11 902 läst ·
308 svar
12k läst
308 svar
Det ständiga ämnet Systembolaget
Helt korrekt, jag använde fel begrepp. Ica har typiskt ett påslag på 30-50% på drycker. Om man utgår ifrån att Systemet har 10% bättre inlöpspriser så skulle en öl på Ica bli 30-40% dyrare.zarkov skrev:
Det är lite av grejen med att ingå i ett samhälle. Precis som det finns människor som har svårt att hantera alkohol finns det sådana som dig som är helt i avsaknad av empati och förmåga att tänka bortom sig själv och då måste vi övriga anpassa oss efter båda era grupper.D DanielSt81 skrev:
Samhället bygger oftast på att det är dom svagare och mindre utvecklade som övriga får visa hänsyn.
Själv hade jag gärna sett att egoister som dig, som inte kan förstå och relatera till andra och deras behov, uteslöts ur samhällsgemenskapen. Men det går alltså inte. Ska man ha ett fungerande samhälle är det likställt med att också vara tollerant och förstående inför andras behov och intressen.
Sådana som du, som vill styra allt och alla efter din egen uttolkning av vad som är i "dom svaga och mindre utvecklade" intresse, är tyvärr allt för många. Som tur är finns det även många som lärt sig tänka i det här landet. Jag förstår att du inte klarar av att leva utan pekpinnar och prussiluskor, men vi är faktiskt ganska många som gör det. Du kanske skulle testa att vara vuxen istället för att suga på statliga tutten?A Andvändare skrev:Det är lite av grejen med att ingå i ett samhälle. Precis som det finns människor som har svårt att hantera alkohol finns det sådana som dig som är helt i avsaknad av empati och förmåga att tänka bortom sig själv och då måste vi övriga anpassa oss efter båda era grupper.
Samhället bygger oftast på att det är dom svagare och mindre utvecklade som övriga får visa hänsyn.
Själv hade jag gärna sett att egoister som dig, som inte kan förstå och relatera till andra och deras behov, uteslöts ur samhällsgemenskapen. Men det går alltså inte. Ska man ha ett fungerande samhälle är det likställt med att också vara tollerant och förstående inför andras behov och intressen.
Grattis, huvud, möt spik.jonmo skrev:
Han ska väl inte behöva ta ansvar för att du inte vet hur siffror funkar? Det är liksom ingen FIFO-princip för sortiment i Ica-butiker utan vissa basvaror finns kvar år ut och år in. Lite com Kung och Foot of Africa eller vad ni nu hinkar i er, själv har jag inte druckit på ett antal år och har inga planer på att börja.
Vad bra att du kunde förklara det för mig. 🤦🏼♂️
Men det där är en gammal missuppfattning. Att ett vin har naturkork är i många fall snarare en nackdel, om inte korken är av högsta kvalitet. Visst, prestigeviner från Bordeaux och Bourgogne (och naturligtvis en del högkvalitativa viner från andra regioner) har korkar av hög kvalitet, och det gör säkert att de har möjlighet att utvecklas på flaskan under många år. Men de flesta viner som säljs idag - även många av mycket hög kvalitet - är avsedda att drickas relativt snart. I sådana fall är skruvkork, på det hela taget, ett bättre val. Det finns inget som är så trist som att ha köpt ett dyrt vin till en bättre middag, och vid serveringen upptäcka att det är korkskadat.D DanielSt81 skrev:
I vilken grupp av människor ingår du då? Ja, gruppen som heter narcissister. Ni är ju duktiga på att analysera andra bara inte er själva.A Andvändare skrev:Det är lite av grejen med att ingå i ett samhälle. Precis som det finns människor som har svårt att hantera alkohol finns det sådana som dig som är helt i avsaknad av empati och förmåga att tänka bortom sig själv och då måste vi övriga anpassa oss efter båda era grupper.
Men du kanske kan förklara hur du skulle drabbas negativt av att det statliga monopolet för alkoholförsäljning skulle avskaffas?
Mitt förslag att öppna för försäljning i matbutiker osv visar stort empati för just den gruppen som har problem att hantera alkohol. Skulle du ha lite kunskap och intresserar dig för fakta så skulle du förstå det. Här kommer lite fakta.
Fakta är att europeiska länder där alkohol säljs i matbutiker och andra affärer inte har större alkoholproblem än Sverige. Fakta är att det i andra europeiska länder inte sitter alkoholister hela dagen framför matbutiken. I Sverige hittar man knappt ett systembolag där det inte sitter alkoholister hela dagen.
Sen kan jag upplysa dig om en till sak. Samhället bygger på att alla visar hänsyn mot alla och inte bara en viss grupp. Men det brukar ni narcissister ha svårt att förstå. Just för att ni tror att ni är dom enda som är viktiga för samhället.
Med din nästa kommentar du kanske kan bidra till ämnet i tråden istället för att angripa andra.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 364 inlägg
Eftersom du påstår att det är fakta har du säkert en källa på detta?D DanielSt81 skrev:
Är faktiskt på riktigt intresserad om var denna fakta återfinns.
Ett stort problem med att släppa kontrollen till ICA handlare eller liknande är prisökningarna och försämringar av sortimentet som det skulle medföra:ARJU skrev:
Okej, vi låtsas att du har rätt och inte försöker med en fint värre än förbannad lögn.
