maxmsm skrev:
Vet du vad skillnaden är i oktantal på Etanol mellan RON och MON?
Vad man uppskattar med dieselmotorn är just att vridmomentskurvan är flack och att ett ganska högt vridmoment kommer på ganska låga varv.
I Sverige mäter vi oktan med RON och Oktantalet kan vad jag känner till variera något från bolag till bolag men ca 104. MON borde ligga någonstans runt 94 för E85.

Mvh

Andreas

P
H Husqvarna220Ac skrev:
Inte hög effekt, högt vridmoment på lågt varvtal, men det har även en bensinbil med turbo..
Nix, det har den inte!
En turbo(enkel turbo) är ganska trött på låga varv, därför så har vissa biltillverkare byggt motorer med bi-turbo då är det en liten turbo som kommer igång först sedan kommer den större turbon in.
Av den anledningen så har VW byggt motorer(1,4l 150hk var den första) med både turbo och kompressor, kompressorn ger kraft från låga varv och turbon på högre varv.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
P
A Andreas_jti skrev:
I Sverige mäter vi oktan med RON och Oktantalet kan vad jag känner till variera något från bolag till bolag men ca 104. MON borde ligga någonstans runt 94 för E85.

Mvh

Andreas
Kanon!
Skillnaden mellan RON och MON är att RON är intressant för bruksbilar och MON för tävlingsbilar.

För att inte krångla till det med effekt o vrid. Så är faktiskt så enkelt som:
Vridmoment x varvtal = effekt

• Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
P
K Keld skrev:
För att inte krångla till det med effekt o vrid. Så är faktiskt så enkelt som:
Vridmoment x varvtal = effekt
Om detta stämmer så skulle kurvorna för vridmoment och hästkrafter följas åt på samma nivå över hela varvtalet vilket det inte finns en enda varken Otto, Dieser eller Wankelmotor som har som är byggd till dags dato, så har du någon källa till denna ekvation?
Inget av de biltester jag har kollat fram till i dag har dessa kurvor på samma nivå, kurvan för hk är mycket spetsigare och kurvan för vridmoment är mycket mera flack, speciellt på Dieselmotorer.

maxmsm skrev:
Om detta stämmer så skulle kurvorna för vridmoment och hästkrafter följas åt på samma nivå över hela varvtalet vilket det inte finns en enda varken Otto, Dieser eller Wankelmotor som har som är byggd till dags dato, så har du någon källa till denna ekvation?
Inget av de biltester jag har kollat fram till i dag har dessa kurvor på samma nivå, kurvan för hk är mycket spetsigare och kurvan för vridmoment är mycket mera flack, speciellt på Dieselmotorer.
Man tar värdena i varje ögonblick så får man effeken i det ögonblicket.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
@maxmsm
Nej. Kurvorna behöver inte följas åt. Ekvationen vrid x varv = effekt är lika grundläggande som Ohms lag. Gäller alltid. Kurvorna visar vilken karaktär motorn har. Alla sorters motorer har olika effekt vid olika varvtal.

En ångmaskin är kanske det närmaste det går att komma när det gäller rak vridmomentkurva.
Det innebär att effekten ökar lika mycket som varvtalet. Inte att maskinen är lika stark hela tiden. Med högre varv kan den uträtta mer arbete till priset av mer ånga. Elementärt.

Mvh Findus

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
https://www.wayke.se/artiklar/valja...r-och-vridmoment-vaelj-baesta-motorn-foer-dig

"Vad många inte vet är att hästkrafter och vridmoment alltid hänger ihop, via en matematisk formel. Ett visst vridmoment ger alltid samma antal hästkrafter i motorn vid det varvtalet."

Tänk, idag lärde jag mig något nytt. Nåt som varit ett mysterium för mig i över 20 år visade sig ha en självklar förklaring.

*mindblown* - Tack!

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Om en motor ger 400 Nm från 1500-4500 rpm skulle ju kurvan vara väldigt flack.
Då effekten = momentet gånger varvtal (rad/s) skulle alltså effektkurvan vara en stigande linje.
Ju högre varvtal med samma moment ger alltså en högre effekt.

Skulle momentkurvan också stiga med högre varvtal skulle alltså effektkurvan vara ännu brantare.

Mvh

Andreas

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
P
Jag får ändra mej på dessa punkter!
Jag hade heller inte en tanke på att man idag kan styra turbon så att man kan sätta högre effekt tidigare!
Det är skönt att kunna säga: idag har jag mer kunnande när jag går och lägger mej än vad jag hade när jag vaknade!

Hatten av!

