D DanielSt81 skrev:
Ja
Ändå säger du att det bara är i Sverige det sitter alkisar ute på stan.
Var har du varit? Saudiarabien?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hej.

Valet i höst har ju redan gjort att man börjar politiskt uttrycka utökad försäljning av alkohol, öppettider och ökad service.

Folk verkar ha diverse problem med sin anskaffning av alkohol. Man köar dag innan midsommar, jul mm. Man inser på lördagen att det är lördag och vissa vill ha öppet på söndagen.

Är det bara jag som tycker tvärtom att det är mycket bra service och tillgänglighet, att det räcker sedan länge?

Nu råkar dryck vara ett stort intresse och vi beställer uteslutande till ombud. Vid nysläpp och allmänt samlande och normal konsumtion. Bara lasta i kundvagnen ut till bilen. Ingen kö.

Beställer snart lite sällskaps-öl till midsommar man inte vill lagra allt för länge och jag är ute i sista stund enligt egen mening. Den ska vara klar långt innan.
Idag blev det även leverans av 7st nya Gin och några viner.

Var är behovet av dessa helgöppet för alkohol?

Är det så illa att gemene man inte kan ha det hemma?

Vi ser inget konstigt i att ha välfyllt på allt, det är hundratals flaskor med viner av alla slag, whisky, gin, rom, vodka. Iallafall några olika cognac, calvados mm men samlar inget där. Det som återkommande blandas drinkar på är det inte ovanligt med minst 2st reserv.

Det som köps nu är ju sällan för konsumtion de närmaste månaderna.
Har aldrig stått i situationen att spontant behöva till bolaget.

Är ni så extrema att ni måste ha just ett specifikt vin på lördagen så en vanlig hemmaskåp med 10 vita, 10 röda, några mousserande, rose mm av helt okej buteljer inte räcker till eller vad är grejen med att behöva köpa till och mitt i helgen?
För min del behövs inget större sortiment av vin , inga sena öppettider heller. De enda jag köper är svartvinbärs brännvin som jag gör kräm utav. De andra de gör jag själv hemma!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hej.

Valet i höst har ju redan gjort att man börjar politiskt uttrycka utökad försäljning av alkohol, öppettider och ökad service.

Folk verkar ha diverse problem med sin anskaffning av alkohol. Man köar dag innan midsommar, jul mm. Man inser på lördagen att det är lördag och vissa vill ha öppet på söndagen.

Är det bara jag som tycker tvärtom att det är mycket bra service och tillgänglighet, att det räcker sedan länge?

Nu råkar dryck vara ett stort intresse och vi beställer uteslutande till ombud. Vid nysläpp och allmänt samlande och normal konsumtion. Bara lasta i kundvagnen ut till bilen. Ingen kö.

Beställer snart lite sällskaps-öl till midsommar man inte vill lagra allt för länge och jag är ute i sista stund enligt egen mening. Den ska vara klar långt innan.

Vi ser inget konstigt i att ha välfyllt på allt, det är hundratals flaskor med viner av alla slag, whisky, gin, rom, vodka. Iallafall några olika cognac, calvados mm men samlar inget där. Det som återkommande blandas drinkar på är det inte ovanligt med minst 2st reserv.

Är ni så extrema att ni måste ha just ett specifikt vin på lördagen så en vanlig hemmaskåp med 10 vita, 10 röda, några mousserande, rose mm av helt okej buteljer inte räcker till eller vad är grejen med att behöva köpa till och mitt i helgen?
Det är väl typiskt kommunist stat att staten ska lägga sig i, i folkets alkohol konsumtion. Det vore toppen kunna köpa en flarra på Ica, sätt dina egna begränsningar

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hej.

Bodde i en ganska liten lägenhet tidigare. Hade ingen plats att ha mer än några enstaka flaskor vin hemma åt gången. Inte alltid vi hade rätt vin hemma till en spontant påhittad lite trevligare lördagsmiddag och då valde vi ofta bort det vi var sugna på av den anledningen. Vem vill dricka vatten till en fin entrecote? De som inte har problem med Systembolagets öppettider är nog helt enkelt mindre spontana än andra.

J J-banan skrev:
Det är väl typiskt kommunist stat att staten ska lägga sig i, i folkets alkohol konsumtion. Det vore toppen kunna köpa en flarra på Ica, sätt dina egna begränsningar
Har du något exempel på kommunistiskt land där alkoholförsäljning regleras hårt?

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gaidin skrev:
Har du något exempel på kommunistiskt land där alkoholförsäljning regleras hårt?
Sovjet är väl ett bra exempel.

J J-banan skrev:
Det är väl typiskt kommunist stat att staten ska lägga sig i, i folkets alkohol konsumtion.
Vad jag vet var det ingen ransonering av sprit i det gamla Sovjetunionen. Vill du hitta ett land som lagt sig i folks spritkonsumtion så är väl USA det bästa exempel. Eller hittar du något annat land som slår den s.k. förbudstiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sovjet är väl ett bra exempel.
Sovjet är aldrig ett bra exempel. 😉😂

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ändå säger du att det bara är i Sverige det sitter alkisar ute på stan.
Var har du varit? Saudiarabien?
Vill du att jag listar upp alla länder? Då kommer det ta ganska lång tid. Men i Saudiarabien har jag aldrig varit så det vet jag inte hur det är. Sen om du läser igen så har jag inte skrivit att det bara är Sverige. Man kanske kan tolka det så och då är det väl fel. Även om jag har varit i dom flesta europeiska länder så har jag inte varit i alla. Men jag har inte heller skrivit om ”stan” utan jag skrev framför affärerna.
I Sverige sitter dom i flock framför bolaget. Inte har jag sett det i andra länder framför själva affärer.
Självklart finns elände att se i andra länder. Tågstationen i Frankfurt är nog den värsta platsen i hela Europa. Där ser man många nästan medvetslösa människor. Det är dock pga knark. I Lissabon springer hela tiden folk efter dig och försöker sälja knark. Men det är ofta koncentrerat på stora städer. I Sverige är det i princip i vilken by som helst där dom samlas framför systemet. Det blir som ett träff där. Tycker inte det är det roligaste att passera förbi där med barn.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nej, det är väl typiskt kommunistiskt att staten ska lägga sig i

Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Vad jag vet var det ingen ransonering av sprit i det gamla Sovjetunionen. Vill du hitta ett land som lagt sig i folks spritkonsumtion så är väl USA det bästa exempel. Eller hittar du något annat land som slår den s.k. förbudstiden.
Jodå, man körde samma som i Sverige. Samma problem med en alkoholkultur som vi historiskt har. Men här löste globalisering problemet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition_in_the_Russian_Empire_and_the_Soviet_Union

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Sovjet är aldrig ett bra exempel. 😉😂
Det var "fel" kommunism.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jodå, man körde samma som i Sverige. Samma problem med en alkoholkultur som vi historiskt har. Men här löste globalisering problemet.

[länk]
Där fick jag veta något nytt. Min uppfattning var att de drack vodka i stora glas. Men i vilket fall kommer de ju inte ens i närheten av de restriktioner som USA hade förr. 'Land of the free'

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Där fick jag veta något nytt. Min uppfattning var att de drack vodka i stora glas. Men i vilket fall kommer de ju inte ens i närheten av de restriktioner som USA hade förr. 'Land of the free'
Problemet var väl att statliga kampanjer och höga skatter inte hjälpte konsumtionen bara steg om jag förstår det rätt. Sen ransonering på 80-talet när det helt hade spårat ur. Man kan ju förstå sovjeterna, inget roligt liv att all ekonomisk aktivitet utom galna miltärprojekt kvästes. Jag unnar dem vodkan. När man vet att makten ljuger, makten vet att vi vet att de ljuger och vi vet att makten vet att vi vet att de ljuger för att parafrasera... Ja vem var det som fångade den genomkorrupta samhällsandan.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men det hjälper föga om man träffar på någon 15:05 en lördag och bestämmer sig för en grillkväll :-)
Tänker att varje icke totalt alkoholiserad person har några flaskor liggande hemma för just ett sådant tillfälle. Har man inte det är begränsade öppettider väldigt bra för folkhälsan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.