Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Vi ska bygga en brygga på västkusten som främst ska användas som badbrygga. Den kommer därför vara måttligt hög, kanske 50-70 cm hög vid normalvattenstånd. . Se skiss
Enkel konstruktion, två telefonstolpar längst ut som får tryckas/slås ned med hjälp av pråm. Att göra det för hand blir för svårt i detta fallet. I innerkant vilar bryggan på berget.
Min fråga gäller val av de två reglar eller motsvarande som ska gå från stolparna in till berget. 8,5 meter är ändå en bra bit. Är det ens möjligt? Vill undvika att behöva sätta ett stolp-par även mitt på bryggan.
Längden gör dessutom att det inte finns tryckta reglar att köpa i standardsortimentet.
Någon som kan räkna på vad som kan behövas?
Enkel konstruktion, två telefonstolpar längst ut som får tryckas/slås ned med hjälp av pråm. Att göra det för hand blir för svårt i detta fallet. I innerkant vilar bryggan på berget.
Min fråga gäller val av de två reglar eller motsvarande som ska gå från stolparna in till berget. 8,5 meter är ändå en bra bit. Är det ens möjligt? Vill undvika att behöva sätta ett stolp-par även mitt på bryggan.
Längden gör dessutom att det inte finns tryckta reglar att köpa i standardsortimentet.
Någon som kan räkna på vad som kan behövas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Om du accepterar nedböjningen som blir borde beg kraftledningsstolpar/ telefonstolpar funka, får du inte tag i det borde vanlig tall från platsen vara värt att överväga, är isen och vindarna elaka är det kanske inte ens värt att kosta på roslagsmahogny som impregnering av tallstammarna
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
(ber om ursäkt för sen respons från min sida).
Jag har långa "telefonstolpar" eller vad det nu är, liggandes där bryggan ska byggas, så de är helt klart ett alternativ. Tror de är drygt 20 cm i diameter. De borde vara tillräckligt starka.
Alternativen när jag läser på är:
1. Tryckta limträbalkar
2. Stålbalkar .
Alt 1 kräver att de går att köpa till rimligt pris.
Alt 2 kräver att jag hittar någon som säljer med rätt behandling. Vad borde man leta efter då?
Jag har långa "telefonstolpar" eller vad det nu är, liggandes där bryggan ska byggas, så de är helt klart ett alternativ. Tror de är drygt 20 cm i diameter. De borde vara tillräckligt starka.
Alternativen när jag läser på är:
1. Tryckta limträbalkar
2. Stålbalkar .
Alt 1 kräver att de går att köpa till rimligt pris.
Alt 2 kräver att jag hittar någon som säljer med rätt behandling. Vad borde man leta efter då?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Nedböjningen på en brygga kan man väl acceptera i högre grad än när man t.ex. bygger inomhus och ska kakla på. 🤔
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
"Sommaren" börjar väl inte förrän augusti... 😜F fribygg skrev:
Skämt åsido, jag ska ordna det här nu. Har nog löst pålningen i ytterkant, så då återstår ju frågan om längsgående balkar för 8,5 meter brygga.
Telefonstolpe, H-balk eller tryckt limträbalk? Alla kanske är rätt, men måste ner till ett istället för tre alternativ....
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Möjligt, men stål klarar inte is bättre, är sannolikt svårare att få på plats och är svårt att fästa bryggdäcket påM martinradbo skrev: