F fribygg skrev:
Att bränslet kostar 4-5 per kWh kunde jag också räkna ut, men vad kostar själva generatorn per kilowatt?
Sorry, var för snabb

Tidigare stod det att han uppskattade livslängden till 6000-8000 timmar (om jag läste rätt). Då skulle den generera runt 100 000 kWh under sin livslängd. Sedan tillkommer ju oljebyten, oljefilter etc. Men jag har inte sett någon siffra på vad den kostade i inköp.

MVH
Håkan

Cheesen
E erikjakan skrev:
Utan att säga för mycket skulle jag gissa på minst 3000-5000timmar. Lätt.

Edit, chat gpt säger 15-25k timmar för en vattenkyld diesel.
Så tre år kontinuerlig drift... För ett nytt dieselverk så blir avskrivningen runt 25000:-/år eller 2000:-/månad.

H HåkanV skrev:
Ja, i alla investeringar, t.ex. bergvärmepump, solceller, batterier etc, så är det bra att ta hänsyn till förväntad livslängd och garantier, vilket ofta ligger till grund för amorteringar. Där verkar solceller ligga väldigt bra till med produktgaranti på 10-15 år garanti, och 25-30 års effektgarantier (svar genererat av google AI, jag har inte kollat i detalj).
Solceller och batterier ligger bra till så länge som vi andra står ut med att betala hälften via skattesedeln, det skulle jag gissa tar slut inom något år så vänta inte för länge med investeringen :-)

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
H HåkanV skrev:
Sorry, var för snabb

Tidigare stod det att han uppskattade livslängden till 6000-8000 timmar (om jag läste rätt). Då skulle den generera runt 100 000 kWh under sin livslängd. Sedan tillkommer ju oljebyten, oljefilter etc. Men jag har inte sett någon siffra på vad den kostade i inköp.

MVH
Håkan
Jag vann budet 80 000:- plus moms på Klaravik, en ny Green Power generator gav han 145 000:- för, pga att han köpt ett för liten generator, han har en polyester isolerfirma i Arvika och han skaffade en större isolering pump.
Kollar man runt lite säljer Ramiren , Renta, Cramo mm en liknande generator som gått 6000-8000 tim, där ligger priserna runt 50 000:-. Så visst är det mkt kosing men kollar man lite på mina års-timmar så varar den nog ett bra tag om man sköter underhållet, en mindre kwh generator är såklart billigare inköp men håller den samma drifts timmar som en större?

MVH Bengt

Cheesen
H HåkanV skrev:
Jag skall sätta ihop en kalkyl baserat på vad jag kommit fram till under tråden, men det tar några dagar. Men jag tror jag kan räkna ihop det. Solceller har gått ner i pris och batterier får man grönt bidrag för. Sedan, hur stor vinsten blir beror lite på vad man utgår ifrån. Har man t.ex direktverkande el eller värmepump. Själv har jag värmepump, så jag får lite mindre pengar att investera för. Så för min del handlar det om drygt ca 12 000 kWh per år, dvs ca 25 000 kr. Pelletskostnad skulle nog landa på 8000-10 000 kr, 1000 kr för gasol, så 14-16 tusen kronor per år i besparing. För den besparingen kan man göra en del investeringar, och ändå få det att gå ihop. Och el och skatter lär nog inte bli billigare framöver...

Notera, detta är snabba överslagssiffror, så ta dem inte som slutgiltig sanning, jag kan ha missat något.

Vänliga hälsningar
Håkan
Men jag förstår inte hur du räknar på en besparing på pellets om du har en värmeförbrukning på 12000Kwh med värmepump. Det innebär ju att du behöver runt 20-30 000Kwh till din uppvärmning med pellets. Och vi var ju överens om att pelletsen kostar nära en krona/kWh. Så pelletsen kostar ju mer än din elkostnad.
Problematiken är att din värmepump sparar såpass mycket energi, det är svårt som tusan att räkna hem någon annan värmekälla.

