55 083 läst ·
683 svar
55k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja... Allt beror på hur man ser det. Men de man borde inse är att det finns länder som påverkar miljön bra mycket mer än vad vi gör. Inte att man "klassar ner" lastbilar .B Bjober skrev:Ja det stämmer nog. Man nedgraderar till miljöklass utan partikelfilter. Motorn går då troligen renare än en högre miljöklass med demonterat partikelfilter.
För så är det att den moderna motorn är i grunden ganska skitig för att uppnå låga NOx-värden och låg bränsleförbrukning, sen tar partikelfiltret hand om sotet så totala värdena blir låga. Och partikelfilter och NOx-katalysator är känslig för dålig bränslekvalitet så katalysatorn tar de bort.
Men ja... det är sjukt ändå att backa miljöklassen tycker jag.
Det är dessa länder som vi måste hjälpa. Om vi ska kunna påverka miljön. Så vi får väl ta alla pengar som kommer in från olika miljöskatter. Då kan skatterna göra nytta.
Man inser att tjafset om att äta grönsaker för miljön känns ganska meningslöst om vi inte hjälper de länder som har riktiga problem Med miljön.
Det låter som global cooling. Mer koldioxid tack så att det blir lite värmare.M MagHam skrev:
http://www.klimatupplysningen.se/2017/11/06/global-cooling/
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Det finns nog grön el så det täcker efterfrågan och mycket till i Sverige. Vi har ju vattenkraft (och kärnkraft, men den räknas väl inte). Å andra sidan såldes ju den kraften innan också, så förmodligen går en stor del av samvetspengarna rakt ner i Vattenfalls kassakista. Men något ska de ju täcka upp Nuonaffären med också. 
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Glöm inte att Facebook behöver några Terrawatt också! I total onödan..
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
De är roligt egentligen med bolag som lovar enbart grön el. För hur ska jag veta att det är grön el i mittA AndersS skrev:
Nej TW och TWh det kan jag. Varför jag undrade var att, när Facebook byggde sina servrar i Piteå?, sa dom att dom skulle göra åt 5 TWh/år. O sen kanske bygga ut ytterligare. Detta gäller bara en serverpark, jag utgår från att dom har flera. Sen tillkommer all ström som dras i "konsumentledet".useless skrev:
Facebook har 3 likadana serverhallar i världen, varav en i Luleå. Fördelen med Luleå är att man inte behöver föra till så mycket energi för kylning, så de i USA drag nog mer el.K Keld skrev:
Nu handlade tidigare inlägg om grön eller smutsig el i Sverige, så att nu plötsligt titta på Facebooks totala elförbrukning i hela världen är lite oväntad.
Sveriges totala elproduktion ligger i alla fall i storleksorder 150 TWh. TWh är då väldigt mycket och 2 TW är helt orealistiskt.