55 081 läst ·
683 svar
55k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Nya dieslar är ju skattebefriade x antal år. Sen kostar dom strax över 1000:-/år. Inte alls farligt i min ögon.
Men äldre är dyrare givetvis.
Kollar jag vidare på blocket så är det samma pris i Stockholm som i övriga landet på en diesel bil. Nu skulle jag ej köpa en bil från Stockholm trakten då dom till 90% går korta sträckor med tanke på avstånd och trafikläget.
Men äldre är dyrare givetvis.
Kollar jag vidare på blocket så är det samma pris i Stockholm som i övriga landet på en diesel bil. Nu skulle jag ej köpa en bil från Stockholm trakten då dom till 90% går korta sträckor med tanke på avstånd och trafikläget.
Redan idag har min familjs körmönster ändrat sig. Har en bensinare från 2002 (och en från 1973) och en diesel från 2007. Inget fel på någon av dem, men ska vi åka en längre sträcka är det alltid hyrbil som gäller nu förtiden. Bekvämligheten och tryggheten avgör där!
Blev 250 mil över en långhelg senast. 2.100:- på Hertz för en splitt ny Volvo S90... Verkar generellt billigare att hyra på senare år.
Mitt vardagsbehov byter jag gärna mot el. Men inte hybrid. El vill jag ha för en problemfri bil med minimalt underhåll o krånglande delar. Samt massor av körglädje! En hybrid känns som det omvända.
Blev 250 mil över en långhelg senast. 2.100:- på Hertz för en splitt ny Volvo S90... Verkar generellt billigare att hyra på senare år.
Mitt vardagsbehov byter jag gärna mot el. Men inte hybrid. El vill jag ha för en problemfri bil med minimalt underhåll o krånglande delar. Samt massor av körglädje! En hybrid känns som det omvända.
Var den kostnaden av hyra med eller utan bränsle?M Mainstream skrev:Redan idag har min familjs körmönster ändrat sig. Har en bensinare från 2002 (och en från 1973) och en diesel från 2007. Inget fel på någon av dem, men ska vi åka en längre sträcka är det alltid hyrbil som gäller nu förtiden. Bekvämligheten och tryggheten avgör där!
Utan bränsle såklart. Under 10kr milen exkl bränsle kör jag inte någon av mina egna bilar. Service, försäkring, däck, värdeminskning osv är högre.....J Jarlsgård skrev:
Sen uppskattar jag såklart att testa en nyare bil, det är också värt en del för mig. Att hyra är perfekt! På denna tur lärde jag mig att INTE köpa en S90.
Haha! Låter som en lärorik biltur då!M Mainstream skrev:Utan bränsle såklart. Under 10kr milen exkl bränsle kör jag inte någon av mina egna bilar. Service, försäkring, däck, värdeminskning osv är högre.....
Sen uppskattar jag såklart att testa en nyare bil, det är också värt en del för mig. Att hyra är perfekt! På denna tur lärde jag mig att INTE köpa en S90.
Men absolut, hyra bil är inte alltid helt fel faktiskt
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Då hade jag fel när det gäller skatten! Jag vet att an tjänar på diesel om man kör mycket!J Jarlsgård skrev:
JAg får försvara mig med att jag ligger lite efter när det gäller dieselskatten.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är det som gjort att diesel bilarna ökat så i antal.B Byggdjuret skrev:
Förr så var dieseln dyr i skatt vilket gjorde att man behövde köra relativt mkt om året innan man börja gå plus men dagens dieslar är inte alls så dyra längre så de flesta "tjänar" på att köra på diesel, tom om man kör lite om året.
Vår förra bil, en octavia 1.6tdi -10 kostade 1500 om året ungefär medan en bensinare låg på 800kr-ish. Men då vår bil drog ca 0.15-0.2L/milen mindre så suddades de 700 kronorna ut på nolltid
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har otroligt svårt för ”prius lösningen” man undrar varför? Känns som variator, varvar och varvar, elmotorn/batteriet hjälper till i nån minut, och kör man Eco drivning och sällan bromsar blir det väldigt lite energi till detta lilla batteri, åker snål/stark diesel alla dagar!
Men Toyota har verkligen lyckas sälja in detta, ser tom taxi som börjat köpa plug-in hybrider! Känns meningslöst, efter 2mil är batterit slut, nu åker vi på bensin resten av dygnet!
Men Toyota har verkligen lyckas sälja in detta, ser tom taxi som börjat köpa plug-in hybrider! Känns meningslöst, efter 2mil är batterit slut, nu åker vi på bensin resten av dygnet!