16 479 läst ·
102 svar
16k läst
102 svar
Diskho sprack efter två månader – hur får vi garantin att gälla?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Till en diskbänk är det så nära ett idealiskt material man kan komma, så länge man inte köper något lövtunnt skräp. Min diskbänk från 1950-talet ser fortfarande ut som ny. Inga bucklor eller andra deformationer.
dom från 50 60 talet hade bättre kvalitet en dom som kom 80 talet tills nuMultiMan skrev:
Den som starta tråden nämnde... hälla kokande vatten...R RoAd skrev:Imponerad av att man inte läser vad jag skriver. Jag nämnde inte "hälla vatten" en enda gång, men ändå svarar du raljerande på det.
Sedan avslutar du med att skriva ungefär precis det jag faktiskt påstod, att det kan bli permanenta bucklor om man ställer något hett på bänken.
Men det är ändå ett "idealiskt" material. 🙄
Av de material man kan köpa på en vanlig köksfirma så är rostfritt de enda som klarar din misshandel.😉
Hoppas det blev tydligt nu
en snabb googling på produkten och följande går att läsa i "bruksanvisningen"
Bryter man mot något i bruksanvisningen så lär det bli tufft att vinna om man drar det vidare..
Sen kan man tycka vad man vill om diskhoar som inte tål temperatur chock eller lite smällar, men samtidigt så gick den sönder när man hällde kokande vatten i den och det står att man ska undvika grejer direkt från spisen i den i bruksanvisningen ,så är ,man nog tokigt ute i att få rätt om man berättar att man hällde kokande vatten i den när den sprack.
Att skitet säljs är ju åt skogen rent utsagt men det står faktiskt vad man inte får göra...
Jag tycker inte det är bra men med den infon i bruksanvisningen så är plötsligt inte utfallet i rätten lika solklart en godkänd reklamation
bild nedan
Bryter man mot något i bruksanvisningen så lär det bli tufft att vinna om man drar det vidare..
Sen kan man tycka vad man vill om diskhoar som inte tål temperatur chock eller lite smällar, men samtidigt så gick den sönder när man hällde kokande vatten i den och det står att man ska undvika grejer direkt från spisen i den i bruksanvisningen ,så är ,man nog tokigt ute i att få rätt om man berättar att man hällde kokande vatten i den när den sprack.
Att skitet säljs är ju åt skogen rent utsagt men det står faktiskt vad man inte får göra...
Jag tycker inte det är bra men med den infon i bruksanvisningen så är plötsligt inte utfallet i rätten lika solklart en godkänd reklamation
bild nedan
Där står inget om att man inte får tömma pastavatten i den.P polaris78 skrev:en snabb googling på produkten och följande går att läsa i "bruksanvisningen"
bild nedan
Nej inget ordagrant om pastavattnet men ändå att saker från spisen kan vara för varma.. lite beroende på hur man översätter / tolkar det stycketpacman42 skrev:
Den vinner de inte. Att hälla ut pastavatten i hon är en av de saker den är till för. Står det då inte explicit att det inte är tillåtet så kommer de att förlora. Kanske även om det hade stått att ddet inte var tillåtet,,,P polaris78 skrev:
Måste det även stå explicit att spenatvatten och blomkålsvatten kan vara skadligt? Jag tycker nog att en allmän varning om känslighet för hög temperatur är rimlig. Hur en domstol sen skulle se på frågan vet nog ingen av oss med säkerhet.pacman42 skrev:
Att en diskho naturligtvis bör tåla kokande vatten är vi ense om men det är en annan fråga.
även om jag egentligen håller med om att dom flesta av oss häller pasta vattnet rakt i diskhon och anser att det är en normal funktion så kan texten i rutan säga att saker från spisen kan vara så varma att det riskerar "thermal shock" från "hot objects" och "pots directly from the stove" vara saker som säger att det får du inte göra i den där diskhon....pacman42 skrev:
Det finns faktiskt lösningar att koka saker utan att hålla det kokande vattnet rakt i slasken..
Och bruksansvisningen har stor risk /chans att gälla över vad "man brukar göra" med produkten
Mja, enligt konsumentköplagen skall varan "ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art".P polaris78 skrev:
Handlar det om en diskho som inte tål varmt vatten duger det enligt min mening inte med att det står någonstans i bruksanvisningen. I synnerhet inte om man måste läsa mellan raderna. Här gäller att säljaren är väldigt tydlig med denna avvikande egenskap - innan eller i samband med köpet.
Redigerat:
Det var precis detta jag syftade på.C cpalm skrev:Mja, enligt konsumentköplagen skall varan "ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art".
Handlar det om en diskho som inte tål varmt vatten duger det enligt min mening inte med att det står någonstans i bruksanvisningen. I synnerhet inte om man måste läsa mellan raderna. Här gäller att säljaren är väldigt tydlig med denna avvikande egenskap - innan eller i samband med köpet.
Det där stycket är tydligt med att det är frågan om prolonged exposure to extremely hot objects. Det är tveksamt huruvida vatten kan anses vara ett "object" och än mer tveksamt att bedöma rinnande vatten som "prolonged exposure".P polaris78 skrev:
The case strong in TS is.