A Emil_K skrev:
Din anslutning till elnätet är i mätarsäkringarna. Det går att ha t.ex. 25A mätarsäkringar, men en solanläggning som kan producera 35A. Exportbegränsningen ställs in på 25A, och när energimätaren efter nätbolagets mätare känner av en export som överstiger 25A begränsas produktionen.
Ok, var ställer man in exportbegränsningen? Detta går slltså att få till utan separata säkringar för prod./kons. ?

T tpsoft skrev:
lagen är konstigt utformad, det man avser är samma mätare. /från en som rapporterat in ett antal tusen kontrolluppgifter för mikroproducenter
En fråga i övrigt, gällande maximalt effektuttag på 24 kW och tillhörande säkring 35A. Hur räknar på detta?

Teoretiskt exempel; Om jag har solpaneler med en effekt på 360 W och de har 100% verkningsgrad, solen belyser alla samtidigt, då kan jag alltså montera 24000/360= 66,6 (avrundat) 66 paneler max? Annars kommer jag upp över 24 kW effektuttag och då poppar säkringen (med viss fördröjning)? Tänker jag rätt?

M mhoglund skrev:
Ok, var ställer man in exportbegränsningen? Detta går slltså att få till utan separata säkringar för prod./kons. ?
Nackdelen med exportbegränsning är att du bör ha en viss baslast i din anläggning när solen lyser som starkast på vår/sommar för att det ska löna sig, med ”produktionssäkring” så har du inga begränsningar men får betala en anslutningsavgift. Om man har en dynamisk exportbegränsning så har man i regel en ”smart meter” som mäter aktuell konsumtion och produktion på anläggningen som kommunicerar till din växelriktaren, om inmatningen till elnätet överskrider inställt värde så styrs uteffekten ner på växelriktaren.

M mhoglund skrev:
En fråga i övrigt, gällande maximalt effektuttag på 24 kW och tillhörande säkring 35A. Hur räknar på detta?

Teoretiskt exempel; Om jag har solpaneler med en effekt på 360 W och de har 100% verkningsgrad, solen belyser alla samtidigt, då kan jag alltså montera 24000/360= 66,6 (avrundat) 66 paneler max? Annars kommer jag upp över 24 kW effektuttag och då poppar säkringen (med viss fördröjning)? Tänker jag rätt?
Man utgår inte från vad själva solceller kan ge ut ifrån vilken effekt växelriktaren maximalt kan mata in vilket normalt är 100 % av märkeffekten om maningen har någon dynamisk eller statisk effektbegränsning.

för att räkna ut max effekt på en viss säkring så räknar du säkringsstorlek x 400 x roten ur 3 så får du svaret i watt.

T tpsoft skrev:
Man utgår inte från vad själva solceller kan ge ut ifrån vilken effekt växelriktaren maximalt kan mata in vilket normalt är 100 % av märkeffekten om maningen har någon dynamisk eller statisk effektbegränsning.

för att räkna ut max effekt på en viss säkring så räknar du säkringsstorlek x 400 x roten ur 3 så får du svaret i watt.
Ok, max effektuttaget vet jag ju är på 24 kW (vi har som sagt 35A huvudsäkring). Då ska jag såklart ha en växelriktare som klarar detta. Men jag blir fundersam för nästan samtliga bolag som gett mig offert dimensionerar anläggningen så att den kan producera max ca 30000 kWh/år. De säger att det beror på huvudsäkringen, har pratat med en kollega i elkraftbranschen som också har en solcellsanläggning och han tycker det är skitsnack. Han tycker att de lätt borde kunna dimensionera en anläggning som kan producera ca. 41000 kWh/år på min huvudsäkring.

Är man rädd för att skjuta huvudsäkringen kan man ju ställa in detta i växelriktaren. Att gå upp i huvudsäkring eller installera separat kons/prod-säkring tyckte han var idioti. Beror detta på att solcellsföretagen vill leverera en växelriktare på 10 kW endast?

Hehe, man börjar känna sig villrådig.. hur ligger det egentligen till?

T tpsoft skrev:
Eller säkringsstorlek x 230 x 3 så slipper man hålla på med rötter :)

• Gilla
tpsoft
  • Laddar…
M mhoglund skrev:
Ok, max effektuttaget vet jag ju är på 24 kW (vi har som sagt 35A huvudsäkring). Då ska jag såklart ha en växelriktare som klarar detta. Men jag blir fundersam för nästan samtliga bolag som gett mig offert dimensionerar anläggningen så att den kan producera max ca 30000 kWh/år. De säger att det beror på huvudsäkringen, har pratat med en kollega i elkraftbranschen som också har en solcellsanläggning och han tycker det är skitsnack. Han tycker att de lätt borde kunna dimensionera en anläggning som kan producera ca. 41000 kWh/år på min huvudsäkring.

Är man rädd för att skjuta huvudsäkringen kan man ju ställa in detta i växelriktaren. Att gå upp i huvudsäkring eller installera separat kons/prod-säkring tyckte han var idioti. Beror detta på att solcellsföretagen vill leverera en växelriktare på 10 kW endast?

Hehe, man börjar känna sig villrådig.. hur ligger det egentligen till?
Många nätbolag tillåter inte att du installerar mer effekt än vad din mätarsäkring medger. Dock kan man lösa det tex med dynamisk effektreglering och produktionssäkring i kombination och på så sätt maximera produktion. Hur solcellsleverantörerna räknar vågar jag inte säga då det är många parametrar som påverkar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.