En liten tanke bara, som väl förmodligen är helt onödig: innan man drar fram rör till maskinerna är det ju läge att ta en funderare på layouten i snickeriet. Står maskinerna optimalt eller finns det fördelar med att "möblera om" om det går, ska fler maskiner in i den befintliga lokalen osv?

Du har säkert gjort den analysen redan men ville ändå lyfta det här.
//Ronnie
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
I ett första skede kommer den filtrerade luften att blåsa rakt in i snickeriet igen (filtret står alltså inomhus). Mer återvinning än så är nog svårt. På sommaren, när man inte vill ha den varma luften, så är tanken att den ska kunna blåsas rakt ut.
Jo, absolut, jag förstod att det är så det var tänkt och det kommer förstås fungera. Men att ventilera ut skulle garantera renhet på luften och man slipper filter som är dyra, har mycket tryckkfall eller dålig filtrering (välj minst ett). Jag är lite nyfiken på varför det inte görs (om det inte görs).
 
P Pysslarn skrev:
En liten tanke bara, som väl förmodligen är helt onödig: innan man drar fram rör till maskinerna är det ju läge att ta en funderare på layouten i snickeriet. Står maskinerna optimalt eller finns det fördelar med att "möblera om" om det går, ska fler maskiner in i den befintliga lokalen osv?

Du har säkert gjort den analysen redan men ville ändå lyfta det här.
//Ronnie
Tvärtom är det en utmärkt tanke. Finns ett antal maskiner som är dumt placerade, men jag har inte riktigt kommit på hur jag skulle ha dem istället. Bygga ut vore nice:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Så besviken på dig Ronnie...ditt förslag om att kolla hur maskinerna stod pajade hela min nattsömn. Nu kan jag inte undvika att tänka på hur jag borde ha det, vilka maskiner som skulle flyttas, väggar som skulle rivas etc....
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Så besviken på dig Ronnie...ditt förslag om att kolla hur maskinerna stod pajade hela min nattsömn. Nu kan jag inte undvika att tänka på hur jag borde ha det, vilka maskiner som skulle flyttas, väggar som skulle rivas etc....
Men herregud, det var ju bara en liten tanke — det är väl inget att hänga upp sig på!
Och ska det rivas några väggar hjälper jag gärna till, bara peka så... Maskinflytt försöker jag mig gärna på också, det kommer att bli kul! :D

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Så besviken på dig Ronnie...ditt förslag om att kolla hur maskinerna stod pajade hela min nattsömn. Nu kan jag inte undvika att tänka på hur jag borde ha det, vilka maskiner som skulle flyttas, väggar som skulle rivas etc....
Ola har ju gjort en skiss av min verkstad, du kan få byta till dig den mot en sådär 2-3 gamla maskiner (som jag kan ställa på den tomma utan jag städat fram mitt i min verkstad).. ;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Så besviken på dig Ronnie...ditt förslag om att kolla hur maskinerna stod pajade hela min nattsömn. Nu kan jag inte undvika att tänka på hur jag borde ha det, vilka maskiner som skulle flyttas, väggar som skulle rivas etc....
Jag tror det är bäst att du ritar upp verkstan i 3d och gör flödesanalys av arbetet för att maximera produktiviteten. ;)

I snickeriet där jag jobbar har vi grova rör med avstick längs sträckning, likt det någon skrev tidigare. Den har en funktion för renblåsning av filterstrumporna. Tror att den reverserar luftflödet och blåser baklänges.

En stor spånsug mår väl bäst av att vara igång utan ständiga start/stopp. Vi bara av vår på rasterna eller när ingen jobbar med maskinerna alls.
 
S sinuslinus skrev:
Jag tror det är bäst att du ritar upp verkstan i 3d och gör flödesanalys av arbetet för att maximera produktiviteten. ;)

I snickeriet där jag jobbar har vi grova rör med avstick längs sträckning, likt det någon skrev tidigare. Den har en funktion för renblåsning av filterstrumporna. Tror att den reverserar luftflödet och blåser baklänges.

En stor spånsug mår väl bäst av att vara igång utan ständiga start/stopp. Vi bara av vår på rasterna eller när ingen jobbar med maskinerna alls.
Bra tankar! Tyvärr inte plats nog för att kunna tänka flöde, fokus blir att få bra arbetsrum vid varje maskin och sen får man gå lite.

Start/stopp på spånsugen har jag inte tänkt på. Men att ha den igång hela tiden blir segt, skönt att ha det tyst när man limmar/handverktyg etc. Vi är inte så många så vissa stunder är det faktiskt helt tyst:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Start/stopp på spånsugen har jag inte tänkt på. Men att ha den igång hela tiden blir segt, skönt att ha det tyst när man limmar/handverktyg etc. Vi är inte så många så vissa stunder är det faktiskt helt tyst:)
Okej, då missförstod jag dig när du svarade ett inlägg om uppstartstid.
 
Njae, kanske jag som har missuppfattat dig. Idag slår vi alltså igång fläkten innan vi drar igång en maskin. Sen slår av den när man är klar om ingen annan kör. Trots det går den ju en stor del av dagen.

I framtiden är det tänkt att den drar igång när man drar igång maskinen och sen slås av med maskinen. Så det kommer helt klart att blir fler start/stopp framöver.
 
S
Vår spånsug gillar inte frekventa start och stopp. Det blir varmt och 63A-säkringarna löser ut.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ola har ju gjort en skiss av min verkstad, du kan få byta till dig den mot en sådär 2-3 gamla maskiner (som jag kan ställa på den tomma utan jag städat fram mitt i min verkstad).. ;)
Fan måste blivit fel i cadden, lyckades fumla in din verkstad i Daniels...du får kolla om du kan hyra ett hörn.

CAD-modell av byggnad med en oplacerad verkstadsutrustning markerad med en röd pil
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 8 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fan måste blivit fel i cadden, lyckades fumla in din verkstad i Daniels...du får kolla om du kan hyra ett hörn.
Nu måste du blanda ihop det..min verkstad är det mycket mer maskiner i..känner inte igen allt det där tomrummet..(tomrummet till vänster om den gröna prylen i bild.)
 
  • Gilla
Ola C och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fan måste blivit fel i cadden, lyckades fumla in din verkstad i Daniels...du får kolla om du kan hyra ett hörn.

[bild]
Faktiskt välldigt underhållande;)
 
A andersda skrev:
3. Ja systemets totalflödet är större ju fler ventiler som är öppna men du är enbart intresserad av flödet vid din maskin. Och det är ju det du vill maximera - flödet vid varje maskin. Det görs generellt genom så stora huvar som möjligt vid maskinen och alla andra ventiler stängda i systemet. Givetvis finns det en praktisk gräns här, om man bygger huvar så bygg dom gärna så man hyfsat enkelt kan modifiera öppningen (kanske genom att trimma bort lite på kanten eller stoppa dit en extra list av något slag)
Jag är tillbaka o tänker på det här med rör o flöde o undertryck igen. Jag köper vad du säger med att jag ska ha stor huv och bara öppet fram till just den maskin jag använder.

Exempel:
350mm rör i stammen, 120mm rör fram till maskinen. Jag stänger alla andra spjäll. Då kommer stammen (vid 25m/s) att kunna förflytta 8600m3/h. Röret sista vägen fram till maskinen kommer dock endast att kunna flytta 1100m3/h vid samma hastighet på luften.

Betyder det att hastigheten i stammen också sänks till 1100? Den får ju bara luft från just den aktuella maskinen, och kommer det bara 1100 därifrån så kan den ju inte gärna transportera mer?

Om jag öppnar ytterliggare ett 120 spjäll till en helt annan maskin så vet jag erfarenhetsmässigt att det inte suger lika bra vid maskin 1 - men det totala flödet i stammen borde kunna öka till 1100x2=2200m3/h? Kan det vara en fördel ibland? Tänker på risken att det lägger sig drivor av spån i stammen? Eller fattar jag fel (igen...;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.