Men nu börjar vi väl glida lite väl långt ifrån dieselbilar? Elbilar va också en bit i från men trots allt bil. Så kan vi inte försöka köra tillbaka till bilarna?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Jag hoppar inte på någon för att de har en miljöovänlig bil. Alla dieselbilar kan ju inte avskaffas över en natt! Jag har en själv (tyvärr). Men om man köper sig en dieselbil idag och blir besviken att man inte kan köra med den i Stockholms innerstad tycker jag man gjort för dålig research inför sitt köp.
Undrar bara vilken vettig människa vill åka in till Sthlm´s innerstad frivilligt?

• Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Det kan ju va så att alla inte åker in frivilligt utan att det faktiskt är ett måste?

J Jarlsgård skrev:
På vilket sätt är barn miljöförstörande?
Om det är något här i världen som är miljöförstörande så är det la ändå folks ha-begär? :)
Vi kan väl anta att dom flesta barn växer upp och blir just folk med ha-begär.

Tråden är inte så långt från topic egentligen...
Det är en stor skara människor i s k utvecklingsländer som vill ha samma frihet och previlegium som vi har haft med konsumtion och transporter.
Problemet är alltså mycket större än miljözon 3 i Gamla stan.
Det är globalt - och vi blir inte färre.

Jag är den förste att hålla med om att vi måste börja någonstans, i vårt närområde. Men det känns inte bra att ha blivit lurad för mindre än 6 år sedan att köpa nåt som hissades till skyarna som "miljöbil" Då pratades bara CO2.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nä det har du ju såklart rätt i, samtidigt som det är vi vuxna i i-länder som uppmuntrar och tillåter det.

Såg på top gear för några år sen när de var i Kina. Då sa clarkson att om varje Kinesiskt hushåll skulle ha samma bilpark som vi i bäst har per kapita så skulle alla biltillverkare behöva producera bilar i flera år uteslutande för att bara skicka till Kina.

Så visst har du rätt i det du säger!

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nä det har du ju såklart rätt i, samtidigt som det är vi vuxna i i-länder som uppmuntrar och tillåter det.

Såg på top gear för några år sen när de var i Kina. Då sa clarkson att om varje Kinesiskt hushåll skulle ha samma bilpark som vi i bäst har per kapita så skulle alla biltillverkare behöva producera bilar i flera år uteslutande för att bara skicka till Kina.

Så visst har du rätt i det du säger!
Men om kinesiska fabriker satsade på ordentlig rening utav sina utsläpp så skulle både kineserna och resten av världen må bra!
Det finns flera länder i tredje världen som släpper ut mer koldioxid än vad Sverige gör. Eller tja, om man slår ut per person så är det inte så farligt. Men för min del så tror jag att miljön inte bryr sig om vem som släpper ut minst eller mest per person. Den bryr sig bara om det totala utsläppet.
(Till er som tjatar om källor, jag har ingen... :p)

L
Egentligen har media ingen, eller liten fokus på Kina och vad som händer där. Det är av stor vikt då landet är så stort och deras ekonomi så stark. Sverige är som total ungefär som en mellanstor stad i Kina.

Kina kommer nu bestämma att det är elmoped, elcykel och elbilar som gäller. Detta för att de ska kunna andas. Visserligen tillverkar de el till stor del med kolkraftverk så det blir ju lite komiskt.

Dieseln kommer inte sjunka i värde så länge beskattningen är den samma. Majoriteten av befolkningen kör inte i Stockholms innerstad och jag kan bara tala för mig själv men både med min förra 190hk diesel (4-cyl) och min nuvarande 218hk (6-cyl) så är det en dröm att dra upp båten, körbarheten är kanon, förbrukningen låg, serviceintervallerna långa. Självklart kommer dieseln vara eftertraktad för de som kör långa sträckor och drar tungt. Att tro att bilägare tänker på miljön i första hand är naivt, det är många andra faktorer som väger tyngre som pris, förbrukning, kraft, komfort, kvalité med mera.

Annars hade alla kört runt i en Toyota Prius :)

• Gilla
Ronekma och 3 till
  • Laddar…
Är det någon som gjort en jämförelse mellan bilars euro6 och tunga lastbilars euroVI?
Jag har i alla fall fått för mig att lastbilarna ligger längre fram i utvecklingen.
Personbilarna borde ha ett steg till innan utvecklingen stannar av.
Visst finns det mer pengar att investera i en lastbil men med tanke på hur mycket personbilar det säljs så känns det som att det ekonomiska taket inte riktigt är nått än.
En euro 5 lastbil drar ca 4% adblue i förhållande till dieselförbrukningen. En Euro 6 drar 6-10%.
Hur mycket drar en personbil?
Mycket mindre tycker jag mig hört.
Borde finnas utvecklingspotential kvar.
Ni vet kanske att man kan uppgradera en lastbil från tex eu4 till eu5, men man kan gå åt andra hållet också. Nedgradera till eu3 för export till afrika. Sjukt!
Det är ju samma luft vi andas.
Det är för mycket politik och ekonomi i det här. Väldigt lite miljö.

B Bjober skrev:
Är det någon som gjort en jämförelse mellan bilars euro6 och tunga lastbilars euroVI?
Jag har i alla fall fått för mig att lastbilarna ligger längre fram i utvecklingen.
Personbilarna borde ha ett steg till innan utvecklingen stannar av.
Visst finns det mer pengar att investera i en lastbil men med tanke på hur mycket personbilar det säljs så känns det som att det ekonomiska taket inte riktigt är nått än.
En euro 5 lastbil drar ca 4% adblue i förhållande till dieselförbrukningen. En Euro 6 drar 6-10%.
Mycket mindre tycker jag mig hört.
Borde finnas utvecklingspotential kvar.
Ni vet kanske att man kan uppgradera en lastbil från tex eu4 till eu5, men man kan gå åt andra hållet också. Nedgradera till eu3 för export till afrika. Sjukt!
Det är ju samma luft vi andas.
Varför skulle man nedgradera en lastbil bara för att kunna sälja den i andra länder? Går det inte att sälja den om den har för bra avgasrening? Eller är så enkelt att diesln har sämre kvalité vilket gör att man måste göra förändringar / försämringar? Jag har svårt att se hur en lastbil med bättre avgasrening inte skulle gå att sälja där, man behöver inte nämna stt den har för bra avgasrening.
Jag tror på kvaliteten på dieseln

L Lolight skrev:
Egentligen har media ingen, eller liten fokus på Kina och vad som händer där. Det är av stor vikt då landet är så stort och deras ekonomi så stark. Sverige är som total ungefär som en mellanstor stad i Kina.

Kina kommer nu bestämma att det är elmoped, elcykel och elbilar som gäller. Detta för att de ska kunna andas. Visserligen tillverkar de el till stor del med kolkraftverk så det blir ju lite komiskt.
De kan börja cykla igen! Det är det bästa för miljön.

B Bjober skrev:
.
Merparten av personbilar med Euro5-6 har inte adblue, t.ex. Volvo men de är visst på gång nu för de som börjar levereras under 2018.

B Byggdjuret skrev:
Varför skulle man nedgradera en lastbil bara för att kunna sälja den i andra länder? Går det inte att sälja den om den har för bra avgasrening? Eller är så enkelt att diesln har sämre kvalité vilket gör att man måste göra förändringar / försämringar? Jag har svårt att se hur en lastbil med bättre avgasrening inte skulle gå att sälja där, man behöver inte nämna stt den har för bra avgasrening.
Jag tror på kvaliteten på dieseln
Ja det stämmer nog. Man nedgraderar till miljöklass utan partikelfilter. Motorn går då troligen renare än en högre miljöklass med demonterat partikelfilter.
För så är det att den moderna motorn är i grunden ganska skitig för att uppnå låga NOx-värden och låg bränsleförbrukning, sen tar partikelfiltret hand om sotet så totala värdena blir låga. Och partikelfilter och NOx-katalysator är känslig för dålig bränslekvalitet så katalysatorn tar de bort.
Men ja... det är sjukt ändå att backa miljöklassen tycker jag.

A AndersS skrev:
Merparten av personbilar med Euro5-6 har inte adblue, t.ex. Volvo men de är visst på gång nu för de som börjar levereras under 2018.
Sant. På lastbilar kunde man välja EGR eller Adblue för NOx-reducering under euro5 men på euro6 kombineras båda teknikerna.
Personbilarna har jag sämre koll på men det verkar ju stärka min tes att personbilarna skulle ligga steget efter lastbilarna.

Jag försökte vid några tillfällen snacka avgsrening med en personbilstekniker för att bättra på mina bristfälliga kunskaper, men han trodde adblue blandades i dieseln, att eolysvätska var typ samma som adblue och att "den 5e injektorn" (dieselinsprutning i avgasröret) var för att reducera NOx.
Då lade jag ner diskussionen.... ett litet hum vad handlar om hade jag i alla fall

B Bjober skrev:
.....men man kan gå åt andra hållet också. Nedgradera till eu3 för export till afrika....
Japp.
Det är kändisar, artister, politiker och deras egenintressen som är en stor faktor i det här spelet - inte omtanken för miljön i stort, och framförallt inte om det är väldigt långt bort som i afrika.
Dom driver frågorna i inofficiella nätverk som levet ett eget liv parallellt med det "demokratiska" samhället i övrigt.

Jag gissar att det finns förorter som är hårt trafikbelastade, men där bor ju inte det här folket:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/anJ6A/kungen-fixar-lyxbostader--till-vanner-och-kandisar

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.