Frugan kör Prius Plug-in och har kapat sina bränslekostnader med 75%, kör ofta korta sträckor och kan ladda på jobbet så det är ju bara bra. Sen att det inte är en raket får man ju ta.

G Ganescha skrev:
Okej, jag kollade på en V70 D4, 181hk fordons år 2014, den är då skattebefriad till 2019 och sen skatt på 1106:-/år.
Tycker jag är bra :)
Och det är faktiskt det otroliga som vi bl.a. diskuterat att 2014 var en V70 diesel så miljövänlig att man blev skattebefriad i 5 år för att några år senare vara så farlig att den borde förbjudas på vissa platser. :)
Vet att jag nu hårddrar det utifrån att dieslar har olika utsläppsnivåer som påverkar kommande beslut.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja staten kan! Vänder så jäkla fort! Miljöbil igår, miljösvin över en natt! Ändå renare än en bensinbil.!

Stefan, då är det guld, kunna snål köra till jobbet och ladda, snålköra hem och dit igen, ladda! Har faktiskt snuddat vid samma tanke..har 1.3mil enkel till jobbet.

Hur löser plugg-in hybrider det med motorvärmare? Finns det nåt smart? Vill ju inte stoppa in 2 sladdar från 2 olika uttag..

H Husqvarna220Ac skrev:
Ja staten kan! Vänder så jäkla fort! Miljöbil igår, miljösvin över en natt! Ändå renare än en bensinbil.!

Stefan, då är det guld, kunna snål köra till jobbet och ladda, snålköra hem och dit igen, ladda! Har faktiskt snuddat vid samma tanke..har 1.3mil enkel till jobbet.

Hur löser plugg-in hybrider det med motorvärmare? Finns det nåt smart? Vill ju inte stoppa in 2 sladdar från 2 olika uttag..
Bensinvärmare

galento
P Pin skrev:
Baksidan med tillväxten är att vi som haft det tillräckligt bra i många år "överkonsumerar" med ökad miljöförstöring som följd. Detta kan naturligtvis ändras med ett annat konsumtionsmönster, och förskjutning från konsument till brukare i en cirkulär ekonomi. Vi bör alltså inte äga bilarna , utan använda dem delat med andra så de nyttjas mer än någon timme om dagen. Då kan bilparken omsättas snabbare till en säkrare och mer miljövänlig sådan.
Nu är det väl ändå inte bara bilarna som vi konsumenter använder för att ta oss till våra jobb för att tjäna in skattekronor till staten som skitar ned vår miljö.

Nyligen var det ju t.ex ett OS med kandidater från hela värden som grisade ned atmosfären
med hundratals onödiga flygresor bara för att ex åka skidor på andra sidan jordklotet,för att inte tala om alla charterresor som enligt Chalmers orsakar stor miljöpåverkan :

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/240574/240574.pdf

Nä idrotten måste också ta sitt ansvar för miljön och även charter resenärerna för att få
en mer övergripande översikt över miljöproblemen.

JAg tycker vi alla ska ta vårat ansvar och inte göra någonting. Samt andas så lite som möjligt en vecka i månaden.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Så länge vi inte äter stenkol och dricker mineralolja är mänsklig andning klimatneutral. Givetvis går det att hävda att odling av kornmalt till det öl och uppfödning av de lammstekar som upprätthåller min eländiga existens (mums) kräver konstgödsel och fossilbränsleberoende transporter.

Det är sant och ger mig ett ansvar för att vi pumpar upp olja.

Samtidigt kan jag hävda att de 8 hektar skog (bonitet ca 5) som jag husbehovsdriver binder 120 ton koldioxid varje år. Mitt uttag av vindfällen och lite rensningar samt bilresorna dit räcker det till. Det är tillräckligt mycket över för att jag kan drista mig till att erbjuda @Byggdjuret fri andning på min klimatkompensation ;).

Håll tillgodo :crysmile:

Problemet med fossila bränslen måste lösas. Inställningen att det skall ske utan att någons bekvämlighet drabbas gör det inte enklare. Att staten försöker är hedrande. Ju uppenbarare det blir att det inte går att gasa på ända ner i kaklet desto troligare är det att vilken regering som helst måste ingripa på ett eller annat sätt.

Mvh Findus

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Jo men staten kanske skulle fundera på bromsa lite, än dessa tvära svängar..

Vi lever miljösnålt, åker snål dieselbil, solceller på taket som producerar hela årsförbrukningen, samt att vi återvinner, slänger inte många kg/år i gröna tunnan, även snål på vattnet med under 55kbm/år..

galento galento skrev:
Nu är det väl ändå inte bara bilarna som vi konsumenter använder för att ta oss till våra jobb för att tjäna in skattekronor till staten som skitar ned vår miljö.

Nyligen var det ju t.ex ett OS med kandidater från hela värden som grisade ned atmosfären
med hundratals onödiga flygresor bara för att ex åka skidor på andra sidan jordklotet,för att inte tala om alla charterresor som enligt Chalmers orsakar stor miljöpåverkan :

[länk]

Nä idrotten måste också ta sitt ansvar för miljön och även charter resenärerna för att få
en mer övergripande översikt över miljöproblemen.
Det var ijte bilismen jag kommenterade , utan tillväxt kontra konsumtion i allra största allmänhet.
Ja flygresor är en större belastning än privatbilismen. Vi bör spara där det ger mest effekt , och minst "inskränkningar " i det liv vi vant oss vid. En Thailandsresa eller en bil?
Ja OS har ju funnits i över hundra år, så det är knappast det som skapar miljöförstöring. Men visst det som är nödvändigt eller intressant för en person är det kanske inte för en annan.
Allra störst miljöpåverkan är det att skaffa barn...

P Pin skrev:
....
Word!
(y)

P Pin skrev:
Det var ijte bilismen jag kommenterade , utan tillväxt kontra konsumtion i allra största allmänhet.
Ja flygresor är en större belastning än privatbilismen. Vi bör spara där det ger mest effekt , och minst "inskränkningar " i det liv vi vant oss vid. En Thailandsresa eller en bil?
Ja OS har ju funnits i över hundra år, så det är knappast det som skapar miljöförstöring. Men visst det som är nödvändigt eller intressant för en person är det kanske inte för en annan.
Att inte få Sova hela nätter längre det påverkar verkligen miljön:)

P Pin skrev:
Är spermier miljöfarliga :crysmile:

På vilket sätt är barn miljöförstörande?

Om det är något här i världen som är miljöförstörande så är det la ändå folks ha-begär? :)

Vissa har den självutplånande världsuppfattningen att det inte är mänskligheten och de egna generna som är det viktiga, utan jordens samlade liv utöver mänskligheten. Eller uttrycker sig i alla fall som om det var det de tyckte.

Få varelser på jorden påverkar miljön så mycket som människan, så det bästa vore såklart att vi slutade föröka oss. Tänk vad många nya bilar som inte behöver produceras då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.