10 641 läst ·
36 svar
11k läst
36 svar
Dimensionering av säkring till Solceller?
Klart att du ska ha större säkring på omformaren men du behöver faktiskt inte ha större huvudsäkringen bara för det.
Det hänger på hur din egenförbrukning ser ut. Har du dessutom en omformare med utgång för en viss tröskel så kan du dumpa energin på något tex Vvb.
Det hänger på hur din egenförbrukning ser ut. Har du dessutom en omformare med utgång för en viss tröskel så kan du dumpa energin på något tex Vvb.
Det finns i princip 2 lösningar men om de är möjliga är lite upp till din nätägaren är min erfarenhet.MathiasS skrev:
Lösning ett är att använda sig av dynamisk effektreglering, då sätter man en mätare vid din befintliga elmätare som mäter av produktion/konsumtion kontinuerligt och om produktionen överskrider inställt värde så stryps produktion från växelriktaren. Inställt värde bör vara samma som din huvudsäkring.
Lösning Två innebär att man bygger om sitt mätarskåp så att man kan ha separata säkringar för konsumtion och produktion samt en gemensam servissäkring. Då kan man tex producera 35 A men konsumera 20 A och då bara betala löpande avgifter för 20 A. Innebär troligen en anslutningsavgift samt ombyggnation/byte av mätarskåp.
Hej, jag kapar tråden lite.
Vi har en hög årsförbrukning på 41000 kWh. Målet med vår anläggning är att producera så mycket el som möjligt, då vi kan använda förtjänsten från sommaren till vinterns elräkning. MEd vår huvudsäkring på 35 A får vi ha maximalt efffektuttag på 24 kW. De flesta anläggningar har då en årsproduktion på 30000 kWh, alltså en bit från vårt mål. Jag undrar om det blir lönt att gå upp ett steg i huvudsäkring (till 50 A) vilket tillåter 35 kW effektuttag. Det kostar oss (Vattenfall som nätägare) då 4000 SEK extra per år. Denna kostnad ska ju då ställas mot den ökade produktionen och förtjänsten som en anläggning med 35 kW effekt levererar. Tänker jag rätt eller finns det andra "dolda" avgifter? Avråds det generellt för att gå upp i säkring?
De offerter jag fått hittils är dimensionerade efter vår huvudsäkring och således ligger de på 24 Kwp.
Vi har en hög årsförbrukning på 41000 kWh. Målet med vår anläggning är att producera så mycket el som möjligt, då vi kan använda förtjänsten från sommaren till vinterns elräkning. MEd vår huvudsäkring på 35 A får vi ha maximalt efffektuttag på 24 kW. De flesta anläggningar har då en årsproduktion på 30000 kWh, alltså en bit från vårt mål. Jag undrar om det blir lönt att gå upp ett steg i huvudsäkring (till 50 A) vilket tillåter 35 kW effektuttag. Det kostar oss (Vattenfall som nätägare) då 4000 SEK extra per år. Denna kostnad ska ju då ställas mot den ökade produktionen och förtjänsten som en anläggning med 35 kW effekt levererar. Tänker jag rätt eller finns det andra "dolda" avgifter? Avråds det generellt för att gå upp i säkring?
De offerter jag fått hittils är dimensionerade efter vår huvudsäkring och således ligger de på 24 Kwp.
Det tillkommer troligen även en anslutningsavgift. Kolla annars alternativen jag nämner ovan som innebär att du slipper en högre löpande avgift. Vad jag vet accepterar vattenfall båda alternativen.M mhoglund skrev:Hej, jag kapar tråden lite.
Herregud, att jag missat det! Säger en del om mina elkunskaperT tpsoft skrev:
Hmm har en fundering kring att ha separata konsumtions och produktionssäkringar. Det verkar som att det gör anläggningen/mikroproducenten ogiltig för skattereduktionen för producerad el, se utdrag från skatteverket
Tolkar ni det som jag gör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tolkar ni det som jag gör?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Samma anslutningspunkt har du, men sedan är de otydliga. Menar de servissäkring eller mätarsäkring? Man måste göra skillnad på dessa i detta sammanhang. Eftersom det handlar om skatt så skulle jag gissa att de tyvärr menar mätarsäkring eftersom det gynnar skatteverket mest. Man kan antagligen inte få reduktion på el som man inte köpt och betalat skatt för.
Men i nästa punkt skriver de i anslutningspunkten vilket skulle betyda servissäkring, även om mätarsäkringen ofta är den samma.
Men i nästa punkt skriver de i anslutningspunkten vilket skulle betyda servissäkring, även om mätarsäkringen ofta är den samma.
Din anslutning till elnätet är i mätarsäkringarna. Det går att ha t.ex. 25A mätarsäkringar, men en solanläggning som kan producera 35A. Exportbegränsningen ställs in på 25A, och när energimätaren efter nätbolagets mätare känner av en export som överstiger 25A begränsas produktionen.
lagen är konstigt utformad, det man avser är samma mätare. /från en som rapporterat in ett antal tusen kontrolluppgifter för mikroproducenterM mhoglund skrev: