väldigt känsligt för värme, då det lätt blir färgförändringar av värme.

R
P Peter787 skrev:
Rostfria diskbänkar idag är gjorda av så tunn plåt som möjligt, köp en diskbänk direkt från en firma som gör dem på beställning, så kan du få en diskbänk som kan hålla tills huset rivs.
Jag är inte ute efter någon diskbänk, jag försöker bara förklara att man inte ska tro att en rostfri diskbänk är okänslig för värme.

MultiMan
P Peter787 skrev:
Det är bara en 'grön' svammelfloskel.
Du har blivit lurad, helt enkelt.
Använd reklamationsrätten som tidigare inlägg skriver.
Ja, "sustainable" har ingenting med hållbarhet/kvaliteten på produkten att göra, ibland snarast tvärtom.

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
Soprickans centrum är ju inte i underkant utan på sidan (om jag läser bilderna rätt), så sannolikheten att du tappat något som skadat den måste vara nära noll...

• Gilla
_Ruud och 1 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Jag är inte ute efter någon diskbänk, jag försöker bara förklara att man inte ska tro att en rostfri diskbänk är okänslig för värme.
En tjockare plåt står emot deformationer bättre, oavsett om det är yttre våld eller värme.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.