29 273 läst ·
204 svar
29k läst
204 svar
Det sista spånsugssystemet...
Nu är inte detta min starka sida heller. Men om vi antar att fläkten har tillräcklig styrka (tänk oändlig) så kommer den alltid att suga samma mängd luft per tidsenhet. Om röret blir smalare så kommer väl hastigheten istället att öka här så att fläkten hela tiden får samma luftmängd att förflytta. Antagligen har din fläkt inte oändlig kraft, även om den är ganska rejäl, så det finns ju en praktisk gräns för hur mycket du kan strypa rören. Du vill ju ha högsta möjliga flöde vid maskinen som är igång utan att för den skull strypa flödet så mycket så att det blir problem med ansamlingar i stammen. Skulle detta uppstå så får du öppna lite fler spjäll men jag tycker inte det borde behövas, 120 rör är ju inte jättesmalt. Ett annat problem som skulle kunna uppstå är ju turbulens på vissa ställen som också skulle kunna skapa ansamlingar av spån. Men detta kan nog minimeras med lämpliga kopplingar (Y istället för T osv.).Daniel_N skrev:
Men oavsett så är det nog bra att ha möjligheten att öppna några spjäll för att kunna blåsa ur stammen.
Eftersugstid?
Funderade lite på vad Sinuslinus skrev om att inte slå av och på spånfläkten hela tiden. Så blri det såklart om den är kopplad till av/på på maskinerna. På vissa maskiner startar och stoppar jag ju relativt ofta för att kontrollera, ställa om etc. Andra går hela tiden och justeringar utföres med maskinen igång.
Ta tex en träsvarv som exempel - där blir det en hel del stopp för att kolla, mäta etc. Då vill jag ju inte att spånfläkten stannar under tiden. Funderar därför om det skulle gå (och om det vore önskvärt) att ha en eftersugstid på spånfläkten på liknande sätt som jag har på dammsugare m inkopplat elverktyg eller på kompressorn. På kompressor så börjar den arbeta vid 6 bar, jobbar upp till full tank och går sen på tomgång i upp till 30 minuter (ställbart) för att slippa så många start/stopp.
Det är såklart bra att slippa många start/stopp. Men å andra sidan är det nog irriterande att slå av maskinen för att tex arbeta för hand och så ha spånfläkten igång i 3 minuter extra.
Tankar?
Funderade lite på vad Sinuslinus skrev om att inte slå av och på spånfläkten hela tiden. Så blri det såklart om den är kopplad till av/på på maskinerna. På vissa maskiner startar och stoppar jag ju relativt ofta för att kontrollera, ställa om etc. Andra går hela tiden och justeringar utföres med maskinen igång.
Ta tex en träsvarv som exempel - där blir det en hel del stopp för att kolla, mäta etc. Då vill jag ju inte att spånfläkten stannar under tiden. Funderar därför om det skulle gå (och om det vore önskvärt) att ha en eftersugstid på spånfläkten på liknande sätt som jag har på dammsugare m inkopplat elverktyg eller på kompressorn. På kompressor så börjar den arbeta vid 6 bar, jobbar upp till full tank och går sen på tomgång i upp till 30 minuter (ställbart) för att slippa så många start/stopp.
Det är såklart bra att slippa många start/stopp. Men å andra sidan är det nog irriterande att slå av maskinen för att tex arbeta för hand och så ha spånfläkten igång i 3 minuter extra.
Tankar?
Som det skrev tidigare i tråden, så är det bra med en eftergångstid, annars kommer du förmodligen att skjuta säkringar istället om det blir en massa start/stopp efter varandra (av värmen).
Sen vad som är en lagom eftergångstid, får man nog bestämma lite själv.
Ett alternativ är ju annars att använda sig av en frekvensomriktare och ha ett "viloläge" när fläkten går på kanske 15% vid "stopp" för att gå upp på fullt vid "start" = Snällare mot säkringarna och ljudnivån...
Mina tankar ang rörsystemet är annars att kanske gå med 2-3 "huvudstammar" istället för en jättestor, men det beror ju på hur lokalen och maskinplaceringen ser ut.
Det är ju som det redan varit inne på svårt att få rätt hastighet i en 300mm kanal om du bara har 150mm anslutning till maskinen, detta gör ju att det riskeras bygga materialsamling i stammen.
Men, samtidigt så är det ju möjligt att sätta rendragningsspjäll i änden på huvudstammen, som öppnas innan fläkten stänger av, just för att få igenom fullt flöde och rensa stammen.
En annan sak som avhandlats är ju också flöde/tryck,
Du vill ju för din användning ha mycket flöde, men samtidigt så vill du inte tappa allt tryck.
