P
harry73 harry73 skrev:
Absolut, biogas är co2 neutralt
Cng är fossilt gas som utvinns ur gas och oljefält.
En annan gastyp är lpg som är en oljedestilatprodukt och säljs i sverige som autogas.
LPG i Sverige heter Motorgas och CNG heter Fordonsgas.

LPG = Liquid Petroleum Gas. Det är om jag inte misstar mig detsamma som gasol. Alltså propan.

CNG = Compressed Natural Gas. Kan även transporteras på fartyg som LNG = Liquid Natural Gas.

• Gilla
thundercat
  • Laddar…
P
A Avemo skrev:
LPG = Liquid Petroleum Gas. Det är om jag inte misstar mig detsamma som gasol. Alltså propan.

CNG = Compressed Natural Gas. Kan även transporteras på fartyg som LNG = Liquid Natural Gas.
LNG håller väl runt 160 minusgrader, det finns på tankstationen vid Helsingborg Ö.

P
B Byggdjuret skrev:
Läser man då artikeln du hänvisar till så inser man att det blir en väldigt långsam laddning av bilen samt att det juridiska är för tillfället ett hinder. Men just den biten tror jag är ett mindre problem. Jag tror därför inte att det är något egentligt alternativ även om det lät bra. Kanske ett komplement?

Som det ser ut just nu på de beräkningar som görs så måste det till förändringar för att nätet ska klara av topparna.
Eftersom de flesta kommer hem ungefär samma tid och sätter bilen på laddning och sedan börjar laga mat så blir förbrukningen ett problem. Så forskarnas lösning var att man laddade bilen på natten istället. Själv så vill jag nog ladda bilen direkt när man kommer hem. ifall man ska ge sig iväg senare. En elbil är dessutom så mycket mer beroende av att man laddar den.
Gör man verkligen det i Stockholm?
Alla kommer hem samtidigt??

Till er som hånar tokholmare med diesel så har jag en egen historia hur jag har landat med den numera vedervärdiga dieseln:

Jo efter ha stått i garagekö i ca 1.5 år, så gick jag 2001 och köpte en sprillans ny Saab 9-5 kombi 2.0t. Jo jag väntade och betalade för att faktiskt ha egen parkeringsplats, innan jag gick till bilhallen....Efter 6 år av konstant byte av typ nästan alla motordelar i detta svenska underverk, så ville jag ha något som fungerade. Vi var faktiskt utan bil någon månad men, mitt egna topplock sprack under vintern då vårt kommunala SL företag ställde in kollektivtrafiken, under nästan en vecka pga snöfall då bussarna som försökte komma fram med nån form av miljödäck, inte fungerade.

Hursom föll valet föll på en ny fyrhjulsdriven SUV, då vi den tiden hade en tung husvagn, samt inom familjen har häst, jo vi semestrade inom hela Sverige och undvek såsom många grannar att dra till typ Thailand varje år. Dessutom hade vår kommun en sk feministisk snöröjningsmodell som väl motiverade en 4 x 4 och hyfsat verkstadfri Subaru SUV på Euro 5 Diesel !

De alternativ till diesel, vid tiden 2012 var då sk Brasilien-Etanol kärror som oftare stod långtidsparkerade i verkstaden än på rull. Bensinbolagen skyllde på biltillverkarna och biltillverkarna skyllde på ...- Ja ni fattar. Sen var ju då etanolen lite omdebatterad, - att hugga ned regnskog för att vi skulle köra etanolkärror i Sverige...

Det var alltså vridet jag var ute efter, samt en kärra som jävlar mig fungerade. Detta för att tillgodose familjens inklusive dotterns häst intresse. Så inte för några jävla avdrag här..Hur har då min Euro 5 diesel fungerat? Jo alldeles utmärkt. Jag betalar gärna mervärdet för familjens att ha en fungerande bil. Har nu kört nästan 10000 mil med kärran och har fått byta.. Typ ingenting.

Vill nu folk påstå att jag får skylla mig själv pga mitt bilval, så kan man inte sin historia vill jag påstå. Givetvis kommer jag byta till en SUV elbil, som man kan dra ett släp med, och som även är kompatibel för mina politikers kommande feministiska påhitt, hur snöröjning skall skötas, samt när de inte kostar en mille i inköp.

