Tänkte be om forumet om lite hjälp gällande dimensionering av säkring för en omformare för solceller.
Jag har nyligen fått solceller på taket med driftsättning i torsdags. Omformaren är på 17,5kW och 18,2kWp på platt tak. Omformaren är avsäkrad med 3xC20A.
Jag har redan på dessa dagar haft ett antal noteringar på över 14,2kW. Största strömuttag (vad jag har sett) har varit 20,28A.
Jag själv tycker att 20A är lågt avsäkrat. Förvisso C-typ. Jag påtalade detta men fick svaret, vi får se om den slår av senare...
Hur länge kan en säkring ligga över märkströmmen? "Slits" säkringen av att ligga över, men inte slå av?
Kan man som installatör lämna en anläggning som ofta går över märkströmmen? Även om det bara sker korta stunder. Blå himmel är ju rätt återkommande och kan vara så under en hela den tiden på dygnet som anläggningen har högst effektuttag.
/D
Jag har nyligen fått solceller på taket med driftsättning i torsdags. Omformaren är på 17,5kW och 18,2kWp på platt tak. Omformaren är avsäkrad med 3xC20A.
Jag har redan på dessa dagar haft ett antal noteringar på över 14,2kW. Största strömuttag (vad jag har sett) har varit 20,28A.
Jag själv tycker att 20A är lågt avsäkrat. Förvisso C-typ. Jag påtalade detta men fick svaret, vi får se om den slår av senare...
Hur länge kan en säkring ligga över märkströmmen? "Slits" säkringen av att ligga över, men inte slå av?
Kan man som installatör lämna en anläggning som ofta går över märkströmmen? Även om det bara sker korta stunder. Blå himmel är ju rätt återkommande och kan vara så under en hela den tiden på dygnet som anläggningen har högst effektuttag.
/D
Bästa svaret
Formellt är det fel och säkringen ska vara vald efter märkeffekten dvs 25 A i ditt fall. Typ C osv spelar ingen roll när det gäller långvarig last det är samma för alla dvärgbrytare i det fallet. Och troligtvis kommer du kunna klara att ligga på max i häradet upp mot 1 h så det borde lösa ut när produktionen ökar mot sommaren.
Summerat precis som Emil_K skriver felaktigt av installatören att säga att man får se. Om 20 A ska vara ok får i så fall omformaren ställas att begränsa där.
Summerat precis som Emil_K skriver felaktigt av installatören att säga att man får se. Om 20 A ska vara ok får i så fall omformaren ställas att begränsa där.
givetvis, men om den har dimensionerats med samma logik som säkringen så skulle iaf jag vilja ha koll på det också. Dessutom blir ditt svar ”komplett” och allmänt gällande om man lägger till ”kabel”. Ta det inte som kritik, det var bara en liten komplettering.A Emil_K skrev:
Offtopic nästan.
Finns det någon bra lösning för att producera mer än man har huvudsäkringar till? Dvs att man har en del av produktionen som bara kan konsumeras lokalt? Man skulle behöva mäta vad som skickas ut och då begränsa till huvudsäkringens storlek.
Finns det någon bra lösning för att producera mer än man har huvudsäkringar till? Dvs att man har en del av produktionen som bara kan konsumeras lokalt? Man skulle behöva mäta vad som skickas ut och då begränsa till huvudsäkringens storlek.
Inte vad jag vet. Enligt installatören så ska man ha minst samma storlek på huvudsäkringen som den till omvandlaren. Jag tycker det låter rimligt.MathiasS skrev:
Omvandlaren kan jag såklart begränsa till 3x 20A, men det känns ju dumt... Även om jag bara tappar nån Ampere på det under de timmar med högst stående sol.
Det finns. Jag kopplade nyligen in en anläggning på 24kW där mätarsäkringarna var på 25A. För tillfället är anläggningen produktionsbegränsad till 8,5kW per växelriktare (1st 17kW och 1st 10kW).MathiasS skrev:
När anläggningen är helt klar kommer en modbusmätare i mätarskåpet kommunicera med mätare vid de olika växelriktarna och med växelriktarna själva.
När exporterad effekt överstiger 17kW, vilket händer vid full produktion i de båda väderstrecken som panelerna vetter åt och när ingen eller väldigt liten egenkonsumtion förekommer, så kommer producerad effekt strypas i växelrikarna.