Detta förhållande kan du ju delvis hitta i fläktkurvan för fläkten (som jag tror att du hade) och i tabeller för rördimensioner m.m.
Men det hjälper alltså inte att bara sätta dit så stora rör/anslutningar som möjligt, utan det blir en balansgång.
Jag har även fått för mig att många maskintillverkare bara för en anslutning och skriver ett flöde, bara för att de måste enligt något regelverk eller dylikt, jag tror inte att de utformar utsugen för att vara så effektiva som möjligt, utan där kan man göra väldigt mycket själv.
Lite svamliga synpunkter! =)
//Niklas
Sen vad som är en lagom eftergångstid, får man nog bestämma lite själv.
Ett alternativ är ju annars att använda sig av en frekvensomriktare och ha ett "viloläge" när fläkten går på kanske 15% vid "stopp" för att gå upp på fullt vid "start" = Snällare mot säkringarna och ljudnivån...
Mina tankar ang rörsystemet är annars att kanske gå med 2-3 "huvudstammar" istället för en jättestor, men det beror ju på hur lokalen och maskinplaceringen ser ut.
Det är ju som det redan varit inne på svårt att få rätt hastighet i en 300mm kanal om du bara har 150mm anslutning till maskinen, detta gör ju att det riskeras bygga materialsamling i stammen.
Men, samtidigt så är det ju möjligt att sätta rendragningsspjäll i änden på huvudstammen, som öppnas innan fläkten stänger av, just för att få igenom fullt flöde och rensa stammen.
En annan sak som avhandlats är ju också flöde/tryck,
Du vill ju för din användning ha mycket flöde, men samtidigt så vill du inte tappa allt tryck.
Detta förhållande kan du ju delvis hitta i fläktkurvan för fläkten (som jag tror att du hade) och i tabeller för rördimensioner m.m.
Men det hjälper alltså inte att bara sätta dit så stora rör/anslutningar som möjligt, utan det blir en balansgång.
Jag har även fått för mig att många maskintillverkare bara för en anslutning och skriver ett flöde, bara för att de måste enligt något regelverk eller dylikt, jag tror inte att de utformar utsugen för att vara så effektiva som möjligt, utan där kan man göra väldigt mycket själv.
Lite svamliga synpunkter! =)
//Niklas
Säkringarna är jag inte orolig för, startar o stoppar ju som sagt mkt utan problem idag.
Frekvensomriktare kan ju vara intressant. Kanske kan eftergångstiden vara just ett sådant viloläge.
Renragningsspjäll låter ju också finurligt. Har aldrig sett detta, men det låter smart.
Maskintillverkare i allmänhet är otroligt dåliga på det här med utsug och det känns som mkt gissningar från deras sida....
Frekvensomriktare kan ju vara intressant. Kanske kan eftergångstiden vara just ett sådant viloläge.
Renragningsspjäll låter ju också finurligt. Har aldrig sett detta, men det låter smart.
Maskintillverkare i allmänhet är otroligt dåliga på det här med utsug och det känns som mkt gissningar från deras sida....
Det finns väl inget som hindrar dig från att låta olika maskiner styra spånfläkten på olika sätt? Du har ju tillgång till en duktig konstruktör som kan fixa det mestaDaniel_N skrev:
Eftersugstid?
Tankar?
Jag tänker mig alltså att tex justersågen kan direktstyra fläkten som idag, men att tex svarven triggar en eftergångstimer (du kan förstås även ha olika timers för olika maskiner). Om du vill lyxa till det kan du sätta upp en stoppa-fläkten-knapp vid maskinerna med eftergång. Då kan du trycka på knappen när du svarvat färdigt och få det tyst direkt – knappen nollar alltså timern.
Ytterligare ett (något enklare) alternativ är att skippa timern och låta svarven mm bara starta fläkten, och alltid använda knappen för att stoppa den. Om knappen sitter bredvid maskinens vanliga brytare är det inte en alltför besvärande manöver.
Finns förstås tusen sätt till att krångla till det på, men det är nog vettigt att hålla det på en ”begriplig” nivå om det händer att andra än du själv använder maskinerna ibland.
Det är väldigt bra idéer bygga_bo. Gillar speciellt tanken m eftergångstid och om man inte vill ha det kan man slå av fläkten med en knapp vid maskinen man kör. Separat knapp för att slå på fläkten är nog inget bra dock....känner på mig att den kommer att bli påslagen men sen inte avslagen när någon är klar m maskinen.
Begriplig nivå är klokt!
Begriplig nivå är klokt!
Omformare är inte fel i de här fallen speciellt om man låter den reglera på undertrycket vid någon lämplig punkt. Då kan du låta den gå lite längre i standby och utan stor effekt och betydligt tystare. Dessutom i stort direkt med när du gör uttag och kan köras hårdare än märkdata kortare stunder vid höglast också om det passar.
