P
Fairlane Fairlane skrev:
Sen har ju biltillverkare lurat både politiker och vanligt folk, dels genom regelrätta fusk, dels genom att utnyttja usla testcykler. Sen förstår jag inte hur så många kan vara nöjda med förbrukningen på bilen när den förbrukar 40% mer än uppgivet.
Tror du att biltillverkarna själva har skapat dessa testcykler?
Visserligen så har bilindustrin lobbat en hel del för att de ska gå att få "snygga siffror".
Förbrukningen beror delvis på körsättet så två personers körning av samma bil kan ge helt olika siffror.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag glömde inte E85-bilarna. Jag vet inte vem som sagt 20% mer. 30-35% brukar det talas om, vilket är rimligt med tanke på att energiinnehållet i E85 är 30% lägre än bensin.

Det är egentligen inte att biltillverkare uppger fantasisiffror som är problemet utan att man baserat skatt och miljöbilspremier på dessa fantasisiffror.

Tidningen Vi bilägare köper varje år in ett antal bilar och kör de minst 4000 mil innan de säljs vidare. De kollar så bränsleförbrukning noga. Jag minns inte detaljerna i huvudet, men det var något i stil med att av de 10 bilar som hade störst siffrorna mellan uppgiven förbrukning och riktig var 8 eller 9 diesel.

För att räknas som miljöbil krävdes utsläpp av koldioxid under ett gränsvärde. En bil som klarade detta på pappret, men som drar 30-40% mer skulle aldrig fått bli klassad som miljöbil.
Denna skillnaden kommer nog att vara mindre på de nya bilmodeller som testas efter 2017-09 då dessa testats enligt WLTP-körcykeln som är lite tuffare än den gamla NEDC-körcykeln som gällde innan.

M MagHam skrev:
"Subventionerna" består i vissa fall av spannmålspriser som gått upp.
I Sydamerika har det enligt rapporter påverkat folks förmåga att köpa mat.
Men det gör väl inget för det är ju så långt borta, typ.
Sen skövlas också en del regnskog för att odla sockerrör och spannmål som blir etanol.

Kanske läge att höja blicken och se den globala helheten lite?
Mkt lobbyrykten där. FAO har i efterhand fastställt att matpriser som drabbade fattiga länder till 80-90% berodde på oljeprisuppgångar och inte på som först påstods, etanolboomen.
Det skövlas ingen regnskog för att odla sockerrör. Däremot ska du drar ner på köttäandet eftersom Sojaodlingar gör just detta och det är mat även för svenska djur.

maxmsm skrev:
Vad är det som är "Återvändsgränd dyrt och komplicerat med gasbränslen."?
Vi har i delar av Sverige ett hyfsat utbyggt gasnät som man lokalt kan komplettera med Biogas.
Varför skulle det vara svårt att rena Metan i katalysator?
Min Golf rullar runt 2000mil om året på till största delen Biogas50.
Läckande Metan är mycket riktigt ett mycket stort miljöproblem, därför är det mycket bra för miljön att producera Biogas på soptippar och jordbruk för att använda gasen till fordonsbränsle eller El/uppvärmning
Det är betydligt enklare med flytande bränslen. Tankställena och deras kostnader visar detta, liksom priserna på nya gasbilar.
Det är kemiskt svårt att förbränna metan katalytiskt. Redan efter några hundra mil minskar omvandlingsgraden betydligt. Är i branschen.
Precis, det är mkt bra att ta hand om och utvinna biogas som annars hade gått upp direkt i atmosfären.
Det dumma är att använda den i fordon istället för att elda den i kraftvärmeverk o liknande.

martin43 martin43 skrev:
Om det skall vara någon reell förbättring duger inte Euro 6. Det måste vara Euro 6d eller möjligen 6c.
T.ex.verkar ju alla Volvobilar inkl. Euro 6 fullkomligt vräka ut NOx.

De renaste bilarna i verkligheten är troligtvis bensinbilar som inte har direktinsprutning och som är i klass Euro 4 eller högre. Det är bilar som kom 2000-2005 beroende på märke.
Alla bensin och etanolbilar med katalysator är hästlängder före dieslarna. Men nu ska även friska bensinbilar från 90-talet bort. Smart...

Johseg01 Johseg01 skrev:
Till er som hånar tokholmare med diesel så har jag en egen historia hur jag har landat med den numera vedervärdiga dieseln:

Jo efter ha stått i garagekö i ca 1.5 år, så gick jag 2001 och köpte en sprillans ny Saab 9-5 kombi 2.0t. Jo jag väntade och betalade för att faktiskt ha egen parkeringsplats, innan jag gick till bilhallen....Efter 6 år av konstant byte av typ nästan alla motordelar i detta svenska underverk, så ville jag ha något som fungerade. Vi var faktiskt utan bil någon månad men, mitt egna topplock sprack under vintern då vårt kommunala SL företag ställde in kollektivtrafiken, under nästan en vecka pga snöfall då bussarna som försökte komma fram med nån form av miljödäck, inte fungerade.

