@fia_mstd, hur exakt vill du veta? Siffran i det här fallet är bara ett löpnummer, där euro 6 är den senaste standarden som kom 2012, gäller från september -14 och är helt tvingande från september -15. Anpassning till dessa regler lär dock ha skett tidigare än så hos vissa tillverkare, så för ett enskilt fordon är nog @useless svar bättre.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

Edit: förtydligade införandetiden.

Redigerat:
useless useless skrev:
[länk]
Tjänsten fungerar dåligt och den hittar knappt några reg-nr. Kanske en bugg eller bara dålig sajt, ingen aning.

Kör själv: www.car.info

Bättre och mer överskådlig info.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Som kuriosa kan jag informera om att jag har en bil från 2015. Carinfo säger att den är euro 6 medan bilsvar hävdade euro 5. Jag vet inte, men skulle sätta mina pengar på att det är carinfo som har rätt. Rimligen står det väl på registreringsbeviset också, men bilen är leasad, så näe, så långt orkar jag inte leta.

H Holmspel skrev:
Tjänsten fungerar dåligt och den hittar knappt några reg-nr. Kanske en bugg eller bara dålig sajt, ingen aning.

Kör själv: www.car.info

Bättre och mer överskådlig info.
Jag gillar car.info
Det går även att se historik på service, besiktning, ägarbyte och annonspriser för fordonet där.

Euro5 verkar min lilla diesel vara det får vi leva med :) tack för hjälpen!

L
Om jag skulle köpa en ny bil idag, så skulle jag aldrig köpa en ren bensin eller dieselbil. Detta först av rent ekonomiska orsaker. Jag tror att omvandlingen av framtidens fordon kommer gå extremt fort, så alla tillverkare kommer i framtiden nästan bara tillverka elbilar. Sedan så kommer det bli dyrt att tanka bensin och diesel. Men främst så kommer värdet på din bil att sjunka som en sten, då den inte har el.
Bäst just nu är att köpa ladd-hybridbilar, om du inte vill köpa en pendlarbil som bara går på el.

K
L Lolight skrev:
Om jag skulle köpa en ny bil idag, så skulle jag aldrig köpa en ren bensin eller dieselbil. Detta först av rent ekonomiska orsaker. Jag tror att omvandlingen av framtidens fordon kommer gå extremt fort, så alla tillverkare kommer i framtiden nästan bara tillverka elbilar. Sedan så kommer det bli dyrt att tanka bensin och diesel. Men främst så kommer värdet på din bil att sjunka som en sten, då den inte har el.
Bäst just nu är att köpa ladd-hybridbilar, om du inte vill köpa en pendlarbil som bara går på el.
I grunden håller jag absolut med. Däremot tror jag inte att det så länge är billigare att köra på el än fossila bränslen. När staten börjar tappa skatteintäkter på fossila bränslen kommer garanterat skatten på el att höjas avsevärt.

Första tydliga steget mot högre elpriser på elbilsladdning har redan tagits då det krävs att laddboxen är förberedd för elmätning för att man ska få bidrag för boxen.

/Krille

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Jag tror du har fel, @Lolight, främst för att mängden resor som kan göras bara på el med en laddhybrid är för få. Om elbilsrevolutionen blir av och går så fort som du gissar kommer laddhybrider åka ut lika fort som rena fossilbilar.

Jag har förvisso en laddhybrid själv och klarar av de flesta resor (om än inte majoriteten av körda km) på el, men ändå – laddhybrider är och kommer alltid att vara för dyra då de både har bensin- och eldrift. Vi som har dem är väl nästan uteslutande leasingbilförare som får skattesubventioner för våra val.

Om ett år eller två kommer det finnas ett antal rena elbilar som är obetydligt dyrare än laddhybrider att köpa samtidigt som servicen är mycket billigare och den rörliga kostnaden på under två kr/mil.

Laddhybrider kommer vara en relativt kort parentes och som sådana dåliga investeringar då andrahandsmarknaden kommer vara för dålig.

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Jag respekterar din åsikt, men jag tänker tvärtom .
Jag vill inte betala för två motorer i en hybrid, och jag tror teknikutvecklingen kommer ge oss bättre elbilar (längre räckvidd, lägre pris).
Nu har vi bara en bil i familjen, hade vi flera skulle en kunna vara en liten elbil som skulle klara av 90% av antalet resorna (men bara 50% av antalet mil). Du har fortfarande kvar kostnad för oljeservice varje eller vartannat år oavsett hur mycket du kör på el.
Enda lönsamma med hybrid verkar vara som tjänstebil pga /tack vare lågt förmånsvärde relativt motsvarande icke-hybrid.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Var får du sån tro från Lolight? Du får vara exempel då det ofta och även i denna tråden brukar svepande beskrivas som utveckling- , framtid-, optimism-, framsteg-, etc. Någonstans måste väl en egen grundad tanke eller för all del hellre en skattning i reda tal finnas eller uppstått under livsloppet.

Det intresserar mig ganska mycket var olika individer fått sina ståndpunkter och perspektiv från/genom. Väldigt få lyckas åtminstone jag få något mer sammanhängande ur om liknande ämnen ibland kommer upp. Förstår att det kan vara jobbigt för de som inte öht kört såna spår eller har lämpliga grunder att behandla det med. Men trots allt har många av de här frågorna stor räckvidd och med betydelse i stort långt från tex NIMBY.

Så skriv gärna lite om det passar vi behöver inte snöa in bara på tex dieselbilar och deras i tid närliggande puckelbana sett till rop i miljö eller försök att skydda egen plånbok osv.

Så kommer det garanterat bli, en kraftig höjning av elpriserna. Att tro något annat är naivt. Lär knappast bli billigt med el bilar i framtiden i alla fall, men miljön kanske kommer må bättre, den som lever får se.

L
K Krille4 skrev:
I grunden håller jag absolut med. Däremot tror jag inte att det så länge är billigare att köra på el än fossila bränslen. När staten börjar tappa skatteintäkter på fossila bränslen kommer garanterat skatten på el att höjas avsevärt.

Första tydliga steget mot högre elpriser på elbilsladdning har redan tagits då det krävs att laddboxen är förberedd för elmätning för att man ska få bidrag för boxen.

/Krille
Nja, Hyundai Ioniq finns som vanlig, Plugin hybrid (både batteri och vanlig motor, samt ren elbil. Priserna ser vi är 250, 300 och 350. Dvs 50 extra för att få möjligheten att åka på el till jobbet.
Vad kostar det då att "tanka" hemma? Runt 2-3 kr per mil. Kanske mindre. Kör man 1500 mil om året,
1500 x 15 x 0,8 = 18 000 för drivmedel. Låt säga att du kör hälften på el. Säg 10 000 kr bensin försvinner, tillkommer 2500 kr el. Du spar. 7500 -8000 kr per år. Kostnaden för inköp av batteri i bilen är betald på 50 000 / 8000 kr = 6,25 år. Resten blir ren vinst.

Det kommer bli mycket svårt för staten att övervaka hur du laddar din bil, och kunna ta skatt för det.
Enda möjligheten jag ser är att de tvingar alla tillverkare att ha en box i bilen som mäter körsträcka, laddning och elförbrukning. Samt att denna box trådlöst rapporterar detta till myndigheterna och du får skatta för detta i efterhand.
Det kommer inte bli så att staten kan höja elpriserna genom skatt på tillverkning och elnät. För vi börjar närma oss punkten där inköp av solceller och montering hemma, ger dig ett så bra pris på elen att det blir billigare att göra så än att köpa av staten/elbolagen.

L
GK100 GK100 skrev:
Var får du sån tro från Lolight? Du får vara exempel då det ofta och även i denna tråden brukar svepande beskrivas som utveckling- , framtid-, optimism-, framsteg-, etc. Någonstans måste väl en egen grundad tanke eller för all del hellre en skattning i reda tal finnas eller uppstått under livsloppet.

Det intresserar mig ganska mycket var olika individer fått sina ståndpunkter och perspektiv från/genom. Väldigt få lyckas åtminstone jag få något mer sammanhängande ur om liknande ämnen ibland kommer upp. Förstår att det kan vara jobbigt för de som inte öht kört såna spår eller har lämpliga grunder att behandla det med. Men trots allt har många av de här frågorna stor räckvidd och med betydelse i stort långt från tex NIMBY.

Så skriv gärna lite om det passar vi behöver inte snöa in bara på tex dieselbilar och deras i tid närliggande puckelbana sett till rop i miljö eller försök att skydda egen plånbok osv.
Det är bara att läsa lite vad biltillverkarna själva säger om framtiden. Någon tillverkare trodde t ex att om fem år kommer 80% av deras tillverkning vara rena elbilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.