55 065 läst ·
683 svar
55k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Frågan är hur mycket "bättre" än ny bensin bil är jämfört med en ny dieselbil. Om man slår ut det per mil och räknar utsläppen och räckvidd. Jag är inte lika övertygad om att diesel är så farligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 157 inlägg
Jag tackar för omdömet @GK100, men till vardags arbetar jag främst med tjänsteproduktion, så även om de här frågorna intresserar mig, så är det betydligt mer jag löpande slår upp än du kanske tror. Men visst har jag såpass mycket förståelse så att jag vet vad jag ska leta efter.
Men missförstå mig rätt, jag har genuint uppskattat utmaningen att försvara mina åsikter och tycker att vi gemensamt fört frågan mer framåt än vad som normalt brukar ske.
Jag håller också helhjärtat med om att man bör gräva lite djupare i de frågor man intresserar sig för än vad en normal journalist skulle göra för att beskriva något.
Men missförstå mig rätt, jag har genuint uppskattat utmaningen att försvara mina åsikter och tycker att vi gemensamt fört frågan mer framåt än vad som normalt brukar ske.
Jag håller också helhjärtat med om att man bör gräva lite djupare i de frågor man intresserar sig för än vad en normal journalist skulle göra för att beskriva något.
Vi är helt överens om att för få en elbil som kan ersätta en fossildriven bil idag krävs över en miljon kr d v s man måste köpa en Tesla. Utvecklingen går dock snabbt framåt och räckvidden på elbilar ökar samtidigt som priserna minskar. För fem år sedan fanns i stort sett bara Tesla men nu slåss alla biltillverkare om att presentera elbilar som får längre och längre räckvidd.B Byggdjuret skrev:Om du väljer att ignorera det jag skriver om batterier får det stå för dig. Jag fick för mig att jag skrev att det är skillnad på batterier till en elbil naturligtvis. Men det finns där. De tidigare elbilarnas andrahands värde var ganska lågt just pga batterierna. Även om man kan köra många mil så kommer den dagen då det är dags att byta ut batterierna. Vilket är en kostnad som ingen vill veta.
Jag minns inte att jag hänvisade till Skoda i tidigare inlägg. Utan jag reagerade på det du skrev om att man skulle räkna med ond bråd död i allting. Men oväsentligt, för att räkna med ond bråd död blir så himla negativt. Det är inget sätt jag vill räkna på. Jag hoppas att du håller med mig där.
Jag vet inte om du har missat hur folk idag alltid släpar runt på laddaren till mobiltelefonen överallt? För att de glömde ladda den eller att de pratat och surfat för mycket.
Det kommer bli samma sak med elbilen. folk kommer glömma att ladda elbilen på natten. Eller kör för mycket.
Sen kommer det problem du missar. Framförallt om det ska finnas en möjlighet att en majoritet av bilarna är elbilar. Det är de som bor i innerstan. Dessa måste kunna ladda sina bilar. Vart ska de göra detta? Då krävs det att man måste placera upp massa laddstolpar.
Sedan så är det inte omöjligt att man behöver ladda bilen även om man är ute å kör. Då vill inte jag behöva åka en bra bit för att kunna ladda bilen. Folk kommer att kräva att det går att ladda bilen på många ställen många fler än de bensinstationer som finns idag. infrastrukturen för laddning av elbilar måste byggas ut. Vem ska betala detta? Om användarna ska betala för det är risken att det kommer bli dyrt att använda dessa stolpar.
Jag läste nån artikel där just ovanstående problem dök upp.
Jag tror att elbilen inte kommer att ha den räckvidd som krävs för att verkligen kunna slå ut bensinbilen. Som det ser ut idag krävs det en miljonär för att köpa en vettig elbil, tyvärr
Sen kan vi också konstatera att vi inte har samma uppfattning gällande problem med laddstolpar och att bygga ut infrastrukturen. Det finns diverse lösningar för detta t ex laddning från belysningsnätet eller befintliga motorvärmaruttag när man inte har behov av "snabbladdning" utan kan vänta över natten. Just så ser ju situationen ut för de flesta som kör en elbil - d v s att man sätter den på laddning över natten och startar alltid varje dag med ett fullt batteri. Det är i stort sett bara när man är på en längre resa som man har behov av snabbladdning
När det gäller infrastruktuen för snabbladdare så är ju Tesla ett bra exempel på att den inte är ett problem. Trots att Teslas är en liten biltillverkare har de lyckats bygga upp infrastrukturen och ett nätverk av snabbladdare. Detta bekostat av Tesla själva (och Teslaägarna). Varför skulle inte stora etablerade biltillverkare kunna göra samma sak - speciellt om de samarbetar?
/Krille
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Att använda elen som går till lyktstolpar är nog knappt möjligt bara den detaljen att det inte finns någon el när inte lampan lyser. Men om biltillverkarna ska vara med så kommer de laddstolpar enbart fungera till just deras bilar. Så som teslas stolpar bara passar deras bilar.K Krille4 skrev:Vi är helt överens om att för få en elbil som kan ersätta en fossildriven bil idag krävs över en miljon kr d v s man måste köpa en Tesla. Utvecklingen går dock snabbt framåt och räckvidden på elbilar ökar samtidigt som priserna minskar. För fem år sedan fanns i stort sett bara Tesla men nu slåss alla biltillverkare om att presentera elbilar som får längre och längre räckvidd.
Sen kan vi också konstatera att vi inte har samma uppfattning gällande problem med laddstolpar och att bygga ut infrastrukturen. Det finns diverse lösningar för detta t ex laddning från belysningsnätet eller befintliga motorvärmaruttag när man inte har behov av "snabbladdning" utan kan vänta över natten. Just så ser ju situationen ut för de flesta som kör en elbil - d v s att man sätter den på laddning över natten och startar alltid varje dag med ett fullt batteri. Det är i stort sett bara när man är på en längre resa som man har behov av snabbladdning
När det gäller infrastruktuen för snabbladdare så är ju Tesla ett bra exempel på att den inte är ett problem. Trots att Teslas är en liten biltillverkare har de lyckats bygga upp infrastrukturen och ett nätverk av snabbladdare. Detta bekostat av Tesla själva (och Teslaägarna). Varför skulle inte stora etablerade biltillverkare kunna göra samma sak - speciellt om de samarbetar?
/Krille
Det behövs fler laddstolpar hur ska annars de som bor i innerstan ladda sina elbilar?
Om man ska använda lyktstolpar för laddning ser man naturligtvis både juridiskt och tekniskt till att det går att ladda även om lampan inte lyser. Läs gärna mer på t ex:B Byggdjuret skrev:Att använda elen som går till lyktstolpar är nog knappt möjligt bara den detaljen att det inte finns någon el när inte lampan lyser. Men om biltillverkarna ska vara med så kommer de laddstolpar enbart fungera till just deras bilar. Så som teslas stolpar bara passar deras bilar.
Det behövs fler laddstolpar hur ska annars de som bor i innerstan ladda sina elbilar?
http://www.elinstallatoren.se/inneh...addar-elbilen--och-installationen-gar-snabbt/
Ja, alla former av lätta lastbilar som är yrkesfordon. Du tror väl inte att man skrotar en skåpbil efter 2-3 år? Nä, det finns förstås en omfattande andra- och tredjehandsmarknad osv. idag för denna typ av fordon och begagnatpriserna ligger rätt högt. Det är nog många typer av verksamheter som "måste" köra med 8-10 år gamla bilar för att gå runt ekonomiskt. Då tänker jag förstås inte primärt på hantverkare utan mindre lönsamma branscher.P Pin skrev:
En elbil behöver inte kosta en miljon. Tesla 3 kostar 35 000 USD, vilket blir runt 350 000 KR.
"Model 3 uppnår en räckvidd på 220 miles med pris från 35 000 USD innan incitament"
En Ioniq kostar samma 350 000 kr. Med räckvidd på 20 mil. Teslan har 35 mil. Ofta behöver man inte ladda fullt. Om du ska ladda fullt hemma så kommer det ta minst hela natten, om du inte köper ett eget laddningsaggregat som driv av 3-fas.
Laddning av elbilar utanför hemmet. Kommer ske där de normalt står parkerade. Men även tror man på speciella snabbladdningsparkeringar. Troligen i anslutning till bensinstationer. Barnen behöver glass också. Tesla har tydligen ett eget system för laddning. Men annars så finns det redan kontakter som är en standard för alla biltillverkare.
Jag tror speciella företag kommer slåss om att få bygga laddstolpar, där bilar normalt står parkerade. Man betalar sedan tankningen genom mobilen, så funkar det tydligen redan nu.
"Model 3 uppnår en räckvidd på 220 miles med pris från 35 000 USD innan incitament"
En Ioniq kostar samma 350 000 kr. Med räckvidd på 20 mil. Teslan har 35 mil. Ofta behöver man inte ladda fullt. Om du ska ladda fullt hemma så kommer det ta minst hela natten, om du inte köper ett eget laddningsaggregat som driv av 3-fas.
Laddning av elbilar utanför hemmet. Kommer ske där de normalt står parkerade. Men även tror man på speciella snabbladdningsparkeringar. Troligen i anslutning till bensinstationer. Barnen behöver glass också. Tesla har tydligen ett eget system för laddning. Men annars så finns det redan kontakter som är en standard för alla biltillverkare.
Jag tror speciella företag kommer slåss om att få bygga laddstolpar, där bilar normalt står parkerade. Man betalar sedan tankningen genom mobilen, så funkar det tydligen redan nu.
Angående behovet av el till alla bilar. Så fick jag från mitt elbolag ett blad. Det är lite nyheter osv. I det normalt. Där hade de en artikel om elbilar och svenska elnätet. Enligt denna artikel har det beräknats att om alla fordon. Både bilar och lastbilar skulle gå på el, så skulle behovet av el öka med 20%. Det är inte några gigantiska siffror precis.
Det stämmer att 35000 USD motsvarar 350000 kr, men bilen kommer att kosta mycket mer i Sverige. Byt amerikansk VAT mot svensk moms efter kostnad för tull och frakt. Och kanske lite extra skatter om Trump eskalerar handelskriget.L Lolight skrev:En elbil behöver inte kosta en miljon. Tesla 3 kostar 35 000 USD, vilket blir runt 350 000 KR.
Amerikanska skatter redovisas sällan på priset utan kommer som en otrevlig överraskning vid kassan.
Så Model 3, med startpris på 36 k USD, kommer garanterat att kosta betydligt mer när den kommer hit. Kanske upp mot 50% mer med tull och moms.
Apropå el till alla bilar och lastbilar så länkade jag statistik för energianvändning i transportsektorn bara några sidor sedan. Den är i ligan 65-70 TWh, så ungefär 50% mer elanvändning (utan privatbilismen). När vi pratar så stora energimängder så blir också överföringsförluster och liknande relevant, så lägg på lite till. Det är definitivt gigantiska siffror. Det är 20% ökad elanvändning också.
Så Model 3, med startpris på 36 k USD, kommer garanterat att kosta betydligt mer när den kommer hit. Kanske upp mot 50% mer med tull och moms.
Apropå el till alla bilar och lastbilar så länkade jag statistik för energianvändning i transportsektorn bara några sidor sedan. Den är i ligan 65-70 TWh, så ungefär 50% mer elanvändning (utan privatbilismen). När vi pratar så stora energimängder så blir också överföringsförluster och liknande relevant, så lägg på lite till. Det är definitivt gigantiska siffror. Det är 20% ökad elanvändning också.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 804 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 804 inlägg
20% inga gigantiska siffror? 2016 producerades 152TWh el totalt, 20% av det är således drygt 30TWh. Det är mer än samtliga fyra reaktorer i Ringhals producerar och då är kärnkraften ändå en riktig storproducent. Räkna på vad det skulle kosta att bygga 30TWh ny produktion, det är inte att leka med. Dessutom måste distributionsnäten byggas ut. ett ännu större arbete.L Lolight skrev:Angående behovet av el till alla bilar. Så fick jag från mitt elbolag ett blad. Det är lite nyheter osv. I det normalt. Där hade de en artikel om elbilar och svenska elnätet. Enligt denna artikel har det beräknats att om alla fordon. Både bilar och lastbilar skulle gå på el, så skulle behovet av el öka med 20%. Det är inte några gigantiska siffror precis.
Vilket energislag tänker du ska klara en sådan utbyggnad och finnas tillgänglig 24/7? Fordonen måste rulla varje dag och inte bara när solen skiner eller vinden blåser.
