11 900 läst ·
308 svar
12k läst
308 svar
Det ständiga ämnet Systembolaget
Finns inget som tyder på att konsumtionen stiger av att avskaffa alkohol monopol, exempelvis i Finland så har det istället gått nerL Littlefeat skrev:
En rätt vanlig framgångsformel är att ungefär 10% av alla produktlanseringar i dagligvaruhandeln är framgångsrika. Och många av lanseringarna handlar om varianter, t ex nya smaker och storlekar. Kolla lite noggrannare nästa gång du handlar på Ica och fundera på om den här yoghurtsmaken eller Bregott-storleken fanns för ett år sedan.
Ok, många fel härM MumboJumboMike skrev:Utan monopolet skulle Systembolaget inte gå runt, utbudet på ICA skulle inte vara mycket att hurra för jämförelsevis. Specialbutikerna som en del ser som en lösning skulle vi som inte bor i storstad aldrig få se. Jag gillar att gå runt och botanisera bland ölsorterna, köpa några säkra kort och prova något nytt.
Vi har ju även exemplet på hur bra det gick med privatiseringen av apoteken, otroligt många centralt placerade apotek med fantastiskt utbud av hudvårdsprodukter och avsaknad av medicin, dessutom nedläggning av apotek på mindre orter. Och prispressen har uteblivit på apoteken om man inte räknar med att det är mycket billigare i nätbutiken på vissa mängdprodukter, exempelvis huvudvärkstabletter.
Viva Bolaget.
1) Antalet apotek har ökat efter avregleringeb. Ökningen är störst utanför storstäderna
2) Sortimenter på SB utanför storstäder äf magert, i a f när det gäller vin. Sortiment = det som finns på hyllan
3) Mycket av konkurrensen och prispress kommer från nätbutiker. SBs "beställningssortiment" är inte SB utan importörerna. Varför inte kunna beställa detta via t ex Ica eller Hemköp lika väl som via SB?
I Finland tex så får man bara sälja alkohol till 21 även fast butiken skulle ha öppet längre, inte så stor skillnad mot att handla på Systembolaget som stänger 20L Littlefeat skrev:
Inte mig emot. För mig kvittar det dock vilken webbplats jag beställer på. Då är leveranstider samt var och när man kan hämta betydligt viktigare. På landet kan jag beställa från ett rejält sortiment och få leverans två dagar senare till en "butik" på gångavstånd. Jag tror det skulle bli sämre för mig där om Systembolaget avvecklades.S saltis99 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 22 inlägg
1. Ja och nej, antalet apotek har ökat men mest i kommuner med fler invånare och hög befolkningstäthet.S saltis99 skrev:Ok, många fel här
1) Antalet apotek har ökat efter avregleringeb. Ökningen är störst utanför storstäderna
2) Sortimenter på SB utanför storstäder äf magert, i a f när det gäller vin. Sortiment = det som finns på hyllan
3) Mycket av konkurrensen och prispress kommer från nätbutiker. SBs "beställningssortiment" är inte SB utan importörerna. Varför inte kunna beställa detta via t ex Ica eller Hemköp lika väl som via SB?
( https://ju.se/portal/vertikals/blog...-tillgang-till-apotek-i-svenska-kommuner.html )
2. Tror du verkligen att sortimentet skulle bli bättre hos den lokala handlaren på en mindre ort än vad Systembolaget erbjuder.
3. Man kan väl redan nu beställa från tex Vinoteket på nätet.
Det konstiga är att det finns inget monopol när man beställer på nätet. Systembolaget skulle isf inte avvecklas, skulle finnas kvar på samma sätt som ALKO finns kvar i FinlandAlfredo skrev:
Inte mig emot. För mig kvittar det dock vilken webbplats jag beställer på. Då är leveranstider samt var och när man kan hämta betydligt viktigare. På landet kan jag beställa från ett rejält sortiment och få leverans två dagar senare till en "butik" på gångavstånd. Jag tror det skulle bli sämre för mig där om Systembolaget avvecklades.