11 902 läst ·
308 svar
12k läst
308 svar
Det ständiga ämnet Systembolaget
Förlåt då för mitt misstag. Ja då så, då var ditt svar motiverat och lika vuxetD DanielSt81 skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 670 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 670 inlägg
Vi har halva släkten i danmark och är där flera ggr per år och har tät kontakt med mycket av släkten där på regelbunden basis och det är inte sällan ämnet kommer uppBirgitS skrev:
Att sverige tror sig ha lägre konsumtion per huvud för att man har svårt att ha nån som helst koll på hur mycket alkohol som förs in över våra gränser utan dessa är baserade på grova överslag på uträknade modeller..
Sen har vi det med att det kokas sprit och säljs samma där är rätt svårt att få fram exakta siffror
Att det i sverige konsumeras stora mängder alkohol som inte förts in och registrerats är iaf ett faktum
unga i danmark knarkar mindre än svenska ungdommar troligen mycket för att man har andra regler och att man får dricka från 16 års ålder och det sällan är lika stökigt då mot första fyllan för svenska ungdommar
Den svenska modellen orsakar mer problem än den gör nytta men vi är i sverige matade ifrån reklam och media och nykterhetsrörelsen om hur förträfflig den svenska modellen är och hur "bra" den fungerar men det är mest ett luftslott med skitsnack
Man ser färre överförfriskade danskar när man är i danmark än hur det funkar här...
Görs det verkligen fortfarande i annat än försumbar omfattning? Det var nog närmare 20 år sedan jag kom i kontakt med hemkört. Jag har fått uppfattningen att det inte är värt besväret längre men vet egentligen inte.P polaris78 skrev:
Så länge det går köpa alkohol så kommer alkisar inte bli färre, har man ett beroende så ser man väl till att man har tillräckligt med alkohol om bolaget är stängt på söndagen. Är det verkligen statens uppgift att vaka över folkhälsan. Då kan de lika gärna förbjuda vitt snus som delas ut gratis för att få unga beroende. Det är bara förbjuda all form av tobak om de ska se över folkhälsanP polaris78 skrev:Monopolet försvaras med näbbar och klor och som skäl anges ständigt folkhälsan... suck idioter,, mängden faktabaserade bevis är ju inte direkt slående..
Många länder runt oss har ett friare alkohol regler och inte tusan har dom nå fler alkisar eller mer problem..
Sen får vi se reklam från systembolaget som försöker använda deras teser om folkhälsan som ständigt argument som om det vore fakta på bästa sändningstid... vilket trams..
skrota monopolet och sälj det folk vill ha när folk vill ha det och med öppettider som styrs av efterfrågan kan man sälja mycket med rejäla öppettider på dagar när många vill köpa så ha öppet, vad fan blir bättre av att folk måste ta ledigt från arbetet eller smita iväg och handla på lunchen för att kunna få tag i det man vill ha. ja menar det har aldrig hindrat mig från att dricka om jag känner för det och inte fan sitter jag nykter för jag inte hann till bolaget , man får dricka nåt man köpt av nån annan istället som inte var det man egentligen hade köpt..
Hela tesen att man kan få folk attt dricka mindre med begränsningar och monopol och att man inte ens kan få köpa en kall öl på bolaget är ju mest patetiskt egentligen
kasta ut nykterhetsrörelserna ifrån debatten
Sen ser vi ju bland yngre att olagliga droger ökar allt mer.. ja var det bra att begränsa tillgången på alkohol så folk knarkar istället .. är det en del av
Jag ser helt enkelt inte varför jag ska bemöta en person med respekt som inte är kapabelt av att kommentera respektfullt och sakligt. Problemet är ofta att såna personer inte förstår ett annat språk.J jayal1972 skrev:
Min gissning är att Andvändare har rejäla problem eftersom han reagerade på det sättet han gjorde för att jag skrev att jag hittills inte har fått någon bra förklaring varför monopolet med SB ska vara bra. Vad det har att göra med empati, att inte få vara del av samhället och vara egoist det är han nog den enda personen som vet.
Man behöver inte ha samma åsikt om allt eller vara enig men man ska respektera andra åsikter. Och det verkar han uppenbarligen inte kunna. Annars hade han kunnat argumentera om ämnet istället för att göra personangrepp.
Jag förstår din poäng men det är din åsikt att det är så. Jag tror att det är tvärtom. För dom som har ett riskbeteende kring alkohol är begränsning framför allt i form av att det bara finns i en butik värre. Många köper en platta eller mer när dom handlar på systemet. Dom som har ett riskbeteende dricker hela plattan då kanske på 2-3 dagar eftersom det finns hemma. Det är rätt mycket. Är man uppe i den nivån så vill dom i riskzonen fylla på. Så handlar dom en ny platta.L Littlefeat skrev:
Kan man däremot köpa 3 burkar i mataffären för att man vill ta en öl till maten så köper man 3 för att det är enklare att köpa vid nästa mathandling. Men den gör man kanske efter 3 dagar. Och då har du bara druckit 3 burkar istället för en hel platta.
Nu pratar jag om dom som ligger någonstans på gränsen. Dom som redan är alkoholister, där spelar det ingen roll. Dom köper om SB eller mataffär.