• Gilla
Andreas_jti och 2 till
  • Laddar…
J
I en lång diskussion måste jag fråga om jag är den enda som funderat över om det inte skulle vara mycket bättre att sätta trängselskatten olika för olika miljöklasser. Den som har en gammal diesel får betala säg 150kr för en passage, men får fortfarande köra in i Stockholm. Lika kunde man ha med dubbdäck, dyrare trängselskatt istället för totalt förbud. Sedan tycker jag personligen man skulle sätta ett antal "passagetullar" (typ den som är på Essingeleden) mellan alla malmarna, så att den som kör omkring (men inte ut eller in) i staden också får betala. Bäst vore ju en transponder med GPS logger där man betalade per kilometer i stadsmiljö.

Tanken är då att man som ägare till en gammal bil men som sällan besöker Stockholm ändå skulle kunna göra de där få besöken per år, en semesterresa som passerar innerstaden, hälsa på en släkting en gång per år, handla något på en specialaffär etc. utan att känna sig tvingad byta bil. Utsläppen torde bli försumbara sett till helheten.

Som boende strax utanför Stockholm så besöker jag själv innerstaden med bil kanske ett 10-tal gånger per år (ibland när det är stopp på essingeleden så åker jag genom stan för att vinna tid, tillför ett par extra besök per år...). Just nu har jag en Eu6 diesel (min första diesel någonsin), men även en bensin euro 4... Personligen skulle jag gärna betala en högre avgift dessa få gånger mot att tvingas byta bil. Många jag känner oroas av att detta kommer föranleda bilbyte. De som kör inne i stan varje dag på året tycker jag personligen bör fås till att byta bil, men de som kör där sällan bör kunna få hålla kvar vid sin gamla bil till en högre kostnad. Livscykelmässigt tycker jag det känns märkligt att tvinga att skrota ut fullt funktionsdugliga diesel och bensinbilar som har rimlig miljöpåverkan bara de inte dagligen kört i innerstaden...

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
I en lång diskussion måste jag fråga om jag är den enda som funderat över om det inte skulle vara mycket bättre att sätta trängselskatten olika för olika miljöklasser. Den som har en gammal diesel får betala säg 150kr för en passage, men får fortfarande köra in i Stockholm. Lika kunde man ha med dubbdäck, dyrare trängselskatt istället för totalt förbud. Sedan tycker jag personligen man skulle sätta ett antal "passagetullar" (typ den som är på Essingeleden) mellan alla malmarna, så att den som kör omkring (men inte ut eller in) i staden också får betala. Bäst vore ju en transponder med GPS logger där man betalade per kilometer i stadsmiljö.

Tanken är då att man som ägare till en gammal bil men som sällan besöker Stockholm ändå skulle kunna göra de där få besöken per år, en semesterresa som passerar innerstaden, hälsa på en släkting en gång per år, handla något på en specialaffär etc. utan att känna sig tvingad byta bil. Utsläppen torde bli försumbara sett till helheten.

Som boende strax utanför Stockholm så besöker jag själv innerstaden med bil kanske ett 10-tal gånger per år (ibland när det är stopp på essingeleden så åker jag genom stan för att vinna tid, tillför ett par extra besök per år...). Just nu har jag en Eu6 diesel (min första diesel någonsin), men även en bensin euro 4... Personligen skulle jag gärna betala en högre avgift dessa få gånger mot att tvingas byta bil. Många jag känner oroas av att detta kommer föranleda bilbyte. De som kör inne i stan varje dag på året tycker jag personligen bör fås till att byta bil, men de som kör där sällan bör kunna få hålla kvar vid sin gamla bil till en högre kostnad. Livscykelmässigt tycker jag det känns märkligt att tvinga att skrota ut fullt funktionsdugliga diesel och bensinbilar som har rimlig miljöpåverkan bara de inte dagligen kört i innerstaden...
God tanke!

Namnet trängselskatt talar emot, hade det hetat miljöskatt istället.. .
(Fast avsteg för olika fordon/bränslen fanns väl tidigare, så varför inte)

Iden skulle funka i Göteborg o Stockholm. Men tänk om andra städer vill ha "miljökrav" i centrum, det är ju inte vettigt att satsa dyra pengar på övervakningssystem i "småstäder".
Annars tycker jag iden är god. Men jag tycker att pengarna som kommer in, det gäller alla sk miljöskatter, skulle gå oavkortad till just miljön.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Utsläppsklass skulle kunna användas för olika kostnader via trängselskattesystemen då man läser av nummerplåten och allt sköts med automatik. Att sedan hantera andra funktioner t.ex. dubbdäck blir lite svårare då det kräver helt andra lösningar.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
... det är ju inte vettigt att satsa dyra pengar på övervakningssystem i "småstäder".
....
Undrar om det är ett problem?
Jag har inte studerat priser och system i detalj, men visst är det så att kameror, kommunikation och mjukvara för mönsterigenkänning (i detta fall bilnummer) bara blir billigare och billigare. Finns ju liknande teknik i varenda mobiltelefon nuförtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.