phl phl skrev:
Kan väl även jag lägga in ett gott ord för Soliduct om du letar postorder.
Jag har också handlat av Soliduct et antal ggr och det har alltid funkat bra.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Om jag öppnar ytterliggare ett 120 spjäll till en helt annan maskin så vet jag erfarenhetsmässigt att det inte suger lika bra vid maskin 1 - men det totala flödet i stammen borde kunna öka till 1100x2=2200m3/h? Kan det vara en fördel ibland? Tänker på risken att det lägger sig drivor av spån i stammen? Eller fattar jag fel (igen...;) )
Normalt är det löjligt grova rör närmast spånsugen. Sedan går man ner i dimension varje gång något grenar av. Tanken är att det skall vara tillräckligt flöde för att spånet inte skall lägga sig i de grövre delarna.

Systemet på snickeriet som jag jobbar i är automatiserat. Om jag kör fräsen som är på ena stammen så öppnar ett 120 spjäll i den andra stammen för att inte flödet skall bli för lågt.

Så du tänker helt rätt.
Mvh Findus

• Gilla
andersda
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Normalt är det löjligt grova rör närmast spånsugen. Sedan går man ner i dimension varje gång något grenar av. Tanken är att det skall vara tillräckligt flöde för att spånet inte skall lägga sig i de grövre delarna.

Systemet på snickeriet som jag jobbar i är automatiserat. Om jag kör fräsen som är på ena stammen så öppnar ett 120 spjäll i den andra stammen för att inte flödet skall bli för lågt.

Så du tänker helt rätt.
Mvh Findus
Bra lösning!

P
Det där sista spånsugs systemet tror jag inte på :cool: man kommer alltid på förändringar och när man väl är igång så går det helt bananas. Själv har jag lagt offert på en pelletspress till min så det blir nog inte som man tänkt sig från första början.:thinking:

Skissandet i min hjärna fortsätter såklart hela tiden. Men något konkret har ännu inte blivit gjort. För tillfället väntas det lite på svetsarväder så att jag kan påbörja ombyggnad av en massa utsug.

Under tiden slänger jag ut en fundering: Vad tror ni om att man, från taket, hänger ner en grov slang (tänk 160) + någon form av tratt som man ställer på arbetsbordet och som hjälper till att fånga upp en massa smått damm i luften som inte tas av maskinerna man arbetar med. Jag tror att det hade kunnat göra stor skillnad. Givetvis försöker man arbeta med maskinerna nära utsuget när det är möjligt.

Spontant så tror jag mer på att jobba med gravitationen än emot den. Ett arbetsbord med topp av bokribbor halvt i halvt med utsug under har varit en halvtanke ett tag. Gjorde ett sådant bord till en Blum beslagsmaskin för länge sedan. Fungerade bra.

Skönt att alla borrkex rinner undan utan att ligga i en driva på golvet.

Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Spontant så tror jag mer på att jobba med gravitationen än emot den. Ett arbetsbord med topp av bokribbor halvt i halvt med utsug under har varit en halvtanke ett tag. Gjorde ett sådant bord till en Blum beslagsmaskin för länge sedan. Fungerade bra.

Skönt att alla borrkex rinner undan utan att ligga i en driva på golvet.

Mvh Findus
Jag har ett sådant utsugsbord, dock i magasin, ingen plats i snickeriet. Men det kommer att komma upp en dag.

På arbetsbordet har jag större nytta av hål för tvingar o förvaring undertill. Men tanken var att mkt luftburet damm skulle försvinna om man hade ett starkt utsug hyfsat nära källan, även om det ej är perfekt placerat.

Det kanske inte var så illa på den gamla onda tiden när det inte fanns automatik.

Vi slog på spånsugen när vi började jobba. Teoretiskt så skulle spjällen stängas. I praktiken glömdes det tills suget blev för dåligt. I mellanperioden är det ungefär som det du skissar på.

Luften i hela verkstan skyfflas runt genom några filter och återförs. Inte otänkbart att det moderna givit sämre arbetsmiljö med avseende på damm.

Mvh Findus

Jag tror mer på en eller ett par luftrenare som går konstant än att köra spånsugen hela tiden för att försöka rena luften.

V vectrex skrev:
Jag tror mer på en eller ett par luftrenare som går konstant än att köra spånsugen hela tiden för att försöka rena luften.
Min tanke är väl att det ena inte behöver utesluta det andra. Tanken är dock inte att spånsugen ska gå hela tiden när jag jobbar (då hade jag nog blivit av med diverse pennor, papper o annat bra o ha) utan att när jag tex kantfräser så gör jag det nära "tratten" och så finns det en god chans att det fina dammet som inte tas upp av dammsugaren helt enkelt hamnar i tratten. Men jag spånar mest. Luftrenare är igång i vilket fall.

Jag säger att det fungerar, du får ju bort mer damm än om du inte har det igång.
Och som alltid, ju närmre källan du kan ha tratten desto bättre.
Eftersom att du har så stort rör/ tratt, så får du ju igenom 1500-2000m3/h och det är ju ofta vad en luftrenare tar.

Så det handlar väl mest om ekonomi i form av driftskostnad.

Tror mycket på den idén smuttast hade ju varit att haft en skena i taket med någon typ arm justerbar i höjdled med en kulled monterad nederst. Detta är inget som behöver byggas finns i nästan varje bättre fotostudio. Borde gå att hitta för rätt peng på ebay. Är tillräckligt stadigt för att klara av slangen och tyngd från tratten.

Inspirations bild på blixt med softbox men hade ju kunnat va en tratt;) Studio med ljus upphängda i takskenor med justerbara armar och kulleder, liknande tänkt installation för tratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Cool tanke Hedens! Viktigt att den är lätt att svänga undan när det åker upp större saker på bordet. Fint att kunna ställa vinkel, komma lite uppifrån etc.

Men dragspelet du länkar till tror jag tyvärr inte är ett alternativ, det hade nog tyvärr varit mos ganska fort:( Får se om det inte går att svetsa något eget.

• Gilla
Hedens
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Cool tanke Hedens! Viktigt att den är lätt att svänga undan när det åker upp större saker på bordet. Fint att kunna ställa vinkel, komma lite uppifrån etc.

Men dragspelet du länkar till tror jag tyvärr inte är ett alternativ, det hade nog tyvärr varit mos ganska fort:( Får se om det inte går att svetsa något eget.
Dragspelen finns för tyngder upp till ca 100 kg
Men det är ev sidobelastningen från slang som skulle kunna ställa till det.

Men tror verkligen på konceptet speciellt för fräsarbete.

P
Daniel_N Daniel_N skrev:

Detta kan väll vara ett alternativ när det gäller att svänga runt fast lite dyrt kanske, finns fina el/utsugs system till denna :p
https://www.festool.se/produkter/arbetsplatsorganisering/utsugsarmar/583868---asa-6000-ctsr-eu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.