19 223 läst ·
339 svar
19k läst
339 svar
Det usla rådet ”äsch du ska ju bo i det här huset jättelänge”
Tja jag om någon anpassar mig. Kommer ha stått i bostadskö i +30 år när barnen flyger ut så då finns alltid möjligheten till en paradvåning i innerstan till 11-12k per månad.J JohanLun skrev:Det är ju en politisk fråga.
Om man vill sänka skatten för de som gjort enorma vinster på fastigheter så är det en bra ide.
Det är dock inte alla partier som har detta som sitt mål.
Fastighetsskatten tror jag varken höger eller vänster kommer höja. Det är nog en fråga som gör man tappar för mycket röster.
Att släppa hyresmarknaden fri tror jag också ligger långt bort.
Jag säger inte att du inte har en poäng i hur du resonerar, men det finns åsikter som också har rimliga argument som talar mot det du föreslår.
Framförallt, dina barn är utflyga och din fru har köpt nåt eget innan systemet har ändrats. Det bästa du kan göra är att acceptera hur systemet ser ut nu och agera efter det. Och hoppas på turen.
Och visst, skattesystem osv kan ändras och det kan få ganska dramatiska konsekvenser för individen, då bostad och skatt på denna ofta är oerhört tungt vägande i privatekonomin.
Sen kan man i högsta grad diskutera ”vinsten” för en villa. Underhåller du den inte så blir inte vinsten märkvärdig. Underhåller du den ordentligt blir det dyrt. Inte minst om du vill ha en bra och trevlig tomt. Allt du inte gjort de senaste 5 åren får du inte heller tillbaka på skatten.
En aktiefond som i snitt avkastar 8% med obeskattat isk krossar en villa sett till vinstavkastning.
Bra, du får hoppas hyressystemet kvarstår. Jag hoppas att man ändrar det så att skillnaden mellan nytt och gammalt blir mindre. Tror inte på ett helt fritt system, men mindre reglerat än idag. Framförallt rättvisare.K Kenneth Klar skrev:
Om du inte gör jobbet själv... Mycket underhåll går att göra själv. Visst underhåll är konsumtion.K Kenneth Klar skrev:
Om det inte är förbättringar. Bygger man ut tex får man dra det ändå.K Kenneth Klar skrev:
Klokt är väl då att inte amortera max på villan, utan spara på börsen istället för att amortera...K Kenneth Klar skrev:
Men för många måste man ta ut allt sitt sparande när man köper villa.
Återigen, det handlar ju om vad man köper. Är man på gränsen, maxar. Då får man chansa på att äktenskap, tak och värmepump håller. Murphys lag säger väl att man blir arbetslös, taket börjar läcka, värmepumpen går sönder och frugan träffar nån annan samtidigt.
Jag är själv överanalytiskt och i vissa punkter för detaljfixerad. Jag försöker jobba på det och "chansa" mer i livet. De finns de i andra änden som chansar på allt. Man behöver känna sig själv och utmana sig själv om man ligger i ena kanten. Annars blir det lätt tokigt.
Försök att slappna av och njut av den hissnande färden(livet).K Kenneth Klar skrev:
Jag tycker du tänker för mycket på morgondagen som du inte ens vet om du kommer att vakna till. 😉
Absoiut!K Kenneth Klar skrev:
MEN - Plan B finns alltid vid alla villaköp. Det är att sälja och få tillbaka sina pengar.
Vilket kopplar tillbaka till din ursprungsfråga om det ekonomiskt kloka i att planera för 20-30års ägande av huset. Grejen med rådet är ju faktiskt inte att "just du skall bo där länge" utan att någon skall bo där länge. Oavsett om det är du eller någon annan som äger eller bor i huset finns det ett värde i ett väl underhållet hus. Det värdet har man nytta av oavsett om man behåller huset eller säljer det (för lite mer pengar).
Redigerat:
Jag skulle tro att en orsak till alla skilsmässor är att folk resonerar som du. Om man i alla stora val som gift tar med skilsmässa i beräkningen så är det inte konstigt om mannen/frun tröttnar. Likadant med gifta som inte klarar av att ha gemensam ekonomi utan ska hålla på och räkna hur mycket de betalar till hushållet. Kul för frun som får stanna hemma för att hon inte har råd att åka på semestern till Bahamas.K Kenneth Klar skrev:
Tyvärr måste bilen vara försäkrad enligt lag, annars hade jag aldrig försäkrar den. Med huset så kräver banken försäkring för att låna ut pengar, så man sitter fast där med.K Kenneth Klar skrev:
Du som tycker att man enbart ska göra lönsamma investeringar borde väl sky försäkringar. Försäkringsbolaget tjänar på försäkringar. Den genomsnittlige kunden förlorar. Låter det som en sund investering? Folk är ofta trygghetsnarkomaner, vilket försäkringsbolagen tjänar storkovan på.
Den har oxo samma plan B inbyggd. Dvs att man kan sälja. När man vill utan dröjsmål och annonser. Samt att man kan sälja bit för bit efter behov. Som investering krossar det en villa på alla punkter.K Kenneth Klar skrev:
Man gör klok att investera i annat än sin bostad. För rent krasst är bostaden endast en kostnad. Avkastningen kommer ofta först efter man avlidit...
Korrekt. Att spara på börsen istället för att amortera är klokt av ganska många skäl, faktiskt.J JohanLun skrev:
Men främst för att
- det är ekonomiskt fördelaktigast samt att
- det inte alltid går att få ett nytt lån. För varje år som går närmar man sig den ålder när banken vägrar låna ut.
👍L lbgu skrev:Jag skulle tro att en orsak till alla skilsmässor är att folk resonerar som du. Om man i alla stora val som gift tar med skilsmässa i beräkningen så är det inte konstigt om mannen/frun tröttnar. Likadant med gifta som inte klarar av att ha gemensam ekonomi utan ska hålla på och räkna hur mycket de betalar till hushållet. Kul för frun som får stanna hemma för att hon inte har råd att åka på semestern till Bahamas.
Nja. Egentligen inte. Det obligatoriska är trafikförsäkringen. Men den täcker inte bilen. Utan de eventuella skador man som förare kan åsamka andra. Så själva bilen behöver man inte alls försäkra om man inte vill.L lbgu skrev:
👍L lbgu skrev:Med huset så kräver banken försäkring för att låna ut pengar, så man sitter fast där med.
Du som tycker att man enbart ska göra lönsamma investeringar borde väl sky försäkringar. Försäkringsbolaget tjänar på försäkringar. Den genomsnittlige kunden förlorar. Låter det som en sund investering? Folk är ofta trygghetsnarkomaner, vilket försäkringsbolagen tjänar storkovan på.
Det är alltid så att försäkringar kostar. Oavsett om det är hemförsäkring eller bunden ränta eller bundet elpris. Den med god ekonomi kan spara mycket på att skippa försäkringar och bundna priser.
Alla kan spara mycket på att konsekvent tacka nej till alla extra försäkringar som erbjuds som tillval vid köp av t.ex. kapitalvaror och resor...
Jo fast tid är pengar. Att själv lägga om taket samtidigt som man har småbarn och karriärsjobb är tufft.J JohanLun skrev:Bra, du får hoppas hyressystemet kvarstår. Jag hoppas att man ändrar det så att skillnaden mellan nytt och gammalt blir mindre. Tror inte på ett helt fritt system, men mindre reglerat än idag. Framförallt rättvisare.
Om du inte gör jobbet själv... Mycket underhåll går att göra själv. Visst underhåll är konsumtion.
Om det inte är förbättringar. Bygger man ut tex får man dra det ändå.
Klokt är väl då att inte amortera max på villan, utan spara på börsen istället för att amortera...
Men för många måste man ta ut allt sitt sparande när man köper villa.
Återigen, det handlar ju om vad man köper. Är man på gränsen, maxar. Då får man chansa på att äktenskap, tak och värmepump håller. Murphys lag säger väl att man blir arbetslös, taket börjar läcka, värmepumpen går sönder och frugan träffar nån annan samtidigt.
Jag är själv överanalytiskt och i vissa punkter för detaljfixerad. Jag försöker jobba på det och "chansa" mer i livet. De finns de i andra änden som chansar på allt. Man behöver känna sig själv och utmana sig själv om man ligger i ena kanten. Annars blir det lätt tokigt.
Det allra mesta av underhållet är ju inte förbättringar.
Sen har jag kollat på 100 villor där ”händige Börje” har skött underhållet själv. Skulle säga att jobbet är fult och undermåligt gjort i 9 fall av 10. Även varit hemma hos vänner som anser sig vara väldigt händiga som målat eller bytt fönster själva. Nästan Varenda gång ser det amatörmässigt deluxe ut.
Vi sålde nyligen och fick stort rekord för området. Folk var helt lamslagna av den höga kvaliten på allt. Men då har inte ”händige Börje” dragit el eller satt klinkers snett eller lagt ett tak med 21 riskparametrar.
Har
Har en god vän som försöker sälja nu. Hens bästa bud ger en nominell förlust på 2,5 msek över några år netto ink allt. Hen har total panik. Borde tänkt lite på plan BO skrev:
Absoiut!
MEN - Plan B finns alltid vid alla villaköp. Det är att sälja och få tillbaka sina pengar.
Vilket kopplar tillbaka till din ursprungsfråga om det ekonomiskt kloka i att planera för 20-30års ägande av huset. Grejen med rådet är ju faktiskt inte att "just du skall bo där länge" utan att någon skall bo där länge. Oavsett om det är du eller någon annan som äger eller bor i huset finns det ett värde i ett väl underhållet hus. Det värdet har man nytta av oavsett om man behåller huset eller säljer det (för lite mer pengar).