Cheesen Cheesen skrev:
Men jag förstår inte hur du räknar på en besparing på pellets om du har en värmeförbrukning på 12000Kwh med värmepump. Det innebär ju att du behöver runt 20-30 000Kwh till din uppvärmning med pellets. Och vi var ju överens om att pelletsen kostar nära en krona/kWh. Så pelletsen kostar ju mer än din elkostnad.
Problematiken är att din värmepump sparar såpass mycket energi, det är svårt som tusan att räkna hem någon annan värmekälla.
Det är 12000kWh värme, dela med COP för el.

Då han planerar för off-grid med sol+batteri+kanske diesel blir elektricitet nov-feb ganska dyrt.

Cheesen
redarn redarn skrev:
Det är 12000kWh värme, dela med COP för el.

Då han planerar för off-grid med sol+batteri+kanske diesel blir elektricitet nov-feb ganska dyrt.
Ts skrev redan i inlägg 28 att han förbrukar 12-15000 kWh el med sin värmepump... Även med ett dåligt cop värde så är det ju en bra bit över 20000 kWh uppvärmning.

Cheesen Cheesen skrev:
Ts skrev redan i inlägg 28 att han förbrukar 12-15000 kWh med sin värmepump... Även med ett dåligt cop värde så är det ju en bra bit över 20000 kWh uppvärmning.
OK. Läste om den biten. Jag uppfattar det som totala elförbrukningen, inte pumpens förbrukning. Om det är en dålig COP så är det kanske 15000kWh värme och med en bra COP 20000 kWh värme om man drar ifrån normal hushållsel.

Så lite fel av mig.

Med tanke på att uppvärmning höst-vår och varmvatten blir med värmepump blir det nog 8-10kWh värme från pellets han behöver.

F fribygg skrev:
Kan man då anta minst 10kr/h i avskrivning på ett stort dieselverk och 20kr/h på ett litet Hon
redarn redarn skrev:
OK. Läste om den biten. Jag uppfattar det som totala elförbrukningen, inte pumpens förbrukning. Om det är en dålig COP så är det kanske 15000kWh värme och med en bra COP 20000 kWh värme om man drar ifrån normal hushållsel.

Så lite fel av mig.

Med tanke på att uppvärmning höst-vår och varmvatten blir med värmepump blir det nog 8-10kWh värme från pellets han behöver.
Jag läste om mitt inlägg, och jag inser att jag var otydlig. Det är som du säger, när jag skriver 12-15 tusen kWh så är det hela el-förbrukningen jag diskuterar. Jag har antagit ca 20000 kWh energiåtgång för värme och varmvatten. Med värmepump så har jag antagit att det blir ca 7000 kWh (dvs en tredjedel). Hushållsel ligger i snitt på 5000 kWh per år, så är vi uppe i 12 tusen kWh. Sedan har jag själv air-con på sommaren som drar iväg lite. Kanske inte borde räknas som hushållsel dock...

Sedan är tanken på att jag kan köra värmepumpen stor del av året, och använda pellets (eller annat) under ca 4 vintermånader. Jag räknar med att det är 60% av värme/varmatten som behövs dessa månader. Så ca 12 000 kWh pellets. Med energiinnehåll 4,8 per kg, och 90% verkningsgrad blir det ca 2,8 ton pellets. Jag tror att jag kan klara mig med mindre, t.ex under februari så skulle solceller kunna generera 300 kWh utöver hushållselsbehovet, eller nära 900 kWh värmeenergi från värmepumpen. Och jag har nog lagt mig högt i värmebehovet, 10 000 kWh från pellets kanske är mer korrekt.

Under vintern så verkar mina totala rörliga el-kostnader hamna kring 1,59 kr per kWh (kollade min elräkning för december. andra kan ha bättre avtal). Så, då landar vi i el för värmepump under den tiden (60% av 7000 kWh) på 6500 kr. Pellets blir ca 10 000 kr. Dvs den rena driftkostnaden ökar, och det är något som jag visste från start. Men det är möjligheten att värma "off-grid" året runt som gör att man skulle kunna koppla loss och spara de fasta kostnaderna som gör att man kanske kan gå nära "break-even".

