K Krille4 skrev:
Om man ska räkna med allt från ursprung till hjul bör man väl också räkna med alla människor som dödats i konflikter som har sitt ursprung i kampen om oljefyndigheter? Undra hur man mäter lidandet och kostnaderna för t ex Iraks invasion av Kuwait?

Det verkar viktigt att lyfta fram alla problem som finns med batteritillverkning men allt lidande och alla kostnader som är förknippade med olja verkar lätt glömmas bort.
Nu spårar du trots allt ut en del. Varför inte bara inse att elbilar inte är så miljövänliga när det väl kommer till kritan? Jag tror inte att elbilen är framtiden. Det finns för många nackdelar som blir svåra att övervinna. Den är inte så miljövänlig att tillverka samt att det är viktigt var elen kommer ifrån. Bensin eller diesel är naturligtvis inte framtiden. Problemet är att det inte forskas allt för mycket på detta. Där kanske politikerna kan göra något? Tvinga biltillverkarna att lägga X procent av omsättningen på forskning kring nytt "drivmedel"

• Gilla
guggen
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
orkestrerat via politiska nivåer
???

B Byggdjuret skrev:
Den är inte så miljövänlig att tillverka samt att det är viktigt var elen kommer ifrån
Ej att förglömma alla de miljontals laddstolpar/laddstationer med tillhörande infrastruktur som behövs för att hålla dessa bilar körbara.
En av fördelarna med el- jämfört med bensin- och dieselbilar var väl att vi inte skulle behöva alla dessa tankställen :confused:

??? på dig själv du KOW.

B Byggdjuret skrev:
/.../Varför inte bara inse att elbilar inte är så miljövänliga när det väl kommer till kritan? Jag tror inte att elbilen är framtiden. Det finns för många nackdelar som blir svåra att övervinna. Den är inte så miljövänlig att tillverka samt att det är viktigt var elen kommer ifrån.
Miljöfaktorn i tillverkningen och förbrukningen i drift är strängt taget samma sak/problem: varifrån kommer elen? Som utvecklingsoptimist tror jag att den kommer från ständigt renare källor, vare sig dessa visar sig vara sol-, vatten- eller kärnkraftsbaserade eller något annat.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ej att förglömma alla de miljontals laddstolpar/laddstationer med tillhörande infrastruktur som behövs för att hålla dessa bilar körbara.
En av fördelarna med el- jämfört med bensin- och dieselbilar var väl att vi inte skulle behöva alla dessa tankställen :confused:
Det kommer behövas en hyfsat stor mängd laddstolpar vid parkeringarna vid vägkrogar o.dyl. I övrigt kommer nog huvuddelen av all laddning att ske hemma (vilket förvisso även kräver en del parkeringsplatser med laddmöjlighet längs stadsgator).

Totalt sett kommer färre laddningar vid publika laddplatser krävas jämfört med dagens antal tankningar. Å andra sidan tar laddningen längre tid.

Om min nästa bil håller vad den lovar kommer jag behöva utnyttja offentliga laddstolpar en handfull gånger om året, i övrigt kommer jag klara mig på att ladda hemma.

Sen är det förstås med elbilarna som det var med E85- och nu med dieselbilarna, håller de inte vad de lovar kommer de legala förutsättningarna för dem ändras fortare än avskrivningstiden på vissa enskildas investeringar. Vilket ju kan vara värt att tänka på för dem som kräver hårdare/snabbare styrande åtgärder (vare sig det är av miljöskäl eller annan grund); allt som oftast har även staten fel, och då kan det snabbt bli helomvändning.

Ingen som vill resonera om bensinmotorns oförmåga att avgasrena vid belastning?
Läste detta om AUDI 2,8l sexa:
"En liten startkatalysator finns helt nära avgasturbinen, som snabbt värms upp och sätter igång avgasreningen. Vid högre belastningar tar två stora katalysatorer under bilen vid. Genom att mäta avgastemperaturen kan styrsystemet köra motorn med max avgasrening under begränsad tid under full belastning."

Det vore intressant att se data för en 1.0 turbo.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ingen som vill resonera om bensinmotorns oförmåga att avgasrena vid belastning?
Det är inte någon fundamental egenskap hos bensinmotorn. Det är ett val som biltillverkaren kan göra att prioritera ner avgasreningen på höglast för att vinna något annat. Effekt till exempel.
B Bjober skrev:
Det vore intressant att se data för en 1.0 turbo.
Mycket intressant. Och om det visar sig att biltillverkarna även här släpper ut mer vid verklig körning än i körcyklerna så kan vi få se samma sak med dem om några år som vi nu ser med dieslarna. Låt oss hoppas att de är rena i verklig körning. Men skulle det visa sig att de inte är det så skall det skyllas på biltillverkarna och inte på politikerna som vidtar åtgärder mot dem.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Men vi ska väl förmodligen köpa oss varsin ecoboost- bil för att 2022 få veta att det rinner kolväten ur avgasrören på våra miljöbilar.
Elbil:
Är alla batterier miljöfarliga?
Jag är ju uppväxt med batterier fulla av cadmium , kvicksilver , bly och svavelsyra.
Men det ser bättre ut idag vad jag förstår.
Och i framtiden? Jag tror det kommer i princip ofarliga batterier.

Strängt taget är väl alla bilar och alla batterier skadliga för miljön. Fast olika mycket. Det bästa man kan göra för miljön är att hålla nere antalet mil man kör oavsett vilken bil man har.

• Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
K
B Byggdjuret skrev:
Nu spårar du trots allt ut en del. Varför inte bara inse att elbilar inte är så miljövänliga när det väl kommer till kritan? Jag tror inte att elbilen är framtiden. Det finns för många nackdelar som blir svåra att övervinna. Den är inte så miljövänlig att tillverka samt att det är viktigt var elen kommer ifrån. Bensin eller diesel är naturligtvis inte framtiden. Problemet är att det inte forskas allt för mycket på detta. Där kanske politikerna kan göra något? Tvinga biltillverkarna att lägga X procent av omsättningen på forskning kring nytt "drivmedel"
Jag vet inte om det är någon direkt urspårning då artikeln jag kommenterar handlar just om det.

Skodas drivlinechef säger t ex "Skoda vill snarare att man tar och tittar på det hela från ”ursprung till hjul” och ”vagga till grav”. Detta som ett försvar för förbräningsmotorerna och som kritik mot elmotorerna.

Det har ju framkommit en hel de kritik mot hur råvarorna till elbilsbatterinerna bryts och då borde det väl rimligen jämföras med konsekvenserna av hur råvarorna till förbränningsmotorers drivmedel tas fram?

/Krille

• Gilla
Lolight
  • Laddar…
Nja jag tror inte ens biltillverkarna behöver bluffa sig ur avgastesterna. Jag är inte helt påläst ska jag erkänna (rätta mig gärna) men jag har fattat det som att avgastestcyklerna körs vid extremt låg belastning.
Att en bensinmotor behöver lambda 0,85 vid belastning vet varenda motorintresserad i hela världen. Ingen nyhet direkt.
Säger reglerna (politikerna) att det är OK så självklart är det OK för tillverkarna.
Tycker vi att det är OK?

K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
???

Varför skulle det behövas fler tankställen för elbilar än för bilar med förbränningsmotorer? Fördelen med elbilar är ju att de allra flesta laddas hemma under natten och är "fulltankade" varje morgon. Det är ju bara när man ska på längre resor som det finns något egentligt behov av laddstolpar/laddstationer.

Även om det skulle behövas lika många tankställen tror jag ändå att det är miljövänligare att transportera el i ledningar till tankställen än att transportera dit diesel och bensin i dieseldrivna tankbilar :)

/Krille

• Gilla
Pin
  • Laddar…
@Bjober behöver och behöver. Man får ut mer effekt vid lambda 0,85 än vid lambda 1. Och det kyler motorn samtidigt. Men det finns andra sätt att både kyla motorn och öka effekten. Om man vill.

Ja det är sant. Men om ingen ställer kravet kommer inte (den kostsamma) tekniken fram.
Man kan köra en bensinmotor stökimetriskt vid full belastning men inom några sekunder uppstår termiska problem som gör att man måste kyla , sänka effekten eller sänka verkningsgraden.
Det är inga stora effekter man måste ta ut innan det blir problem.
Med de fordon jag testat räcker 70-80km/h uppför nån % lutning på vanlig landsväg med tillkopplad släpvagn. Ca 70hk.

Krilleman
Jag lutar mig lugnt tillbaka i fåtöljen och tar en öl till. Min V70 diesel euro5 från 2012 står lugnt och väntar på att få starta värmaren med VOC.

Bor man på landet har man en helt annan syn på sitt liv & leverne!

:whistle:

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Hur hittar man euroklassning på dieselbilar? Jag får bara fram euro ncap hur mycket jag än försöker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.