Jag övertygad att msn kan göra på samma sättens vanliga bilar. Men det är inte ekonomiskt genomförbart.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag övertygad att msn kan göra på samma sättens vanliga bilar.
msn?

Man, inte MSN, antar jag det skulle stå.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
msn?
Det är ett felstavat ”man”

galento
Hmm,kanske lite off topic men när infördes det partikel filter ? Har aldrig ägt en dieselbil
( förutom våra traktorer ) men har kollat lite på vw transporter och det kanske vore bättre
att kolla efter äldre modeller ?

MultiMan
Intressant artiklar när jag sökte efter partikelfilter:

http://miljo-utveckling.se/partikelfilter-gor-dieselbilar-miljovanligare/

http://miljo-utveckling.se/dieselbilar-med-partikelfilter-miljoklassas/

"– Med bättre rening blir dieselbilen ett väsentligt intressantare alternativ miljömässigt, säger infrastrukturminister Ulrica Messing. Vi kan utnyttja dess höga bränsleeffektivitet för att sänka koldioxidutsläppen utan att offra miljön i övrigt. Med partikelfilter tar vi därför ett viktigt steg för att nå ett hållbart vägtrafiksystem.

EU-kommissionen har nyligen gett klartecken till att medlemsländerna genom ekonomiska incitament kan stimulera försäljningen av dieselbilar med partikelfilter. Detta har tidigare inte varit tillåtet enligt EG-rätten."

Detta uttalande från en minister 2005. Inte undra på att folk fick för sig att diesel var rumsrent igen!

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Det finns säkert någon minister som uttalade sig om abestens fördelar också på den tiden det begav sig... :)

MultiMan
Förklara för mig useless, hur är det på något sätt jämförbart med dieselns resa? Den stod i skamvrån men togs in i finrummet igen, av miljövänner och politiker, i modern tid och baserat på vetenskap och ny teknik. Drygt tio år senare blir dieselägare utmålade som miljöbovar igen, som om det vore självklart och att det är rätt åt dem att de får sina möjligheter att använda fordonen inskränkta.

T o m Peter Eriksson körde dieselbil (och kanske gör det fortfarande).

Edit: https://www.expressen.se/motor/miljopartiet-kovander-om-diesel/

"Miljöpartiet har bytt fot och blivit riktiga dieselkramare.
- Ja, vi inser att det finns miljövänliga bränslen för diesel och att dieselmotorn utvecklats på ett mycket bra sätt, säger Maria Wetterstrand, språkrör för miljöpartiet, till MOTOR."

Redigerat:
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
2005 var det väl ännu inte känt att biltillverkarna gjorde bilar som släppte ut mångdubbelt mer i verklig körning än i testerna. Eller att de fuskade med testerna.

Att dieselmotorerna har högre verkningsgrad är fortfarande bra för miljön. Att de släpper ut mycket kväveoxider är fortfarande dåligt för miljön.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Synen på vad som är farligt förändras med tiden. Då får man vara beredd på att anpassa sig.
För 10-15 år sedan var koldioxiden det största miljöhotet (det är väl fortfarande det globalt sett?), så därför premieras dieselbilarna med sin högre verkningsgrad och lägre utsläpp. Nu ser man att partiklar och kväveoxider orsakar problem lokalt där det är mycket trafik och man försöker lösa det problemet.
Samma sak håller på att hända när det gäller eldstäder. För några år sedan såg man det som en fördel att ha en kamin man kunde mata med lite förnyelsebart bränsle. Nu har man insett att eldningen, framförallt i mindre kaminer i tättbebyggda områden, skapar problem med utsläppen. Därför inför kommunerna restriktioner och man tar fram nya miljökrav för eldstäder.

Men jag håller med om att fordonsflottan ofta drabbas onödigt hårt av politikens nycker. Det beror väl kanske på att bilar är dyra och har ganska lång livslängd, så det är svårt att justera reglerna utan att många drabbas relativt hårt.

Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Förklara för mig useless, hur är det på något sätt jämförbart med dieselns resa? Den stod i skamvrån men togs in i finrummet igen, av miljövänner och politiker, i modern tid och baserat på vetenskap och ny teknik. Drygt tio år senare blir dieselägare utmålade som miljöbovar igen, som om det vore självklart och att det är rätt åt dem att de får sina möjligheter att använda fordonen inskränkta.

T o m Peter Eriksson körde dieselbil (och kanske gör det fortfarande).

Edit: [länk]

"Miljöpartiet har bytt fot och blivit riktiga dieselkramare.
- Ja, vi inser att det finns miljövänliga bränslen för diesel och att dieselmotorn utvecklats på ett mycket bra sätt, säger Maria Wetterstrand, språkrör för miljöpartiet, till MOTOR."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10479677.ab

Jag tycker verkligen partikelfiltret har revolutionerat utvecklingen av dieslar, främst på tunga sidan. Tittar man i utgående avgasrör på en tung lastbil eu6 som gått i trafik ett år, några 10.000mil så ser man inga spår av sot i röret eller ljuddämparen. Endast ren metall.
Ett av de 3 filtren i katalysatorn ska ta hand om NOx och på lastbilar tror jag det funkar bra. Jag har under åren endast sett ett fåtal trimboxar och ingen ren adblue urkopplingsbox hos mina kunder.
Absoluta majoriteten underhåller sitt trasiga avgasreningssystem så det blir funktion igen.
Något som är mer oroande är utvecklingen av bensinbilar. Jag tänker på mindre turboladdade bensinare, typ ecoboost.
Har någon här kollat lambdavärde på en sån under belastning? Jag har inte gjort det än, bara på äldre bensinare utan turbo.
En 1,6 -88. En 1,6 -00 och en 2,3 -05. Den senare var värst, den vräkte i sig bensin så fort man gsade lite hårdare. Vi drog ofta stor husvagn med den bilen så även vid lugn körning så sattes lambdaregleringen ur funktion. En semester tankade jag 40-50% E85 för att slippa kyla motorn med bensin.
De övriga bilarna funkade likadant men något rimligare omfattning.
Det är väldigt tyst om detta i modern miljodebatt.
Jag tvivlar på att en ecoboost lambdareglerar vid laddtryck.
Har de kyld egr?
Hur ser avgasutsläpp ut med påkopplad husvagn/släpvagn?
Nån som vet?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mera bränsle på brasan ;)
[länk]
Om man ska räkna med allt från ursprung till hjul bör man väl också räkna med alla människor som dödats i konflikter som har sitt ursprung i kampen om oljefyndigheter? Undra hur man mäter lidandet och kostnaderna för t ex Iraks invasion av Kuwait?

Det verkar viktigt att lyfta fram alla problem som finns med batteritillverkning men allt lidande och alla kostnader som är förknippade med olja verkar lätt glömmas bort.

Du tror inte det lurar både samma gamla och även nya typer lidanden om alternativa lösningar ska upp i samma nivåer? NIMBY osv är väl giltigt som alltid genom vår närliggande historia.

Oerhört dåligt oavsett vilka sidor som propagerar tycker jag ohederliga LCC och LCA är, korrekt är det inga enkla klara övningar. Parat med lite frierier till rädslor kring miljö, hälsa osv orkestrerat via politiska nivåer och förment vetenskap blir åtminstone jag mest betryckt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.