Daniel_N skrev:
Jag är tillbaka o tänker på det här med rör o flöde o undertryck igen. Jag köper vad du säger med att jag ska ha stor huv och bara öppet fram till just den maskin jag använder.
Exempel:
350mm rör i stammen, 120mm rör fram till maskinen. Jag stänger alla andra spjäll. Då kommer stammen (vid 25m/s) att kunna förflytta 8600m3/h. Röret sista vägen fram till maskinen kommer dock endast att kunna flytta 1100m3/h vid samma hastighet på luften.
Betyder det att hastigheten i stammen också sänks till 1100? Den får ju bara luft från just den aktuella maskinen, och kommer det bara 1100 därifrån så kan den ju inte gärna transportera mer?
Om jag öppnar ytterliggare ett 120 spjäll till en helt annan maskin så vet jag erfarenhetsmässigt att det inte suger lika bra vid maskin 1 - men det totala flödet i stammen borde kunna öka till 1100x2=2200m3/h? Kan det vara en fördel ibland? Tänker på risken att det lägger sig drivor av spån i stammen? Eller fattar jag fel (igen...)
Ja hastigheten sänks i stammen.
Angående två spjäll öppna samtidigt så beror resultatet på ledningsnätet och rörens storlek. Ligger summan av dom två maskinernas ledningsareor under huvudledningensarea ska du inte få något problem. Dom flesta systemen har samma area på alla ledningar och då får man problem som du märkt en försämring.
Fördelen med grova sammar kommer ju precis som du själv lurat ut när du har flera maskiner igång samtidigt. Nackdelen är som du och andra varit inne på risken för att man får ansamling av skräp i stammen. Hur stor den risken för ansamlig är vet jag helt ärligt inte. Om man får ett problem med en maskin så an man sätta en extra öppning för att öka luftflödet - i värsta fall får man förstora ledningen till maskinen - ja eller flytta maskinen.
Jag vill hävda att du får leva med en grov samledning. Alternativet är att placera maskinerna i anslutningarnas storleksordning (största närmast sugen) och ha en stam som kontinuerligt minskar i storlek. Maskinplacering antar jag beror på arbetsflöde i första hand.
Angående eftersug så skulle jag nog personligen ha det helt manuellt. Jag får intrycket att dina projekt alltid varierar i storlekt och att hålla på och trixa med timers och dylikt kan leda till frustration - jag själv skulle bli mer irriterad över dom gånger fläkten stänger av sig automatiskt även fast jag själv VISSTE att den skulle fortsätta köra (jag skulle ju bara....). En stor på- och en stor av-knapp skulle nog passa mitt sinne bäst. Du är ju van att manövera maskinerna på och av innan du använder dom. Har du bara fläktknapparna nära så borde det inte vara något problem.
Bra ideer om frekvensomriktningare och att fläkten alltid är igång - troligtvis allra bäst för motorns livslängd.
Ett förtydligande angående frekvensomriktare och eftergångstid.
Det är i min mening poänglöst att ha en eftergångstid med reducerad effekt. När du reducerar effekten till fläkten så får du störst risk för ansamling av skräp i systemet. Själva eftersugtiden måste ske på full effekt och att man sen efter kan man gå ner till energisparläge/snabbstartsläge.
Sen så man man sätta en begränsning på tiden som den står i energisparläget så man får helt tyst i verkstan.
Frekvensomriktarnen ska du ha till två saker.
1. Skräddarsyddhastighet till alla maskiner
2. Hålla igång fläkten för eventuell snabbstart
Det är i min mening poänglöst att ha en eftergångstid med reducerad effekt. När du reducerar effekten till fläkten så får du störst risk för ansamling av skräp i systemet. Själva eftersugtiden måste ske på full effekt och att man sen efter kan man gå ner till energisparläge/snabbstartsläge.
Sen så man man sätta en begränsning på tiden som den står i energisparläget så man får helt tyst i verkstan.
Frekvensomriktarnen ska du ha till två saker.
1. Skräddarsyddhastighet till alla maskiner
2. Hålla igång fläkten för eventuell snabbstart
Arbetar i många ändar samtidigt nu! Funderar därför på var man till bäst pris får tag på upphängningsdetaljer? För VVS finns ju rinkaby rör och för el finns elbutik - men vad finns för ventilationsdetaljer?
Soliduct verkar hålla till i Ängelholm. Om de har någon fysisk butik vet jag inte. Ring och fråga! Du talar ju språket. Som näthandlare har de varit bra att göra affärer med i alla fall. Jag har beställt i stort sett allt ventilationsrelaterat från dem.