Ola C Ola C skrev:
Möjligt, @Daniel_N är ju vass på sociala medier och brukar va snabb med att anamma de nya it-trenderna.
Haha så är det;)

-RB- -RB- skrev:
Jag personligen hade ju inte använt pinnasvetsen om jag hade tillgång till en MIG/MAG-svets om den är kraftig nog för godstjockleken på materialet. I alla fall inte om man kan stå inomhus där gasen inte blåser iväg. Det är ju så mycket lättare att svetsa med än med pinne.
Det handlar nog främst vad jag är van vid. När pinnsvetsen inte blir bra så vet jag hur jag ska ändra på. Med mig-svetsen....not so much

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Jag är helt på Daniels sida! Med pinne så lyckas jag någon gång då och då få något som faktiskt ser helt okej ut. De gånger jag har använt MIG ser det ut som skit från början till slut. Jag vänder alltså på det, är bara materialet tjockt nog så skippar jag MIG.

K kristofo skrev:
Jag är helt på Daniels sida! Med pinne så lyckas jag någon gång då och då få något som faktiskt ser helt okej ut. De gånger jag har använt MIG ser det ut som skit från början till slut. Jag vänder alltså på det, är bara materialet tjockt nog så skippar jag MIG.
Njae...jag är nog inte kritisk mot MIG alls....är bara ett problem att jag har tränat för lite. Men det har blivit ganska många timmar sen i lördags. Mycket av tekniken o kravet på stadig hand är ju likt, det svåraste har varit de nya parametrerna, trådmatning kontra ström, lämpligt utstick. Numera ser det mkt bättre ut. På söndag blir det några timmars träning till och i veckan som kommer ska jag svetsa en bur i en banbil. Full fart:)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Skissandet börjar bli allvarligare nu. Hoppas det går att läsa, tar tacksamt emot all input. Varje uppdelning har en bokstav, den är bara till för att jag ska hitta rätt bland förgreningarna.

Är nog på det hela rätt nöjd. Men jag inte inte expert på detta. Kanske är det ett problem med 160-förgreningarna som går från 300mm röret? Har ett antal sådana i rad till kanputs, rikthyvel o fräs (där är det iofs 180).

[bild]
Nu har detta ju blivit testat en hel del, och kanske kan vara intressant för andra som läser tråden o söker info. 160 avstick från 300 rör fungerar utmärkt.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
i helgen och ikväll kom det nya finfilter på plats! De är monterade så att det är lätt och snabbt att byta dem, och de är av standardstorlek så det är lätt att välja vilken typ av filter man vill. Stort tack till @phl @jac och @mattiasp för hjälpen!

Den gråa plywoodlådan är aerodynamisk på insidan så att luften kan strömma lätt. Ville dock ha den fyrkantig på utsidan så att jag lättare kan hänga grejor på den:)

Ventilationssystem med grå plywoodlåda och nytt rosa finfilter monterat för lätt byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyrkantig grå plywoodlåda monterad på vägg med nya rosa finfilter som är lättillgängliga för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
"I'm getting by with a little help from my friends..."

Ser ju riktigt trevligt ut! Stor förbättring kan jag tänka mig i jakten på det dammfria snickeriet. Supervettigt!
Men det ser ut som om de sitter på ömse sidor av väggen? Hur har du moddat utblåset då? Eller är det ett nytt hål i väggen? :)

//Ronnie

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
"I'm getting by with a little help from my friends..."

Ser ju riktigt trevligt ut! Stor förbättring kan jag tänka mig i jakten på det dammfria snickeriet. Supervettigt!
Men det ser ut som om de sitter på ömse sidor av väggen? Hur har du moddat utblåset då? Eller är det ett nytt hål i väggen? :)

//Ronnie
De sitter på olika sidor av väggen. Luften ut från den bakre cellen i filtret går genom väggen (du kommer ihåg hålet vi gjorde ju!) och ut i den gråa lådan. Luften från den främre cellen går direkt ut genom filterna sittande på filterhusets sida.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hej Daniel

Jag har två spånfilter med återvinning av returluften.
I kanalen där returluften lämnar spånfiltret så finns det brandspjäll med brytare och smältsäkring monterade.
Hoppas du har det med.
Står spånfiltret utanför lokalen så är det ett krav ur brandsynpunkt.
Det kanske är andra regler om filtret står inomhus som i ditt fall.
Kontrollera detta så du ej får något problem med ditt försäkringsbolag om det värsta skulle hända dvs spånfilter-relaterad brand.

Mvh

Jonas

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Har nu kört ca 250m3 spån genom systemet. Allt har funkat utmärkt hela tiden!

• Gilla
Jormen och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.