Du betalar heller inte in något extra för något skydd vid arbetslöshet? Ingen livförsäkring? Ingen sjukförsäkring?L lbgu skrev:Jag skulle tro att en orsak till alla skilsmässor är att folk resonerar som du. Om man i alla stora val som gift tar med skilsmässa i beräkningen så är det inte konstigt om mannen/frun tröttnar. Likadant med gifta som inte klarar av att ha gemensam ekonomi utan ska hålla på och räkna hur mycket de betalar till hushållet. Kul för frun som får stanna hemma för att hon inte har råd att åka på semestern till Bahamas.
Tyvärr måste bilen vara försäkrad enligt lag, annars hade jag aldrig försäkrar den. Med huset så kräver banken försäkring för att låna ut pengar, så man sitter fast där med.
Du måste väl bara ha trafikförsäkring? Inget på bilen.? På villan har du då såklart den billigaste försäkringen på marknaden med minimalt lösöre och skyhög självrisk
Har du barn? Inga försäkringar på dem? Ingen privat sjukförsäkring?
Min privata sjukförsäkring via jobbet har tex varit av enorm nytta för mig.
Jag är också rätt nöjd över att jag i slutet av 2021 (när jag såg hur inflationen gick i USA) band mina lån på 1,2% ränta i flera års tid samt band mina elavtal på låg nivå..
Jo. Så är det. Då gäller det att du tjänar mer efter skatt än snickarn tar. Eller bara tar att det inte ekonomiskt är det bästa.K Kenneth Klar skrev:
Det är ofta billigare att baka brödet, städa, serva bilen osv. Har man ett lågavlönat jobb men mycket tid och pengar kan man ändå ofta skapa sig ett bra liv. Bra så. Du verkar gjort ett annat val?
Så är det. Sen tror jag många genar lite när man säljer. Vem vet exakt vad kvittot gällde, om man kombinerat tex en förbättring och ett underhåll.. Rätt eller fel att göra så. Jag är kass på att spara kvitton, men jag har heller inte tänkt flytta inom 5 år...K Kenneth Klar skrev:
Det är väl upp til var och en...K Kenneth Klar skrev:Sen har jag kollat på 100 villor där ”händige Börje” har skött underhållet själv. Skulle säga att jobbet är fult och undermåligt gjort i 9 fall av 10. Även varit hemma hos vänner som anser sig vara väldigt händiga som målat eller bytt fönster själva. Nästan Varenda gång ser det amatörmässigt deluxe ut.
Frågan är vad som varit mest lönsamt, på kort sikt, skita i underhållet eller renovera och underhålla med högsta klass. Ofta tror jag tyvärr det är mer lönsamt att inte göra nåt och sätta pengarna på börsen. Men, igen, många vill bo i ett fint hem.K Kenneth Klar skrev:
När du ätit på resturang, förväntar du dig en avkastning? Efter 10 år attrahera en snyggare fru, eller göra avdrag på skatten? Att bo är att konsumera. Historiskt har priserna ökat mer än det man behövt stoppa in, kanske till och med mer än vad tex börsen avkastat. Iallafall givet att man kunnat bo i sin "investering" vilket är svårt att göra med sina aktier och fonder. Men om utgångspunkten är att varje instoppad krona inte måste ge en avkastning den dag man säljer så är det nog lättare att både slippa bli besviken och att uppskatta hur dyrt man har råd att köpa. Om man tror att man får 10% per år i värdeökning så gäller det ju att köpa så dyrt som möjligt...
K Kenneth Klar skrev:Du betalar heller inte in något extra för något skydd vid arbetslöshet? Ingen livförsäkring? Ingen sjukförsäkring? Du måste väl bara ha trafikförsäkring? Inget på bilen.? På villan har du då såklart den billigaste försäkringen på marknaden med minimalt lösöre och skyhög självrisk Har du barn? Inga försäkringar på dem? Ingen privat sjukförsäkring?
Försäkringar är bra, men maxbelopp vid invaliditet är ju ofta på en nivå som mycket väl går att spara sig till. Skillnad i USA när själva sjukvården även måste betalas med försäkringen...K Kenneth Klar skrev:
Om jag hade 50-100 mille i förmögenhet så skulle jag nog inte ha helförsäkring på bilen, näe. Inte livförsäkring heller. Jag har försäkring för att jag har svårt att hantera konsekvensen om nåt går fel.
Det låter som att du på ett sätt agerar som någon som "spelar högt", men samtidigt är lite trygghetssökande.K Kenneth Klar skrev:
Vill man ha hängslen och livrem och en årslön på bankkontot och 10 i aktier, och vill åstadkomma det med en "vanlig" lön så måste man nog hålla igen på utgifterna. Då får man bo rätt modest, om man har en normal lön och jobbar i sthlm.
Varför sälja?K Kenneth Klar skrev:
Om det är för att flytta och köpa nytt är inte prisnivån speciellt viktig. Man byter bara bostad. Den man köper blir oxo billigare om marknadspriserna är låga.