Hursom föll valet föll på en ny fyrhjulsdriven SUV, då vi den tiden hade en tung husvagn, samt inom familjen har häst, jo vi semestrade inom hela Sverige och undvek såsom många grannar att dra till typ Thailand varje år. Dessutom hade vår kommun en sk feministisk snöröjningsmodell som väl motiverade en 4 x 4 och hyfsat verkstadfri Subaru SUV på Euro 5 Diesel !

De alternativ till diesel, vid tiden 2012 var då sk Brasilien-Etanol kärror som oftare stod långtidsparkerade i verkstaden än på rull. Bensinbolagen skyllde på biltillverkarna och biltillverkarna skyllde på ...- Ja ni fattar. Sen var ju då etanolen lite omdebatterad, - att hugga ned regnskog för att vi skulle köra etanolkärror i Sverige...

Det var alltså vridet jag var ute efter, samt en kärra som jävlar mig fungerade. Detta för att tillgodose familjens inklusive dotterns häst intresse. Så inte för några jävla avdrag här..Hur har då min Euro 5 diesel fungerat? Jo alldeles utmärkt. Jag betalar gärna mervärdet för familjens att ha en fungerande bil. Har nu kört nästan 10000 mil med kärran och har fått byta.. Typ ingenting.

Vill nu folk påstå att jag får skylla mig själv pga mitt bilval, så kan man inte sin historia vill jag påstå. Givetvis kommer jag byta till en SUV elbil, som man kan dra ett släp med, och som även är kompatibel för mina politikers kommande feministiska påhitt, hur snöröjning skall skötas, samt när de inte kostar en mille i inköp.

Till vardags så pinar jag mig själv genom att åka kommunalt å 1,5 timmar enkelväg mellan jobb och arbete, då¨politikerna prioriterar allt annat än att bygga ut det underutbyggda vägnätet. När SL ställer in sin trafik, så har jag min 4x4 tillgänglig och upptankad, så jag kan arbeta.

Tack för kaffet...
Tack själv...har kört minst 15000 mil på E85 i gamla bensinbilar. Inga verkstadsbesök som följd av det.
Brukar tom hoppa över oljebyten istf att byta oftare.
Du borde vara lite mer noggrann vid val av bilmärke tror jag.

OXYD OXYD skrev:
Man har ofta tätare intervaller föt oljebyten som också bör tas med i kalkylen.

Helt rätt. Fanns stora planer på att Sverige skulle kunna ta fram via skogen. Men blev inte mycket av det.
Ventilsätena var bara problem med i Volvos accelererade provning. I verkligheten går det utmärkt att använda en vanlig bensinmotor, det är vi flera hundra konverterare som kan skriva under på.
Ford gjorde däremot mkt för att ge etanol ett vanrykte, och några av deras motorer hittade ju ner i Volvo också. Dock andra fel som styrsystem o liknande som tydligen var ihopslängt på några månader.
Vid normal körning utan massa kallstarter utan mellanliggande varmkörning då och då, så ansamlas ingen etanol i oljan och man kan förlänga bytesintervallet istället.
5000 mil och oljan ser fortfarande ut som ny.

M MagHam skrev:
Ja, [länk] håller väl på med tekniker i det här området. Tittar man på officiella ekonomiska rapporter så verkar det dock inte gå så bra för dom.
Det som oroar med bioetanolodningar (förutom spannmålspriset för fattiga) är regnskogsskövling. Och oavsett var grödorna odlas, eller vilken prispåverkad den har, så är t ex vete och majs fosforkrävande. Denna konstgödselkomponent är en ändlig naturresurs vars brist kommer att ställa till problem i framtiden:
[länk]
Även Europa subventionerade sitt överskott av råg för framställning av etanol med ca 8 % för att slå ut sydamerikansk etanol. Även Usa framställde etanol med majs vilket gjorde att majspriset ökade 18 %. Allt enligt rapporten som finns länkad i tråden.

Gödsel är inte att förringa. Så går vi tillbaka till häst och släde kan vi betala värdshusen med hästskit som man gjorde under bubya vandringen till Röros.

