317 läst ·
1 svar
317 läst
1 svar
Nytt program för gratis ventillationsdimensionering & injustering.
Hej,
Skrev ihop ett program för att hjälpa till vid byggandet och dimensionering av ventilationssystem. Det finns en hel del kvar att göra, men redan nu klarar programmet en hel del. Programmet är framförallt till för att få hjälp att verifiera val av komponenter och ge stöd i val av don etc. samt att hjälpa till med injustering av Don och Spjäll inkl. VAV spjäll.
Det är INTE ett 3d (eller 2d) ritverktyg för att göra skalenliga ritningar utan använder en trädvy för att visualisera alla ingående komponenter.
Jag tycker mig ofta se frågor här om folk som bygger sitt eget FTX system och vill få lite feedback på val av komponenter och dimensioner, detta programmet löser detta (och mycket mer).
En säljande text:
Ventilationsbyggaren – Snabb, exakt och visuell systemprojektering
Ventilationsbyggaren är ett professionellt beräkningsverktyg som förenklar projektering och injustering av ventilationssystem (FTX, VAV och F-system). Med ett modernt, interaktivt gränssnitt bygger du ditt system visuellt och får omedelbara svar på tryckfall, flöden och inställningsvärden.
Just nu ligger det på google:s servrar så för att testa måste man ha ett google konto:
Vill fler använda det får jag flytta till en annan server och URL.
Går att testa här:
https://script.google.com/macros/s/...Qhw-phOQJudzhCwBHSELORWj1Mb9-6n3YsjNby5w/exec
Vore kul att få lite feedback och tar gärna emot förslag på nya funktioner och ändringar!
Bifogar lite bilder nedan:
Skrev ihop ett program för att hjälpa till vid byggandet och dimensionering av ventilationssystem. Det finns en hel del kvar att göra, men redan nu klarar programmet en hel del. Programmet är framförallt till för att få hjälp att verifiera val av komponenter och ge stöd i val av don etc. samt att hjälpa till med injustering av Don och Spjäll inkl. VAV spjäll.
Det är INTE ett 3d (eller 2d) ritverktyg för att göra skalenliga ritningar utan använder en trädvy för att visualisera alla ingående komponenter.
Jag tycker mig ofta se frågor här om folk som bygger sitt eget FTX system och vill få lite feedback på val av komponenter och dimensioner, detta programmet löser detta (och mycket mer).
En säljande text:
Ventilationsbyggaren – Snabb, exakt och visuell systemprojektering
Ventilationsbyggaren är ett professionellt beräkningsverktyg som förenklar projektering och injustering av ventilationssystem (FTX, VAV och F-system). Med ett modernt, interaktivt gränssnitt bygger du ditt system visuellt och får omedelbara svar på tryckfall, flöden och inställningsvärden.
- Interaktiv Trädvy: Bygg systemet grafiskt med smarta komponenter och automatisk layout.
- Avancerad Fysikmotor: Precision i varje beräkning – hanterar allt från enkla rör till komplexa VAV-spjäll med tryckkurvor.
- Automatisk Injustering: Identifierar systemets kritiska väg (index) och beräknar k-faktorer och spjällinställningar.
- Komplett Injusteringsprotokoll: Generera färdiga tabeller med alla projekterade värden för don och spjäll.
- Smart Validering: Realtidsvarningar för lufthastigheter, tryckfall och saknade anslutningar.
- Local-First: Allt körs direkt i din webbläsare – ingen väntetid, full integritet och enkel sparning till fil.
Just nu ligger det på google:s servrar så för att testa måste man ha ett google konto:
Vill fler använda det får jag flytta till en annan server och URL.
Går att testa här:
https://script.google.com/macros/s/...Qhw-phOQJudzhCwBHSELORWj1Mb9-6n3YsjNby5w/exec
Vore kul att få lite feedback och tar gärna emot förslag på nya funktioner och ändringar!
Bifogar lite bilder nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen som testat? Skulle vara kul om någon som jobbar profisionellt med dimensionering och injusteringar ville ge lite feedback också, då jag tror att många av funktionerna för injustering är sådant som man som "hemmabyggare" kanske inte normalt använder.
Jag la just till en uppdatering, för att korrigera beräkningar av indexvägar och injustering av VAV spjäll.
Har lagt in ca 75% av mitt eget system och det hanterar det bra inklusive injustering fast det är lite större;
Jag bad precis om en samanställning:
Det finns totalt 315 komponenter (noder).
Här är en sammanställning av de specifika rumsenheterna:
Jag la just till en uppdatering, för att korrigera beräkningar av indexvägar och injustering av VAV spjäll.
Har lagt in ca 75% av mitt eget system och det hanterar det bra inklusive injustering fast det är lite större;
Jag bad precis om en samanställning:
Det finns totalt 315 komponenter (noder).
Här är en sammanställning av de specifika rumsenheterna:
- Tilluft (Rumssprudare): 15 st
- Frånluft (Rumsdon): 11 st
- Kanaler: 98 st
- Böjar: 64 st
- Ljuddämpare: 39 st
- T-rör: 28 st
- Reduktioner: 27 st
- Irisspjäll: 9 st
- VAV-spjäll: 6 st
- Aggregat (FTX): 1 st
Klicka här för att svara