Finns ingen tråd på många år angående detta så jag valde att starta nytt.

Måste inleda med att säga att jag är förvånad att det inte finns fler resultat om detta på Google, hittar faktiskt ingenting om just billig och temporär lösning för engångsbruk.

Jag har inte tillgång till mitt skåpsläp under denna resa, och har inte råd att köpa färdigt lastgaller. Har ej tillgång till svets.

Jag behöver köra flyttkartonger 170 mil.
Flyttkartonger går inte att surra utan att de ger vika.

Jag kommer bygga en insats till släpet för att kunna säkra lasten. Insatsen räknas således som en del av lasten, och jag ser inget hinder för det ”polis-mässigt”.

Jag har kladdat upp en ritning idag innan jag kör till bygghandeln.

Jag behöver hålla vikten så låg som möjligt, och det är här jag kan behöva er som bollplank. Först och främst söker jag ju någon som har erfarenhet av att ha gjort just som jag planerar: en tillfällig lastsäkring till flyttkartonger eller liknande – på ett vanligt släp.
Men hur bygger jag en så ”tunn” insats som möjligt, men tillräckligt stabil för att tåla att surras samt hålla två lager av kartonger. Dvs ca 110–120 cm.

Behöver jag sätta surröglor, eller kan det räcka med surrkrok? Kan man dra spännband runt släpets botten? Eller stör det dragstången? OBS jag har inte släpet framför mig i skrivande stund, jag har svårt att visualisera mig underredet. Men jag har inte sett någon använda spännband RUNT botten av ett släp, men jag har å andra sidan aldrig analyserat folks lastsäkring pga inte varit relevant för mig förrän nu.

Plan: (insats som sitter i släpet, ej dess ram)
Ram i botten.
Hörnstolpar.
Ram på topp.
Reglar i samma nivå som släpets kanter, för att kunna spänna fast insatsen genom att surra i bindkrokar på sidor.
Bräda/brädor en nivå högre upp än nyssnämnda reglar.
På front och bak velar jag mellan diagonala brädor, alt diagonala brädor och en horisontell regel centrerat, alt bara horisontella brädor. Eller bräda?
Slutligen spännband som håller ner allt, och pressening runt allt.

Behövs vinkelbeslag eller duger skruv?
Behöver jag göra sänkor där rep/band dras, för att det ska hållas still?
Hur kan jag effektivisera stabilitet och ändå hålla vikten så låg som möjligt? Tips?
HUR stabilt måste det vara, egentligen? Känns rätt överdrivet det jag lyckats googla mig fram till och det är väl för att det är permanenta lösningar. Detta är ett engångstillfälle.

Bilden är på en skiss jag gjort och inte varit särskilt tydlig eller exakt eller korrekt. Bara lite ”kladdpapper”-självbollplankande.

Tacksam för input!

• Ritning av tillfällig lastinsats för släp med hörnstolpar, bottenram och surrningsmöjligheter, skissad på papper med handskrivna anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Sätt osb på alla sidor samt uppepå och spännfast med spännband

Matti_75 Matti_75 skrev:
Sätt osb på alla sidor samt uppepå och spännfast med spännband
Väger det inte en hel del? Får känna på bygghandeln. Tack för rådet

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Måste väl vara billigare att hyra en kärra om inte annat ?

• Gilla
claekm och 1 till
  • Laddar…
Pressening och ett lastnät?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.