55 087 läst ·
683 svar
55k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Förstår nu varför man klagade på E10 då den var dyrare och sämre än etanolen i E85 enligt rapporten som onyx presenterade.S slurppe99 skrev:Att utvinna ur skogen via massatillverkningen ville man inte då det lönade sig inte i förhållande till det låga etanolpriset. Har för mig då att de ansåg att de behövde 13 kr/l för att det skulle löna sig att tillverka. Däremot är jag förvånad att det inte blev E 10 i Sverige då man ansåg det gjorde mycket på miljön.
Och under tiden tills vi vet vad som händer med dieselbilarna och det finns fullt användbara alternativ utifrån vårt behov så kör jag vidare i vår diesel lika nöjd som tidigare.
Glad Påsk på Er alla ute på vägarna!
Glad Påsk på Er alla ute på vägarna!
Lite intressant det här. Förr fanns vinter diesel med ispropanol? En del påstår att de får problem när det är runt -20 grader. Har läst att de som kör lastbilar och skogsmaskiner tillför ispropanol. Är problemet adblue så bör väl den kunna tillföras någon typ av sprit även där.Isakare skrev:
AdBlue i all ära, men det kommer bli mycket problem.
Mitt system frös i Lappland, och när filtret var fullt och inte kunde rengöras blev det spännande, -28 grader mitt ute i ingenstans och bilen gick sämre o sämre. Kul varningar på panelen " motorn kommer stanna om 750 km" jag hade 1070 kvar.
Väl på verkstad fick jag veta att jag inte var ensam "det kommer flera bilar per dag på bärgare nu när det är kallt"
Om jag inte minns helt fel så tog man på Lantbruksuniversitetet i Alnarp i mitten av 90-talet fram en genmodifierad jäst som skulle jäsa ur flera sockerarter ur skogsråvaran så att man fick ut mer sprit ur skogen per enhet och det som jästs ur skulle i torkat skick funka fint som tex bränsle i kraftvärmeverk.S slurppe99 skrev:Att utvinna ur skogen via massatillverkningen ville man inte då det lönade sig inte i förhållande till det låga etanolpriset. Har för mig då att de ansåg att de behövde 13 kr/l för att det skulle löna sig att tillverka. Däremot är jag förvånad att det inte blev E 10 i Sverige då man ansåg det gjorde mycket på miljön.
Tyvärr så stannade detta av pga den billiga spriten från Sydamerika.
Sedan så är det väl också så att stål inte är helt tätt vad gäller att hålla vätgasen på plats, så tankar av stål släpper hela tiden igenom lite gas vilket gör det till en risk att tända lyset i garaget......L Lolight skrev:@Husqvarna220Ac
Nej, tvärtom Vätgas i bilar är ren idioti. Dels så kommer sådana bilar kosta långt över en miljon. Då tekniken är otroligt komplicerad och dyr. Dels så är det väldigt svårt och farligt att ha vätgas i tankar under bilen.
Att framställa vätgas är dock otroligt enkelt. Du kör bara el ner i vatten så får du gasen. Dock så är det att gå över ån efter vatten. Det är bättre att ladda bilen med el direkt.
Jag hoppas det kommer motorer som går på rapsolja.
Moderna dieselbilar har både katalysator och partikelfilter (mina bilar har haft det sen 2005).K karlmb skrev:
Moderna(?) direktinsprutade bensinmotorer kan få högre verkningsgrad men får oxå problem som dieselmotorn med NOx och sot.
Problemet med att fuska är att det är svårt att sluta fuska utan att bli avslöjad.
B Bjober skrev:
Detta kanske blir en vanlig syn.....M Mainstream skrev:På sikt tror jag elbilarna leder till ett annat mönster för hur vi ser på transport. Lugnare tempo på motorvägen (för ökad räckvidd) med fler pauser ger färre olyckor och mer utvilade förare. Kanske en annan sorts konsumtion också om ”mackarna” istället blir ”paus-centrum”. En ökad planering inför längre resor helt enkelt. Eller med mer självkörande bilar så restiden blir mindre viktig då den kan användas till annat, sömn eller jobb tex.
Kanske ser inte bilen ut som idag ens en gång. En släpkärra med ett extra batteripaket kanske blir en vanlig syn?

Det är helt beroende på om de ska tas fram av ägarna till dagens batterifabriker eller om det är nya företag som ska in på marknaden.useless skrev:
Förhoppningsvis så kommer de så kallade superkondensatorerna att vara klara för produktion inom ett par år, då ska en full laddning kunna göras på ett par minuter.
AdBlue fryser vid -11, men det ska finnas ett system som värmer när den behövs.S slurppe99 skrev:
Men i mitt fall, i en Ford verkade det inte vara gjort för norrland, när jag lyckades komma söder ut till -18 hoppade det igång.
Ja, http://taurusenergy.eu/ håller väl på med tekniker i det här området. Tittar man på officiella ekonomiska rapporter så verkar det dock inte gå så bra för dom.maxmsm skrev:
Det som oroar med bioetanolodningar (förutom spannmålspriset för fattiga) är regnskogsskövling. Och oavsett var grödorna odlas, eller vilken prispåverkad den har, så är t ex vete och majs fosforkrävande. Denna konstgödselkomponent är en ändlig naturresurs vars brist kommer att ställa till problem i framtiden:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fosforbrist-kan-leda-till-varldskrig
Redigerat: