B Bjober skrev:
Ja det stämmer nog. Man nedgraderar till miljöklass utan partikelfilter. Motorn går då troligen renare än en högre miljöklass med demonterat partikelfilter.
För så är det att den moderna motorn är i grunden ganska skitig för att uppnå låga NOx-värden och låg bränsleförbrukning, sen tar partikelfiltret hand om sotet så totala värdena blir låga. Och partikelfilter och NOx-katalysator är känslig för dålig bränslekvalitet så katalysatorn tar de bort.
Men ja... det är sjukt ändå att backa miljöklassen tycker jag.
Tja... Allt beror på hur man ser det. Men de man borde inse är att det finns länder som påverkar miljön bra mycket mer än vad vi gör. Inte att man "klassar ner" lastbilar .
Det är dessa länder som vi måste hjälpa. Om vi ska kunna påverka miljön. Så vi får väl ta alla pengar som kommer in från olika miljöskatter. Då kan skatterna göra nytta.
Man inser att tjafset om att äta grönsaker för miljön känns ganska meningslöst om vi inte hjälper de länder som har riktiga problem Med miljön.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det här är jättebra energi, speciellt att ladda elbilar med:
[länk]
Tänka sig... Undrar om det finns någon baktanke med den artikeln F´låt annonsen? :)

B Byggdjuret skrev:
Tänka sig... Undrar om det finns någon baktanke med den artikeln F´låt annonsen? :)
Jo jag vet att det är en annons ;)
Men med tanke på att det inte finns obegränsat med "grön" el så kan man fundera på vad som händer om/när leverantörer inte kan leverera motsvarande efterfrågan.

Hur vet man att företaget kan leverera beställt "grön el" så att de extra örena inte bara bara blir något positivt i resultaträkningen? De säger väl inte stopp om någon vill välja det.

Det finns nog grön el så det täcker efterfrågan och mycket till i Sverige. Vi har ju vattenkraft (och kärnkraft, men den räknas väl inte). Å andra sidan såldes ju den kraften innan också, så förmodligen går en stor del av samvetspengarna rakt ner i Vattenfalls kassakista. Men något ska de ju täcka upp Nuonaffären med också. ;)

Glöm inte att Facebook behöver några Terrawatt också! I total onödan..

Ja, ca 0,00025 TW...

I onödan.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hur vet man att företaget kan leverera beställt "grön el" så att de extra örena inte bara bara blir något positivt i resultaträkningen? De säger väl inte stopp om någon vill välja det.
De är roligt egentligen med bolag som lovar enbart grön el. För hur ska jag veta att det är grön el i mitt

useless useless skrev:
Ja, ca 0,00025 TW...

I onödan.
Var har du fått den siffran från? Det räcker inte till särskild många meningslösa delningar.

K Keld skrev:
Var har du fått den siffran från? Det räcker inte till särskild många meningslösa delningar.
Det räcker nog till hundratals miljoner inlägg.
Men FB totala energiförbrukning verkar ligga runt 2TW.

K Keld skrev:
Jag tog deras förbrukning på drygt 2TWh per år och delade med 365 och 24 för att få ut medeleffekten i TW.

Det är inte så att du Huskvarna och peter2000 blandar ihop TW och TWh?

useless useless skrev:
Jag tog deras förbrukning på drygt 2TWh per år och delade med 365 och 24 för att få ut medeleffekten i TW.

Det är inte så att du Huskvarna och peter2000 blandar ihop TW och TWh?
Nej TW och TWh det kan jag. Varför jag undrade var att, när Facebook byggde sina servrar i Piteå?, sa dom att dom skulle göra åt 5 TWh/år. O sen kanske bygga ut ytterligare. Detta gäller bara en serverpark, jag utgår från att dom har flera. Sen tillkommer all ström som dras i "konsumentledet".

harry73
K Keld skrev:
Nej TW och TWh det kan jag. Varför jag undrade var att, när Facebook byggde sina servrar i Piteå?, sa dom att dom skulle göra åt 5 TWh/år. O sen kanske bygga ut ytterligare. Detta gäller bara en serverpark, jag utgår från att dom har flera. Sen tillkommer all ström som dras i "konsumentledet".
Facebook har 3 likadana serverhallar i världen, varav en i Luleå. Fördelen med Luleå är att man inte behöver föra till så mycket energi för kylning, så de i USA drag nog mer el.
Nu handlade tidigare inlägg om grön eller smutsig el i Sverige, så att nu plötsligt titta på Facebooks totala elförbrukning i hela världen är lite oväntad.

Sveriges totala elproduktion ligger i alla fall i storleksorder 150 TWh. TWh är då väldigt mycket och 2 TW är helt orealistiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.