Till vardags så pinar jag mig själv genom att åka kommunalt å 1,5 timmar enkelväg mellan jobb och arbete, då¨politikerna prioriterar allt annat än att bygga ut det underutbyggda vägnätet. När SL ställer in sin trafik, så har jag min 4x4 tillgänglig och upptankad, så jag kan arbeta.

Tack för kaffet...

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Gör man verkligen det i Stockholm?
Alla kommer hem samtidigt??
Är alla redan hemma där du bor? :)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Johseg01 Johseg01 skrev:
Till vardags så pinar jag mig själv genom att åka kommunalt å 1,5 timmar enkelväg mellan jobb och arbete, då¨politikerna prioriterar allt annat än att bygga ut det underutbyggda vägnätet.
Och uppenbarligen prioriterar du allt annat än att ha korta pendlingsvägar mellan hemmet (förmodar jag) och arbetet. Våra livsstilsval får konsekvenser, och prioriterar du bl.a. att hålla dottern med häst kanske det inte är helt orimligt att du måste offra något annat.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och uppenbarligen prioriterar du allt annat än att ha korta pendlingsvägar mellan hemmet (förmodar jag) och arbetet. Våra livsstilsval får konsekvenser, och prioriterar du bl.a. att hålla dottern med häst kanske det inte är helt orimligt att du måste offra något annat.
Tja alla kan vi inte jobba hemifrån. Att byta jobb kanske man inte vill eller kan. Och flytta kanske man inte vill. Så visst gör vi våra val ibland frivilligt ibland ofrivilligt.

Johseg01 Johseg01 skrev:
Till er som hånar tokholmare med diesel så har jag en egen historia hur jag har landat med den numera vedervärdiga dieseln:

Jo efter ha stått i garagekö i ca 1.5 år, så gick jag 2001 och köpte en sprillans ny Saab 9-5 kombi 2.0t. Jo jag väntade och betalade för att faktiskt ha egen parkeringsplats, innan jag gick till bilhallen....Efter 6 år av konstant byte av typ nästan alla motordelar i detta svenska underverk, så ville jag ha något som fungerade. Vi var faktiskt utan bil någon månad men, mitt egna topplock sprack under vintern då vårt kommunala SL företag ställde in kollektivtrafiken, under nästan en vecka pga snöfall då bussarna som försökte komma fram med nån form av miljödäck, inte fungerade.

Hursom föll valet föll på en ny fyrhjulsdriven SUV, då vi den tiden hade en tung husvagn, samt inom familjen har häst, jo vi semestrade inom hela Sverige och undvek såsom många grannar att dra till typ Thailand varje år. Dessutom hade vår kommun en sk feministisk snöröjningsmodell som väl motiverade en 4 x 4 och hyfsat verkstadfri Subaru SUV på Euro 5 Diesel !

De alternativ till diesel, vid tiden 2012 var då sk Brasilien-Etanol kärror som oftare stod långtidsparkerade i verkstaden än på rull. Bensinbolagen skyllde på biltillverkarna och biltillverkarna skyllde på ...- Ja ni fattar. Sen var ju då etanolen lite omdebatterad, - att hugga ned regnskog för att vi skulle köra etanolkärror i Sverige...

Det var alltså vridet jag var ute efter, samt en kärra som jävlar mig fungerade. Detta för att tillgodose familjens inklusive dotterns häst intresse. Så inte för några jävla avdrag här..Hur har då min Euro 5 diesel fungerat? Jo alldeles utmärkt. Jag betalar gärna mervärdet för familjens att ha en fungerande bil. Har nu kört nästan 10000 mil med kärran och har fått byta.. Typ ingenting.

Vill nu folk påstå att jag får skylla mig själv pga mitt bilval, så kan man inte sin historia vill jag påstå. Givetvis kommer jag byta till en SUV elbil, som man kan dra ett släp med, och som även är kompatibel för mina politikers kommande feministiska påhitt, hur snöröjning skall skötas, samt när de inte kostar en mille i inköp.

Till vardags så pinar jag mig själv genom att åka kommunalt å 1,5 timmar enkelväg mellan jobb och arbete, då¨politikerna prioriterar allt annat än att bygga ut det underutbyggda vägnätet. När SL ställer in sin trafik, så har jag min 4x4 tillgänglig och upptankad, så jag kan arbeta.