Jag har 8500 kr per år i fasta avgifter. Det ger en besparing, i just detta steg, på ca 4000 kr per år. Och det skall täcka pelletspannan.

Sedan, om man tittar på hela investeringen och besparingar (dvs solceller, batteri och pellets), så är ju båda större. Det är den jag försöker räkna på. Men som sagt, det är det sista steget som är det svåraste.

Det är också därför jag inte velat hävda att det är en stor ekonomisk vinst att gå off-grid, utan snarare att det skulle vara möjligt, även rent ekonomiskt. Med en lägre energiförbrukning för värme och varmvatten så blir pelletsförbrukningen lägre, och vinsten att slippa månadsavgiften relativt sett större. Sedan är man även "försäkrad" mot framtida el-prisökningar för nättariffer, skatter, etc. Men även pellets kan ju blir dyrare...

Min tanke är att sätta ihop allt jag lärt mig i tråden i ett excelblad, och försöka göra en noggrannare budget.

Vänliga hälsningar
Håkan

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
30-40° borde inte vara något problem, det är först uppåt 60-70° som de här proteinerna kan stelna, så det är nog ganska lugnt att de hinner lösas upp tillräckligt innan vattnet blivit för varmt.

edit:
Om jag googlar t.ex.
"varmt vatten till diskmaskin ägg" eller "varmt vatten till diskmaskin äggviteämnen"
Så får jag många träffar som både tar upp problemet men även många som meddelar att det är inget problem under 35° till 55°, dvs den övre gränsen anses ligga olika i olika texter.
Men ganska klart är nog att det funkar rätt bra med åtminstone uppåt 40°C varmvatten som matning.

Dock kan man ju undra var du ska få 35° eller 40°C vatten ifrån, det är ju i allt övrigt en dålig temp för vatten med tanke på legionella. Men är det en mild förvärmning just innan det åker in i disk eller tvättmaskinen så är det ju såklart inget problem.
Jag tror att mycket av dessa rekommendation är grundade i att det är "onödigt" att slösa varmvatten på att skölja!

En av anledningar att vi tillagar mat är ju att vi tycker att protein smakar bättre när det har upphettats och stelnat till en trevligare konsistens, så det mesta är ju redan upphettat redan och ytterligare värme i diskmaskinen borde inte göra någon skillnad.

Av den mat som innehåller protein och som vi inte tillagar är väl framförallt mjölkprodukter och om dessa blir ett problem i maskinen så kan man väl skölja bort det mesta under kallvattenkranen innan!

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
R Rappala skrev:
Jag tror att mycket av dessa rekommendation är grundade i att det är "onödigt" att slösa varmvatten på att skölja!

En av anledningar att vi tillagar mat är ju att vi tycker att protein smakar bättre när det har upphettats och stelnat till en trevligare konsistens, så det mesta är ju redan upphettat redan och ytterligare värme i diskmaskinen borde inte göra någon skillnad.

Av den mat som innehåller protein och som vi inte tillagar är väl framförallt mjölkprodukter och om dessa blir ett problem i maskinen så kan man väl skölja bort det mesta under kallvattenkranen innan!
Ja, för diskmaskinen går det att skölja innan. Men för tvätten är det jobbigare, även om det går. Det man mest vill undvika är att fläckar från mat stelnar på/i kläderna, för då blir de svåra att få bort. Jag har läst att det finns disk/tvätt maskiner med separata anslutningar för varmt och kallt vatten, som löser problemet.

lnilsson lnilsson skrev:
Ja, för diskmaskinen går det att skölja innan. Men för tvätten är det jobbigare, även om det går. Det man mest vill undvika är att fläckar från mat stelnar på/i kläderna, för då blir de svåra att få bort. Jag har läst att det finns disk/tvätt maskiner med separata anslutningar för varmt och kallt vatten, som löser problemet.
Jag har hitintills inte hittat så mycket info vad som gäller just tvättmaskiner, förutom i denna länk länk.
https://se.asko.com/tvatt-och-tork/tvattmaskiner/funktioner

Där påstås det att man kan spara upp till 70% av energiåtgången genom att ansluta till varmvatten. Vet ej om det dock är både varm och kallvattenanslutning. Det är ju annars en bra lösning om man vill kunna skölja i kallvatten.