Personligen är jag en stor gillare av kärnkraft men jag tvivlar tyvärr på att det är genomförbart politiskt med alla miljö"vänner" i regering och riksdag.
Redigerat:
Självklart finns det en marknad för begagnat, precis som för personbilar. Miljözoner tidigast 2020 och Euro6 från 2014 så det är fordon minst sex år gamla som inte får köra i zonen. Är det billigare gör ett företag att ha ett tio år gammalt forfon jämfört med ett som är sex år, tre år eller nytt? Räkna med arbetstid som går åt till besiktning, lämna på service , rep kostnad mm. Och binda kapital i att äga istf att leasa. Men visst, har företaget för lite att göra så är det kanske bättre alternativet. Det är dyrt att vara fattig ...C cpalm skrev:Ja, alla former av lätta lastbilar som är yrkesfordon. Du tror väl inte att man skrotar en skåpbil efter 2-3 år? Nä, det finns förstås en omfattande andra- och tredjehandsmarknad osv. idag för denna typ av fordon och begagnatpriserna ligger rätt högt. Det är nog många typer av verksamheter som "måste" köra med 8-10 år gamla bilar för att gå runt ekonomiskt. Då tänker jag förstås inte primärt på hantverkare utan mindre lönsamma branscher.
De har några alternativ att hantera detta
1. Jobba inte innanför Miljözonen
2. Höj priset. Alla måste ha nyare fordon så borde rymmas inom konkurrensen .
3. Svälj kostnaden själv, det nyare fordonet kanske inte blir så mycket dyrare per år
4....
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Efter en snabb koll på teslas hemsida så kostar deras billigaste bil bara nästan 1 miljon. Detta var förvisso deras lagerbilar.L Lolight skrev:En elbil behöver inte kosta en miljon. Tesla 3 kostar 35 000 USD, vilket blir runt 350 000 KR.
Att inte jobba inom miljözonen är kanske inte något vidare alternativ...P Pin skrev:Självklart finns det en marknad för begagnat, precis som för personbilar. Miljözoner tidigast 2020 och Euro6 från 2014 så det är fordon minst sex år gamla som inte får köra i zonen. Är det billigare gör ett företag att ha ett tio år gammalt forfon jämfört med ett som är sex år, tre år eller nytt? Räkna med arbetstid som går åt till besiktning, lämna på service , rep kostnad mm. Och binda kapital i att äga istf att leasa. Men visst, har företaget för lite att göra så är det kanske bättre alternativet. Det är dyrt att vara fattig ...
De har några alternativ att hantera detta
1. Jobba inte innanför Miljözonen
2. Höj priset. Alla måste ha nyare fordon så borde rymmas inom konkurrensen .
3. Svälj kostnaden själv, det nyare fordonet kanske inte blir så mycket dyrare per år
4....
Dock kan jag hålla med dig mer i de andra punkterna. Frågan är som du skriver blir det så mycket dyrare per år?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag kollade på VW´s räckvids kalkylator... jätte seriös jag vet
Men det var lite kul att kolla hur mycket temperaturen påverkade räckvidden. om jag ändrade temperaturen från 0 grader till 5 grader så kunde jag 185km jämfört med 171km. Jag visste inte att temperaturen gjorde sådan skillnad! Jag valde att ha värmen på i kupén... Valde man eco+ så kom man 233km vid 5 grader...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Läser man då artikeln du hänvisar till så inser man att det blir en väldigt långsam laddning av bilen samt att det juridiska är för tillfället ett hinder. Men just den biten tror jag är ett mindre problem. Jag tror därför inte att det är något egentligt alternativ även om det lät bra. Kanske ett komplement?K Krille4 skrev:
Som det ser ut just nu på de beräkningar som görs så måste det till förändringar för att nätet ska klara av topparna.
Eftersom de flesta kommer hem ungefär samma tid och sätter bilen på laddning och sedan börjar laga mat så blir förbrukningen ett problem. Så forskarnas lösning var att man laddade bilen på natten istället. Själv så vill jag nog ladda bilen direkt när man kommer hem. ifall man ska ge sig iväg senare. En elbil är dessutom så mycket mer beroende av att man laddar den.