L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror du har fel, @Lolight, främst för att mängden resor som kan göras bara på el med en laddhybrid är för få. Om elbilsrevolutionen blir av och går så fort som du gissar kommer laddhybrider åka ut lika fort som rena fossilbilar.
Först skriver du att det inte är möjligt att köra många mil på el om man har en hybrid. Sedan i nästa stycke så skriver du att du själv "klarar av de flesta resor el". Det rimmar dåligt. De flesta som kör bil, gör det på sträckor som är kortare än 8 mil. Därmed klarar man minst hälften, ja troligen 80% av alla körda mil på el.
Jag har förvisso en laddhybrid själv och klarar av de flesta resor (om än inte majoriteten av körda km) på el, men ändå – laddhybrider är och kommer alltid att vara för dyra då de både har bensin- och eldrift. Vi som har dem är väl nästan uteslutande leasingbilförare som får skattesubventioner för våra val.
Folk köper nya dyra Volvos för över halvmiljonen också. Varför? De köper bilar som de vill ha eller behöver. Som jag visade så är en laddhybrid just nu faktiskt billigare än en ren elbil.
Men jag tror att orsaken till laddhybridernas existens är att de är starkare och kan därmed dra stora husvagnar, vilket kommer dröja väldigt länge till rena elbilar kommer att klara.
Så de som vill köra husvagn eller släp, kommer troligen att åka hybrid i framtiden. Som bonus får du också att du ta bilen till fjällen på ett enkelt sätt.

Jag tar upp bollen, @GK100, även om jag som sagt inte har riktigt samma tro som @Lolight.

Under ett år har jag fyra sorters körningar:
  1. under fem mil (majoriteten),
  2. 5–15 mil (någon gång per månad),
  3. ca 30 mil (någon gång per månad),
  4. ca 50 mil (ett par gånger per år).

Jag känner att en bil måste ge mig 1–3 på ett enkelt sätt, medan jag är villig till något större uppoffring för att även kunna lösa 4. Jag har också ett sporadiskt behov av dragkrok, vilket ytterst få elbilar får utrustas med idag.

Min bedömning är att elbilar (under säg 450.000 kr) kommer kunna lösa 1–3 utan laddning längs vägen i år eller nästa år, och då alltså till en rörlig kostnad på under 2 kr/mil. Kanske kommer 3 kräva ett laddstopp på en halvtimme-timme vintertid. Dragkroksfrågan kanske tar längre tid, men kan Tesla, så...

I och med det ser jag frågan som avgjord för min del, och då vet jag att jag ändå kör relativt mycket (2.200–2.500 mil/år). Och jag har svårt att se att inte flertalet andra har liknande behov/nytta eller än enklare. Beaktar vi också att batteripriserna gått stadigt nedåt borde totalpriset bli än mer tilltalande.

Det enda jag kan se som skulle sabba de argumenten är om de mineraler som krävs för batteritillverkningen skapar sådana miljö- eller geopolitiska effekter att det blir viktigare att straffa ut dem än petroleumprodukterna.

Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J
Flera hyggligt insatta bekanta har sagt de gärna kör elbil men inte skulle vilja äga en privat, pga osäkerhet i tillförlitlighet och kostnader för batterierna efter några år. Osäkerheten på begagnatmarknaden är stor, just nu är nog en bil man kan skriva av under eget ägande (tex en bil för 60.000 man planerar ha i 4 år och sen sälja för en spottstyver eller en ej privatägd bil med högre månadskostnad men inget rörligt rest/inbytesvärde). Har själv en i varje kategori... :)

L Lolight skrev:
Först skriver du att det inte är möjligt att köra många mil på el om man har en hybrid. Sedan i nästa stycke så skriver du att du själv "klarar av de flesta resor el". Det rimmar dåligt. De flesta som kör bil, gör det på sträckor som är kortare än 8 mil. Därmed klarar man minst hälften, ja troligen 80% av alla körda mil på el.
Jag tror inte att det räcker att man kan köra majoriteten av resorna på el då de långresor många av oss gör är en så stor andel av körsträckan att det behovet tar över. Det kanske rimmar illa för dig, själv tycker jag att det håller logiskt (vilket iofs inte nödvändigtvis gör det sant).
L Lolight skrev:
Folk köper nya dyra Volvos för över halvmiljonen också. Varför? De köper bilar som de vill ha eller behöver. Som jag visade så är en laddhybrid just nu faktiskt billigare än en ren elbil.
Men jag tror att orsaken till laddhybridernas existens är att de är starkare och kan därmed dra stora husvagnar, vilket kommer dröja väldigt länge till rena elbilar kommer att klara.
Så de som vill köra husvagn eller släp, kommer troligen att åka hybrid i framtiden. Som bonus får du också att du ta bilen till fjällen på ett enkelt sätt.
Jag tror inte att prisskillnaden mellan petroleum- och hybridbilar är så liten att det är rimligt att köpa en hybrid om man behöver egenskaper som rena elbilar inte har (nu eller snart). Priset på elbilar bedömer jag dock kommer sjunka i förhållande till petroleum- och hybridbilar, varför din statiska beräkning snabbt blir överspelad.

L Lolight skrev:
Du glömmer tex oljeservice på laddhybriden , 5000 om året på märkesverkstan ?

J JohanLun skrev:
Flera hyggligt insatta bekanta har sagt de gärna kör elbil men inte skulle vilja äga en privat, pga osäkerhet i tillförlitlighet och kostnader för batterierna efter några år. Osäkerheten på begagnatmarknaden är stor, just nu är nog en bil man kan skriva av under eget ägande (tex en bil för 60.000 man planerar ha i 4 år och sen sälja för en spottstyver eller en ej privatägd bil med högre månadskostnad men inget rörligt rest/inbytesvärde). Har själv en i varje kategori... :)
Fast den osäkerheten slår ju åt båda håll. Skulle batterier visa sig hålla väl över tid och inga andra frågor bli kritiska sänker ju det allt alternativt bilägande, och kanske blir mer än gamla dieslar förbjudna i städerna.

Så som du själv skriver, det kan vara vanskligt att äga en ny bil oavsett drivlina.

K
L Lolight skrev:
Nja, Hyundai Ioniq finns som vanlig, Plugin hybrid (både batteri och vanlig motor, samt ren elbil. Priserna ser vi är 250, 300 och 350. Dvs 50 extra för att få möjligheten att åka på el till jobbet.
Vad kostar det då att "tanka" hemma? Runt 2-3 kr per mil. Kanske mindre. Kör man 1500 mil om året,
1500 x 15 x 0,8 = 18 000 för drivmedel. Låt säga att du kör hälften på el. Säg 10 000 kr bensin försvinner, tillkommer 2500 kr el. Du spar. 7500 -8000 kr per år. Kostnaden för inköp av batteri i bilen är betald på 50 000 / 8000 kr = 6,25 år. Resten blir ren vinst.

Det kommer bli mycket svårt för staten att övervaka hur du laddar din bil, och kunna ta skatt för det.
Enda möjligheten jag ser är att de tvingar alla tillverkare att ha en box i bilen som mäter körsträcka, laddning och elförbrukning. Samt att denna box trådlöst rapporterar detta till myndigheterna och du får skatta för detta i efterhand.
Det kommer inte bli så att staten kan höja elpriserna genom skatt på tillverkning och elnät. För vi börjar närma oss punkten där inköp av solceller och montering hemma, ger dig ett så bra pris på elen att det blir billigare att göra så än att köpa av staten/elbolagen.
Tyvärr är ju vinsten för oss som kör på el en direkt skatteförlust för staten. Jag är helt övertygad om att det inom en snar framtid kommer att kosta lika mycket per mil att köra en elbil som en fossilbil. Antingen genom mätning och beskattning via laddboxarna eller också genom en ny kilometerskatt.

Frågan om kilometerskatt för elbilar utreds redan så det kommer säkert en sådan när skatteintäkterna från fossila bränslen minskat tillräckligt mycket:

http://teknikensvarld.se/nu-kommer-elbilarna-kilometerskatt-utreds-540391/

"Skatteintäkterna från bilismen kommer att minska i takt med att elbilarna ersätter bensin- och dieselbilarna. Därför utreds nu kilometerskatt som skulle kunna väga upp de uteblivna statliga inkomsterna.