Jag har ju inga problem med öppettiderna men är nog ganska spontan vilket man kan vara med bra utbud hemma.A altmark skrev:Bodde i en ganska liten lägenhet tidigare. Hade ingen plats att ha mer än några enstaka flaskor vin hemma åt gången. Inte alltid vi hade rätt vin hemma till en spontant påhittad lite trevligare lördagsmiddag och då valde vi ofta bort det vi var sugna på av den anledningen. Vem vill dricka vatten till en fin entrecote? De som inte har problem med Systembolagets öppettider är nog helt enkelt mindre spontana än andra.
Tar jag en svalkande GT imorgon efter lite fix i trädgården så är ju spontanitet borta för jag sätter mig inte på bussen i 20 minuter och sen tillbaka om jag vill ha något annat ett par timmar senare som inte är hemma.
Sen får man ju planera vissa saker mer. Mynta till drinkar får jag börja odla i mars om frugan vill ha en på semestern.
Källa på det?useless skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Systembolagets öppettider, vad har det att göra på Byggahus.se. Vänd dig till et annat forum.P Pligg85 skrev:Hej.
Valet i höst har ju redan gjort att man börjar politiskt uttrycka utökad försäljning av alkohol, öppettider och ökad service.
Folk verkar ha diverse problem med sin anskaffning av alkohol. Man köar dag innan midsommar, jul mm. Man inser på lördagen att det är lördag och vissa vill ha öppet på söndagen.
Är det bara jag som tycker tvärtom att det är mycket bra service och tillgänglighet, att det räcker sedan länge?
Nu råkar dryck vara ett stort intresse och vi beställer uteslutande till ombud. Vid nysläpp och allmänt samlande och normal konsumtion. Bara lasta i kundvagnen ut till bilen. Ingen kö.
Beställer snart lite sällskaps-öl till midsommar man inte vill lagra allt för länge och jag är ute i sista stund enligt egen mening. Den ska vara klar långt innan.
Idag blev det även leverans av 7st nya Gin och några viner.
Var är behovet av dessa helgöppet för alkohol?
Är det så illa att gemene man inte kan ha det hemma?
Vi ser inget konstigt i att ha välfyllt på allt, det är hundratals flaskor med viner av alla slag, whisky, gin, rom, vodka. Iallafall några olika cognac, calvados mm men samlar inget där. Det som återkommande blandas drinkar på är det inte ovanligt med minst 2st reserv.
Det som köps nu är ju sällan för konsumtion de närmaste månaderna.
Har aldrig stått i situationen att spontant behöva till bolaget.
Är ni så extrema att ni måste ha just ett specifikt vin på lördagen så en vanlig hemmaskåp med 10 vita, 10 röda, några mousserande, rose mm av helt okej buteljer inte räcker till eller vad är grejen med att behöva köpa till och mitt i helgen?
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 670 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 670 inlägg
Det svåra är ju att gissa fram någorlunda korrekta siffror över helheten.. det är skitsvårt såklart då folk som köper och säljer tillverkar sprit inte är alltför sugna att berätta om det och än mindre om mängder..Alfredo skrev:
Men bland vänner här så är det mycket sprit i omlopp även om man såklart handlar öl och whsikey osv men sprit till groggen köps på 5 L dunk
Jag är rätt säker på att mängderna är rätt stora , sen beror det på vad man dricker och vad för vänner man har.. i vissa gäng dricker ingen sprit alla dricker öl och whiskey osv ,då vet såklart ingen vem som man köper bra dunksprit av.. till samma pris som alltid
Förr var det många idioter som kokade hemma i garaget och sålde till allt och alla såna finns det ju knappt längre då polisen tar dom snabbt.. dom är rätt osmarta som säljer det dom själva kokar så folk ringer och hämtar hos den som tillverkar...ofta idioter som börjar sälja till allt och alla och även ungar osv.. polisen hälsar snabbt på. dom finns såklart inte längre men min bild är att dom som väl håller på idag där är det rätt stor skala och ordentligt upplägg så ingen kan spåra onomala inköp osv och då finns det lönsamhet
ja precis förbjudna droger säljs också så inte sjutton slutar folk för att systembolaget inte har öppet när nån blivit törstig.. det är bara luftslott vill folk knarka så skaffar man det vill ha.. Vill folk dricka så ser man till att ha nåt att dricka.. att tror att man kan styra det elller påverka det genom öppettider osv osv det är ju rätt naiv grundinställningJ J-banan skrev:Så länge det går köpa alkohol så kommer alkisar inte bli färre, har man ett beroende så ser man väl till att man har tillräckligt med alkohol om bolaget är stängt på söndagen. Är det verkligen statens uppgift att vaka över folkhälsan. Då kan de lika gärna förbjuda vitt snus som delas ut gratis för att få unga beroende. Det är bara förbjuda all form av tobak om de ska se över folkhälsan
Frågan är hur det kommer att bli över tid när ALKOs omsättning minskar. Risken är väl att de börjar stänga butiker och gissningsvis kan glesbygd drabbas så att man får längre till spriten och får nöja sig med Coop och ICAs sortiment av vin (dock med bättre öppettider).G Greger_08 skrev:
Jag tror att Lidl skulle ha fint sortiment på sina tema veckor, sen skulle det nog skapa fler arbetsplatser om det öppnas nya butiker som importerar och säljer alkohol som annars inte säljs på systemetD Dublin skrev: