DennisCA DennisCA skrev:
Jag har inte sett men har någon funderat mera konkret på startautomatik? Eller lämnar ni det åt proffsen?

Jag satt och funderade hur man kunde få spånsugen att starta automatiskt och det som verkar enklast vore en 3-fas kontaktor med 230v manöverkrets. Om man har endast en maskin och den ligger nära så kan man väl då bara koppla in en av faserna + nollan till manöverkretsen så startas spånsugen då maskinen ifråga är igång. Blir lite väl bökigt för flera maskiner dock, speciellt om man flyttar på dom.

Helst skulle man haft nån sorts trådlöst relä som kör på 230V, en mottagare som sluter kretsen till manöverkretsen på kontaktorn till spånsugen. Sen kunde man ha flera sändare, en i varje maskin som börjar sända då maskinen är igång. Eller vad tror ni, ute och seglar? Tycker det verkar enkelt i huvudet, men svårare att förklara.
Borde det inte vara enklare att mäta förbrukning i snickeriet? Alla maskiner som bör starta sugen, bör väl dra lite ström?

Jag tycker det låter ganska komplicerat själv. Men jag är ingen expert. Men då skulle man ju behöva installera nån sorts mätare som kan känna av en tillräckligt stark konsumtion, ingen aning om något sådant ens finns? Och det skulle innebära jag måste kapa och jobba med huvudledningarna i garaget. Det låter inte som något jag vill ge mig på.

DennisCA DennisCA skrev:
Helst skulle man haft nån sorts trådlöst relä som kör på 230V, en mottagare som sluter kretsen till manöverkretsen på kontaktorn till spånsugen. Sen kunde man ha flera sändare, en i varje maskin som börjar sända då maskinen är igång.
Jag har byggt något enligt den tankegången om än inte riktigt så sofistikerat. Jag satte en NEXA brytare som drar en kontaktor. Kontaktorn i sin tur sluter de tre faserna till spånsugen, dvs den ersätter den inbyggda strömbrytaren som numera alltid är påslagen. När jag trycker på fjärrkontrollen (som kan ligga i fickan eller hänga på ett strategiskt ställe) så startar spånsugen.

Annars så köpte jag nyligen en begagnad automatstart som verkar fungera bra. Tyvärr så verkar automatfunktionen bara fungera med trefasmaskiner så den funkar inte med bordssågen (Bosch GTS 10) som är enfas. Men det borde gå att lösa, har bara inte hunnit titta närmare på detta.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tycker det låter ganska komplicerat själv. Men jag är ingen expert. Men då skulle man ju behöva installera nån sorts mätare som kan känna av en tillräckligt stark konsumtion, ingen aning om något sådant ens finns? Och det skulle innebära jag måste kapa och jobba med huvudledningarna i garaget. Det låter inte som något jag vill ge mig på.
Tja, det är nog inte helt enkelt, men mäta strömmen går ju att göra induktivt .. men jag bara spånar lite (pun intended) det kanske är onödigt krångligt .. att lösa det med nån form av nexafjärrkontroll borde vara enklare ...(y)

Egentligen är det nog inte särskilt svårt eller dyrt om man bara är lite hemma på elektronik.
Jag tror man kan låte en av fasledarna gå genom en liten strömtrafo (typ sådan som används till belastningvakter i elvärmepannor). När maskinen slås på så induceras en ström som förstärks och drar kontaktorn till spånsugen. Det är delen med förstärkningen som jag inte har koll på men med en lämplig transistor och några motstånd så är man antagligen hemma.

Eftersom det är undetecknad som kommer få lösa Daniels klurigheter kan jag ju dela med mig hur jag resonerar.

I mitt eget lilla snickeri har jag byggt en egen styrning där jag mäter förbrukning hos respektive maskin med strömtransformatorer. Beroende på maskin startas antingen dammsugare, spånsug eller båda. Jag har inga automatspjäll som ska öppnas och stängas vid respektive maskin.

I Daniels snickeri är saker och ting på riktigt. Det innebär att allting måste fungera 24/7 (ja, han jobbar alltid) och inte bör vara beroende av mig i framtiden om systemet ska ändras eller byggas ut. Vi kommer därför satsa på en färdig styrning anpassad för ändamålet (troligtvis från Ziehl). Dessa styrningar fungerar även de efter principen att respektive maskins strömförbrukning mäts med strömtrafo som i sin tur aktiverar spjäll samt startar spånsug.

Beroende på plånbok och behov finns det styrningar som automagiskt ser till att ett visst antaget flöde är inkopplat samt hantering av eftergång, skak osv.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Flertalet träkistor med byggmaterial, inklusive rör och ventiler, ordnade utomhus för ett påbörjat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat...

Överst i den längst till höger med plast på finns det en Ø160 mm slang, eller flera stycken faktiskt. Jag tror att jag rotade i de flesta av pallarna när jag skulle förbättra @phl :s raggarlösning. :)

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
snart blir en rivlyftardag på snickeriet
Tjoho! Kanske vi kan få till nåt RIVIGT sound:)

Förresten har @Pysslarn approvat att du gör kaoz med parkeringen?

Behöver du hjälp med nåt vet du var vi finns.

Ola C Ola C skrev:
Tjoho! Kanske vi kan få till nåt RIVIGT sound:)

Förresten har @Pysslarn approvat att du gör kaoz med parkeringen?

Behöver du hjälp med nåt vet du var vi finns.
Haha, det blir rivigt, lovar;). vad @Pysslarn ska säga har jag inte vågat tänka på än!! Ska försöka tänka ut vem jag kan skylla på:)

Jag behöver säkert hjälp så småningom, hör av mig. Tack!!

Eländigt är bara förnamnet. @Pysslarn s nya parkeringspolicy var ju bland det bästa som som hänt där på länge. Jag tänkte eventuellt titta förbi i morgon eftermiddag på väg till Köpenhamn så du har fram tills dess på dig att fixa det. ;)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
För styrning med budget hade jag kört på en Siemens LOGO! 230RC. Ett starkit med utvecklingsmiljö och licens får du för några tusenlappar. Bygg ut med lämplig modul så du får tillräckligt många in och utgångar. Det fina med dessa är att du kan koppla en fas rätt in på ingången sedan låta LOGO! styra ev kontaktor mm med reläutgångar. Går att sätta rätt i elcentralen. LOGO! är relativt begränsad i sin funktion men bara styra massa av och på i olika kombinationer med lite timers klarar den galant. Och den är betydligt mer robust och tillförlitlig än konsument styr och ställ.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Ska försöka tänka ut vem jag kan skylla på:)
Tycker inte @Pysslarn ska ha för mycket åsikter om vart jag ställer mina prylar..förstår ju vem som helst att det där inte går in på mina 9kvm innan jag hunnit röja lite.. :)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.