K karlmb skrev:
Ventilsätena var bara problem med i Volvos accelererade provning. I verkligheten går det utmärkt att använda en vanlig bensinmotor, det är vi flera hundra konverterare som kan skriva under på.
Ford gjorde däremot mkt för att ge etanol ett vanrykte, och några av deras motorer hittade ju ner i Volvo också. Dock andra fel som styrsystem o liknande som tydligen var ihopslängt på några månader.
Vid normal körning utan massa kallstarter utan mellanliggande varmkörning då och då, så ansamlas ingen etanol i oljan och man kan förlänga bytesintervallet istället.
5000 mil och oljan ser fortfarande ut som ny.
Det fanns vissa motorer som inte ens passade för E10. Så alla motorer kunde inte konverteras. Sedan kunde många bilar klara av 15-20 % etanol utan att konverteras. Så en renare etanol för E10 skulle kunna vara en bra lösning för de flesta.

Låter vanskligt att vänta med att byta olja till 5000 mil om man är rädd om bilen. Jag tycker taket är nått vid 3000 mil. Själv så byter jag olja och filter vid ca 1500 mil. Det har alltid ansetts som bra att göra oljebyten ofta för att ta bort slaggprodukter som ansamlas i oljan. Enligt gammalt gjorde man oljebyten vid 500-750 mil innan syntetisk olja etc kom till.

P
K karlmb skrev:
Tack själv...har kört minst 15000 mil på E85 i gamla bensinbilar. Inga verkstadsbesök som följd av det.
Brukar tom hoppa över oljebyten istf att byta oftare.
Du borde vara lite mer noggrann vid val av bilmärke tror jag.
Vad gör du för att det ska fungera att köra E85 i en "gammal bensinare"?
Jag har en Golf Bi-Fuel(BEH motor) som jag funderar på att se om det går att använda E85 som startbränsle i stället för bensin, den har rullat 23xxx på 15 år och funkar hyfsat.

Är det ingen som märkt att bränsleförbrukningen som anges för en bilmodell, värden som finns registrerade i bilregistret, inte stämmer?
Det innebär oxå att CO2 värden inte stämmer med verklig körninng.
Men stämmer väl med körcykeln för mätningen..

Vem är förvånad? Alla har vetat om det utom politiker, miljöaktivister och journalister.

• Gilla
Kanna1978
  • Laddar…
Nähä.?? Likaså stämmer hastighetsmätare dåligt också, så den drar än mer!

Varför ska man tanka E85 i vanlig bensinbil? Blir varken billigare eller annan miljöklass, bara törstigare.

Borde gå att lämna in bilen på märkeverkstad och bygga om den till Euro6, ser många bilmärken har exakt sammalika motor, men en är Eu5 och nån är EU6, kan inte vara några större skillnader än programvara och annat partikelfilter.

Fairlane
maxmsm skrev:
Tror du att biltillverkarna själva har skapat dessa testcykler?
Nej, det tror jag inte. Däremot låtsas man ju om att det ska vara möjligt att köra bilen på dessa värden. Eftersom man tejpar igen håligheter, plockar bort backspeglar, lyfter ut baksäte etc, så är det antingen för att få ner förbrukningen under vad man uppnått utan dessa åtgärder, eller också så gör man arbetet i onödan. Jag tror på det förra, dvs siffrorna går inte att nå. Sen anpassar man motorn efter testet vilket kan betyda bra siffror i testet, men sämre i verkligheten. Dvs en anpassad bil kan på pappret se ut att dra mycket mindre bränsle än en mindre anpassad bil och får därmed lägre skatt och fler köpare som vill köra miljövänligt och billigt. I praktiken är det dock det omvända.

Sen är det såklart hål i huvudet att anta regler som bygger på dessa usla förutsättningar. Att förutsättningarna är usla är ju knappast okänt.

Som du säger blir det nog bättre med den nya körcykeln, men jag tror tyvärr inte det blir bra.

Fairlane
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför ska man tanka E85 i vanlig bensinbil? Blir varken billigare eller annan miljöklass, bara törstigare
Det blir ingen annan miljöklass, men det kan bli billigare. Det beror på priset på bensin och E85, under förutsättning att inte bilen går sönder såklart.

Om man räknar med att bilen drar cirka 30% mer E85 än bensin så går det på ett ut om bensinen kostar 30% mer än E85. E85 kostar 10,75 och bensin 15,16. bensinen är alltså 41% dyrare => billigare att köra E85. Ibland är det billigare med bensin, ibland billigare med E85. Största skillnaden jag minns var för ett antal år sedan när E85 kostade 9,99 och bensin 15,99 (med E85 på 10 kr blir det lätt att räkna också :) )

Har provat detta för många år sedan, visst funkar det, men lite för mycket så svårt att starta..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.