harry73 harry73 skrev:
En annan sak är att den 100tkr extra vid köpet gör att du sänker dina km kostnader inkl service och avskrivning
Avskrivningen känns ganska osäker just nu. Batteriets hållbarhet är ett frågetecken. Som påverkar en hel del.
Sen kan man komma ganska långt på 100000:- ganska många mil blir det...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Prisutvecklingen på batterier är fantastisk sett ur ett kundperspektiv. Det som verkar orimligt dyrt idag är inom var mans budget imorgon. Såhär ser exempelvis prisutvecklingen per kWh ut mellan 2010 och 2016, med prognoser om ytterligare halvering till 2020 och en-ett par gånger till till 2030.

Snacket om vad man får för 100.000 extra är alltså snart: en bensinbil som kostar fem-tio gånger så mycket per mil bara i bränslekostnad.
Diagram som visar genomsnittligt batteripackpris per kWh från 2010 till 2016 med en nedåtgående trend och prognoser för 2020 och 2030.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och det behöver du göra varje gång du tankar. Med en elbil räcker det vanligtvis med att sätta den på laddning varje gång du kommer hem.
Tänk hur mycket tid du sparar för de extra 100 tkr. Då är det inte så farligt att tvingas ta en lite längre paus när du kör en längre sträcka
Tiden jag sparar är nog väldigt lite. Om en tankning tar 5min. För 100000:- kan jag ta den tiden

Det är en hisnande utveckling. Kurvan påminner mig om Moores lag. Om elbilarna blir som datorer, kommer vi skrota dem efter tre till fem år och köpa en ny, dubbelt så bra, för halva priset. Det låter helt vansinnigt, men kanske blir så. Eller så är det bara batteripacken vi kan slänga efter några år eller ett antal tusen mil och ersätta med ett bättre och billigare. Men allt detta får mig att vilja vänta med köpet så länge som nöjligt, det finns något bättre och billigare imorgon.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Frågan är om biltillverkarna själva tror på dagens teknik?

Om de varit övertygade om att det dem har idag är framtiden så borde de börja sätta käppar i hjulen för "sig själva" dvs minska utbudet på fossila bränslemotorer alt höja priserna på dessa så att de ligger i nivå eller högre än vad hybrid/elbilarna gör.

För som det är idag så är ett miljömedvetet bilval bara något som de med kapital kan unna sig.

Ja, det är häpnadsväckande på en nivå att de flesta av oss har svårt att tro att förändringstakten kan vara så hög som den är även i framtiden. Med det är som med tillväxten, det tickar på och framsteg läggs till framsteg (med måttliga två procents tillväxt blir samhället exempelvis dubbelt så rikt var 35 år, mer än fyra gånger så rikt under en normal livslängd alltså). Men batterier och datorer går alltså långt mycket fortare.

Vid 100 dollar per kWh bedöms för övrigt elbilar bli billigare än bensinbilar inom alla klasser.

Baksidan med tillväxten är att vi som haft det tillräckligt bra i många år "överkonsumerar" med ökad miljöförstöring som följd. Detta kan naturligtvis ändras med ett annat konsumtionsmönster, och förskjutning från konsument till brukare i en cirkulär ekonomi. Vi bör alltså inte äga bilarna , utan använda dem delat med andra så de nyttjas mer än någon timme om dagen. Då kan bilparken omsättas snabbare till en säkrare och mer miljövänlig sådan.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
harry73
P Pin skrev:
Vi bör alltså inte äga bilarna , utan använda dem delat med andra så de nyttjas mer än någon timme om dagen. Då kan bilparken omsättas snabbare till en säkrare och mer miljövänlig sådan.
Och när elektriska självkörande bilar blir färdigutvecklade, kan man deläga bilar på ett väldigt smidigt sätt. Man kan i princip använda bilar anpassade till ändamålet vid varje tillfälle

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag följer annonsmarknaden regelbundet då jag är bilintresserad och dessutom ska byta bil. Jag kan inte påstå att jag sett några drastiska sänkningar på dieselbilar. Vilken handlare är det och vilka bilar är det som sänkts så mycket som 40% utan att blå sålda?

/Krille
Samma här. Det är ju äldre diselbilar som just nu finns det högt lager för.
De flesta bilhandlare i Stochholm som jag har varit hos visar samma trend. Jag kan med gitt samvete påstå att 90 procent av deras utställda bilar är äldre diselbilar med nedsänkta priser.
Känner ingen i mitt bekantskap som vill köpa bil och tänker på disel. Tvärtom alla tittar efter elhybrid bilar.
Ska själv provköra Toyota C-HR imorgon

harry73 harry73 skrev:
Nu handlar det om dieselelektriska tåg. Dvs dieselmotorn genererar bara elen till alla elektromotorer. Då är det inte så komplicerat att bytta ut dieselmotor+dieseltank mot vätgastank+fuelcel eller mot batteripaket.
Det som är intressant med artikeln är att det finns kalkyler och produktionsteknik som gör det ekonomiskt jämförbart med andra energikällor. Resonemanget som förs i tråden är mycket gissningar och svart/vitt istället för att se helheten och att olika energislag kan användas utifrån behov och geografi. Jag kan mycket väl tänka mig en elbil och en dieselbil utifrån vi idag har två bilar och de körs utifrån två olika behov, en mindre som körs korta sträckor och en större som ofta körs längre och med last/kärra. Och kanske längre fram fordon med vätgas.
Vill se helhetstänk och inte bara försök att överbevisa teoretiskt att "den" energikällan är den bästa.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Jag nobbar diesel för att skatten är så pass hög. Jag gillar de gamla dieselbilarna. Långt innan partikel filter och annat skoj. När dessa bilar snarare var en bekvämare traktor. När du kunde starta med 2:an i en uppförsbacke. Men att accelererar lika snabbt som en snigel med kassaskåp som snäcka. Man var tvungen att glöda lite innan man kunde starta bilen
Allt var bättre förr och :)

B Byggdjuret skrev:
Jag nobbar diesel för att skatten är så pass hög. Jag gillar de gamla dieselbilarna. Långt innan partikel filter och annat skoj. När dessa bilar snarare var en bekvämare traktor. När du kunde starta med 2:an i en uppförsbacke. Men att accelererar lika snabbt som en snigel med kassaskåp som snäcka. Man var tvungen att glöda lite innan man kunde starta bilen
Allt var bättre förr och :)
Är det någon skatt alls på 30 år gamla bilar ?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Är det hög skatt på diesel? Jag betalar 1300:- per år för min bil.

Redigerat:
Tycker inte heller det. Vi har ca 2400kr i skatt, tittar man på motsvarande modell med den bensinmotor som ligger närmst effektmässigt så kostar den 1200kr.

Med bränsleförbrukningsskillnaden så behöver jag köra 800 mil sen har jag tjänat in skillnaden på skatten :) Allt därefter är plus i plånkan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.