H HåkanV skrev:
Jag har hitintills inte hittat så mycket info vad som gäller just tvättmaskiner, förutom i denna länk länk.
[länk]

Där påstås det att man kan spara upp till 70% av energiåtgången genom att ansluta till varmvatten. Vet ej om det dock är både varm och kallvattenanslutning. Det är ju annars en bra lösning om man vill kunna skölja i kallvatten.
Den var lite märklig info från en tvättmaskinstillverkare, om det inte avser både varm och kallvatten, med tanke på att många plagg ska tvättas i 30 eller 40 grader. Jag ser inte riktigt hur man ska uppnå 30 eller 40 grader med en matning av 50-60 gradigt vatten… inbyggd vattenkylare?

Lite mellanresultat vart jag hamnar i driftkostnader.

För att få det lite allmängiltigt bild (och inte bara mitt hus) har jag utgått från vattenfalls fördelningssiffror och en villa med totalt behov av 22500 kWh per år. Vattenfall har lagt 50% av detta på värme, 7,5% på golvvärme (vilket jag slår ihop med värme), och 25% på varmvatten. Så jag har lagt 58% på värme och 25% på varmvatten. Dvs i runda slängar 18 700 kWh värme.

Jag har sedan antagit att det finns en värmepump som reducerar energin för värme med en faktor 3. Så då är jag nere i 6200 kWh el för värmepumpen. Totalt sett är nu villan nere i strax över 10 000 kWh.

Med en fast kostnad på 719 kr / månad (i alla fall för mig), och en rörlig kostnad på ca 1,40 (min var 1,59 i december) så hamnar elräkningen på ca 22600 kr per år.

Den rörliga driftskostnaden för off-grid är framförallt värmen jag behöver nov-feb. Om jag antar att de månaderna står för 60% av värmen, och 40% av varmvattnet, så hamnar jag på att jag behöver spendera ca 9500 kr på pellets (jag har antagit 4.10 kr per kg för pellets). Till det kommer dessutom ca 850 kr för gasol till gasspisen.
Så 10350 kr.

Detta är rena "enkla" driftskostnader, jag har inte lagt in några kostnader för service av de olika anläggningarna, det får komma i en utförligare beräkning.

Men jag får det till en besparing av drygt 11 000 kr per år, som då skall användas för att investeras i solceller, batteri och pelletspanna. Det blir nog svårt att få helt break-even, lite beroende även på hur snabbt man vill komma dit, och hur mycket man kan tänka sig att göra själv av installationsjobbet.

Det finns säkert brister i mina beräkningar, men det hoppas jag att jag får hjälp med att fixa.

Men jag tycker även det visar att det inte är orimligt att tänka sig off-grid, framförallt inte om man bygger nytt och lägger in den anslutningskostnad som elbolagen vill ha. Jag har inte heller lagt in hur det skulle se ut om man har en el-uppvärmd villa idag. Man skulle nog behöva köra längre tid på pellets, men varmvatten på sommaren klarar solcellerna. Och elbesparingen blir mycket större. Skall försöka göra en sådan skattning.

Vänliga hälsningar
Håkan

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Den var lite märklig info från en tvättmaskinstillverkare, om det inte avser både varm och kallvatten, med tanke på att många plagg ska tvättas i 30 eller 40 grader. Jag ser inte riktigt hur man ska uppnå 30 eller 40 grader med en matning av 50-60 gradigt vatten… inbyggd vattenkylare?
Jag gick in och kollade i bruksanvisningen. Och den har en kall och en varmvattenanslutning. Det kanske är nog en bättre lösning än en blandare på 30 graders vattentemp som jag funderade på.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.