En mindre handlare har 5000 artiklar.
Samma handlare har en omsättning på minst 3000 artiklar per år i sitt sortiment, det är scenariot du målar upp, hela sortimentet byts alltså ut över ca 18 månader.
Hur kommer det sig att alla Ica handlare jag någonsin har besökt alltid har Arlas mjölk och Bregott? Eftersom alla artiklar ersätts över 18 månader till gagn för ett nytt sortiment så borde det vara omöjligt att alla Ica handlare har dessa varor och dessutom samtidigt, det är en galen högoddsare enligt dina siffror.
Kan du inte tolka dina egna siffror bättre än att du själv inte förstår att en hög omsättning av artikelnummer inte har någon relation med utbudet till konsument att göra?
Tex Ta exemplet med ICAs "egna" produkter som konkurrerar ut och ersätter en hälsosam konkurrans både i fråga av pris men även kvalite. Vi skulle tex snabbt få ett vin från ICA Basic sortimentet som enligt dem skulle ersätta många av de existerande produkterna som erbjuds idag (till ett högre pris).
ICA och liknande företag tittar bara på värdet av siffrorna och hur de höjer aktievärdet för aktieägarna och inte på mångfalden / utbudet.
Det du skriver är rent av felaktigt och en myt. Skulle Systembolagets monopol försvinna så skulle skatteintäkten för svenska staten öka rejält. Vad tror du hur mycket alkohol det importeras varje år. Dagligen köps stora mängder alkohol av svenskar i Tyskland. På boardershopen eller Calles tex. Utöver det så åker många som bor runt Helsingborg med färjan till Danmark för att köpa. Det skulle försvinna om alkoholen blir billigare och säljs fritt. Hela den skatteintäkten skulle gå till staten som idag bland annat tyska staten får. Då pratar vi inte ens om miljöpåverkan genom att först köra alkohol med lastbil från Sverige till Tyskland och sen tillbaka.Drivisen skrev:
Det stora problemet med att ta bort Systembolaget är att det kommer att bli mycket dyrare. Se bara på kostnaden för folköl på ICA maxi. Idag är systembolaget en världens största inköpare och har en marginal på 14%. Utbudet är helt unikt jämfört med andra länder.
En annan konsekvens är att de vinster som bolaget gör används för att sänka skatten eller betala statens utgifter. Tar vi bort bolaget så går vinsten till ICA handlaren
Skulle vi ta bort bolaget försvinner också massor med små bryggerier, det krävs väldigt lite resurser att sälja öl till bolaget.I andra länder blir man tvungen att ha en säljare som försöker övertyga affärer att ta in in öl, som sen lägger på 150% på priset.I danmark har små bryggerier mycket svårt att överleva och deras öl är jättedyra jämfört med Sverige
Jag är varken kommunist eller ett fan av staligt styrd verksamhet men bolaget är bland de mest effektiva statliga verksamheter vi har
Bättre öppettider och sänkt alkoholskatt kan man diskutera men att höja priserna och försämra utbudet känns helt fel
Systembolaget är världens största inköpare. Menar du det på riktigt? Om du menar jämfört med resten av världen är Systembolaget en extremt liten inköpare.
I Tyskland finns flera tusen mikrobryggerier. Och dom ökar för varje år. Varför tror du att dom skulle försvinna i Sverige. Kan du förklara för mig varför Sverige är så annorlunda än resten av världen? Tror inte att man är det.
Om du inte kan lära dig och hålla en sjysst ton utan att kalla folk för olika saker så kan du flytta till ett annat forum för förskolan där man initialt lär sig sådant grundläggande. Uppför dig vuxet!D DanielSt81 skrev:I vilken grupp av människor ingår du då? Ja, gruppen som heter narcissister. Ni är ju duktiga på att analysera andra bara inte er själva.
Men du kanske kan förklara hur du skulle drabbas negativt av att det statliga monopolet för alkoholförsäljning skulle avskaffas?
Mitt förslag att öppna för försäljning i matbutiker osv visar stort empati för just den gruppen som har problem att hantera alkohol. Skulle du ha lite kunskap och intresserar dig för fakta så skulle du förstå det. Här kommer lite fakta.
Fakta är att europeiska länder där alkohol säljs i matbutiker och andra affärer inte har större alkoholproblem än Sverige. Fakta är att det i andra europeiska länder inte sitter alkoholister hela dagen framför matbutiken. I Sverige hittar man knappt ett systembolag där det inte sitter alkoholister hela dagen.
Sen kan jag upplysa dig om en till sak. Samhället bygger på att alla visar hänsyn mot alla och inte bara en viss grupp. Men det brukar ni narcissister ha svårt att förstå. Just för att ni tror att ni är dom enda som är viktiga för samhället.
Med din nästa kommentar du kanske kan bidra till ämnet i tråden istället för att angripa andra.
Du verkar ha missat en hel del här för att läsa kan du ju. Det var Andvändaren som anklagade mig för att inte ha någon empati och inte borde ha någon plats i samhället. Du kanske borde rikta din kritik mot orsaken till mitt svar istället om du nu vill ha en annan ton.J jayal1972 skrev:
Har du ens varit utomlands?D DanielSt81 skrev:I vilken grupp av människor ingår du då? Ja, gruppen som heter narcissister. Ni är ju duktiga på att analysera andra bara inte er själva.