S skogaliten skrev:
Källa på det?
Eurostat
IMG_20260523_120300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läs sista meningen.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Greger_08 skrev:
Tycker dom har ett bra system på andra sidan pölen d.v.s. öl & vin i butiker och starkspriten på ALKO.
En utmärkt kompromiss att börja med. Sen när nykterhetslobbyn och förändringsaversa har överbevisats att Sverige inte är så unikt i Europa att det går under utan Systembolaget lägger vi ned bolaget helt och även livsmedel med alkohol i kan säljas fritt.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hej.

Valet i höst har ju redan gjort att man börjar politiskt uttrycka utökad försäljning av alkohol, öppettider och ökad service.

Folk verkar ha diverse problem med sin anskaffning av alkohol. Man köar dag innan midsommar, jul mm. Man inser på lördagen att det är lördag och vissa vill ha öppet på söndagen.

Är det bara jag som tycker tvärtom att det är mycket bra service och tillgänglighet, att det räcker sedan länge?

Nu råkar dryck vara ett stort intresse och vi beställer uteslutande till ombud. Vid nysläpp och allmänt samlande och normal konsumtion. Bara lasta i kundvagnen ut till bilen. Ingen kö.

Beställer snart lite sällskaps-öl till midsommar man inte vill lagra allt för länge och jag är ute i sista stund enligt egen mening. Den ska vara klar långt innan.
Idag blev det även leverans av 7st nya Gin och några viner.

Var är behovet av dessa helgöppet för alkohol?

Är det så illa att gemene man inte kan ha det hemma?

Vi ser inget konstigt i att ha välfyllt på allt, det är hundratals flaskor med viner av alla slag, whisky, gin, rom, vodka. Iallafall några olika cognac, calvados mm men samlar inget där. Det som återkommande blandas drinkar på är det inte ovanligt med minst 2st reserv.

Det som köps nu är ju sällan för konsumtion de närmaste månaderna.
Har aldrig stått i situationen att spontant behöva till bolaget.

Är ni så extrema att ni måste ha just ett specifikt vin på lördagen så en vanlig hemmaskåp med 10 vita, 10 röda, några mousserande, rose mm av helt okej buteljer inte räcker till eller vad är grejen med att behöva köpa till och mitt i helgen?
Bor nära Danmark och inser hur mycket lättare det är att få ett gott vin till bra pris på Systembolaget.
Bra rådgivning och service. Dessutom tycker jag att deras alkoholfria tips är kul.
De är duktiga på info om allergener etc.

De har en liten,liten flaska som smakar Campari,San Bitter som med juice o is är gott på sommaren.

En jmf är apotek. Numera flera apotek men sortimentet på dem är olika,ofta smalare sortiment. För den som kan och har tid kanske en fördel . Många apotek har fler hälsokost produkter och smink än ett bra urval av tex bandage och sårvård.

• Gilla
Trampan
  • Laddar…
K Kadabra skrev:
En jmf är apotek. Numera flera apotek men sortimentet på dem är olika,ofta smalare sortiment. För den som kan och har tid kanske en fördel . Många apotek har fler hälsokost produkter och smink än ett bra urval av tex bandage och sårvård.
Som bensinstationer då, mat och dryck, snacks etc men ytterst lite bilreservdelar...

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om tjänsten är densamma. Och det är den ju inte, det var ett elände att få besiktningstid på monopolets tid.
Jag som inte bodde i en storstad hade aldrig några problem att få en tid. Ofta kunde man åka in oannonserat på morgonen och få en tid inom en kvart-halvtimme eller senare på dagen när man åkte hem från jobbet igen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Som bensinstationer då, mat och dryck, snacks etc men ytterst lite bilreservdelar...
Även om Biltema finns nästan överallt så är jag tacksam när jag har problem om jag får hjälp av en kunnig person på macken. Dagens elektroniska finesser är inte alltid en enkel match

MultiMan
K Kadabra skrev:
Bor nära Danmark och inser hur mycket lättare det är att få ett gott vin till bra pris på Systembolaget.
Bra rådgivning och service. Dessutom tycker jag att deras alkoholfria tips är kul.
I min närmaste butik är goda råd historia. Mest gen Z som antingen säger att de inte dricker eller säger att "det här ska du köpa" utan att kontrollera vad jag som kund har för preferenser.

När jag flyttade hit för snart 30 år sedan fanns kunniga butikschefer och anställda som ville leva upp till god kunskap och service. De har inte haft en kompetent chef på 10 år efter det att den förra flyttade till mer stimulerande uppgifter. I förlängningen ledde det till att jag slutade handla av Systembolaget helt och hållet. Finns ingen anledning längre.

Varför ska jag gå till systembolaget för att köpa alkoholfritt?

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Jag som inte bodde i en storstad hade aldrig några problem att få en tid. Ofta kunde man åka in oannonserat på morgonen och få en tid inom en kvart-halvtimme eller senare på dagen när man åkte hem från jobbet igen.
Det visar ju hur illa och ojämlikt monopolet var. Varför skulle du ha det så bra medan andra inte fick tid. Inte rättvist och inte jämlikt. Behandlar inte alla lika.

Sen för att avsluta detta OT som jag inte ser riktigt har men Systembolaget att göra: Det finns ingen anledning att hålla på med årliga bilbesiktningar på detta sätt. Den tekniska utvecklingen har gått framåt så detta är snart ett minne blott.

Är man urbant dryckesintresserad men har råkat bosätta sig i spenaten får man beställa i förväg. Men jag menar, så har det ju alltid varit på riktiga landet att man får planera och beställa via postorder.

Det visar ju hur illa och ojämlikt monopolet var. Varför skulle du ha det så bra medan andra inte fick tid. Inte rättvist och inte jämlikt. Behandlar inte alla lika.

Har man bil och har råkat bosätta sig i en storstad får man väl finna sig i att det är köer till bilprovningen?

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Har man bil och har råkat bosätta sig i en storstad får man väl finna sig i att det är köer till bilprovningen?
Varför det? Det var ju bara ett monopolproblem, att Svensk Bilprovning AB inte lyckades få ihop verksamheten. Ofta blir det ju så med monopolverksamheter, de behöver inte bry sig om de som de ska betjäna. De har ju inga kunder i egentlig mening utan organisationen optimerar för de anställdas egenintresse. Att det ska vara kul och chill på jobbet, lite vuxendagis.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man behöva ”finna sig i det”?

Finns det efterfrågan matar man på med tillgång tills balans är uppnådd. Det är så marknader fungerar.

T TommyC skrev:
Jag betalade också 300 kr hos Opus för en vanlig bilbesiktning i januari 2013.
Enligt [länk] motsvarar det 397 kr i år.
I februari i år betalade jag 549 kr efter 100 kr rabatt hos samma Opus.
De har höjt priset 38% utöver inflationen.

Den enda fördelen efter den avreglereingen är att det är lättare att hitta tider för de som inte kan planera sitt liv.
Och du menar då att dom som jobbar på Opus ska 2026 ha samma lön som 2013? Har din lön inte ändrat sig på 13 år? Funderat över hur hyrorna har ökat under den tiden? Elen? Att tro att runt 2% per år ska täcka upp för alla kostnadsökningar som har varit under senaste 13 åren är ganska naivt.

När jag ryckte in i lumpen som 20-åring i Karlsborg hade vi första veckoslutet lite firande och jag gick till bolaget för att köpa öl till mig och de andra beväringarna som ännu inte fyllt 20. Köpte kanske 15 öl.

Visade leg i all ordning och fortsatte hem till luckan där vi satt och firade.

Året efter när slutövningen var överstökad och muck var nära gick jag tillbaka till bolaget, nu bara med min egen ranson då mina korpraler fyllt 20, jag tog fram leg och visade kassörskan som svarade direkt, "Du behöver inte, jag känner igen dig"

Det tycker jag är bra service.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag betalade också 300 kr hos Opus för en vanlig bilbesiktning i januari 2013.
Enligt [länk] motsvarar det 397 kr i år.
I februari i år betalade jag 549 kr efter 100 kr rabatt hos samma Opus.
De har höjt priset 38% utöver inflationen.

Den enda fördelen efter den avreglereingen är att det är lättare att hitta tider för de som inte kan planera sitt liv.
Glöm inte en väldigt viktig fördel: man kommer numera in exakt på sin bokade tid. När Bilprovningen hade monopol brukade man få sitta och vänta till minst 45 minuter efter sin bokade tid. Även om man var på plats i god tid.

Jag hade aldrig något problem med att få en tid för besiktning hos monopolet strax före tiden då körförbud skulle inträffa men jag bokade 1-2 månader i förväg. Det hände sällan att jag fick vänta mer än 5 minuter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.