Regeringen med finansminister Magdalena Andersson (S) i spetsen har tidigare sagt nej till en kilometerbaserad vägslitageskatt för tunga fordon med anledning av att svenska åkares konkurrenskraft riskerar försämras. Men nu har en ny utredning om kilometerskatt initierat, denna gång för personbilar. Utredningen leds av IVL Svenska Miljöinstitutet i samverkan med Chalmers tekniska högskola. Uppdragsgivare är Energimyndigheten som lyder under regeringen.

Man tittar på kilometerskatt av den enkla anledningen att skatteintäkterna i framtiden riskerar att minska kraftigt i och med elbilarnas utbredning."

/Krille

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att det räcker att man kan köra majoriteten av resorna på el då de långresor många av oss gör är en så stor andel av körsträckan att det behovet tar över. Det kanske rimmar illa för dig, själv tycker jag att det håller logiskt (vilket iofs inte nödvändigtvis gör det sant).
Precis min åsikt. Och det är därför som jag i denna tråden anser att hybrid är bästa valet. Du har själv valt en hybrid troligen av just den orsaken. Det jag menade rimmade dåligt var att du skrev "främst för att mängden resor som kan göras bara på el med en laddhybrid är för få" Nu säger du att det är hybrider de flesta behöver. Ja, andelen resor på bara el kanske blir begränsad, men den procent som går på el kommer hjälpa dig med kostnader för drivmedel osv. Dvs det blir ett sätt att hålla nere kostnader. Just nu har det dyrare inköpspriset på bilen motverkat att man väljer en hybridbil. Kommer bara priset ner lite till, så blir det mera ett självklart val. Du verkar dock vara missnöjd med ditt val av en hybrid?
Jag tror inte att prisskillnaden mellan petroleum- och hybridbilar är så liten att det är rimligt att köpa en hybrid om man behöver egenskaper som rena elbilar inte har (nu eller snart). Priset på elbilar bedömer jag dock kommer sjunka i förhållande till petroleum- och hybridbilar, varför din statiska beräkning snabbt blir överspelad.
Ändå har du valt att köpa just en hybrid? Detta trotts priset. Och då vet vi att hybrider har varit väldigt mycket dyrare, tidigare. Det är mer teknik i en hybridbil, vilket borde göra dem dyrast av alla. Men nu så verkar det vara annat som bestämmer priserna. Så rena elbilar är fortfarande dyrast av alla. även om du tjänar på att kunna köra på el.

Batterier har problem med hållbarhet. Det är ingen nyhet. Dock försöker många elbilsivrare hitta på lite olika sanningar. En mobiltelefon är ett bra exempel efter 1år märker man kapaciteten inte är den samma. (Det passar egentligen tillverkarna bara bra eftersom man då köper en ny lur) Batterier i en elbil håller längre, men det är ett bra exempel då det är ungefär samma teknik.
Om elbilen ska kunna slå sig fram så måste det till väldigt många fler laddställen. Då kommer frågan vem ska betala för det? Det blir staten som måste gå in och sponsra. För det kostar för mycket och intäkterna är för små för att det ska finnas en lönsamhet att bygga dessa. Elbilens sämre räckvidd är dess stora nackdel. (för att inte tala om inköpspriset) Med tanke på att man måste ladda elbilen så pass ofta gör att det blir ett måste med laddstolpar. Dessutom är så är elbilen egentligen något för den som bor i villa som det ser ut just nu.
Jag tror det dröjer länge innan elbilen verkligen slår igenom. Jag köper ingen elbil innan jag kan köra 40 mil på en laddning och ha AC igång radion samt kanske ligga i 120km/h
Eller att de fixar en riktig snabbladdning så man kan ladda batteriet fullt på 5min. När jag är på väg någonstans så stannar jag inte mer än absolut nödvändigt. Att då behöva stanna en bra stund för att ladda batterierna är inte min grej.
Eftersom man nu ska räkna med alla liv som har dött i alla konflikter och allting annat tydligen så kan man konstatera att det kommer att påverka miljön ganska ordentligt för att bygga upp den infrastrukturen som behövs. Det blir en betydande påverkan på miljön. För att inte tala om att framkomligheten kommer att minska under denna utbyggnad. Dessutom så dör säkerligen folk vid framställningen av litium. För att inte tala om de som tvingas flytta från sina hem. Eftersom en stor del av produktionen sker i Kina och chile. Dessa länder är inte kända för att bry sig om sina medborgare.

Jag tror på dieseln.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K
B Byggdjuret skrev:
Batterier har problem med hållbarhet. Det är ingen nyhet. Dock försöker många elbilsivrare hitta på lite olika sanningar. En mobiltelefon är ett bra exempel efter 1år märker man kapaciteten inte är den samma. (Det passar egentligen tillverkarna bara bra eftersom man då köper en ny lur) Batterier i en elbil håller längre, men det är ett bra exempel då det är ungefär samma teknik.
Om elbilen ska kunna slå sig fram så måste det till väldigt många fler laddställen. Då kommer frågan vem ska betala för det? Det blir staten som måste gå in och sponsra. För det kostar för mycket och intäkterna är för små för att det ska finnas en lönsamhet att bygga dessa. Elbilens sämre räckvidd är dess stora nackdel. (för att inte tala om inköpspriset) Med tanke på att man måste ladda elbilen så pass ofta gör att det blir ett måste med laddstolpar. Dessutom är så är elbilen egentligen något för den som bor i villa som det ser ut just nu.
Jag tror det dröjer länge innan elbilen verkligen slår igenom. Jag köper ingen elbil innan jag kan köra 40 mil på en laddning och ha AC igång radion samt kanske ligga i 120km/h
Eller att de fixar en riktig snabbladdning så man kan ladda batteriet fullt på 5min. När jag är på väg någonstans så stannar jag inte mer än absolut nödvändigt. Att då behöva stanna en bra stund för att ladda batterierna är inte min grej.
Eftersom man nu ska räkna med alla liv som har dött i alla konflikter och allting annat tydligen så kan man konstatera att det kommer att påverka miljön ganska ordentligt för att bygga upp den infrastrukturen som behövs. Det blir en betydande påverkan på miljön. För att inte tala om att framkomligheten kommer att minska under denna utbyggnad. Dessutom så dör säkerligen folk vid framställningen av litium. För att inte tala om de som tvingas flytta från sina hem. Eftersom en stor del av produktionen sker i Kina och chile. Dessa länder är inte kända för att bry sig om sina medborgare.

Jag tror på dieseln.
Nu känns det lite som att du gått på alla myter som finns kring elbilar. :) Jag tror inte heller att elbilar kommer att rädda världens miljö och det finns flera nackdelar med elbilar.

Vilka problem med hållbarhet av bilbatterierna syftar du på? Du får gärna ange någon källa.

Vad är det för komplex infrastruktur som behöver byggas upp och som kommer att påverka framkomligheten?

Läs gärna lite på t ex http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/ eller googla för att få lite andra källor.

Själv tror jag att majoriteten av alla bilar som säljs om 5 år är elbilar. Sedan kommer det säkert att ta 10-15 år till innan det fossilbilarna börjar försvinna. Förutom entusiaster tror jag sedan inte att så många kommer att köra fossilbilar om 20-25 år. Men det är ju bara mina persionliga spekulationer.

/Krille

• Gilla
Lolight
  • Laddar…
@Lolight, jag tror att skälet till att du missförstår mig är att jag dels inte anser mig vara särskilt representativ för genomsnittsbilisten, dels att jag pratar mer om hur jag tror att framtiden blir än hur det är just nu.

Jo, jag är nöjd med min laddhybrid, men ett tungt vägande skäl till att jag har den är de subventioner/skatteavdrag jag får genom att ha den som förmånsbil. Det rör sig om åtskilliga tusenlappar per år. Det finns förstås andra skäl också, men ekonomin är alltid tungt vägande, och den förmånen har bara vi som har möjlighet att få en leasingbil genom jobbet.

Det dyraste med elbilar nu är batterierna. I och med att dessa blir ständigt billigare (det är förstås inte en naturlag, men trenden nu är att priserna sjunker 15 % per år) kommer skillnaden mot priset på bensin-/dieselbilar att minska, vissa batterientusiaster tror att elbilarna även i inköp rent av kommer att bli billigare inom vissa segment inom fem år eller mindre.

I den här ekvationen trängs hybriderna ut. Deras batterier är för små för att det ska påverka priset så mycket, samtidigt som de måste bära kostnaderna för dubbla drivlinor. De är för evigt dömda att vara beroende av subventioner eller ett fåtal människor med väldigt stort miljöfokus.

Jag kanske har en övertro till hur fort det här kommer att ske, men jag är övertygad om att elbilarna kommer att ta över givet dagens kunskap och de olika kända utvecklingskurvor som finns. Det kommer att gå extra fort pga. subventioner, och där har hybriderna varit ett steg på vägen, men långsiktigt tror jag att de kommer att konkurrera ut fossilfordonen även osubventionerat.

Hur många bilar menar du då säljs om 5 år? Majoriteten kan vara ren elbil men vad har du för numerär?

Som jag försiktigt frågade tidigare ser jag det som mycket intressant om tex du också Krille kommer in med någon egen tanke. Rör du dig i världen med ögonen lite öppna samt börjar motionera skattningsmuskeln får man många intressanta tankar. Speciellt om man har lite anknytning till teknik och industri i stort. Samma med den ibland här på BH omskrivna Energiewände många helt utan annan insikt än media i allmänhet antar diverse ståndpunkter som inte är speciellt vettiga.

B Byggdjuret skrev:

Jag tror på dieseln.
Rimliga invändningar och kraven är inte helt olika mina ovan, även om vi tolkar verkligheten olika. Exempelvis tror jag att offentliga laddare snabbt kommer växa fram pga. efterfrågan, om nu behovet är så stort, tror egentligen att rätt få kommer behöva använda dem. Hursomhelst tror jag att det kommer finnas elbilar som huvudsakligen uppfyller dina önskemål inom fem år.

Det jag skulle vara (och också på riktigt är) mest orolig för är hur räckvidden påverkas av hastigheten. Vad jag kan se verkar de flesta förbrukningskurvor för elbilar vara som effektivast kring 70–80. Så man behöver kanske en räckviddsmarginal på 15–20 % eller mer om man vill kunna ligga i en skaplig motorvägshastighet.

Rättelse: Förbrukningen är inte som effektivast vid 70–80, men det är de hastigheter man utgår från när man räknar förbrukning och sen minskar effektiviteten tydligen med ca 7% per tio km/h. Såhär ser siffrorna exempelvis ut för Tesla:
Graf som visar räckvidd för elbilar med 85 kWh och 60 kWh batterier vid olika hastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
L
Angående batterier, så orsaken till att vi inte redan nu kör alla bilar på el, så som järnvägen funkar. Är ju pga kostnader och problem med batterier. Samt deras tekniska kapacitet.
Vad jag läst om tekniken och kostnaderna osv, är att de räcker ganska länge. Om batterier räcker 20 000 mil, så anses det i princip vara hela bilens livslängd. Samt de innehåller metaller som ju inte förbrukas, så återvinningen och renovering av batterier kommer bli standard.
Dessutom verkar det som att nya och bättre batterier också verkar mera miljövänliga vilket är positivt.
Jag kan tänka mig att om ett batteri kostar runt 50 000 kr, så kanske ett system där du har utbyte av enheten. Så kanske en renoverad enhet kostar runt hälften?

K
GK100 GK100 skrev:
Hur många bilar menar du då säljs om 5 år? Majoriteten kan vara ren elbil men vad har du för numerär?

Som jag försiktigt frågade tidigare ser jag det som mycket intressant om tex du också Krille kommer in med någon egen tanke. Rör du dig i världen med ögonen lite öppna samt börjar motionera skattningsmuskeln får man många intressanta tankar. Speciellt om man har lite anknytning till teknik och industri i stort. Samma med den ibland här på BH omskrivna Energiewände många helt utan annan insikt än media i allmänhet antar diverse ståndpunkter som inte är speciellt vettiga.
Jag har svårt att förstå ditt inlägg och förstår faktiskt inte vad du menar med egna tankar? Alla mina inlägg i diskussionen är ju egna tankar som ibland underbyggs av källor. Som person tycker jag diskussionen blir lite tråkigt när skribenter kommer med inlägg och påstår saker som det inte finns några belägg alls för.

Jag har ingen aning om hur många bilar som säljs idag i världen eller hur många som säljs om 5 år. Det enda jag ville framföra är att jag tror att majoriteten som säljs om 5 år är elbilar.

Men du får gärna utveckla dina frågor som svarar jag gärna. Jag är intressserad av vad dina egna tankar är och vad det är du menar.

/Krille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.