Tack för kaffet...
Men du får inte använda sl när det blir tvärförbindelser :) För åker du till de stora knutpunkterna med direktbussarna som du naturligtvis bara har en kort promenad till. Då går det fort:)
Alla andra sätt att använda sl på tar lång tid. Så de satsar massa pengar på att göra det surt för bilisterna, men inga pengar för att förbättra för sl.

B Byggdjuret skrev:
Tja alla kan vi inte jobba hemifrån. Att byta jobb kanske man inte vill eller kan. Och flytta kanske man inte vill. Så visst gör vi våra val ibland frivilligt ibland ofrivilligt.
Man kan nästan alltid göra frivilligt val men måste då också ta konsekvensen av det vilket kan bli väldigt omfattande. Så många gånger när man kallar det "ofrivilligt" är det är trots allt ett val man gjort.;)

B Byggdjuret skrev:
Lång utläggning, hoppas ni har tålamod :)

Ja, det är mycket en fråga om livsstil och miljöpåverkan från ens umgängeskrets tror jag.
I Göteborg brukade vi skoja om att väldigt många Volvo-anställda bosatte sig i villor och radhus i Kungsbacka.
Volvo ligger alltså på Hisingen, norra Gbg, och Kungsbacka ligger ett par mil söder om Gbg.
Samtidigt så bodde många Astra Zeneca-anställda i Torslanda.
Astra Zenaca liggar i Mölndal, strax söder om Gbg, och Torslande ligger i västra Hisingen, norr om älven.
Man såg resultatet morgnar och eftermiddagar när bilköerna möttes på Söderleden och Älvsborgsbron.

Näst senaste gången vi bytte bostad drog jag en cirkel med 1 km radie på kartan i telefonkatalogen, med centrum i min arbetsplats.
Och så letade vi hus inom denna cirkel.
Hittade ett hus på lagom promenad/cykelavstånd, 500 m från mitt jobb. Och hustrun fick ta bilen cirka en halvmil till sitt.

Här håller jag med KnockOnWood.

Som tidigare onsala-bo (väster om Kungsbacka) så har man själv pendlat till hisingen och det är hål i huvudet på många sätt. Dels miljömässigt, men även tidsmässigt.

Så det är ett praktexempel, i synnerhet med tanke på att prisläget mellan Kungsbacka och Göteborg är så marginellt att det inte är försvarbart rent prismässigt att bo där. Sen är det förvisso en väldigt trevlig och fräsch kommun.

Men alla har förståss inte det valet. Jag själv har lika långt till jobbet nu som när jag bodde vid gbg, detta dels då huspriserna här är nära på 1/3 av vad de är i Malmö. Så jag må vara en "miljöbov" i den aspekten att jag pendlar var dag men då jag bor så otroligt mycket billigare så kan jag inte motivera att bo närmare.

P
B Byggdjuret skrev:
Är alla redan hemma där du bor? :)
Av mina 38 år i arbetslivet så har jag jobbat olika former av skift i 29 av dem, oftast så har minst 50% i min omgivning också gjort så vilket då innebär att inte så många kommer hem samtidigt däremot så är det oftast några hemma.

När jag växte upp så var Öresundsvarvet kommunens största arbetsplats där jag tror alla jobbade dagtid utom när ett båtbygge blev försenat det innebar att på sen eftermiddag strax innan gubbarna kom cyklande hem så kunde man se hur gasklockorna hade sjunkit betydligt mot hur de stod på morronen, detta pga att en stor del av Landskrona hade gas till matlagningen.

OXYD OXYD skrev:
Man har ofta tätare intervaller föt oljebyten som också bör tas med i kalkylen.

Helt rätt. Fanns stora planer på att Sverige skulle kunna ta fram via skogen. Men blev inte mycket av det.
Att utvinna ur skogen via massatillverkningen ville man inte då det lönade sig inte i förhållande till det låga etanolpriset. Har för mig då att de ansåg att de behövde 13 kr/l för att det skulle löna sig att tillverka. Däremot är jag förvånad att det inte blev E 10 i Sverige då man ansåg det gjorde mycket på miljön.

Redigerat:
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Du borde uppfinna en bil som går på tryckluft.

Tänk dig att komprimera luft med en eldriven kompressor, som du tillverkar el till med ett dieseldrivet elverk. Sen låter du tryckluften driva bilen, och hela kalaset ryms under huven.

Luft finns ju överallt, du kommer aldrig att behöva tanka (luft)!;)
Finns redan. Usel totalverkningsgrad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.