K Keld skrev:
Nej TW och TWh det kan jag. Varför jag undrade var att, när Facebook byggde sina servrar i Piteå?, sa dom att dom skulle göra åt 5 TWh/år. O sen kanske bygga ut ytterligare. Detta gäller bara en serverpark, jag utgår från att dom har flera. Sen tillkommer all ström som dras i "konsumentledet".
Ok. Det var Husqvarna och Peter som sa att dom behöver flera TW...

Jag utgick ifrån den statistik jag hittade på nätet* där dom gjorde av med ca 1,8 TWh 2016 och la på 25%, vilket verkar vara en rimlig ökning sett till åren innan... Det blir ca 2,25 TWh i årlig energiförbrukning 2017, vilket motsvarar en genomsnittlig effekt på 0,00025 TW.

* https://www.statista.com/statistics/580087/energy-use-of-facebook/

Trodde alla förstår att det handlar om TWh..! Luleå Fjollbok förbrukar 1Twh..

P Pin skrev:
Håller med om med om detta .med tillägget att hybrider har samma kostnad för service . Oljebyte varje eller vartannat år oavsett körsträcka. Ren elbil inte.
Kostnaden att tanka el och diesel skiljer ca sex kr per mil så efter 17000 mil är 100000 insparat. Om batterierna bara räcker 20000 mil blir det en sämre kalkyl för elbilen. Men kanske de räcker längre i praktiken än vad som garanteras ?
Nu åker ju inte alla företagsbilar där man räknar in avskrivning.
Elbilar är billiga i drift om man laddar hemma eller på Teslas gratisstolpar hur länge det nu gäller. Med din beräkning bör ägaren ha gjort några längre resor per år som kostar 30 min laddning hos vattenfall 90 kr a 27 kr/mil enligt teknikens värld. Så det är bättre att hälsa på släktingar och vänner på en kopp kaffe och samtidigt ladda bilen. Men de kanske inte har snabbladdare så då blir det långa besök och tid är pengar som någon skrev.
http://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dyrt-att-kora-pa-el-27-kronor-per-mil-174069/

Ps Jag köpte min första diesel i september och frugan ville ha en röd så det blev det. Som tur var det en euro 6 när jag ville köpa en euro 5. Euro 6 kommer förmodligen inte få åka i centrum i vissa städer enligt de nya rönen. Sedan har man hotat höja dieseln med 2.40 första juli. Så vi får se hur det blir. Men jag slipper åka till farmor och tjuvtanka.

Redigerat:
L
http://teknikensvarld.se/sa-dyr-blir-din-bil-med-nya-skatten-601714/
"Det betyder att Insignia Country Tourer kostar 11 978 kronor per år i skatt i tre år. Från och med fjärde året kostar den 5 786 kronor i skatt. Något som förmodligen kommer att få kunderna att tänka till en extra gång."

35 934 Kr i skatt de tre första åren. Jag tror att nästa år kommer biltillverkarna lansera hybrider på löpande band.

L Lolight skrev:
[länk]
"Det betyder att Insignia Country Tourer kostar 11 978 kronor per år i skatt i tre år. Från och med fjärde året kostar den 5 786 kronor i skatt. Något som förmodligen kommer att få kunderna att tänka till en extra gång."

35 934 Kr i skatt de tre första åren. Jag tror att nästa år kommer biltillverkarna lansera hybrider på löpande band.
Men är den skattemodellen framtagen internationellt eller är det bara i Sverige? För är det bara här så lär det inte hända jättemycket på hybrid sidan dessvärre.

Då blir de största förlorarna privatkunderna som vill köpa nytt, för antingen så får man punga upp för en hybrid eller så får man betala gött med skatt.

Sverige.

Perfekt skatt vi straffar alla som vill byta ut sin gamla miljöbov mot en ny. Så man verkligen känner sig motiverad.... Miljöpartiet har lyckats igen!

I ärlighetens namn förstår jag inte riktigt vad politikerna gör just nu.

De höjer bränsleskatten, de höjer fordonsskatten på nya bilar och de minskar reseavdraget på deklarationen.

Om de fortsätter såhär kan snart ingen köra bil i princip. Eller jo, de som har råd att köpa en elbil typ. Kanske dags att för dem att lägga riktigt krut på att få vår kära kollektivtrafik att fungera som den ska?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
J Jarlsgård skrev:
I ärlighetens namn förstår jag inte riktigt vad politikerna gör just nu.

De höjer bränsleskatten, de höjer fordonsskatten på nya bilar och de minskar reseavdraget på deklarationen.

Om de fortsätter såhär kan snart ingen köra bil i princip. Eller jo, de som har råd att köpa en elbil typ. Kanske dags att för dem att lägga riktigt krut på att få vår kära kollektivtrafik att fungera som den ska?
Nu glömmer du att staten sponsrar din nya el-cykel.

• Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Perfekt skatt vi straffar alla som vill byta ut sin gamla miljöbov mot en ny. Så man verkligen känner sig motiverad.... Miljöpartiet har lyckats igen!
Jag är motiverad!
Precis lika motiverad som när jag skaffade miljödiesel 119 gram för 5-6 år sen och blev skattesubventionerad.
Det är bara ett problem... Min lön räcker inte att köpa nya fordon i den takt politikerna har sina nycker.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Nu glömmer du att staten sponsrar din nya el-cykel.
Jag bor i en stad där kommunen prioriterar cykelbanor. Så först kommer liten plogtraktor. Sedan borstning och sedan vattenspolning med salt. I både norrgående och södergående fil. Samtidigt som vi bilister har fått enfilig gata där vi sladdar fram i snömodd och is. Samtidigt vill de att vi ska köra utan dubb med dubbförbud i centrum även fast de inte underhåller gatorna. Undrar vad deras arbetsfordon går på för bränsle.

S slurppe99 skrev:
Jag bor i en stad där kommunen prioriterar cykelbanor. Så först kommer liten plogtraktor. Sedan borstning och sedan vattenspolning med salt. I både norrgående och södergående fil. Samtidigt som vi bilister har fått enfilig gata där vi sladdar fram i snömodd och is. Samtidigt vill de att vi ska köra utan dubb med dubbförbud i centrum även fast de inte underhåller gatorna. Undrar vad deras arbetsfordon går på för bränsle.
Vad är problemet, och vad har det med diesel att göra ?

harry73
Det blir mycket roligare att klaga om man får klaga på allt samtidigt. Då låter det inte så fjuttigt;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.